Kom over en artig link i dag http://awt.cbp.gov/ Her kan man gå tilbake i historikken og se hvor lang ventetid det har vært i immigrasjonskontrollen på ulike flyplasser (og terminaler) blant annet også antall flights og passasjerer som har blitt prosessert i løpet av dagen. Uheldigvis så kan den ikke spå fremtiden, men jeg har hatt god erfaring med terminal C på Newark, så regner med det går bra neste uke også. Ser tilbake på ORD terminal 5 i mars, da jeg stod 1,5 time i kø. Nettsiden kalkulerte at det i snitt var 59 minutter ventetid, så litt unøyaktig er det nok.
Takk for tipset. Hadde samme data tilgjengelig gjennom Expertflyer da jeg hadde abonnement der, visste ikke at det er åpent tilgjengelig. Var du der i hele mars?
Det er også statistikk over ventetid i sikkerhetskontrollen tilgjengelig: http://apps.tsa.dhs.gov/mytsa/wait_times_home.aspx
Skal fly OSL-EWR-ORD på fredag, med 2 timer connection på EWR. Antar jeg ikke må hente bagasje ala Gardermoen her? Gjennomgående flight med United. Har forsåvidt også en billett med SAS fra HAU - OSL som jeg kunne tenkt meg å "koblet" på, er dette mulig?
Ja, hent bagasje som vanlig. Det er transfer-bagdrop i det du kommer ut fra tollen så du slipper å drasse den med deg til ny innsjekk.
All bagasje må tas ut gjennom tollen etter immigrasjonen. Så leverer du den bare fra deg igjen rett på utsiden av tollen.
Pkt 1) Må plukkes opp før tollen Pkt 2) Må ikke leveres i transferbagdrop, du får sikkert lov til å drasse den med over til terminal C og stå i kø der
Hehe ok! Notert Takk for hjelpen! Noen som har erfaring med å koble sammen 2 forskjellige billetter i samme allianse? Har som sagt Hau-Osl på SK billett, samt Osl-Ewr-Ord på en UA billett. Mulig å koble disse sammen på flyplassen her i Hau?
Du fremlegger begge reservasjonene ved innsjekk og ber om at bagen sjekkes inn helt til ORD. Burde gå smooth.
Dersom du har god tid mellom HAU-OSL og OSL-EWR-ORD, og du møter på en hyggelig agent, og du spør pent går det nok fint. Men vær oppmerksom på at du ikke har krav på at baggasjen skal sjekkes inn videre fra OSL, da det er to forskjellige bestillinger.