Vekt på bagasje SAS Business Class, 32 eller 23 kg?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av aha, 08. des 2017.

  1. aha

    aha Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Er i SFO og har handlet litt mye... Koffertene veier nå 27 kg. Er dette ok? På https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje står det max 32 kg pr. kolli, men når jeg sjekker spesifikt for min booking kommer 23 kg opp. Skal reise SFO-CPH-KRS. Jeg er EBG. Har også litt håndbagasje som er ca 1.25 m lang, ikke tung. Går dette bra?
    Takknemlig for alle svar, så slipper jeg evt. å kjøpe en koffert til.
     
  2. alexfins

    alexfins Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Dersom du reiser i business har du lov til å ha med 32 kg per kolli. Håndbaggasjen skal jeg ikke si sikkert, men kan ikke se for meg at det skal være et problem.
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Strengt tatt så kan du som EBG bare ha flere kolli á 23 kg, mens flyr man business er grensen oppjustert til 32 kg pr kolli.

    Hvordan det faktisk praktiseres må andre si, men antar at de flexer for statuskunder, med mindre du møter på idioter bak skranken. For stuere så spiller det ikke noen rolle om en flyr business eller øko, er kofferten tung så er den tung. Men fra mine dager som stuer var det ikke veldig populært med tunge kolli. Men det er en helt annen diskusjon :)
     
    Shyneno liker dette
  4. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel forskjell på antall kilo på inneriks (Plus) og utenriks (Ekte Biz)?
     
  5. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Det stemmer. Men de fleste av oss(trodde jeg) definerer klasse C innenriks som SAS plus, ikke Biz. Samme med Klasse C til Europa. Kun lounghaul(med flatbed) til Asia/USA omtaler vi som SAS Business.

    Og har man Business er det 32kg som gjelder - hele turen. Også om man må videre innenriks på (samme billett)
     
    Shyneno liker dette
  6. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, er jo veldig greit og tydelig beskrevet på SAS sine nettsider :) https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje#/incheckater
     
    Anton80 liker dette
  7. aha

    aha Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for info! Vi går uansett for ny koffert, da kona har shoppet enda mer... 80$ for en stor Delsey.
     
    rkvalvaa and Anton80 like this.
  8. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    He, he, har gjort det samme på mange USA turer, endte opp med 15 kofferter totalt over noen år, så de siste gangene har vi dratt med oss både nesten tomme kofferter bort i tillegg til sammenleggbare bager :)
     
    Shyneno liker dette
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror vi har kjøpt ny koffert hver gang vi har vært i USA. Det har blitt noen etterhvert.. I fjor kjøpte vi en svær og solid bag som pakkes med på vei bort, og fylles med klær på vei hjem, så vi slipper å kjøpe ny koffert. Fungerte fint nå i november. Men vi hadde så vidt plass likevel..
     
  10. Duxton

    Duxton EBG - SIXT Diamond

    Innlegg:
    177
    Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Om man starter reisen med SAS Plus for så å fly videre med Avianca Biz, har man da 32kg eller 23kg?
     
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 09. april 2018
  12. Duxton

    Duxton EBG - SIXT Diamond

    Innlegg:
    177
    Likes mottatt:
    198
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for det.

    Søkte med mobilen på dette, men Avianca sine sider viser ikke undersidene på mobil.

    Uansett, det var 32kg som gjaldt. MSC var Avianca:)

    Reisen var med en baby på fanget, så da ble det plutselig 4 kolli a 32kg totalt!
     
    Edvard liker dette
  13. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Sparker liv i denne tråden igjen.

    Flyr business hjem fra USA i morgen med en ekstra forbindelse videre i Norge. Kan kofferten min veie 32 kilo hele vegen eller kan jeg få trøbbel i Oslo og bli bedt om å pakke om?
     
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om du flyr SAS Business fra USA til Europa så har du den bagasjen hele veien fram (på gjennomgående billett). Det er felles IATA-regler for alle flyselskap. Beskrevet her:

    https://www.lufthansa.com/no/en/Most-significant-route

    I tilfelle codeshare er det Marketing Carrier som bestemmer:

    "When booking a journey with several airlines the free baggage regulations of the airline which flies the most significant route of the journey (usually the longest route geographically) under whose flight number this route has been booked apply. For these purposes it is irrelevant which airline actually operates the flight."
     
    Insomnia4u liker dette
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Denne er interessant. Booker man en TG-flight OSL-BKK er det 30kg på økonomi+20kg ekstra for gullkort, totalt 50kg.

    SAS har codeshare med TG, og da blir regnestykket på samme flight 23kg økonomi + 23kg ekstra bagasje som gull, totalt 46kg. Altså 4 kg mindre.

    Mer en teoretisk øvelse dette, da innsjekk nok flekser, i den grad de er klar over disse reglene.
     
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Most significant marketing carrier/route tror jeg er såpass komplisert for de fleste ved check-in at default er å se på regel for første flight eller det som står i systemet for billetten din. Antar at ubetjente bag drops må ha oversikt på dette for å kunne akseptere en koffert, vekt og tag. Har selv ikke vore borti regelen de siste to årene.
     
  17. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg og et par kompiser har gått litt amok på vinsafari i Piemonte. Vi har fire kofferter som skal sjekkes inn på min billett, ettersom jeg flyr Plus og de flyr Go.

    Jeg er EBG og på bookingen min står det at jeg kan ha fire kofferter á 23 kg. Er det riktig eller skal jeg ha 4 á 32 kg siden jeg flyr SAS Plus?
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    23.
    Det er vel bare på long haul at det er 32?
     
  19. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Er vel 23 på alt intra Europa og 32 på langdistanse syns jeg å huske.
     
  20. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Takk! Da stemmer det som står på bookingen på sas.no. Da får vi heller begrense oss litt på de neste vingårdvisittene her nede. For en fantastisk plass! :)
     
    holmen liker dette

Del denne siden