Det kom jo litt overraskende på oss (i alle fall meg) at flytrafikken bortimot ble lammet av Corona! Hvordan kan dagens eskalering i Midt-Østen påvirke flytrafikken? Det er jo mulighet å fly rundt, men hva om oljeprisen blir 150-200 $ fatet? Hva om det blir alvorlig knapphet på flybensin fordi forbruket øker dramatisk? Tør europeiske flyselskaper fly østover hvis de ikke er sikker på å få tanket opp i Asia? Jeg er i alle fall usikker på om reisen min til Asia i begynnelsen av mai kan gjennomføres. (Er det ingen som kan stoppe den mannen?)
Mye usikkert så klart men jeg er 100% sikker på Thailandtur i oktober. Og det blir muligens en tur til midtøsten før måneden er omme. Oljeprisen vil nok variere en del framover å fortsette å skape usikkerhet. Om det skulle bli så ille at det ikke gjør seg å tanke i Asia så blir jo situasjonen annerledes men jeg tviler på at det blir så ille
Flytrafikkens største utfordring blir født og fremst kommersiell. Det er ingen problem å fly nord/sør for Midtøsten. Tilgangen på drivstoff kommer alltid til å være der. Spørsmålet er bare til hvilken pris. Husk at oljeprisen i 2005-2008 var langt høyere enn den er i dag, og enda høyere om man justerer for kjøpekraft. På kort sikt kan man kanskje se at det oppstår enkeltsituasjoner hvor det er risiko for mangel på enkelte innsatsfaktorer, men disse tingene har en tendens til å løse seg selv ved at 1) andre leverandører er i stand til å dekke inn det tapte tilbudet eller 2) prisen på olje stiger til et nivå der etterspørselen etter produktet dempes, og dermed vil det ikke bli noen krise utover at det blir litt dyrt. Fordelen for oss i Europa er at vi som samfunn fint tåler en oljepris på både 150 og 200 dollar/fatet. Jeg hadde ikke brukt noe energi på å bekymre meg om det er ledig flydrivstoff i Asia i mai. Det kan fort gå godt.
Inntrykket mitt er at vi i Europa ikke har forstått hvor krevende det er i Asia. Men er det så krevende at flytrafikk. Lir skikkelig rammet??
Vel, apropos rutevalg, så er jeg akkurat tilbake fra Taiwan/Japan og vi fløy over Kaukasus til, og over Grønland tilbake. (Det var dårlig nett-dekning så langt nord Fikk inntrykk av at vi fløy ca 5 meter øst for den russiske grensen, oppover Kurilene...
Leste I en artikkel for par uker siden at AFKLM ønsket å øke antall flyvninger til Asia. De vurderte det siden mange ikke ville booke med Emirates og Qatar bla, da disse mellomlander i DXB og DOH. Betalingsviljen bar noe større hvis det var rett fra Europa til Asia. Jeg har trua. Bare å begynne å pakke kofferten for turen i mai!
For å sette dagens oljepris (110 dollar i papirmarkdet og 140 i det fysiske markedet) i perspektiv så tilsvarer oljepristoppen fra 2008 en pris på 220 dollar per fat målt i dagens kroneverdi.
Merk at jet fuel har hatt en betydelig kraftigere prisstigning enn råolje, da store raffinerier i regionen er slått ut av spill. https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor/
Oljeprisen er global. Hvorfor er dette ekstra krevende i Asia? Omveier rundt Ukraina (og nå også Iran), og null-overflyvning av Russland, har jo vært tilfelle i flere år allerede.
Mener å ha lest at en større andel av oljeimporten i Asia er via Hormuz enn resten av verden, og dermed får de forholdsmessig mye mindre olje enn andre steder
Den var bra ja, men produserer Singapore virkelig olje? Det har kanskje raffinerier men produksjon e.g "Oil Origin" det har ikke Singapore. Men naboen Malaysia har jo ganske mye, også endel i Indonesia.
Nei de har vel ett av verdens største olje raffinerier, så vet ikke om JP har bare markert de som «oil orgin» på kartet her fordi de er så store og selger mye olje i Asia Disse båtene går visstnok i 10 knop, så en video her om at farten på båtene er sykkelhastighet. Så da kan man tenke seg hvor lang tid det tar å seile..
Den er veldig fin! Samtidig som den gir det svaret at Asia er temmelig likt rammet som Europa eller andre deler av verden, slik jeg leser den. 1 uke forskjell gjør neppe forskjell på dag og natt i denne sammenhengen.
Se posten fra @paramberg https://insideflyer.no/forums/threa...tover-påvirkes-ytterligere.22803/#post-608706
Jeg spurte Claude. Svar under. Ta med en klype salt. Ja, det stemmer. Asia er langt hardere eksponert enn Europa. Nøkkeltall (2024–2025): • Ca. 84 % av råoljen og 83 % av LNG-en gjennom Hormuzstredet gikk til asiatiske markeder i 2024.  • Kina alene mottar 37,7 % av råoljestrømmene, India 14,7 %, Sør-Korea 12,0 % og Japan 10,9 %.  • Europa mottar bare drøyt 10 % av volumene gjennom stredet, og LNG via Hormuz utgjør kun ca. 7 % av Europas totale LNG-import vs. 27 % av Asias.  • USA er enda mindre eksponert – bare ca. 2 % av USAs petroleumsforbruk avhenger av disse strømmene.  Hvorfor Asia er mer sårbar: • Begrenset innenlands produksjon relativt til forbruk • Høy konsentrasjon av import fra Gulfstater som kun har sjøvei gjennom Hormuz • Land som Bangladesh, India og Pakistan importerte nesten to tredjedeler av sin LNG via stredet i 2025, noe som gjør dem særlig utsatt  Kilder: EIA (juni 2025), IEA (Strait of Hormuz-analyse), Visual Capitalist, Zero Carbon Analytics.
Fra dagens E24: https://e24.no/energi-og-klima/i/Rj55aA/frykter-drivstoffkrise-i-luften-om-faa-uker Europeiske flyplasser risikerer «systemisk» mangel på flydrivstoff dersom Hormuzstredet ikke gjenåpnes innen tre uker. Flydrivstoffpriser har doblet seg fra 750 til 1573 dollar per tonn, og SAS innstiller over tusen avganger i april. Flyplassbransjen ber EU om hastetiltak for å koordinere respons og overvåke drivstofforsyninger før sommersesongen.
Da innfører Dubai restriksjoner på 1 daglig flight per utenlandsk flyselskap fra 20.april til 31.mai. Tipper prisene går i taket for de som må dit https://simpleflying.com/dubai-cuts-foreign-airlines-one-daily-flight-emirates/
Skulle likt å sett at andre land innførte tilsvarende restriksjoner for Emirater/Fly Dubai. Dette er UAE som favoriserer Emirates over andre selskap.