En rekke kunder har ventet tålmodig på å få refundert pengene for flybilletter som ikke kunne brukes under corona-pandemien. En av dem er Marianne Rødvei Aagaard. Etter fem måneder har hun fortsatt ikke fått full refusjon fra SAS, skriver Dagens Næringsliv. Nå har juristen sendt varsel om søksmål for å få tilbake pengene sine. - Utålmodigheten og irritasjonen boblet over, sier hun til avisa, som skriver at det tok under ett døgn fra henvendelsen om søksmål ble rettet til Aagaard fikk bekreftet at to av fire reiser vil bli tilbakebetalt. ¤Dette var på tide, planlegger selv og engasjere advokat mot SAS og måten de følger opp saken. Noen her inne selv som har problemer med tilbake betaling fra dem?
Sukk. Ta det med kortselskapet. Problemet løst. Nå og da forstår jeg hvorfor det selges joggesko med borrelås i voksne størrelser.
Hvorfor skal kortselskap (og dermed vi indirekte) ta tapet for SAS? (selv om det kanskje er mulig de kjører regress mot SAS i etterkant ..)
Det var det der med joggesko og borrelås da. Betaler man flybilletter med noe annet enn kredittkort har man seg selv å takke.
Gjelder i alle fall ingen på dette forumet . Men sånn helt seriøst, grunnen til utbetalingene drøyer er jo fordi de ikke har penger. Et søksmål vil ikke løse dette.
Nei, et søksmål vil ikke løse dette for alle berørte - konsekvensen av det er konkurs. Men det løser problemet for de få som sender saksøker eller sender konkursvarsel.
De har ikke penger? La oss konsentrere oss om de pengene som bare ble betalt inn siden mars måned 2020 som skulle bli tilbake betalt til alle kundene innen 1 Juli, hvor er de? Pengene kan ikke "bare" forsvinne sånn uten videre, det er en konto som SAS distribuerer hver dag, så penger er det nok av, ikke noe stresse med der. SAS er statseid både i Danmark og Sverige så de kan nok slenge på noen milliarder i kassen hvis det er behov for det. Dette er godt planlagt fra SAS sin side (og ikke minst reiser byråer også) der de håper at kundene ikke ber om pengene tilbake. Og jo lengre de drøyer med å betale tilbake desto mer vil folk miste tålmodigheten og til slutt gi opp. Bare noen få av oss her på forumet vil dra det langt nok mot et selskap som forstår seg mer på regler og de rettighetene vi kan. Tenk deg hvor mange personer som kjøper billetter hver dag og som ikke har noen form for anelse over hvilke rettigheter dem har som til slutt vil miste pengene? Som igjen kommer selskapet til gode. Og det har ikke penger i kassen? Så lenge Rickard Gustafson drar ut millioner i lønn hvert år så er det nok millioner i kassen også.
De har ikke likviditet. De får inn mindre penger enn det som går ut. Da har de ikke penger i kassen. Kan anbefale et lynkurs i bedriftsøkonomi.
Hvis staten har milliarder på bok (som har de største eiendeler i selskapet) hvorfor skulle et selskap gå konkurs da (og selv om Norge har solgt seg ut)? Og alle 3 landene i Scandinavia er avhengige av SAS, tror du virkelig at SAS går konkurs? Det er jo som å tro at julenissen kommer på besøk midt i sommeren.
Hørt om staten i Sverige og Danmark er hovedaksjonæren? det er jo de som eier over 50% av alle aksjene i selskapet så de har mer en nok med likviditet. Man trenger ikke lynkurs for slikt.
Selv vi gamle 50+ og pensjonister skjønner at det koster mer å fly et halvtomt fly enn det de får inn i billettpenger Drivstoff+driftskostnader+lønninger+++++ er større enn inntektene. Egentlig er det forbudt å drive på kreditorenes bekostning, men det gjør SAS i dag ... Hvis de går konkurs kan Forbrukerrådet skrike så mye de vil! De går sannsynligvis ikke konkurs og når de får støtte fra dansk og svensk stat så går pengene først til alle kreditorene/leverandørene som blør hver dag i denne «Kina-virus» perioden. Jeg tviler på at det da er noe igjen, men hvis det er noe igjen vil passasjerene få noe ... Det er billigere å «låne» penger fra passasjerer enn kortsiktige lån med høy rente! Du verden!
SAS er igang med å forsøke skaffe mer penger. Ny Rekapitaliseringplan kom senest i går. https://www.sasgroup.net/files/docu...ation-Revised-Recapitalization-plan-final.pdf Går denne i gjennom i September kan de nok betale ut litt fortere, hvis ikke er konkurs en mulighet
Det at en aksjonær i et firma er rik, betyr ikke at firmaet ikke kan gå konkurs. Tror det lynkurset kan være lurt likevel.
De eier henholdsvis 14,8 og 14,2 % av aksjene. I et aksjeselskap så er aksjeeierne ansvarlig for innskutt kapital, ikke hva eierne selv eventuelt har av penger.