Hei, skal reise i morgen til Vietnam, og har et interessant spørsmål på tampen: Mitt reisefølge har pass som går ut den 25. februar 2020, og Vietnam krever 6 måneders gyldighet på dette. Gjennom litt røff kalkulering gjenstår det da bare 5 måneder og 22 dager igjen. Vil dette by på problemer, eller hvor strengt blir dette håndhevet? Noen som har erfaring med noe lignende? Planen er kun å være i HCMC i 4 netter, og fly hjem igjen den 9. september.
Nytt pass koster under 500,- (så vidt jeg husker). Og vedkommende må ha nytt snart uansett. Ikke verdt sjansen.
Det kommer også an på hvilke nasjonalitet din reisefølge har. Hvis dere er «ariske», tenker jeg dere ikke vil merke noe.
Haha, min mor er opprinnelig filippinsk, så man ser definitivt at hun er asiatisk... Men hun har ihvertfall norsk pass.
Jeg ville aldri dratt til et land der jeg ville hatt trøbbel med pass (eller evt visum) som ikke er i henhold til landets regler. Men det kan gå godt.
Dersom jeg... (1) var i deres situasjon, (2) hadde tid nok på OSL ved avreise/gjennomreise og dersom (3) Vietnam ikke krever maskinlesbare pass, så hadde jeg forsøkt å få tak i nødpass fra politiet på OSL. Alt annet er et sjansespill man risikerer å komme svært uheldig ut av...
Dro innom Vietnam i fjor. Andre halvdel av reisefølget er fra EU-land med visumplikt. Sjekket ikke dette, men ved hjelp av SQ, «lokal visum agent» (og bestikkelse?), kom vi inn for ca 1500-2000kr. Dyrkjøpt erfaring for <24t. Edit: ser vist ikke ut som nødpass hjelper heller...
Sjekket litt på nett, og ser at nødpass kun godtas av vietnamesiske myndigheter i veldig spesielle tilfeller, f.eks ved dødsfall hos vietnamesisk familie, og da må man også ha et signert brev/invitasjon...
En liten update: Mor ble nektet utreise fra OSL pga dette, greit å få vite det der egentlig, og slippe en flau seanse i HCMC...da ble det utreise alene, og CT rett i dass... Hun lærte ihvertfall av denne opplevelsen, og fikk booket passtime hos politiet i dag.
Så utrolig kjedelig.. Takk for update så slipper det å bli noe synsing om noe sånt skulle gå eller ikke. Skal selv til HCMC i januar og passet mitt går ut i mai 2020 så bør vel bare få booka pass time asap
Jaja. Sitter i FRA nå og boarder TG F til BKK om en time, så jeg klarte å redde turen for egen del ihvertfall. Så får jeg trøste meg med litt sprudlevann etterpå...