Visum til USA uten rent rulleblad

Tråd i 'Reisemål' startet av xoxoxo, 04. mai 2015.

1. xoxoxo

xoxoxo EBG

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei.

Jeg og tre andre har tenkt til å bestille oss en tur til San Fransisco i februar 2016. Problemet er at to av de var i kontakt med politiet i påsken 2014. En av de for å ha røyket hasj, og den andre for å ha brukt falsk legitimasjon for å komme inn på et utested. Er det noen som vet om disse to vil ha problemer med å komme inn?

2. peterfox

peterfox EBD-QR GOLD- HH Diamond # www.peterfox.no Offisiell Representant

Likes mottatt:
    2,001
    Bonuspoeng:
    113
    Kontakt ambassaden, eller prøv å fylle ut en ESTA online. Spørsmålet er vel om de to ovennevnte er bøtelagt eller domfelt.
    Forenklede forelegg tror jeg går "igjennom".

3. xoxoxo

xoxoxo EBG

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Burde selvfølgelig tenkt på det før, men SAS-tilbudet går ut imorgen, og da rekker vi ikke å gjøre det innen den tid. Begge to fikk påtaleunnlatelse, ingen bøter.

4. TommyL

TommyL Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    Da er du ikke domfelt, og kan svare "no" med god samvittighet!! Kjør på, ingen problemer.

xoxoxo liker dette
  5. xoxoxo

xoxoxo EBG

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Fantastisk! Takk for svar :)

6. Bjoernhb

Bjoernhb MittNewYork.no - MittUSA.no

Likes mottatt:
    392
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis det ikke blir noen tur, så kan dere drømme dere til SFO her :D på MittUSA. Eller dere får bare enda mer lyst til å dra! ;) Lykke til!

Last edited by a moderator: 05. juni 2015
    Baldrick liker dette
  7. elgaaen

elgaaen Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    43
    Vet at noen har kommet inn selv med dom for fyllekjøring, og da er man jo domfelt. Men alkohol går ikke under kategorien controlled substance.

8. Tore

Tore Flydiot InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    256
    Bonuspoeng:
    63
    Du har jo 24 timer angrerett på billetten, så det gir dere litt tid til å sjekke mer da...

9. TommyL

TommyL Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noe mer å sjekke? Påtaleunnlatelse, da er man ikke domfelt for noe. De store selvransakelsene får man ta i en annen sammenheng, her er det ikke noe å lure på vel :)

10. milehigh

milehigh Senior Medlem

Likes mottatt:
    584
    Bonuspoeng:
    93
    Påtaleunnlatelse står i strafferegisteret. Skyld anses bevist. Derfor kan man faktisk anke en slik. Hva uncle sam har innsyn i er en annen sak.

11. TommyL

TommyL Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    Men du er uansett ikke domfelt.

12. Bizflyer

Bizflyer Redaktør

Likes mottatt:
    2,920
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man har en mindre eller større sak på samvittigheten og svarer "no" på spørsmålet om man er straffedømt (eller hvordan det nå er formulert) (Ja, ikke at det gjelder meg altså - min samvittighet er helt ren....), hvor stor er sjansen for at "Uncle Sam" finner ut av at man er straffedømt? Har de innsyn i noen registere og vasker alle lister, eller er det bare om man er så dum å svare "yes" at man blir nektet adgang til Junaiten?

13. GinTonic

GinTonic Senior Medlem

Likes mottatt:
    568
    Bonuspoeng:
    93
    Grensevakten ser nok ikke så mye annet enn hvor mange ganger du har reist inn og ut av USA på det gjeldende passet, samt evt tidligere heftelser ifm inn-/utreise i USA. Mer enn dette burde han strengt tatt heller ikke se.

Det var jo en norsk musiker som ble nektet visum da bandet hans skulle på turné, dette pga en gammel voldsdom for noen år tilbake. Men tipper han fikk "passet sitt påskrevet" under søknadsprosessen for å få artistvisum hvor ambassaden i Norge kan gjøre research før visum utstedes.

14. m.normann

m.normann Bring back the dragon!

Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Ser ordlyden i spørsmålene er endret noe siden sist jeg fornyet ESTA. Da var det et spørsmål om man hadde sonet mer enn 5 år i fengsel, blitt dømt for moralsk forkastelig kriminalitet (misbruk av barn, voldtekt osv.) eller hadde narkotikadom. Spørsmålene nå er litt mer diffuse, spesielt nummer to; Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority? Hva de legger i alvorlig skade på eiendom eller person er mer enn "dagligdags" skade eller vold. En kompis krasjet en bil i litt vel god hastighet i et boligfelt, knuste bilen og en garasjevegg, fikk vel 18 dager innenfor murene - han var på ferie i USA i fjor. En annen bekjent knakk nesa på en ute på byen for noen år siden og fikk vel 36 dager, han har vært omtrent årlig i der borte etter det, nå vet jeg ikke om han har søkt visum da, men uansett så har han sluppet inn.

Det fins ikke hjemmel i norsk lov som gir noen innsikt i rulleblad uten at du har gitt fullmakt (f.eks. vandelsattest til arbeidsgiver) eller politiet selv under etterforskning der du enten er vitne eller mistenkt/siktet/tiltalt. Som politiansatt kan man ikke bare sjekke vandelen til random person.

15. CaptainPoint

CaptainPoint EBD, Livsnyter, Reisesyk, Happyface, Karma

Likes mottatt:
    219
    Bonuspoeng:
    43
    har du drept noen, drevet med menneskesmugling, spionert for IS og lignenende kan du bare glemme det, men hadde du sett på mitt rulleblad, så hadde du jallefall ikke trodd at jeg har vært i USA 3 ganger på siste Halvåret ;)

Så regner med at du kan fylle ut ESTA"en uten problemer, god tur! =)

16. Patriot

Patriot Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har selv litt forskjellig på rullebladet. En meeeeget gammel fyllekjøring og en voldsom fra ca 09-10. Satt inne 1 mnd. Mener du at jeg bare kan søke vanlig ESTA og droppe ambassaden?

17. Larata

Larata Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,143
    Bonuspoeng:
    93
    Du får svar på det "5 minutter" etter at du har søkt gjennom ESTA!

Patriot liker dette
  18. Franco63

Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

Likes mottatt:
    49
    Bonuspoeng:
    28
    Hvor langt tilbake i tid gjelder lovbrudd?

19. Are

Are EBD InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    2,874
    Bonuspoeng:
    113
    Vedrørende narkotika står det at man skal svare på om man "har hatt befatning med eller mistenkt for det" om jeg ikke husker feil.
    Altså om man har biltt arrestert på falsk grunnlag skal man i prinsippet svare ja.
    Hvorvidt det gjør noe annet enn å lage problemer for en selv er en annen sak...

20. Franco63

Franco63 CCG, Hilton Diamond, BWD & EBG

Likes mottatt:
    49
    Bonuspoeng:
    28
    Men om du får godkjent ESTA kan du likevel bli nektet inn til USA?

Del denne siden