Visum til Australia (samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Robert H, 09. mai 2016.

  1. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Hei

    *kremt* .. jeg glemte å sjekke om jeg trenger visum for å reise til Australia, og oppdaget nettopp at det er nødvendig. Jeg fylte ut søknaden online om e-visum, men er usikker på hvor lang tid det tar å få svar - og jeg reiser allerede om 4 timer... Litt pinlig, selvfølgelig, men kan jeg risikere å bli nektet innreise? Kan bli stusselig å måtte snu på Gardermoen, eller kanskje i Doha. Noen som vet om jeg rett og slett bør droppe togbilletten til Gardermoen?
     
  2. Anders Hansen

    Anders Hansen Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Robert H liker dette
  3. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Hei

    Tusen takk for raskt svar! :)

    Siden du lenker til er ikke den offisielle siden for Australske myndigheter ("Visa Bureau is not affiliated with the Australian Government but is an independent UK company. Australian visas are available from the Australian Government at a lower cost or for free when you apply directly.") De tar 20 pund for tjenesten. Helt greit det, men på den offisielle siden er det gratis:

    https://www.border.gov.au/

    Spørsmålet er bare om jeg får svar tidsnok...

    #trommehvirvel# sitrende spenning ... :)
     
    Norfindir liker dette
  4. Anders Hansen

    Anders Hansen Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Meh, klassisk feil! Beklager...! Mine øjne var fast besluttet på at finne noe rundt svartiden, at jeg ikke så det var en 3. partsside.

    Jeg tror dog jeg hadde reist uansett :)
     
    Robert H liker dette
  5. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har fått visumet umiddelbart de gangene jeg har søkt. Standard 3 måneders ferievisum du skal ha, antar jeg...?
     
    Robert H liker dette
  6. LN-KFK

    LN-KFK Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg stod ved siden av en familie på 4 eller 5 i gaten i CPH for SAS sin BKK flight for noen år tilbake. De skulle videre til Australia og hadde glemt (eller trodde at reise selskapet ordnet visum) visum. SAS personalet søkte visum for alle i løpet av noen minutter og de fikk være med flyet. Mener og huske at når jeg har søkt selv, har det blitt bekreftet i løpet av kort tid.
     
    Robert H liker dette
  7. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Ingenting å beklage - jeg er tvert om veldig takknemlig for at du hev deg rundt og tilbød god hjelp :) Ingenting galt med tredjepartsider, av og til kan det fungere glimrende :)

    Jepp - helt riktig, og mens jeg tok en rask dusj etter den nervepirrende opplevelsen var det svar i innboksen: "I wish to advise that a decision has been made on this application and visas have beengranted on 09 May 2016 to the applicant(s) listed in the attached Visa Grant Notice.. "

    Jippi - nå er jeg på vei til OSL-loungen :)

    Takk for beroligende ord - og det fungerte slik for meg også, viste det seg. Hadde bare ikke tålmodighet (les nerver) til å vente de 5-10 minuttene det tok før jeg fikk svar.

    Helt gull med så mange gode krefter her på forumet da!

    Ob-la-di, ob-la-da (la-la-la-la la-la-)
    Life goes on, bra (la-la la-la-la-laaa)
    La-la, how the life goes on
    Ob-la-di, ob-la-da (la-la-la-la la-la-)
    Life goes on, bra (la-la la-la-la-laaa)
    La-la, how the life goes on
    Yeah
     
  8. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Vær forberedt på mulig ekstra questioning på grensen i Oz.

    Jeg var i samme situasjon i julen 2010, skulle til Australia fra New Zealand og hadde glemt å søke visum før dagen før. Dette ble godkjent før avreise, men ved ankomst Cairns ble vi tatt til side og stilt en del spørsmål på hvorfor vi hadde søkt visum så sent. I tillegg gikk de igjennom alt av bagasje.

    Vi hadde heldigvis ikke noe ulovlig med oss, så vi kom oss igjennom etter en times tid.
     
    Robert H liker dette
  9. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tipset - betyr vel at jeg bør satse på rødbrus på siste del av flighten slik at jeg kan svare skikkelig for meg: I am travelling alone, and I really don't know why I am here. I guess I just want to be as far away from home as possible... travelling in business class. Have you ever heard of Insideflyer.no? According to the girls and boys there I am quite normal, despite everyone else says I'm crazy. Do you guys have an arrival lounge?

    Kanskje det funker?
     
    jayeff, Petter B-C, Mbj and 8 others like this.
  10. jonasali

    jonasali Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Bare pass på at du ikke har glemmer noen epler i bagasjen.
    Da havner du på dårlig ettermiddagstv.

    Visum går veldig fort for alle, med mindre du er som meg og har et rart navn. Da tar det lang tid, vær også forberedt på lange køer til toll og immigration, Sydney er ekstremt i negativ forstand.
     
    kjeid and Robert H like this.
  11. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,831
    Bonuspoeng:
    183
    Gikk det greit? Jeg skal til SYD i slutten av juni og har nå søkt et eVisitor visum. Kostet kroner 0,-

    Formål med oppholdet ser ut til å tilsvare det du skulle. Flyr BA0011 (380) og BA0015(777) og retur med 0016(777)/0012 (380)
     
    Robert H liker dette
  12. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke noe problem - jeg var først av flyet, og ble vist veien til riktig sluse (helt tomt for folk bortsett fra sikkerhetspersonalet og meg). En kvinnelig toller/passkontrollør/dokumentsjekker spurte hva jeg skulle i Australia, samtidig som hun tok røntgensjekk av trillebagen min, mens jeg svarte "holiday - just four days". Hun lo når jeg fortalte at jeg kom fra Norge, og at jeg egentlig bare likte å fly langt pokkerivold. Vips - så var jeg i Australia. No worries - som alle sier der. Fantastisk hyggelig, alt sammen. Lengter tilbake dit (og til en lang flytur).
     
    RedLine, mathiasfe and CrotchRocket like this.
  13. larsen

    larsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Har veldig sjelden opplevd problemer med visum, Australia (og resten av vestligorienterte langtbortistan) er bare problematisk om du har med deg ulovligheter, eller har begått ulovligheter. En del fordeler med å komme fra priviligerte Norge! Men skal du dra til ikke-vestlig langtbortistan lønner det seg å ha bra sjekk på visum, der kan det være strengere. Lurer på om det er en liten hevn for at vi gjør det vanskelig for dem å få visum til oss...
     
  14. krsper

    krsper Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    33
    Hei, drar til Australia om snaue 2 uker og venter fortsatt på svar på turistvisum søknaden min.

    Fruen fikk svar umiddelbart, men min status er fortsatt "received" via den offisielle .gov portalen.

    Andre som har opplevd at det kan ta litt tid ?
    Visumet det er snakk om er e-visitor/651.

    BTW, jeg studerte i Australia for noen år tilbake, men antar dette ikke skulle ha noe påvirkning.
     
  15. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Hva faen... må vi ha visum til Australia? Noen som vet hvordan/hvor/hvilken nettside jeg kan få elektronisk visum til Australia?? Drar i morra. :p
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Nææ, skulle man gjort et lite søk før man opprettet ny tråd da tro.
     
    Are and RoadKing like this.
  17. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jo, beklager det, hva med gi meg et svar først? så kan du bare slette tråden... ;P
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Hva hjelper det andre som lurer på det samme? :)
     
  19. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Så det var bra jeg lagde tråd da! :)
     
  20. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Update: Har søkt eVisitor nå, står det tar 3-5 busniess dager!! Shit, får håpe det tar kortere enn 3 dager og ikke 4 eller 5 da... Lander i Sydney 15/3, så det kan gå... ;P
     

Del denne siden