Vi har testet SAS Stavanger-Houston

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henning, 09. okt 2014.

  1. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har fløyet med Eivind Viking fra Stavanger til Houston, en av de lengste flyvningene med en Boeing 737. Les om opplevelsen i denne artikkelen. :)
     
  2. Zzzindre

    Zzzindre Zzzzzzzzz...

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg fløy også denne ruta i september, og deler i de fleste av dine synspunkt. Valgte faktisk omtrent akkurat det samme av mat og drikke som deg.

    Forøvrig er det veldig greit å komme som transferpassasjer fra Oslo, siden 30 minutter er et hav av tid på en flyplass som Sola. Det er nok den desidert mest effektive måten å komme seg fra Norge til Houston på, og kanskje fra hele Skandinavia, selv om enkelte dansker har klaget over lang transfertid på vei hjem igjen. Det virket også som om det var veldig god stemning, og en viss stolthet blant gatepersonalet på Sola.

    Crewet var veldig hyggelig og hjelpsomme. Jeg hadde en finsk purser, som snakket sjarmerende finlandssvenska, og var veldig på hugget. Ved siden av meg satt en passasjer som syns den søte sauternesen passet helt strålende til både scampi, laks og hva det skulle være. Dette sørget for at drikkeserveringen i første omgang stoppet litt opp ved min seterad, siden de ikke brukte å ha denne flasken ombord på drikketralla før desserten, av en eller annen heeeelt uforståelig grunn. Ovennevnte passasjer tilhørte også den gruppen mennesker som syns det er helt greit å ha føttene sine, med slitne joggesko på, plantet godt oppetter setteryggen foran.

    Jeg likte Mikkeler-ølen veldig godt. Mener det var et lite hint av koriander i smaken. Øl med litt mer smak enn den jevne industripilsneren gjør seg ombord på fly, syns nå jeg.

    Nå er ikke jeg den som ser så mye på film ombord, jeg foretrekker heller å lese eller høre på musikk, men jeg er enig i at det var et litt labert utvalg av filmer. Jeg endte opp med å se "Kraftidioten", som var en underholdene film. Det er også litt klønete med iPad som IFE, siden denne må plasseres et sted, helst i fanget eller på bordet, slik at det blir litt klønete for de som liker å se film mens de spiser. Min sidekamerat slet dessuten veldig med å få iPaden til å stå (han var litt klønete på flere måter, han her), selv om dekselet var av den typen hvor man kan få paden til å bli stående.

    Setene er ikke de beste businessetene jeg har prøvd, akkurat. De virket nesten enda skråere enn de SAS har i sin ordinære businessklasse på A330 og 340ene. Også føles det nesten som om man ligger på gulvet når man legger setet helt ned. Men jeg klarte uansett å få duppet av en 2-3 timers tid.

    Da jeg fløy ruten var det litt under to tredjedels belegg, altså mellom 25 og 30 passasjerer en plass. Det vil si at SAS tjente penger på denne flighten, jamfør Roalds utsagn om at de trengte om lag halvfull kabin for å gå i pluss.

    Immigration på Houston var ganske treg etter min mening, til tross for at det var få mennesker i kø.

    Summa summarum: en effektiv måte å komme seg til Houston på, hyggelig crew, ålreit mat og drikke, litt klønete IFE og litt dårlige seter. Staselig med en slags privatjetfeeling er det endog. Hadde jeg flydd ruta igjen? Jepp!
     
    Fly med oss, Fnate, SASDC8 and 4 others like this.
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Bortsett fra setene ser det jo veldig bra ut. Håper det blir en suksess og at SAS setter inn de nye businessetene (om det er teknisk mulig). US Pre-clearance som BA praktiserer på LCY-JFK hadde nok også gjort seg.
     
    Islending liker dette
  4. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har fløyet Privatair til DXB fra FRA for mange år siden, og da var også setene "dårligere" enn vanlig LH Business Class. Jeg vet ikke om det er samme setene som de bruker nå, de ligner, men jeg husker ikke helt hvordan de så ut. På den ruten var det en del barnefamilier og flyet var omtrent helt fullt så det var litt støy - ikke helt som charter med kun Business Class, men synes det ikke var noe poeng å velge denne framfor widebodyene. Jeg regner med at til IAH så er det kun folk som reiser alene og sjelden familier eller grupper og dermed så blir det en mer behagelig avgang.
     
  5. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Vekt er vesentlig, men et annet poeng er at setene til widebody-flyene er praktisk umulig å få inn i en B737 siden dørene er så små - man må sette de sammen inne i maskinen og det tar uendelig mye lengre tid.
    Det hadde nok vært en idé med konsept med lie-flat narrowbody-seter men markedet er muligvis så smalt at det er for dyrt til å lønne seg.
     
    Hypern liker dette
  6. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    American Airlines har jo fått det til ombord i sine A321.
     
  7. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Ca halve flyet er enten i 1+1 config eller 2+2. Begge Lie flat. Men det er klart. En A321 og en 737 er jo to forskjellige flytyper med de begrensinger (og muligheter) som ligger i det.
     
  8. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Mente halve flyet som i areal men det kom ikke så greit frem :p
     
    SASDC8 liker dette
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Soft produktet ser meget bra ut. Ser ut som at siden det ikke er SAS som serverer ombord, klarer de å ta plastikken av maten som serveres, noe som er glimrende.

    Ifm Champersen, har jo SAS servert Henriot over 10 år nå og har aldri server Nicki F på langrutene. Man kan egentlig takke SAS for at et lite, men genialt Champershus som Henriot har blitt kjent. Det er vanskelig å få tak i sakene rett og slett fordi det er utsolgt. I samme prisklasse som Gul enke, Bollinger mm, men hav bedre etter min mening.

    Når det gjelder setene ombord, er det absolutt ingen problem å finne moderne seter tilpasset vekt og plass til BBJen. Det er selvsagt kun ett kostnadsspørsmål, intet annet. Absolutt ingen grunn til å røre med MTOW, fuel og annet bambus. Kall en spade for en spade. Ønsker du at Privatair setter inn nye seter, gjør de det -- mot at du betaler for det

    Det er snakk om penger, en investering SAS ikke er villig til å ta. Og i dette tilfellet skjønner jeg hvorfor. Dette er en test og jeg hadde ikke investert i nye seter for en rute som har en 50/50 sjanse for å overleve. Det er nok penger og guts investert i dette prosjektet.

    @Cecilie nevner AA og 321, de har akkurat samme setene som UA har på sine 757 i BF. De er litt trange, men helt flate og de får plass til hele 16 seter i den fremste seksjonen (mellom dør 1 og 2) der Amerikanske selskaper vanligvis setter 24 seter i Domestic Firsts med 36-38 pitch.

    Setene er utviklet spesielt for United / Continental for å holde vekten nede siden 757en slett ikke er laget for det tullet de holder på med på enkelte ruter TATL.

    http://www.seatguru.com/airlines/United_Airlines/United_Airlines_Boeing_757-200_Flat.php

    Setet er også på PS: http://www.seatguru.com/airlines/United_Airlines/United_Airlines_Boeing_757-200_C_new.php
     
    milehigh liker dette
  10. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Vi snakker om en investering på 30-80.000 USD - per sete - i et fly som ikke er ditt. Sannsynligvis i det øvre sjiktet. Det er mer enn nok til å velte prosjektet.
     
    tommy777 and SASlovah4evah like this.
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke mitt ekspertområde, men jeg tar ikke tingen ut av lufta. Du har sikkert hørt om Dag Johnsen som er direktør for engineering for United, han har vært i bransjen i 27 år og leder verdens største flåte.

    Continental hadde denne problemstillingen på 757ene da de skulle introdusere lie flat. Som du sikkert vet, har 757en akkurat samme diameter på skroget som det en 737 har.

    De nye lie flat setene som CO hadde på 767/777 var for store og tunge for 757, så de fikk utviklet en mindre versjon som er bittelitt trangere, men mye lettere enn forgjengeren.

    Som du også sikkert vet, er utfordringnen til 757 ifm rekkevidde relativt stor siden flyet ikke er laget for TATL trafikk i utgangspunktet og vi vet også at på vinteren er det en god del fuelstop på returen til USA som skaper problemer for folk.

    Setet ble utviklet og man fant en løsning som funket meget bra.

    Her er setet: http://damhyul3s75yv.cloudfront.net...st_757-200_EWR-LAX_Review-Seats_1A_and_1B.jpg

    Som sagt over, man får plass til 16 av disse meget behagelig og moderne setene mellom dør 1 og 2

    Config ser du her: http://www.seatguru.com/airlines/United_Airlines/United_Airlines_Boeing_757-200_Flat.php

    American har fortsatt nedoverbakkeseter ala SAS på 757 og i samme seksjonen, finner man 16 seter, akkurat det samme som fully flat

    http://thepointsguy.com/wp-content/uploads/2011/03/2011-591.jpg?d9fa94

    Configen ser du her: http://www.seatguru.com/airlines/American_Airlines/American_Airlines_Boeing_757-200_MCE_Intl_new.php

    Som nevnt over, er dette en stor investering og siden dette er et ganske så gutsy prosjekt, skjønner jeg godt at SAS ikke tar investeringen for ett fly de ikke eier for en rute som kanskje ikke vil eksistere om ett år.
     
    Thomas, milehigh, Cecilie and 2 others like this.
  12. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Kunne vel også vært det som fikk prosjektet til å lykkes?
     
  13. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Vel, hvor mye bedre blir produktet egentlig, sett I sammenheng med kostnaden? Tviler på at veldig mange flere personer ville flydd pga andre seter, eller betalt mer penger for å fly pga setene.
     
    SASlovah4evah liker dette
  14. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Godt mulig. Men jeg vil tro hvertfall et par her på forumet, inkludert undertegnede har noen selskaper de ikke flyr pga. produktet som leveres (men forhåpentligvis veier direktefly opp for noe av seteulempen). Jeg har aldri vært i Houston :)
     
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, det er jo en grunn til at alle flyselskaper bruker zilliarder på oppdatering, en circle som aldri slutter. Det har lenge vært forventet at ett sete skal være flatt, ha USB etc. Nå forventes det at ting skal være mer privat på business. It never ends.

    Jeg kjøper rundt 6 t/r US - Europa i biz hvert år. Jeg betaler ikke for seter som ikke er flate. Eksempel: Jeg har en tur CPH-ORD-CPH jeg akkurat har kjøpt for november, jeg må lande i Chicago senest kl 1500. Mange alternativer å velge mellom på utreisen, inkludert f.eks. CPH-ARN-ORD med SAS (nei takk til "Plus" og hoppbakke etter en lang uke) Lufthansen (747-8 er fett, men ikke best i klassen). Det ble Austrian. Herlig intra Europeisk produkt og paddeflat sete på 767ene -- herlig catering langt, inkludert deres herlige kaffeservice. På returen, samme valgene, men valgte Swiss, mest fordi det er sjelden jeg ser deres produkt på supersalg. MEN her snakker vi om ruter med connections.

    Som Ida sier, denne ruten er litt spesiell og så lenge SAS ikke har en konkurrent som flyr med flate seter, er det en investering ikke jeg heller vil stått inne for. Jeg fløy nedoverbakken til AA ORD-HEL siden ruten gikk direkte og jeg hadde ett møte kl 1100 i Helsinki, det var enklest og fikk meg dit på tid. Sover ikke så godt i hoppbakken, men det holder og man sparer mye tid på direkteflighter.
     
  16. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    BA har det både på A318 og A321 (mid-haul-serien), så det er som du sier mulig.
     
  17. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
  18. Janf

    Janf Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Har bestilt bonustur med kona i mars på denne ruten. Noen som har noen tips om hva man bør få med seg i Houston?
     
    Henning liker dette
  19. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
  20. Siddis

    Siddis Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Bonustur til Houston på den ruten kostet det 110k pr. pers.?
    NASA er jo et must om du ikke har vært der før.
    Har selv vært i Houston 3 ganger og det er helst shopping det har gått i, men det er jo kjekt å oppleve stemningen på diverse idrettsarrangementer.
    Galveston som ligger ute ved Mexicogulfen er for øvrig et fint feriested.
    Ikke mange timene å kjøre til Dallas og Austin heller.
     

Del denne siden