Hei har lest at enkelte flyselskap kan kreve at du har visum til Vietnam når du skal fly dit? Dette selv om nordmenn ikke trenger visum for innreise. Skal i sommer fly fra Kabodsja til Vietnam og lurer på om noen har noen erfaringer rundt dette ?
Standardspørsmål. Er bare å opplyse dem om at vi får 14 dagers visum automatisk. Har aldri vært noe problem for meg. Det som kan skje, er at immigrasjonsoffiseren prøver seg på et lite "gebyr" i Vietnam. Et lite smil og en opplysning om at nordmenn har visumfrihet ordner dette
Offiseren prøvde seg på tilsvarende på vei ut av landet, ble "straffet" med at han tok fra meg passet og begynte å spørre meg ut om alle mulige detaljer i det...
Kommer ann på hvor lenge du skal være i Vietnam, men du får 15 dager hvis du flyr inn. Hvis du skal være lenger så fikses ett visum på Konsulatet i Kambodja på ett blunk, så det er ikke noe stress
Forloveden min er fra Vietnam, og for en stund siden dro hun fra Kambodsja til Vietnam med buss. Hun sier at vietnameserne måtte betale et "gebyr" på ca 50 kr for å krysse grensa, men at de vestlige turistene slapp unna dette. Uansett sa hun at hun aldri kommer til å krysse den grensa via land igjen. Så ja det er nok en del luringer blant de ansatte som prøver seg (da i Kambodsja), men virker som om vi vestlige slipper enklere unna. Har aldri opplevd noe skummelt i hvert fall. Dersom noen krever penger får du spørre andre ansatte hvor du kan ta ut cash og spille ekstra dum - på den måten ser de andre ansatte veldig tydelig hvem på teamet som prøver å lure deg Vietnam er en eksploderende økonomi, og jeg tenker man snart slipper denne hverdagskorrupsjonen. Det virker som om regjeringa slår hardt ned på dette, for jeg føler det blir raskt mindre av det. Men forloveden min sa at Kambodsja var mye verre enn Vietnam igjen - mulig det er bare naborivalisering men det er et land med mye mindre turister så du kan jo være litt mer på vakt der.
Var en gang stuck i ingenmannsland på grensen mellom Kina og Vietnam. Vi hadde hoppet på toget fra Kunming, Kina for å dra til fjellandsbyen Sapa, Lào Cai. Problemet var visum med entry point Hanoi og vårt double entry til Kina var brukt opp. Så der sto vi, med lite goodwill på noen kant. Etter en del diskusjon, svette og lokalt teater ble løsningen 100 USD under bordet per pers for å reise inn i Vietnam. Dette var i gamledager og grenseovergangen var trolig noe mer landlig og rock 'n' roll enn i 2018.
Hadde en dårlig start på dagen (fredag 13....). Vi satt på SIN og ventet på fly videre til SGN, da vi oppdaget at min kone MÅ ha VISA (pass fra EU-land som ikke har VISA-fritak). VISA må søkes på forhånd, og vi var redd for at vi måtte tilbringe 22t på en lite ønskelig flyplass. Ved ankomst hjalp en meget hyggelig SQ ansatt oss uoppfordret (før vi gikk av flyet), og enden på historien ble at ett firma(?) hjalp oss med en hurtigsøknad som gjorde at hun fikk VISA på Ca 1t(?) til USD180. Dyr afferde for et knapt døgn i SGN, men føler at forhandlingsgrunnlaget var dårlig (om det i det hele tatt eksisterte...) Lesson learned: check VISA!
Etter hva jeg forstår gir Norsk pass 15 dagers visumfri innreise til Vietnam. Link. Noen som har ankommet SGN (eller andre) nylig og kan si noe om det er praktiske ting å være obs på? Går man rett til immigration, eller må man innom andre skranker for stempel, sjekk av pass, fylle ut skjema, e.l.? Antar vi kan forvente liten kø når vi lander kl 01:00...
Var der for 6 uker siden. Gikk rett fra gate og frem til immigration. Viste passet og ble vinket videre. Ingen skjema. Gikk omtrent 5 minutter fra vi gikk ut av flyet til vi stod og ventet på bagasjen. No problemo
Har vært i SGN 2 ganger i høst, ikke noe problem. Pass på å ha returbillett tilgjengelig når du kommer til immigration, så får du stempel og 2 uker på deg. Og ikke kom tilbake før det er gått 30 dager fra utreise.
Du går igjennom immigrasjon som for eksempel ved ankomst til USA. Vi ankom med fly til Hanoi, null problem.