Vi har testet SAS Stavanger-Houston

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henning, 09. okt 2014.

1. Henning

Henning co-founder Offisiell Representant

Likes mottatt:
    1,814
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har fløyet med Eivind Viking fra Stavanger til Houston, en av de lengste flyvningene med en Boeing 737. Les om opplevelsen i denne artikkelen. :)

Fly med oss, Fnate, Ida and 6 others like this.
  2. Zzzindre

Zzzindre Zzzzzzzzz...

Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg fløy også denne ruta i september, og deler i de fleste av dine synspunkt. Valgte faktisk omtrent akkurat det samme av mat og drikke som deg.

Forøvrig er det veldig greit å komme som transferpassasjer fra Oslo, siden 30 minutter er et hav av tid på en flyplass som Sola. Det er nok den desidert mest effektive måten å komme seg fra Norge til Houston på, og kanskje fra hele Skandinavia, selv om enkelte dansker har klaget over lang transfertid på vei hjem igjen. Det virket også som om det var veldig god stemning, og en viss stolthet blant gatepersonalet på Sola.

Crewet var veldig hyggelig og hjelpsomme. Jeg hadde en finsk purser, som snakket sjarmerende finlandssvenska, og var veldig på hugget. Ved siden av meg satt en passasjer som syns den søte sauternesen passet helt strålende til både scampi, laks og hva det skulle være. Dette sørget for at drikkeserveringen i første omgang stoppet litt opp ved min seterad, siden de ikke brukte å ha denne flasken ombord på drikketralla før desserten, av en eller annen heeeelt uforståelig grunn. Ovennevnte passasjer tilhørte også den gruppen mennesker som syns det er helt greit å ha føttene sine, med slitne joggesko på, plantet godt oppetter setteryggen foran.

Jeg likte Mikkeler-ølen veldig godt. Mener det var et lite hint av koriander i smaken. Øl med litt mer smak enn den jevne industripilsneren gjør seg ombord på fly, syns nå jeg.

Nå er ikke jeg den som ser så mye på film ombord, jeg foretrekker heller å lese eller høre på musikk, men jeg er enig i at det var et litt labert utvalg av filmer. Jeg endte opp med å se "Kraftidioten", som var en underholdene film. Det er også litt klønete med iPad som IFE, siden denne må plasseres et sted, helst i fanget eller på bordet, slik at det blir litt klønete for de som liker å se film mens de spiser. Min sidekamerat slet dessuten veldig med å få iPaden til å stå (han var litt klønete på flere måter, han her), selv om dekselet var av den typen hvor man kan få paden til å bli stående.

Setene er ikke de beste businessetene jeg har prøvd, akkurat. De virket nesten enda skråere enn de SAS har i sin ordinære businessklasse på A330 og 340ene. Også føles det nesten som om man ligger på gulvet når man legger setet helt ned. Men jeg klarte uansett å få duppet av en 2-3 timers tid.

Da jeg fløy ruten var det litt under to tredjedels belegg, altså mellom 25 og 30 passasjerer en plass. Det vil si at SAS tjente penger på denne flighten, jamfør Roalds utsagn om at de trengte om lag halvfull kabin for å gå i pluss.

Immigration på Houston var ganske treg etter min mening, til tross for at det var få mennesker i kø.

Summa summarum: en effektiv måte å komme seg til Houston på, hyggelig crew, ålreit mat og drikke, litt klønete IFE og litt dårlige seter. Staselig med en slags privatjetfeeling er det endog. Hadde jeg flydd ruta igjen? Jepp!

Fly med oss, Fnate, SASDC8 and 4 others like this.
  3. KristianSk

KristianSk Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Bortsett fra setene ser det jo veldig bra ut. Håper det blir en suksess og at SAS setter inn de nye businessetene (om det er teknisk mulig). US Pre-clearance som BA praktiserer på LCY-JFK hadde nok også gjort seg.

Islending liker dette
  4. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Tillater meg selv å spre en del tanker til deg, ifht setene ombord på dette flyet og teknikk:

1) Dette er et "mellomdistansefly" som flyr langt. Det vil si at vekt har mye å si. Et tungt fly bruker mer fuel enn et lett fly, og flyet i seg selv vil være tungt siden det må ha mye fuel på en slik rute. Derfor vil man helst minimere egenvekten på alt ombord, slik at fuel consumption er på et minimum av hva som er praktisk mulig. Som noen har vært inne på har også flytidene blitt endret nå i vinter siden jetstrømmene endrer seg, det er sterkere vinder på vinterstid, derfor mer motvind ene vegen. Mer motvind fører til høyere fuel-forbruk. Igjen: viktig å holde vekten på flyet lavt. Det som er lav vekt på et sete i en Airbus 340 er ikke nødvendigvis lav vekt på et sete i en B737-700.
    I tillegg vil et tungt fly ikke kunne klatre like fort, og et fly som ikke klatrer fort forbruker mer fuel fordi det må fly på lavere høyder lengre. Å fly på lavere høyder betyr å fly i tykkere luft, som fører til økt luftmotstand og mer fuelforbruk. (Bare man ikke går for høyt opp, for der klarer ikke flyet å utnytte lufta så godt så det faller bare gjennom :D )
    Summa summarium, sagt på en meget enkel måte: man vil helst ikke sette inn gigantiske first-class suiter som tynger flyet unødig ned :p

2) Dette er et mellomdistansefly som flyr langt. Eh, ja, det har jeg jo nettopp sagt. Men et annet element av dette er at man må ha en viss mengde passasjerer for å få dette til å gå rundt. Ved å sette inn andre seter med f.eks lieflat og "troner" vil plass-utnyttelsen gå ned og totale antall seter minske. Da vil total potensiell inntjening minske, og ruta går raskere i minus. Det er godt over 50% belegg på ruta, noen dager er det fullt. Å sette inn andre seter som minsker totalt antall seter er noe som ikke er ønsket på noen måte, og kan i verste fall kjøre ruta i grøfta.
    Summa summarium: man vil helst ikke sette inn seter som fører til en reduksjon i antall seter tilbudt ombord.

Som du kanskje ser av dagens løsning så er litt av grunnen til at man "nesten ligger på gulvet" at setet foldes ned under setet foran. Man blir pakket litt oppå hverandre. Det er jo ingen annen grunn til dette enn at man vil ha så mange som mulig inn i flyet, med en viss biz-feeling allikevel. Jeg er ikke dreven på flysete-utvalget i verden, men jeg kjenner ikke til noen "full scale" businessclass-seter som hadde passet inn i setekartet som PrivatAir tilbyr i dag. If you get my wibe.

Det ideelle hadde helt klart vært om det fantes noen lettvekts, solide seter som på ingen måter minsket det totale antall seter på flyet, men som allikevel var hakket nærmere "moderne business-class". Problemet er antakeligvis at dette ikke finnes :( Franchise-idé til noen på forumet? :)

I tillegg tror jeg muliggens det er PrivatAir som "eier" interiøret og at SAS således hadde måtte betale for å ta ut setene til PrivatAir, ha de i lagring, flyet hadde måtte tas ut av produksjon en stund for å få kabinen fikset og få inn disse imaginære setene. Men dette er mer spekulasjon, jeg er ikke helt sikker.

[Disclaimer: I tilfelle noen tror jeg igjen går i SAS-skyttergrava så er dette helt generelle tekniske tanker, jeg synes jo heller ikke det høres fristende ut å ligge på marka og hadde helt klart valgt de nye biz-setene til SAS om jeg fikk styre og herje helt uten virkelighetens harde realiteter på ryggen :p ]

Islending liker dette
  5. Superhai

Superhai Brigadier

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har fløyet Privatair til DXB fra FRA for mange år siden, og da var også setene "dårligere" enn vanlig LH Business Class. Jeg vet ikke om det er samme setene som de bruker nå, de ligner, men jeg husker ikke helt hvordan de så ut. På den ruten var det en del barnefamilier og flyet var omtrent helt fullt så det var litt støy - ikke helt som charter med kun Business Class, men synes det ikke var noe poeng å velge denne framfor widebodyene. Jeg regner med at til IAH så er det kun folk som reiser alene og sjelden familier eller grupper og dermed så blir det en mer behagelig avgang.

6. Superhai

Superhai Brigadier

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Vekt er vesentlig, men et annet poeng er at setene til widebody-flyene er praktisk umulig å få inn i en B737 siden dørene er så små - man må sette de sammen inne i maskinen og det tar uendelig mye lengre tid.
    Det hadde nok vært en idé med konsept med lie-flat narrowbody-seter men markedet er muligvis så smalt at det er for dyrt til å lønne seg.

Hypern liker dette
  7. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    American Airlines har jo fått det til ombord i sine A321.

8. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Godt poeng, noe som fører til enda mer bakke-tid ved en ominnredning.

Men der er jo ikke lie-flat-setene hele flyet, er de? Det er jo flere klasser og totalt en kapasitet på rundt 100 pax? Vil tro at økonomien er helt annerledes, i tillegg til at A321 har en bedre MTOW enn 737 BBJ2 (jeg tror iallefall det er en BBJ2).

9. Cecilie

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Ca halve flyet er enten i 1+1 config eller 2+2. Begge Lie flat. Men det er klart. En A321 og en 737 er jo to forskjellige flytyper med de begrensinger (og muligheter) som ligger i det.

10. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Det er denne, ja?
    http://www.seatguru.com/airlines/American_Airlines/American_Airlines_Airbus_A321_new.php

Da har du jo 72 seter baki der som kan dra opp "tapet" av plass for premium-setene. Det er 30 "premium" seats, nesten like mange som totalt antall seter er i privat-air'en. Tror nok det er en viktig del av hvordan hjulet går rundt for American Airlines. Det er sikkert en grunn til at de ikke valgte å gå for 50/50 med only-biz/first.

Og for extremely avgeek purposes....

MTOW for BBJ2: ~79,000kg (http://www.boeing.com/assets/pdf/commercial/airports/acaps/737.pdf)
    MTOW for A321: ~89,000kg (optional 93,500kg med annen motor - usikker på hvilken motor AA sin A321"T" har) (http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a320family/a321/specifications/)

Last edited: 09. okt 2014
  11. Cecilie

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Mente halve flyet som i areal men det kom ikke så greit frem :p

SASDC8 liker dette
  12. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,523
    Bonuspoeng:
    113
    Soft produktet ser meget bra ut. Ser ut som at siden det ikke er SAS som serverer ombord, klarer de å ta plastikken av maten som serveres, noe som er glimrende.

Ifm Champersen, har jo SAS servert Henriot over 10 år nå og har aldri server Nicki F på langrutene. Man kan egentlig takke SAS for at et lite, men genialt Champershus som Henriot har blitt kjent. Det er vanskelig å få tak i sakene rett og slett fordi det er utsolgt. I samme prisklasse som Gul enke, Bollinger mm, men hav bedre etter min mening.

Når det gjelder setene ombord, er det absolutt ingen problem å finne moderne seter tilpasset vekt og plass til BBJen. Det er selvsagt kun ett kostnadsspørsmål, intet annet. Absolutt ingen grunn til å røre med MTOW, fuel og annet bambus. Kall en spade for en spade. Ønsker du at Privatair setter inn nye seter, gjør de det -- mot at du betaler for det

Det er snakk om penger, en investering SAS ikke er villig til å ta. Og i dette tilfellet skjønner jeg hvorfor. Dette er en test og jeg hadde ikke investert i nye seter for en rute som har en 50/50 sjanse for å overleve. Det er nok penger og guts investert i dette prosjektet.

@Cecilie nevner AA og 321, de har akkurat samme setene som UA har på sine 757 i BF. De er litt trange, men helt flate og de får plass til hele 16 seter i den fremste seksjonen (mellom dør 1 og 2) der Amerikanske selskaper vanligvis setter 24 seter i Domestic Firsts med 36-38 pitch.

Setene er utviklet spesielt for United / Continental for å holde vekten nede siden 757en slett ikke er laget for det tullet de holder på med på enkelte ruter TATL.

http://www.seatguru.com/airlines/United_Airlines/United_Airlines_Boeing_757-200_Flat.php

Setet er også på PS: http://www.seatguru.com/airlines/United_Airlines/United_Airlines_Boeing_757-200_C_new.php

milehigh liker dette
  13. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Alle har da kalt en spade for en spade, men at vekt er en betraktning er høyst relevant Tommy. Ellers flyr ikke flyene våre :) Hvilke seter er det som oppfyller økonomien for dette flyet, siden du går så hardt ut og sier det finnes - men SAS kjiper på penga? Som jeg skrev er jeg ikke så bevandret innen feltet flyseter, men du har tydeligvis satt opp en total utregning på vekt, fuelforbruk, areal, antall seter og hele pakka? :p

14. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,220
    Bonuspoeng:
    113
    Vi snakker om en investering på 30-80.000 USD - per sete - i et fly som ikke er ditt. Sannsynligvis i det øvre sjiktet. Det er mer enn nok til å velte prosjektet.

tommy777 and Ida like this.
  15. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,523
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke mitt ekspertområde, men jeg tar ikke tingen ut av lufta. Du har sikkert hørt om Dag Johnsen som er direktør for engineering for United, han har vært i bransjen i 27 år og leder verdens største flåte.

Continental hadde denne problemstillingen på 757ene da de skulle introdusere lie flat. Som du sikkert vet, har 757en akkurat samme diameter på skroget som det en 737 har.

De nye lie flat setene som CO hadde på 767/777 var for store og tunge for 757, så de fikk utviklet en mindre versjon som er bittelitt trangere, men mye lettere enn forgjengeren.

Som du også sikkert vet, er utfordringnen til 757 ifm rekkevidde relativt stor siden flyet ikke er laget for TATL trafikk i utgangspunktet og vi vet også at på vinteren er det en god del fuelstop på returen til USA som skaper problemer for folk.

Setet ble utviklet og man fant en løsning som funket meget bra.

Her er setet: http://damhyul3s75yv.cloudfront.net...st_757-200_EWR-LAX_Review-Seats_1A_and_1B.jpg

Som sagt over, man får plass til 16 av disse meget behagelig og moderne setene mellom dør 1 og 2

Config ser du her: http://www.seatguru.com/airlines/United_Airlines/United_Airlines_Boeing_757-200_Flat.php

American har fortsatt nedoverbakkeseter ala SAS på 757 og i samme seksjonen, finner man 16 seter, akkurat det samme som fully flat

http://thepointsguy.com/wp-content/uploads/2011/03/2011-591.jpg?d9fa94

Configen ser du her: http://www.seatguru.com/airlines/American_Airlines/American_Airlines_Boeing_757-200_MCE_Intl_new.php

Som nevnt over, er dette en stor investering og siden dette er et ganske så gutsy prosjekt, skjønner jeg godt at SAS ikke tar investeringen for ett fly de ikke eier for en rute som kanskje ikke vil eksistere om ett år.

Thomas, milehigh, Cecilie and 2 others like this.
  16. KristianSk

KristianSk Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Kunne vel også vært det som fikk prosjektet til å lykkes?

17. Darkcho

Darkcho Senior Medlem

Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    113
    Vel, hvor mye bedre blir produktet egentlig, sett I sammenheng med kostnaden? Tviler på at veldig mange flere personer ville flydd pga andre seter, eller betalt mer penger for å fly pga setene.

Ida liker dette
  18. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Klart jeg kjenner til Dag, han er jo min go-to-person når jeg lurer på noe pilotene ikke kan svare på :D Skal kjike på linkene senere, sitter på bussen nå, men ser til min glede at vi er enige :) @tommy777

Jeg liker bare å legge mer vekt på fysikken enn økonomien, antakeligvis a work-related injury fra 7år i realfagsakademia :p

tommy777 liker dette
  19. KristianSk

KristianSk Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Godt mulig. Men jeg vil tro hvertfall et par her på forumet, inkludert undertegnede har noen selskaper de ikke flyr pga. produktet som leveres (men forhåpentligvis veier direktefly opp for noe av seteulempen). Jeg har aldri vært i Houston :)

20. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er vel ikke denne ruten skapt for folk som bryr seg mer om hva de sitter i, enn faktorer som total reisetid og effektivitet/enkelhet ifbm jobbreiser... :)

Del denne siden