Christian Jostad og Tore Dyrseth er millionærer på bonuspoeng. Har ikke VG+ så kan ikke lese saken. For min del er at jeg mest glad i å bruke poengene og er alt for redd for forbedringer til å la 1mil poeng stå ubrukt på konto.
Haha, jeg er da Tore i artikkelen. Her brukes poengene over en lav sko. Prøver å alltid ha noen hundre k på konto tilfelle noe spennende dukker opp, men millionærer er nok mer et uttrykk fra journalisten. Men inntjeningen i året er ikke så langt unna da. Artikkelen ble opprinnelig laget av Dine Penger som var med oss en tur på OSL før vi dro hit: https://insideflyer.no/forums/threads/insideflyer-goes-bahamas-eller-er-det-bananas.12733/
Du blir ikke rikere av å ha mange poeng. Er jo dumt om sas skulle gå konkurs eller om man plutselig ikke får booket First reiser med EB poeng lenger. Da blir man plutselig veldig mye fattigere selv med 1-3 mill poeng på sas kontoen. Bare å bruke opp poengene sine mens man har bra fordeler
Utfordringen er å treffe «Goldilock zone». Enten reiser man så lite at det er vanskelig å oppnå status og poeng, eller så reiser man så mye at det er vanskelig å finne tid til å planlegge og bruke fordelene «fornuftig» (les: hoppe rundt verden i to uker på en første klasse bonusbillett). Den tråden vi virkelig trenger på dette forumet, er hvordan man kommer seg inn på den magiske gullhår-sonen i midten.
Helt enig! Det er noe litt bortkastet å komme så langt i opptjening at tiden ikke strekker til å få brukt opp poengene. Den gyldne middelvei er tingen. Selv hører jeg hjemme i den kategorien som reiser en del, men som (foreløpig) må ta til takke med EBS. Skulle ønske at EB kom med et nytt nivå, slik som OW som har et bronsenivå. Det kunne SAS ha kopiert, slik at man fikk et nivå mellom dagens sølv og gull som ga noen ekstra perks. Slik jeg ser det i dag, er det egentlig peanuts å få EBS, mens spranget opp til EBG er en del høyere. Så å gjøre EBS om til et nivå a la bronse i OW og så ha et nytt EBS-nivå på for eksempel 25 flights/25000EB-poeng med for eksempel gratis setereservasjon og 10% flere opptjente poeng som noen av godene. Tror jeg snakker for flere her inne som befinner seg i et ingenmannsland statusmessig hvis dere skjønner. Motivasjonen hadde økt betraktelig hvis en slik forandring hadde kommet, i alle fall for meg.
Er ikke snakk om å føle seg rik, eller være rik på poeng. Om du leser artikkelen er det litt mer nyansert, men journalisten ville nok ha en clickbait Jeg bruker poeng som en full sjømann jeg, men tjener ofte mer poeng enn jeg kan bruke i perioder og da synes jeg det er fint å ha litt på bok. Enten for å booke Points/cash på longhaul i biz for å tjene grunnpoeng eller for å kunne bestille reiser til venner og familie som trenger. Vi har alle ulike preferanser, og vi ser nok litt forskjellig på verdien av poengene.
Nå må dere ikke glemme at @Tore kan sakene sine, og vi bør se opp til han for råd og veiledning, han er nok den siste som kommer i klem, om poengene blir verdiløse i en uvirkelig verden(nesten SAS har forsatt kabin ansatt utfordringen i 2020)... Litt enig med sjæfen, bør ha litt poeng liggende på lur til noe spennende dukker opp, og vips et par klikk senere er du så å si poeng fattig på en F-award reise
Er ikkje heile poenget å føle seg rik når ein flyg i dei fremre klasser, mens ein et og drikk ting ein normalt sett kun ser på TV? Men for min eigen del, så har eg stort sett 3-5 aktive bonusbookinger, men får sjelden tid til å reise på meir en halvparten av dei. Synes det er heilt genialt med fleksibiliteten på desse!
... og når man blir eldre kan man reise på alle, hvis mor ikke finner på at uthuset skal beises eller SAS streiker
Å være gavmild med poengene er også en mulighet, for jeg har booket min bror, svigerinna, nevøer og nieser til Nord på poeng, også booket jeg en kompis hjem fra Oslo i ei knipe i høst, så kan greit tjene litt mer sånn sett
Ja, blir jo endel turer på MC Fly Premium for familien som er spredt litt rundt i Norge. Det gir jo (forhåpentligvis) litt Karma-poeng i retur. Men mye av tidsklemma går på planlegging og leting etter CT turer på First, hvor turen helst skal se ut som sikksakksøm rundt hele jordkloden med minimum 18 stopp på eksakt 23 timer og 59 minutter. Og her kommer Goldilock zone inn: jeg forstår ikke hvordan de som samler nok poeng samtidig har tid til dette? Eller er det jeg som prioriterer feil?
Må være spesielt å ha slik jobb at man reiser verden rundt på LYX klasse hele tiden og genererer millioner av poeng. Må jo bli dyrt OM man skulle ha tid til å ta ut noen poeng å reise for pga skattefordelen??
Haha, akkurat, you nailed it! Heldigvis har ingen av bonustrillionærene tid til å reise på fritiden, så skattefordel eksisterer ikke.
Jobbe mindre kan kanskje la seg gjøre, men det med ikke barn er *litt* i seneste laget å komme med nå.
Nei. Jobbe akkurat så mye at du har god nok råd til å reise med poengene du opparbeider deg. Vi snakker jo om "The Goldilock Zone". Og ikke ha barn.
Jeg har booket det jeg skal reise i år, så fått meg MC choice nå etter å ha lest artikkelen. Man får gullkort nå dersom man bestiller, så nå blir det litt poeng å hente her også slik at jeg kan boltre meg på Spaanlegg i Skandinavia mellom C turene mine.
Reiser utelukkende i privat regi. De aller fleste poengene genereres av kredittkort, trumf og annet. Ca 10% genereres av betalte flyturer
Ikke meningen å være festbrems her, men jeg må bare ærlig innrømme at dette er oppmerksomhet vi ikke trenger.. det er selvsagt min subjektive oppfattelse, men misunnelsen er stor og miljøpartiet de grønne får vann på mølla av slikt Fly har som mange kanskje vet et relativt lite totalt avtrykk (2 %) når det kommer til klimautslipp sammenlignet med bil (75%). Likevel er det flere og flere som mener det må begrenses i størst mulig grad. Et av virkemidlene er å avvikle bonuspoeng. Jeg sier ikke at det skjer i morgen, men strømningen er der fordi folk tilsynelatende liker å bli ført bak lyset. Som et eksempel kan dere lese dette innlegget i BT: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/LAWRPP/forby-bonuspoeng-pa-flyreiser Og så blir spørsmålet, hvor får de ideen fra om at bonuspoeng må forbys pga. klima.. ikke vet jeg, men desto mindre oppmerksomhet denne lille hobbyen vår får, desto bedre.