Visum til Kina.

Tråd i 'Reisemål' startet av Fredrik81, 11. mars 2016.

1. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    526
    Bonuspoeng:
    93
    For meg så virker hele prosessen for å få seg en lang helg i Beijing eller Shanghai lang og kostbar. Litt lettere for dere som bor i hovedstaden. Det har jo blitt gjort noen kukstykker ovenfor Kina så vi er vel ikke akkurat på vennelisten heller.
    Av Asia destinasjonen til SAS så er det kun NRT og BHK jeg ser som aktuelle. Her ordner man noen papirer når man lander så er alt i boks har jeg forstått. Er det flere som har samme oppfatningen?

2. dangerdoof

dangerdoof Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Har to-tre turer til Kina i året.
    For første gang siden han der typen fikk fredsprisen har jeg fått invilget årsvisum nå i februar. Ellers har jeg måtte søke hver gang. Bruker visumservice.no som gjør hele prosessen veldig enkel og grei. Koster noen hundrelapper riktignok, men ville brukt dem.

3. MadsVaHa

MadsVaHa Senior Medlem

Likes mottatt:
    900
    Bonuspoeng:
    93
    Bor ute i distriktet så da blir Visumservice benyttet. Har ingenting å utsette på de. Enkelt og greit, men det koster noen kroner som @dangerdoof skriver.

4. Edin

Edin Senior Medlem

Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Ja. Prosessen med visum til Kina er for tidkrevende og kostbar for en langhelg, spesielt hvis du ikke bor i nærheten av Kinaambassaden.

Det er veldig synd at vi som reiseglade, blåøyde, blonde, rike (og sikkert vakre) Nordmenn må gjennom papirmøller og gebyrer for å reise dit vi vil. Jeg kjenner jeg blir sur når Tyrkia krever visum av meg. Tror de at jeg har tenkt å flykte dit??? USA skjønner jeg litt, og de har onlinesøknader. Kina er vel en politisk "fuck you back" fra Nobelsprisen.

Fredrik81 liker dette
  5. dangerdoof

dangerdoof Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Hahaha :)

6. Fredrik81

Likes mottatt:
    526
    Bonuspoeng:
    93
    Koster noen hundrelapper sier dere, har dere noen pris eksempler. Mener jeg fant en plass som kostet 1200-1500kr per pers. Og de ble passet utilgjengelig ca 2uker(1uke hos ambassaden). Blir et greit påslag når billettene er på tilbud til 3000kr.

7. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,441
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har bare vært i Kina en gang og det var før den akk så berømte fredsprisutdelingen, men det var ikke noe enklere for oss ute i distriktet da heller. Omstendelig og tidkrevende er vel fasit. Den gangen fulgte jeg alle prosedyrene til den kinesiske ambassaden i Oslo og det gikk forsåvidt greit, men jeg hadde aldri giddet det bare for en langhelg e.l. så lenge jeg ikke bor i området. Jeg vurderte også å bruke Visumservice e.l. den gangen, men syntes ikke det var verdt det. Men det er selvfølgelig mulig at det har blitt enda mer omstendelig (og tidkrevende og kostbart?) å ordne dette selv nå. Jeg mener at jeg den gangen måtte sende passet mitt rekommandert (?) til ambassaden og bl.a. legge med en adressert svarkonvolutt og kontanter for å betale for rekommandert retur av passet til meg.

Men den skal de ha; I forhold til visumprosessen til India på den samme tiden så var det en lek å komme seg til Kina. Men nå har vel til og med India fått elektronisk opplegg for visum om jeg ikke tar helt feil.

Chrisbgg and Fredrik81 like this.
  8. MadsVaHa

MadsVaHa Senior Medlem

Likes mottatt:
    900
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg betaler 1200. Da bruker jeg visumservice. Jeg betaler gladelig de kronene enn å fly til Oslo og sitte på ambassaden en dag. Passet pleier å være tilbake innen en uke. Du kan søke ekspress behandling.
    Det blir noen kroner ekstra på den totale prisen på reisen. Men det sparer deg for mye tid og en eventuell flybillett til Oslo.
    Men for en langhelg ville jeg heller valgt Hong Kong.

Fredrik81 liker dette
  9. Chrisbgg

Chrisbgg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    43
    Kinesisk visum har etter min begrensede erfaring vært et ork av dimensjoner lenge før nobelgate..

Jeg reiste 5 mnd i asia i ´09, og booket og bestilte visum via ambassaden i Oslo, sendte med T/R billett Oslo - Shanghai, med retur 5 mnd etter, og spesifiserte at jeg trengte 6 mnd visum(multiple entry) , som var noen hundrelapper dyrere. Betalte for 6 mnd, og tenkte alt var i skjønneste orden. Kom inn i Shanghai, reiste ut igjen, og reiste rundt i stort sett hele Asia, på retur fra Kuala Lumpur 4 mnd senere, kommer vi ikke med flyet. Visum er utgått... Ringer ambassaden i Oslo, som kommer med klassikeren. "Sometime we give 1 month, sometime we give 2 months, sometime we give 3 months, sometime we give 4 month, sometime we give 5 month, sometime we give 6 month."

OK da.. det var den flybilletten, og mindre dager Kina..

Enden på storyen var at Kina-Ambasaden i Kuala Lumpur var et helvete å få visum på. Fløy til Manila(Flydde med Harlem Globetrotters på AirAsia, det var et syn av dimensjoner... midtgang full i lange bein!) fikk visum til kina på 2 dager, og via japan, før hjemreise..

Burde sikkert sjekket nøyere, var litt usikker på de datoene som stod i passet, men men, betalte jo for 6 mnd tenkte vi.. shit happens, men fikk 2 ekstra land på turen, så kan jo ikke klage for mye :)

C

10. Stigoo

Stigoo Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hjelp!

Har bestilt turer til Kina før eg sjekka noko rundt visa.
    Eg ser at eg må møte personlig ved ambassaden pga mitt yrke. Kva med mi datter på 10 må eg ta henne med eller kan eg levere hennar søknad. Hadde vore greit å sleppe å sitte på ambassaden med ho når ho skal være på skulen. Nokon som har råd og tips?
    Må hotell være i boks før visumsøknad?
    Planen er to korte turar på nokre få dagar.

På forhand takk.
    Får bestille Oslo mens det er på salg.

11. Fredrik81

Likes mottatt:
    526
    Bonuspoeng:
    93
    Du må ha booket hotell og allerhelst ha en plan for oppholdet. F.eks ramse opp hva du vil se. Vet ikke om barn også må stille på ambasaden. Husk a ta vaksiner i god tid før reisen.

Stigoo liker dette
  12. RoadKing

RoadKing Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,009
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke tenke meg at du må ha med din datter. Da jeg fikk visum til meg og min kone var det bare meg som leverte og meg som hentet.

Stigoo liker dette
  13. Anton80

Anton80 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan var nå dette igjen - Jeg har søkt visum til Kina for 8 dager siden. Men enda ikke hørt noe. Trodde man fikk en sms når man kunne hente? Eller var det slik at de sier hvor mange dager til du man hente passet, når man søker(Det gjorde dem nemlig ikke når jeg leverte søknaden)

Er kanskje bare å ta seg en tur bort, kanskje er alt i boks allerede...

14. chrt

chrt EBD men vurderer nå andre allianser...

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Det står hentedato på kvitteringen din.

Anton80 liker dette

Del denne siden