Vin/brennevin som investering

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av ValdresBjarne, 08. des 2018.

1. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Litt usikker på kvar denne passer.

No som Vinmonopolet har opna for Amex og for nokre år siden for vinauksjon, så tenkte eg me kunne starte ein tråd med ein artig hobby som kan gi litt fortjeneste eller gode vinar.

Eg har ein del vinar frå eit tidligere aktivt vinliv som eg selger, og bygger meg opptatt litt no for eventuelt å selge.

Generelle tips:
    Ha ein god plass for lagring med stabil temperatur og med luftfuktighet. Vinskap er bra. Få dette dokumentert. Vinkjeller med styring er best. Bod i Oslo er ein ide, men ein dårleg ein. Kjenner fleire som har mista større verdier då det er ofte maksbeløp på forsikring
    Før kjellerbok. Dvs ta vare på kvitteringer, før opp endringer på lagerhold og smaksnotater
    Sjekk ut tidligere tilslag på Vinmonopolet og finn deg ein tilsett på eit godt vinmonopol, dei synes dette er artig.
    Når det gjeld viner/brennevin å kjøpe, så har eg best erfaring med å kjøpe kjente/gode viner frå gode årganger og absolutt mest inntjening på Champis som eg tipper nokre børsmeklere kjøper! Men har også tjent fint på Burgundere, Bordeaux og Barbaresco ftå gode årganger.
    Må lagre vinene i minst 5 år, men +10 år er best
    Salg skjer privat eller på auksjoner i utland eller https://www.vinmonopolet.no/vinauksjoner Var oppmerksom på kjøp privat, då det finnes ein del falsk vin rundt omkring. Er eit kjøp for godt til å vera sant, så er det ofte det

Oppdaterer denne når eg kjem på PC.

Kva erfaringer eller spørsmål har folket?

Last edited: 08. des 2018
    drsyk, milehigh, Gullars and 6 others like this.
  2. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,977
    Bonuspoeng:
    293
    Lagring er alfa omega her. Vinskap er bra, men har opplevd at vinskapet streiket, og dertil redusert kvalitet. Hvis dette skjer hvis du er langt hjemmefra kan det være katastrofalt.

Gå til innkjøp av temperatur og luftfuktighetsmåler. Kan du vise en logg over dette den tiden du har hatt flaskene til lagring, så øker dette verdien. Det finnes mange duppe-dingser, både rimligere og dyrere som håndterer dette.

https://www.monnit.com/solutions/wine-storage-monitoring

drsyk, milehigh, Insomnia4u and 4 others like this.
  3. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Finst det noen kommersiellt drevne Vinkjellere i Norge kor ein kan leie plass?

4. ArthurDent

ArthurDent Veteran

Likes mottatt:
    5,931
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig forretningsidé? Riktignok uten utsikter til tilfredsstillelse ved å ha gjort scoop, men også med minimal risiko for feilinvesteringer... M. A. O. sikker inntekt ved god planlegging.

SayWhat liker dette
  5. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93

Det var litt det eg lurte på også, er jo ein så enkel idea at du skulle trudd at noen har startet opp dette allerede.

Ingen ting som forhindrer deg å ha litt av din egen vin i den kjelleren også.

ArthurDent liker dette
  6. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Last edited: 08. des 2018
  7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,735
    Bonuspoeng:
    293
    Finner ikke noe i Norge, men det finnes i alle fall i andre land.
    Starte business, og komme på denne listen:
    https://www.wine-searcher.com/storage

drsyk, milehigh and SayWhat like this.
  8. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Takk Holmen.

Har sett denne listen før, kunne bare ikkje husk kor.

holmen liker dette
  9. ValdresBjarne

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har eit hvelv på 50 kvm i kjelleren... Bruker kun 3 plasser på 60x40cm sjølv.

drsyk, milehigh, holmen and 1 other person like this.
  10. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Planlegger du å begynne med utleie av plass?

11. Alfik

Alfik EBS

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Har du noe erfaring med salg på auksjon i utland? Vet fortjeneste ved salg av vin på vinmonpolets auksjon ikke er skattepliktig inntekt men vil dette også gjelde hvis man selger i utlandet?

12. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Og dette er nok grunnen til at ingen har startet kommersiellt drevne vinkjellere i Norge.

Du må mest sansynlig ut med skatt vist du lagrer vin til salg utenfor hjemmet, med mindre noen jurister kan fortelle oss annleis?

https://www.hegnar.no/Nyheter/Perso...kan-du-selge-uten-at-gevinsten-blir-skattlagt
    – Ja, gevinst ved salg av innbo og løsøre som ikke har vært brukt i selgerens bolig eller husholdning vil være skattepliktig, ser han.

milehigh liker dette
  13. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,400
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har en viss erfaring med viner solgt i utlandet, delvis i kommisjon hos vinhandler; delvis på auksjon, og de riktige forbindelsene er alfa og omega. DRC, Rosseau og topp Bordeaux er nok det safeste, de to førstnevnte kan du nå bare glemme med mindre du stiller opp 5 dager før spesialslippet. de jeg solgte, ble opprinnelig kjøpt ikke som investering, men til egen nytelse. Imidlertid eksploderte prisene, og syntes nesten ikke jeg kunne forsvare å sette til livs de to siste 40k/flaske- vinene mine.

milehigh liker dette
  14. Alfik

Alfik EBS

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    At det ikke er skattepliktig har jeg kun tatt fra en podcast der vinmonopolets ansvarlige sa at vin man selv hadde kjøpt og lagret ikke resulterer i skattepliktig inntekt. Tenker at hun burde ha kontroll på akkurat dette. Dette var da fordi vin i denne sammenhengen blir sett på som bruktvare.

Men hvis man investerer i dyrere vin, feks DRC, vil man jo måtte vurdere mot utlandet da en flaske romanee-conti typisk vil gi en høyere pris på auksjon i London enn på vinmonopolets sine. Problemet er som nevnt av Pingus at man må være villig til å ofre opp mot en uke utenfor polet for å sikre seg en flaske. Men mindre man er en god venn av importøren da..

milehigh liker dette
  15. Alfik

Alfik EBS

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Valgte du å selge DRC flaskene på vinmonopolets auksjon eller i utlandet da?

16. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,977
    Bonuspoeng:
    293
    Skatteetaten har bedre oversikt over regler, forskrifter og lover rundt hva som er skattepliktig enn det en ansatt på Vinmonopolet. Dessuten så kan reglene endre seg over tid.

milehigh liker dette
  17. Alfik

Alfik EBS

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Selvfølgelig sitter skatteetaten på den endelige fasiten, ved skatt tilknyttet innbo og annet løsøre så skriver skatteetaten kun om hvordan dette skal beregnes som formueskatt og nevner ikke salg. Lenken postet tidligere av SayWhat (hengar.no , 2018) påstår også at dette ikke er skattepliktig. Men igjen vil da tap ikke være fradragsberettiget.

Det kan også tenkes at det vil være en grense som gjør at dette vil bli sett på som business, men akkurat dette har jeg ingen kunnskap til å uttale meg om.

(kan ikke legge til lenker da kontoen min er helt ny)

18. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Vil bare bemerke at Skateetaten ikke har noen fasit. Det de har er deres egen tolkning av lovverket, som oftest til ugunst for skatteyter om jeg får si min mening.

For å være sikker kan du skrive brev og be om bindende forhåndsuttalelse hvor du legger frem så mye du kan av fakta og gjerne en argumentasjon som bygger opp rundt din vurdering. Får du da svar at det ikke er skattepliktig så er Skatteetaten bundet av det og du kan selge vinen skattefritt. Det koster litt å få en slik som privatperson men det er jo fort en billig forsikring mot en mulig skatt.

Avixlo, milehigh and SayWhat like this.
  19. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,400
    Bonuspoeng:
    93
    I utlandet, engelsk vinhandler tok de i kommisjon; auksjonshusets kommisjon syntes jeg var for brutal. Vinhandlerens nettverk var godt nok til å gi meg en konkurransedyktig pris.
    Ikke minst viktig: Importøren ble informert i forkant. I og med at dette dreide seg om hovedsaklig årganger fra 90-tallet, flertallet av flaskene allerede var konsumert (delvis i fellesskap), og det var tydelig at jeg ikke hadde kjøpt de som ren spekulasjon, fikk jeg aksept.
    Alle verdifulle DRC og Ligier-Belair som nå selges i Norge via allokering utenom Vinmonopolets utsalg trackes nå etter serienummer, og dersom de gjenfinnes på auksjonsmarkedet er det kroken på døren for kjøperen i neste runde....

milehigh and ValdresBjarne like this.
  20. ValdresBjarne

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Vinmonopolets auksjon har 10% kommisjon, noko som eg synes er ganske ok for jobben som blir gjort. Ein leverer den inn sentralt i Oslo, og den blir lagra sikkert fram til sal og overlevering.
    Eg har ikkje solgt noko i utlandet, sjølv om noko av vinen hadde fått bedre pris, så krever det høg verdi eller større mengder for at det skal lønne seg.
    Eg har solgt for 250 000 kr, og aldri høyrt noko frå skatteetaten(heldigvis)

Men eg har ingen DRC, og har heller ikkje planer om å kjøpe det, då eg legger meg på premier og grand cru(og tilsvarande) frå topp produsenter i gode år. Dette er mest for at eg har veldig lyst til å drikke eit par flasker av kassene eg kjøper, og eg hadde ikkje hatt råd til å ta opp ein korka DRC. Eg vurderte å behalde ein magnum Salon, men det vart ei enkelt flaske, då eg ikkje har råd til å ta opp ein korka magnum...

Og når me er inne på Magnum, så meiner eg at dette kanskje den beste flaska å kjøpe av ein del viner som er mogleg å få på magnum. Ikkje berre er det ei bedre flaske å lagre, men det er også ei topp flaske å ta opp i gode lag.
    Av anektoder om magnum, så var eg innom Dr. Bürklin-Wolf, og der kom eg over fleire stabler med magnumflasker av Ice-Wine frå 70 tallet. Den var ikkje til sals..Eg har berre halvflasker av ice-wine eg...

milehigh, Sonictravel and Davinsji like this.

Del denne siden