Vektlegge pris i forhold til komfort

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av rookietrader, 04. sept 2018.

  1. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!

    Har tenkt litt på dette temaet. Lurer litt på hvordan folk her inne tenker på pris kontra komfort når dere skal bestille en reise

    Grunnen til at jeg spør om dette akkurat nå er at jeg skal bestille en reise til London om en måneds tid. Onsdag 3. oktober - Søndag 7. oktober. 4 fotballkamper :)

    Sjekka kjapt noen priser T/R:
    SAS: 4300,-
    NAS: 3000,-
    Ryanair: 2000,-

    Skjønner jo at det er som å banne i kirka (eller verre!) å i det hele tatt nevne Ryanair her inne, men er det helt uaktuelt for folk flest her å velge andre flyselskap enn SAS og drite i komfort på en så kort flygning? Her er det snakk om 2 timer hver vei i fly...

    Joda, kan sitte på lounge før avreise om jeg flyr SAS, og man får bedre beinplass, men usikker på om dette er verdt 2300 kroner for meg personlig. Syns 4300 T/R til London er meget dyrt og.

    Hva tenker folk her inne om temaet?
     
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Dersom du har Gardermoen som utreiseflyplass, så finn eg priser på nemnde datoar til 3 200 med SAS.

    BA vil avkreve deg 2 300 kroner om du reiser heim 8/10

    For min del handlar reisevalet om ein kombinasjon av fleire ting:
    - Fleire alternative avgangar er eit pluss
    - Lojalitet til bonusprogram
    - Pris

    I vanleg økonomiklasse er det vel strengt tatt ingen komfortforskjell på sjølve flyturen på knappe to timar. I alle fall for alle praktiske føremål.
     
    Last edited: 04. sept 2018
    rookietrader liker dette
  3. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,458
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Det har noe med folks disponible inntekter å gjøre. S fremt prisforskjellen ikke er for stor og passende avgangstider, er SAS og *A-partnere foretrukket for min del. I dette tilfelle vil jeg nok tenke meg litt om da forskjellen er over 100%. Men kjenner jeg meg rett, vil jeg nok ha valgt SAS likevel.
     
    lMartin and braathens safe like this.
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    jeg tenker du må følge hjertet ditt


    [​IMG]
     
    DanH, christer, NoLimit and 13 others like this.
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    I noen tilfeller så er Ryanair geniale med tanke på Bravofly trumfrabatt på 85 kroner. Har i spesielle tilfeller opplevd negativ pris på flybilletten etter at trumfrabatten har blitt trukket i fra, og da har jeg fått 1275 EBB for en pris av 50 kroner :)

    Når det gjelder flygiger og hva poengene er værd, så setter jeg ett utgangspukt på 15 poeng pr krone, eller 6,7 øre pr poeng. Så hvis jeg får 10.000 Poeng for en flyging, så er min verditakst på de poengene 667 kroner. så en flybillett til Hongkong for 4000 Kroner koster egentlig 3333 kroner i sammenlignbar pris.

    Men det er mer som påvirker prisen for min del.

    1. Lounge takserer dette til 200 Kroner pr besøk, i det at jeg sparer ett måltid på en av de dyre resurantene nede i første etasjen på Gardermonen, og har en det begge veier så er det 400 kroner spart.

    2. Jeg for 25% ekstra poeng, så på 10.000 Poeng, så er dette 166 Kroner ekstra i rabatt, så da er totalverdi på 12.500 poeng 833 Kroner.

    3. Valg av sete på flyet verdi 500 Kroner, for er en tidlig så får en velge sitt favorittsete gratis, men i total billettkostnad i konkurranse med ett annet flyselskap er det ikke :)

    Så verdien prisen på en SAS billett etter å ha trukket i fra verdien av disse fordelene vil ligge på 4000 - 833 - 400 = 2764 kroner for billetten.

    Så når du kikker på ett annet selskap så bør disse godene være med i beregningen, før en bestemmer seg for hva som er best og billigst og booke. Men når det er sagt så er poengenes verdi subjektive, jeg opererer bare ut i fra en standard der at jeg skal få mer verdi ut av poengene enn hva trumf opererer med som standard, det er ett absolutt minimum!
     
    Last edited: 06. sept 2018
    Arvid1410, Skarven, lMartin and 2 others like this.
  6. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    469
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Har hatt likt dilemma selv. Sjekker da om Lufthansa business er langt unna i pris, noe de ikke altfor sjelden er når det er over en helg. Litt lettere å betale litt mer da, eneste bakdelen er at det ofte er veldig tidlige flighter.
     
    Last edited: 04. sept 2018
    rookietrader liker dette
  7. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    1,468
    Bonuspoeng:
    113
    Av en eller annen rar grunn leste jeg dette helt feil i starten..

    Nå varierer vel dette mtp situasjon, men jeg vektlegger som regel økonomi.I dette tilfellet, så er det evt lounge og gratis drikke der (tenk vorspiel) før "gutteturen" du må regne inn hvis dere er flere. Hadde det vært shopping involvert eller damer som skulle på tur, så måtte du faktorert inn baggasje, og da tror jeg SAS kunne hatt en sjanse over ryanair., uten å ha sjekket deres baggasjepriser (men regner med de er dyre..) Er det snakk om håndbaggasje, så lider jeg lett litt i 2 timer for å spare 2,3k Du får en fin runde på en pub med mye god drikke og et greit måltid for de pengene du sparer der. 1250 grunnpoeng er overhodet ikke for verdt 2300 kr mer, imo. Snakkes vel om ok MR-dealer hvis du får 3 poeng per krone. Her får du 0,3 poeng per krone.
     
    Last edited: 04. sept 2018
    rookietrader liker dette
  8. ordnetseg

    ordnetseg EBG saved my life!

    Innlegg:
    398
    Likes mottatt:
    1,213
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mener også man bør ta høyde for hvor flyet lander. Stansted er en utrolig kjip flyplass langt unna london. Tog er dyrt og buss tar tid.

    Gatwick er kun en halvtimes toging unna, ikke altfor ille priset togtur med intercity tog, men også en kjip flyplass

    Heathrow er også litt langt unna, men er direkte koblet til t-banen. Tar litt tid, men er enkelt, billig, pluss at man går av midt i byen der man ønsker/skal være. Flyplassen har også en del alternativer.

    Jeg valgte dog norwegian og da gatwick i sommer da sas hadde priset seg til de grader opp i skyene. For min del er det ikke verdt å betale 4000 for en flybillett til london
     
    rookietrader liker dette
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,877
    Likes mottatt:
    57,457
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville valgt bort fotballkampene og reist et annet sted eller når det var billigere å reise. :p

    Spøk(?) til side: Dersom jeg manglet 2 flighter eller noen poeng for å nå EBG eller EBD, ville jeg ha fløyet SAS. I dette tilfellet hadde det sittet langt inne å betale dobbelt så mye for SAS, men jeg har lovet meg å aldri fly Ryanair igjen. Så da blir det DY.
     
    DanH, Are, RoadKing and 2 others like this.
  10. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    For oss her i Sandefjord er jo Ryanair ett godt valg. Koster jo endel i tog til Gardermoen. Og Stansted ligger jo ikke så ille til når noen fotballbaner bare blir ferdig!

    Men skulle gjerne valgt noe annet, men penger og tid teller litt for mye. Ofte dyrt å fly med wideroe/SAS..
     
    rookietrader liker dette
  11. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Tottenham her og :) Skal bort på Barcelona og Cardiff nå. Enig med deg. Kan fly Ryanair selv om jeg finner billige billetter.
     
    Spurs liker dette
  12. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Det var da voldsomt til spurver :)
    Er det satt noe ny dato for når første kamp skal spilles på ny stadion?
     
  13. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Flyttes stadig, så ikke noe sikkert enda såvidt jeg har skjønt!
     

Del denne siden