Vekt av bagasje på oljeruta

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av October, 29. juli 2015.

  1. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Tok nylig en tur til Houston som i og for seg var en hyggelig og rimelig greie etter de gode tilbudene. Jeg skulle videre til Ålesund fra Stavanger på retur. Det betydde at jeg måtte bære bagasjen over tollen og sjekke inn igjen. Jeg var ikke interessert i noe tax free og bar derfor bagen rett over fra bagasjebåndet og videre til innsjekk.

    Når jeg kom til innsjekk og veiing så sier damen at bagen er for tung: "Denne er 26kg og alt for tung. Har du handlet og puttet oppi? Du må betale 180kr hvis du ikke tar ut noe, men du kan sende et kolli til gratis på sølvkortet". Rimelig sjokkert forteller jeg henne at jeg faktisk har en business class bilett og kommer fra USA, men neida... Hun står på sitt hvorpå jeg temmelig irritert begynner å ta ut ting for å putte i håndbagasjen. Jeg tar så ut ca 1kg og så plutselig sier hun etter å ha tastet litt "ok, dette er nok, bare stopp". Jeg sier "jaha? Sa ikke du 23kg nettopp?". Hvorpå hun svarer, jo men du tok ut litt så det er 25kg så det er greit. Jeg gidder ikke stå der lengre så jeg bare sier greit og går.

    Etterpå ser jeg på nettet at dersom du reiser fra USA så er grensen 32kg. Så da er spørsmålet mitt: Mener SAS at en skal kunne ta med 32kg på bare den ene strekningen til USA og så laste om til innenriks?

    Det høres jo helt tullete ut så jeg har en mistanke om at vedkommende på Stavanger dreit seg ut og faktisk ikke ville innrømme at hun tok feil og bare avfeide det som greit.

    Andre med slike opplevelser/erfaringer? Hva er riktig policy her?
     
  2. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Du skal få minst 2x32 kg på alle flighter operert av SAS dersom det er en del av en interkontinental business billett.

    Så hun tok feil i ditt tilfelle, virker ut som hun forstod det selv midtveis men ikke hadde mot nok til å innrømme det.
     
  3. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan ha 32 ganger to ja. Tipper hun har fåttbeskjed om slingringsmonn opp til25 kg for folk på go-billett.
     
  4. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Vi hadde egen innsjekkskranke for oss som kom fra Houston i Stavanger vi. Det stod SK952 Houston på en innsjekksskranke, på samme måten som det stod SK952 Stavanger på IAH.
     
  5. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Som jeg tenkte. Rimelig slett service å ikke innrømme og beklage seg men tragisk nok er jeg ikke overrasket. Service i Norge er dårlige greier.

    Blir det forresten en egen løsning på nye Gardermoen for domestic transfer fra internasjonal? (Slik som i feks Minneapolis hvor en bare bærer fra det ene båndet og over til neste)
     
  6. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Dette driver dem å jobber å med. Man vil ikke en gang trenge å hente baggen. Det vil bli toll screening av baggen automatisk og en egen tollstasjon mellom domestic og international så man kan gå begge veier. Lurer på om det var på OSL.no jeg leste om dette. Men litt usikker. Men det skal i hvertfall komme og er vel allerede under utbygging :)
     
  7. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tok dette opp med en kollega på Sola og hun spurte om du hadde 2 billetter? Kunne være der det skar seg. Ellers så er det mange nye folk på Sola som tydeligvis ikke har fått skikkelig opplæring.
    Hun foreslo at du burde sende en rapport om dette til kundeservice slik at du får en skikkelig beklagelse og at de på Sola vet reglene for neste gang.
     
  8. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var en bonustur bestilt på det tilbudet (50000 poeng) de kjørte før sommeren så det burde jo bare være en billett. Eneste jeg kan tenke meg var kanskje at siste segment innenriks var med Jet Blue som operatør, men skjønner ikke at det skulle ha noe å si.

    Ja jeg skal sende dem en rapport med referansene så kan de ta en titt på billetten og se om det er noe unormalt.
     

Del denne siden