VG+ med info vi ikke kjenner fra før?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Entropy_, 27. nov 2015.

  1. Entropy_

    Entropy_ Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    http://pluss.vg.no/2015/11/26/2224/2224_23567123
    Jeg er ikke kunde av VG+, rett og slett fordi jeg igrunnen er imot modellen. Enten reklamefinansiert, eller ikke, mener nå jeg:)
    Derfor lurer jeg, når jeg for første gang ser en artikkel der inne av interesse, om noen her har lest den, og om det er noen nye tips der man ikke kjenner fra før?
     
  2. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD

    Innlegg:
    478
    Likes mottatt:
    319
    Bonuspoeng:
    63
    Tipper det er noen her fra forumet som er kilden.. ;) men jeg har ikke lest den jeg heller..

    Eller at de journalisten har sniklest her.. :p
     
  3. MadsVaHa

    MadsVaHa Senior Medlem

    Innlegg:
    821
    Likes mottatt:
    900
    Bonuspoeng:
    93
    Har lest artikkelen nå og alt som stod i den, kan man finne her inne. Kan godt poste den om noen er interessert.
    Forøvrig Godt jobba @Flemming Poulsen med å opplyse det norske folk om fordelene med bonusverden.
     
    Flemming Poulsen liker dette
  4. Xflipper

    Xflipper Senior Medlem

    Innlegg:
    809
    Likes mottatt:
    345
    Bonuspoeng:
    63
    gjerne post den :) gøy å lese hva de skriver
     
  5. MadsVaHa

    MadsVaHa Senior Medlem

    Innlegg:
    821
    Likes mottatt:
    900
    Bonuspoeng:
    93
    Nesten alle store flyselskap tilbyr reisende bonuspoeng i bytte mot lojalitet. Men når alt kommer til stykke – hvor mye er bonusen egentlig verdt?

    Mye - skal vi tro medlemsveksten både SAS og Norwegian opplever.

    Eurobonus, som er SAS’ bonusordning, har 4,2 millioner medlemmer. Nesten halvparten har kommet til etter at forbudet mot bonuspoeng på innenriks flyreiser ble opphevet i 2013.Norwegian har 3,6 millioner medlemmer i sitt Reward-program, og har vokst 25 prosent årlig.

    Med stadig mer omfattende bonusprogrammer er det lett å gå seg vill i jungelen av tilbud. Her er tipsene som sørger for at det er du som ler hele veien til flyplassen.

    Tips 1: Utvid bonus-repertoaret
    Tradisjonelt tjente man bonuspoeng per flyreise, og jo dyrere klasse, jo flere bonuspoeng. Men du kan faktisk tjene poeng på en haug med ting som ikke har noe med fly å gjøre.

    Du kan tjene poeng på leiebil, hoteller, strømavtale, avisabonnement, kontaktlinser, blomsterkjøp, leker, klær, sko eller blekkpatron til printeren.

    Flyselskapene har nemlig inngått partnerskap med en rekke aktører som i bytte mot en handel gir deg bonuspoeng tilbake. Mange flyselskap har de siste årene kraftig redusert antall poeng du tjener på selve flybilletten.

    Opptjeningsforholdet mellom antall poeng per krone brukt kan dermed være høyere ved handel hos poeng-partnerne enn det flyselskapet gir deg for en flytur.

    Ulempen ved å velge flyselskapenes partnere er at de sjelden er markedets billigste alternativ.

    - Det finnes veldig få gratis lunsjer. Om du får bonuspoeng, betaler du for dem gjennom at for eksempel strømavtalen ikke er så gunstig, sier Henrik Ebne, rådgiver i Forbrukerrådet.

    Han legger til at pakketilbud med bonuspoeng ofte gjør det vanskelig å se hvor mye man egentlig betaler for varen.

    - Det blir som å kjøpe mobil til én krone, med et dyrt månedsabonnement. Det fremstår som billig, men er i virkeligheten dyrt. Vi anbefaler kunden å konsentrere seg om varen du faktisk kjøper og ikke legge vekt på bonusen, sier han.

    På nettsiden www.strompris.no har Forbrukerrådet listet opp strømavtaler innenfor en rekke parametere. For en bolig i Oslo med et årlig strømforbruk på 17.980 KWt ligger Fjordkraft sin Eurobonusavtale i dag på 82. plass.

    [​IMG]
    LANGT NED: 82. plass på Fjordkraft sin Eurobonusavtale ta til takke med på Forbrukerrådets rangering. FAKSIMILE FRA STROMPRIS.NO
    FAKTA: Bonuspartnere

    ■ Strømavtale med Fjordkraft gir deg 5000 Eurobonuspoeng (SAS) ved bestilling og ytterligere 3000 poeng for hvert år du fortsetter å ha avtalen.

    ■ Strømavtale med Norgesenergi gir deg 500 CashPoints (Norwegian) og deretter 200 poeng årlig.

    ■ Et årsabonnement med Aftenposten eller Dagens Næringsliv kan resultere i henholdsvis 10.000 og 15.000 Eurobonuspoeng, mens et årsabonnement på Finansavisen kan gi deg 476 CashPoints.

    Tips 2: Velg riktig kredittkort

    Et nokså ferskt tilskudd i bonusjungelen er kredittkort som gir deg bonuspoeng hver gang du betaler med det. Disse poengene kan du senere kjøpe flybilletter med. Hvis du har omsetning på 10.000 kroner i måneden på et kredittkort, vil du i løpet av et år tjene 24.000 Eurobonuspoeng (nok til en tur/retur reise i Norden) med SAS American Express Platinum eller 1200 CashPoints med Bank Norwegians Visakort.

    - Men er det lurt å anskaffe seg kredittkort?

    - Det er vanskelig å svare ja eller nei på det. Det kan være lurt å handle med kredittkort fordi du får bedre rettigheter ved netthandel og konkurs, og enkelte kort inkluderer en reiseforsikring. Betaler du fakturaen i tide unngår du renter og betaler da kun årsavgift og eventuelt etableringsgebyr. Men dersom rentene begynner å løpe, blir kortet svært dyrt i bruk, sier Henrik Ebne, rådgiver i Forbrukerrådet.

    www.finansportalen.no har Forbrukerrådet listet opp hvilke effektive renter ulike kredittkort opererer med.

    FAKTA: Her er noen av kredittkort-aktørene:
     
    geddi liker dette
  6. MadsVaHa

    MadsVaHa Senior Medlem

    Innlegg:
    821
    Likes mottatt:
    900
    Bonuspoeng:
    93
    ■ SAS Eurobonus Mastercard gir en opptjening på 10 bonuspoeng per hundre kroner, mens SAS Mastercard fra DNB gir en opptjening på enten 20 eller 25 bonuspoeng per hundre kroner.

    ■ Bank Norwegians Visakort gir deg CashPoints hos Norwegian. Opptjeningen utgjør 1 prosent på varekjøp og inntil 20 prosent ved handel fra Norwegian direkte (flybilletter, bagasje og mat om bord etc. ) CashPoints kan du bruke til å betale flybilletter og tjenester fra Norwegian.

    ■ American Express’ tre egne kort i Norge (Standard, Gold og Platinum) gir deg Membership Rewards (MR). Du tjener 1 MR per krone. MR kan byttes inn i bonuspoeng hos en rekke flyselskaper.

    ■ SAS American Express (Classic, Premium og Platinum) er kort som utstedes i et samarbeid mellom SAS og American Express. Disse gir deg mellom 10 og 20 bonuspoeng per hundre kroner. Navnelikheten med ordinære Am Ex-kort kan være forvirrende, men SAS-kortene regnes ikke som «ekte» American Express-kort og gir deg dermed heller ikke tilgang på Am Ex-lounger i utlandet. Unikt for SAS Am Ex-kortene er at de inkluderer en såkalt Companion ticket hvis du omsetter for 100.000 kroner i løpet av et kalenderår. Companion Ticket betyr at du får to bonusbilletter til poengprisen for én når du skal ut å fly for Eurobonus-poengene.

    NB: Mens nesten samtlige betalingsterminaler i Norge tar Visa og Mastercard, er det langt færre som lar deg betale med American Express.

    Tips 3: Omgjør andre bonuspoeng til flybonus
    Det finnes en rekke bonusprogrammer også utenfor flybransjen. Flere av disse har imidlertid avtaler med flyselskapene om å kunne veksle inn oppspart bonus til flybonus. Med hele 2.135.000 medlemmer er Trumf et svært utbredt bonusprogram i Norge. Trumf-medlemmer får 1 prosent av kjøpesummen i form av poeng på dagligvarehandel i Norgesgruppens butikker, drivstoff hos Shell og varer i enkelte nettbutikker.

    Trumfpoengene kan tas ut i kontanter eller omgjøres til Eurobonuspoeng hos SAS. Da er vekslingskursen 100 trumfpoeng = 1389 Eurobonuspoeng. I kampanjeperioder får du enda flere Eurobonuspoeng for Trumfpoengene.

    Med kredittkoret TrumfVisa dobles antall trumfpoeng når du handler dagligvarer hos Norgesgruppen til 2 prosent av kjøpesummen.

    Også en rekke hoteller har bonusprogrammer der opptjente poeng kan gjøres om til flybonus. Poeng med bonusprogrammet Club Carlson (for hoteller som Radisson og Park Inn) kan overføres til over 20 flybonusprogrammer med vekslingskurs 1:10.

    Tips 4: Velg bookingklasse med omhu

    Som flypassasjerer er vi gjerne kjent med tre ulike klasser ombord: Økonomi, business eller første klasse. Lavprisselskaper har tradisjonelt kun hatt én klasse.

    Imidlertid har allianseselskapene en intern finmasket kategorisering av billettene. De deles inn i bookingklasser gjennom å bruke bokstaver.

    Denne bokstav-kategoriseringen bør enhver bonusjeger vite om.

    En økonomibillett med SAS i Europa kan nemlig ha bokstavene U, K, L, T, O, V, G, E, M, H, Q eller W.

    Bokstaven definerer hvor mange poeng du får for en gitt reise. En økonomibillett i bookingklasse U gir 250 poeng for en reise i Norden, mens en økonomibillett i bookingklasse E gir 500 poeng. Bokstavene blir desto viktigere når du reiser med en alliansepartner. Det er nemlig ikke alle bookingklasser som kvalifiserer til poeng på tvers av selskapene, selv innen samme allianse.

    [​IMG]
    BOOKINGKLASSE: Bokstaven indikerer bookingklasse. United gir sine medlemmer i Mileage Plus-programmet en prosentandel (kan være mer eller mindre enn hundre prosent) av distansen man flyr i miles for reiser med alliansepartnere. For Uniteds egne avganger, er poengfordelingen en annen. FAKSIMILE FRA UNITEDS NETTSIDER
    Et eksempel: Du kjøper en billett med Lufthansa fra Oslo til Frankfurt. Det er en økonomi-billett i bookingklasse E. Som Eurobonusmedlem får du ingen poeng for denne turen, selv om SAS og Lufthansa er begge er med i Star Alliance.

    Hvis du derimot er medlem i Uniteds bonusprogram Mileage Plus, vil du få poeng (miles) tilsvarende halvannen gang distansen Oslo-Frankfurt i bonus. Dette utgjør 1065 poeng.

    - Hvorfor får man ikke Eurobonus-poeng på alle bookingklasser med Lufthansa?

    - Det har med avtalene mellom flyselskapene å gjøre. Det er opp til hvert enkelt selskap å definere hvilke klasser de gir poeng på, sier Geir Lauritzen, Skill Manager Eurobonus i SAS.
     
    ruby1968l and geddi like this.
  7. MadsVaHa

    MadsVaHa Senior Medlem

    Innlegg:
    821
    Likes mottatt:
    900
    Bonuspoeng:
    93
    Tips 5: Sjekk hvem som faktisk flyr flyet

    Allianseselskapene bruker såkalt «codeshare». Det betyr et flyselskap kan selge billetter til en flytur som de selv ikke opererer. For eksempel så kan du kjøpe en billett fra Oslo til Denver fra SAS, selv om det faktisk er Lufthansa eller United som flyr en eller flere deler av reisen.

    Det er operatøren, og ikke selskapet du kjøper billetten av, som definerer om du får bonuspoeng på reisen.

    [​IMG]
    DELT ANSVAR: På denne reisen mellom Oslo og Seattle flyr KLM den første del, mens Delta flyr andre del. Det er operatøren som definerer poengmulighetene. Markeringen i gult er gjort av VG. FAKSIMILE FRA NETTSIDEN TIL KLM.
    Et eksempel: Du kjøper en billett til Singapore med SAS. Distansen København-Singapore flys så av Singapore Airlines på en bookingklasse som ikke generer Eurobonuspoeng. Du får dermed bare poeng på flyturen mellom Oslo og København, fordi denne opereres av SAS.

    Hvis du er usikker på hvem som operer turen du vurderer å ta, kan man spørre reiseselskapet om det. Mange søkemotorer oppgir operatøren under «detaljer» om den enkelte reise.

    Tips 6: Velg det bonusprogrammet som gir flest poeng

    Paradoksalt nok kan man få flere poeng ved å bruke bonusprogrammet til et annet flyselskap enn det man flyr med. Medlemmer i Uniteds bonusprogram Mileage Plus kan altså tjene flere poeng enn Eurobonus-medlemmer, selv på SAS-avganger. Et eksempel: En reise fra Oslo til Alta i bookingklasse V gir 250 poeng med Eurobonus.
    Med Mileage Plus får man derimot bonuspoeng tilsvarende 75 prosent av hele distansen i miles. Det utgjør 572 bonuspoeng, altså mer en dobbelt så mye som SAS gir.

    - Hvorfor er det slik?

    - Du må se på både opptjeningssummen og uttakssummen hvis du skal sammenligne flyselskapenes bonusprogrammer. De som er rausere med poeng, krever gjerne mer for bonusbilletten. Hos SAS koster en flyreise til fra Oslo til Alta kun 6000 poeng, mens United krever 15.000 poeng, sier Geir Lauritzen i SAS.

    Det kan altså lønne seg å være medlem av ulike bonusprogrammer og velge det programmet som gir flest poeng på den aktuelle reisen.

    Flyselskapenes nettsider lister opp hvor mange poeng du får med ulike bookingklasser som samtlige alliansepartnere og hvor mange poeng de krever for en bonusbillett. Å variere bonusprogrammene for å maksimere poengsamlingen på enkelte turer må selvsagt veies opp mot verdien av å samle alle poengene i ett bonusprogram for over tid å få en høyest mulig totalbonus der.

    Flemming Poulsen er redaktør for insideflyer.no, som er Skandinavias største bonusnettsted, med 150.000 unike brukere hver måned.

    - Lønner det seg å være tro mot ett flyselskap, eller alltid velge den billigste billetten?

    - Bonusprogrammer er et salgsverktøy for flyselskapene. De har ikke laget det for å være snille. Det må man naturligvis være oppmerksom på. Samtidig så har bonuspoeng en slags valuta som kan være verdifull. Det blir opp til den enkelte å vurdere verdien av poeng og mulig nivåklatring oppimot prisforskjellen på billetter. Man skal ikke være tro mot et flyselskap, men mot seg selv ved å kjøpe det som gir best verdi.

    - Kan du gi et eksempel?

    - Tjener du 10.000 Eurobonuspoeng på en reise til San Francisco ved å velge en dyrere billett, tilsvarer poengene en tur retur-reise i Norge. Slik sett kan bonuspoengene være verdt flere tusen kroner. For 250 bonuspoeng mellom København og Oslo ville jeg ikke kjøpt en dyrere billett.
     
    Islending, ruby1968l and geddi like this.
  8. MadsVaHa

    MadsVaHa Senior Medlem

    Innlegg:
    821
    Likes mottatt:
    900
    Bonuspoeng:
    93
    Tips 7: Be om kompensasjon i poeng

    Ved forsinkelser fra to timer og oppover, gjelder faste EU-satser om kompensasjon. Enkelte flyselskaper tilbyr imidlertid bonuspoeng som alternativ til kontanter.

    Du kan også be flyselskapene om bonuspoeng som kompensasjon dersom du har blitt forulempet på andre måter.

    - Vi ser mange eksempler på kunder som får bonuspoeng som plaster på såret, hvis for eksempel TV-skjermen ikke virker. Jeg sendte selv en epost etter en småkaotisk flyopplevelse og fikk 5000 bonuspoeng i retur, sier Flemming Poulsen.

    [​IMG]
    LUKSUS: SAS vil ikke lenger være et flyselskap for alle, men for de som reiser oftest ifølge Eivind Roald, konserndirektør for kommersiell virksomhet i SAS. Loungen på innenriksterminalen på Gardermoen er åpen for gull- og diamantmedlemmer hele året og sølvmedlemmer i feriene. Foto: Jan Petter Lynau, VG


    Tips 8: Mest igjen for flybonusen

    Flybonus kan brukes til en rekke tjenester: Flybilletter, leiebil, hotellovernatting, kjøp av mat om bord og lignende. Men hva gir deg mest for poengene?- For noen har det stor verdi å bruke poengene på oppgraderinger eller en førsteklasses-billett, som man ellers aldri ville fått råd til å kjøpe, sier Poulsen.

    Et sete på første klasse til Asia eller USA koster mellom 50.000 og 100.000 kroner, men kan kjøpes for 190.000 bonuspoeng.

    - Samtidig ser vi at mange SAS-kunder bruker bonuspoeng på innenriksbilletter i Norge. Når billetten koster 4000 kroner, men kan betales med bare 10.000 bonuspoeng, er det god «value for money». Omvendt er det bortkastet å bruke 30.000 poeng på en reise til Berlin som kan kjøpes for 1000 kroner, sier han.

    Poulsen understreker verdien av å få brukt opp bonuspoengene, og legger til at en rekke selskaper har devaluert poeng ved lavere opptjeningssummer og høyere uttaksgrenser.

    SAS har blitt kritisert for at det er svært vanskelig å finne bonusbilletter når man først har spart opp poeng.

    - Hvor mange bonusseter har dere tilgjengelig per avgang, Geir Lauritzen?

    - Jeg kan ikke tallfeste dette, fordi det varierer med sesongen og per avgang. Men på bakgrunn av kritikken innførte vi i 2014 muligheten til å betale med en kombinasjon av poeng og penger. Hvis man velger kombinasjonsmuligheten, velger man blant alle ledige seter på flyet.

    Les også: Snarveien til gullkortet

    FAKTA: Ikke helt gratis

    Selv om du har bonuspoeng, må du betale skatter og avgifter når du skal reise med allianseselskapene. Avhengig av hvor du skal, utgjør fra et par hundre til flere tusen kroner. Skattene blir høyere hvis du reiser med en alliansepartner, fremfor flyselskapet der du selv er bonusmedlem.

    Unntaket er Norwegian, som lar deg betale hele billetten, inklusive skatter og avgifter, med CashPoints. Ergo blir det ingenting å betale i tillegg. Norwegian har til gjengjeld ingen alliansepartnere.

    FAKTA: Her er fly-alliansene

    STAR ALLIANCE: SAS, Aegean, Air Canada, Air India, Austrian, Brussels Airlines, LOT, Lufthansa, Singapore Airlines, South African Airways, Swiss, TAP Portugal, Thai Airways, Turkish Airlines, United m.fl.

    ONEWORLD: British Airways, airberlin, American Airlines, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, Qantas, Qatar Airways, Royal Jordanian m.fl.

    SKY TEAM: Aeroflot, Air Europa, Air France, Alitalia, China Airlines, Aeroflot, Air France, Alitalia, China Airlines, Czech Airlines, Delta, KLM, Tarom, Vietnam Airlines m.fl.

    FAKTA: Ulike typer poeng

    Norwegian Reward gir to typer fordeler:

    ■ Cash Points opptjener du ved kjøp av flyturer, ved bruk av Norwegians kredittkort, samt ved å handle tilbud gjennom partnere.

    ■ Rewards er en belønning du får etter et gitt antall flyvninger. Det kan være gratis fast-track, bagasje, langdistanse-billetter eller en økt prosentsats på CashPoints.

    SAS EuroBonus opererer med to typer poeng: Grunnpoeng og Ekstrapoeng.

    ■ Grunnpoeng kun opptjenes ved flyturer og teller både for å nå neste nivå (sølv, gull, diamant) og du kan kjøpe flyreiser for dem.

    ■ Ekstrapoeng opptjenes på alt annet enn flyturer. Det teller ikke for å nå neste nivå, men du kan kjøpe flyreiser eller andre varer og tjenester for dem.

    Widerøe er med i Eurobonus, men gir ikke poeng på anbudsrutene på kortbanenettet.

    Kilder: Norwegian, SAS og Widerøe
     
    Islending, LN-BEF, ruby1968l and 5 others like this.
  9. Entropy_

    Entropy_ Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Konge. Takk.
     
  10. LN-BEF

    LN-BEF Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
  11. TomF66

    TomF66 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Er vel ikke då mye nytt nei.....men her er den.


    Publisert: 08.06.2015
    Når flydrømmen er et gullkort, men veien dit synes usannsynlig lang og dyr, skal du vite at finnes smarte snarvei-triks.

    – Først av alt, meld deg inn i et fordelsprogram (de fleste flyselskaper har slike) – og skaff deg et bonuskort. Da samler du bonuspoeng fra første flygning, sier Henning Steen, redaktør og medgrunnlegger av nettstedet Bonusfeber.no.

    [​IMG]
    FORAN GARDINEN: Skaff deg bonuskort, lyder ekspertenes råd. Selv uten gull- eller sølvstatus har du større sjanse for å bli oppgradert til business class. Foto: Dag Fonbæk
    På nettsiden hans vrimler det av tips og innspill fra «fly-nerder», som kjenner de fleste triksene til hvordan man kommer seg billig rundt i verden.

    På nettforumet bobler nyhetene om hvilke flyselskaper som har kampanjepriser, hvor det lønner seg å fly akkurat nå – og fremfor alt hvilke selskaper/flyallianser som har senket poenggrensen for å oppnå det forjettede gullkortet.

    Velg flyselskap
    – Sjekk hvilket flyselskap som har kortest vei til gullkort-nivå. Kravene til poengopptjening varierer, påpeker Tore Dyrseth fra Nes, storforbruker av flyreiser.

    I Star-alliansen til SAS er både Turkish Airways og greske Aegean medlemmer. Begge flyr på Gardermoen (Aegaen fra 14. juni), og begge har atskillig lavere poengkrav for gullstatus enn det SAS krever.

    Men gull er gull, og som Star Alliance-medlem får du tilgang til de samme godene – lounge, fast-track, muligheter for å bli oppgradert etc.

    – Jeg er medlem av Aegeans bonusprogram, men har aldri fløyet med dem, sier Henning Steen.

    Har du først fått gullkortet, må du yte litt for å beholde statusen: Aegean halverer kravet til re-kvalifisering hvis du flyr fire ganger med dem i løpet av et år.

    – Ikke noe problem, sier Henning Steen. – Nå som de straks flyr fra Gardermoen, er det enkelt å ta fire billigturer med dem i løpet av 12 måneder.

    Reis i kampanje-periodene
    En annen måte å tjene opp raske og mange nok bonuspoeng til gullkort-status på, er å reise i kampanjeperiodene eller lavsesongene:

    Når flyselskapene selger billige billetter, skal du reise mye. Da får du mange poeng for en billig penge.

    Ta også ut bonusreisene dine i en kampanjeperiode. Da får du ekstra mye «reise» for poengene dine.

    – Det gjelder å være fleksibel på reisedatoer og flytider, poengterer Cecilie Larsen fra Arendal, som ble bitt av flybasillen da hun var med faren på jobb-langturer til USA.

    Cecilie sjekker hvor mange bonuspoeng hver krone av billettprisen gir – og velger den flygningen som gir mest.

    Likeledes legger hun gjerne inn en mellomlanding for å få flere «distanser», ettersom gullkortet krever et visst antall flygninger pr. år for å fornyes.

    Flyselskapenes kampanjeperioder finner man på Bonusfeber.no eller ved å kontakte flyselskapene direkte.

    [​IMG]
    FLYPLASS-LOUNGE: Med gullkortet har du tilgang til flyplass-loungene, som her i Istanbul. Det er mye å spare på gratis mat, drikke, aviser, PC-tilgang, dusj- og sovemuligheter. Foto: DAG FONBÆK Foto: Dag Fonbæk
    Fly langt
    Om man ikke er så heldig å ha en venn med diamantkort i StarAlliance og dermed kan «gi» deg et gullkort, bør du reise flest mulig langturer for å opptjene nok bonuspoeng til egen gullstatus så raskt som mulig:

    – Akkurat nå er det mange selskaper som flyr til Asia fra Oslo, og den blodige priskrigen mellom Qatar, Emirates, Thai og Norwegian bør du utnytte, sier Tore Dyrseth.

    – Bonuspoengene får du selv om billettprisene er satt ned. Det betyr flere poeng for mindre penger, sier han.

    Bangkok fra Oslo er altså en destinasjon som vil kunne gi en god slump bonuspoeng akkurat nå.

    – Husk at også hotellovernattinger og leiebil gir nyttige bonuspoeng, sier Dyrseth.

    – Skaff deg et kredittkort som gir poeng, legger Henning Steen til.

    Finn ut hva du skal bruke bonuspoengene til – og bruk tid på nettet. Mye tid. Det lønner seg, sier Cecilie Larsen.

    Bytt bonusprogram
    Mange gullkort-medlemmer bedriver såkalt «statusmatch»:

    Skifter man reisemønster og skal fly et sted i verden der andre fordelsprogram/flyallianser gjør det bedre, spør man et flyselskap der om de kan matche gullkortet du har i f.eks. Star Alliance.

    – Skifter du allianse på den måten, kan du holde det gående med gullkort år etter år, sier Henning Steen.

    For har du først oppnådd gullkort-status, er det lettere å holde på den. Som gullkort-medlem får du bl.a. 25 prosent flere bonuspoeng pr. flygning,

    Mangler du noen flygninger/poeng for å opprettholde gull-statusen før året går ut, kan du kjøpe Widerøes «Norge Rundt-billett» til 2790 kroner, foreslår Cecilie Larsen:

    – Da kan du fly mange korte strekninger i Norge i løpet av et par dager, og oppnå de kvalifiserende flygningene som trengs.

    [​IMG]
    BONUSPOENG-EKSPERTER: – Utnytt priskrigen mellom Emirates, Qatar, Thai og Norwegian til Asia. Selv billigbilletter kan gi godt med bonuspoeng, fastslår hyppigreisende Tore Dyrseth (t.v.), Cecilie Larsen og Henning Steen, redaktør for Bonusfeber.no. Foto: DAG FONBÆK Foto:Dag Fonbæk
    Mye å spare med gullkort[/paste:font]
    – Det finnes ikke gratis flyreiser, men med gullkortet kan du gjøre reisen mye billigere, sier hyppigflygende Cecilie Larsen.

    Bare adgang til flyplass-loungen sparer deg for store penger. Øl og mat på Gardermoen er dyrt! I loungen drikker og spiser du gratis.

    – Har du først vent deg til å ha gullkort, er det brutalt å miste det, vet Tore Dyrseth. – Men veien til gullkortet er blitt lengre, legger han til.

    SAS har strammet inn på både goder og poeng-regler. Samtidig kastet de gullkort etter passasjerer som booket seg på «oljeruten» deres fra Stavanger til Houston i fjor.

    Flyselskapenes poeng- og bonus-regler varierer.

    – Ethvert lojalitetsprogram har både fordeler og ulemper, og reglene endres hele tiden, poengterer Henning Steen i Bonusfeber.no

    [​IMG]
    TENK DEG OM: Reiser du mye i Norge, mister du mange bonusfordeler om du går for gullkort hos Turkish Airlines eller greske Aegean, advarer EuroBonus-manager i SAS, Geir Lauritzen. Foto: SAS
    – Forskjellene på bonus- og poengreglene kan være ganske store, så velg det fordelsprogrammet du har mest nytte av sier Dyrseth.

    Samtidig er kampen om flykundene tøff. Flyselskapene er under press, og må by på goder for å få beholde bonusmedlemmene sine.

    – Det er vår trøst, sier Tore Dyrseth.

    SAS: Tenk deg om
    EuroBonus-manager i SAS, Geir Lauritzen, synes det er helt ok at folk velger å melde seg inn i fordelsprogrammet til andre Star Alliance-selskaper for å oppnå raskere gullstatus – men oppfordrer dem til å tenke seg om først:

    – Tenk fremfor alt over hvordan du ønsker å benytte bonuspoengene dine, sier Lauritzen.

    Reiser du mye i Norge, mister du mange bonusfordeler om du går for gullkort hos Turkish Airlines eller greske Aegean.

    – Som SAS-medlem kan du opptjene og ta ut bonuspoeng hos Widerøe, men siden Widerøe ikke er partner i de andres bonusprogrammer, bortfaller denne muligheten, sier Lauritzen.

    Du må også ha gullkort med SAS-tilknytning for å få bruke loungen og fast-track om du reiser med Widerøe.

    Her er fly-alliansene
    STAR ALLIANCE: SAS, Aegean, Air Canada, Air India, Austrian, Brussels Airlines, LOT, Lufthansa, Singapore Airlines, South African Airways, Swiss, TAP Portugal, Thai Airways, Turkish Airlines, United m.fl.

    ONEWORLD: British Airways, airberlin, American Airlines, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, Qantas, Qatar Airways, Royal Jordanian m.fl.

    SKY TEAM: Aeroflot, Air Europa, Air France, Alitalia, China Airlines, Aeroflot, Air France, Alitalia, China Airlines, Czech Airlines, Delta, KLM, Tarom, Vietnam Airlines m.fl. Sjekk også Norwegian Reward og Emirates Skywards. Begge flyr påOslo Lufthavn.

     
    Xflipper and LN-BEF like this.
  12. LN-BEF

    LN-BEF Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Tusen takk for at du delte denne :)
     

Del denne siden