Det er litt forskjell på norske og svenske amex. Satt og tenkte litt på hva som er mest fornuftig. Norsk kort gir CT etter 100kkr omsatt, svensk kort krever 150kkr, men da får du også CT nr 2 på 300kkr. Svensk kort tillater open-jaw, og gir 30poeng/100kr på SAS nettsider. Svensk kort er kanskje å foretrekke her, selv om det ikke er noe reelt valg..
Skjønner ikke hvorfor ikke norsk har dette? Jeg bruker konsekvent amex på alt til CT er oppnåd(mat osv). Deretter går det kun til reiser der alt amex ligger inne på reiseprofilen i jobb. Gidder ikke kjøre 100m ekstra til en kiwi idag siden jeg har saga MC. hadde jeg fått en CT nr to hadde jeg gjort det uten tvil
Svensk kort gir vel også 20.000 grunnpoeng fra dag 1, så vesentlig lettere å nå status. Det svenske kortet er etter min mening vesentlig bedre enn det norske, selv med en litt høyere årspris. Jeg hadde hoppet på sporenstreks hadde vi hatt muligheten.
Svensk all the way, SEK er jo litt mindre verdt enn NOK også, så det er jo faktisk 33poeng pr 100 NOK
Liten korreksjon; Amex Elite (som det snakkes om her) har en årsavgift på 4k og gir kun 20 poeng/100 kr. https://www.americanexpress.com/se/content/sas-eurobonus-elite/
Lett valg, jeg går for svensk kort. Kall dette tidens i-landsproblem, men det norske kortet genererer ikke nok kronasjer for å kjøre CT. Så da velger jeg heller litt høyere innslag for første CT, men samtidig en mye bedre poengopptjening som at jeg har poeng å bruke. Å brenne av 150 000,- er smal sak.
Men 30 på sas billetter . Årsavgift er et poeng, dog er jeg i den beleilig er situasjon at jeg har EBD og slipper det
Jeg er EBD og har svensk Premium,(svensk statsborger) men ikke klart og få noe rabatt på årsavgift. Gjelder det kun Elite da eller Norsk Amex?
Godt spørsmål. Har ikke sett så nøye på det siden det ikke er et alternativ for meg. Koster det 4k i året er det jo da bedre å gi kona et eget kort for 2 CT..