Hei, Så nettopp på Widerøe sin side om lounge at flere av SAS Loungene ikke er tilgjengelige hos Widerøe etter 31. mars, men kan ikke si jeg skjønner hvorfor. Noen som har hørt om noe nyheter relatert til dette? Har ikke nok poster til å lenke, men siden heter iallfall Fast Track og Lounge.
Ser ut som det kun gjelder de norske loungene. Det er leit, men skal vel ikke legges skjul på at avtalene mellom Widerøe og SAS/EuroBonus stadig blir dårligere. Skal ikke mer enn et år tilbake i tid, hvor de slutta med opptjening på WF ruter som SK også fløy. Kan forøverig lenke - https://www.wideroe.no/fly-med-oss/fast-track-og-lounge
Ja, det er tydeleg at SAS ønskjer å strupa fordelane som EB-gjengen har ved å fly Widerøe. No kan det vera at det er WF som ikkje vil betala det SK krevjer, men manglande loungetilgang føyer seg inn i eit mønster der SAS og Widerøe i stadig større grad blir konkurrentar og EB-fordelane på tvers av selskapa blir færre. SK vil sjølvsagt svara at EB er for SAS-kunder og ikkje for WF-kunder, så sånn sett sikkert fornuftig sett frå Frösundavik, men sett frå kortbanenettet er dette ei ytterlegare forringing av EB-tilbodet...
Et spørsmål til dere her inne som kjenner bransjen bedre; hvor lang tid vil det ta før WF forlater Eurobonus for godt? Det begynner jo å virke som om dette er en pågående skilsmisse...
Jeg tipper de andre loungene forsvinner også. Hvorfor skal Widerøe tilby eksterne lounger (som SAS ikke tilbyr selv!) til EBG+ på billigste billett? Det gir liten mening å behandle SAS' beste kunder bedre enn de behandler dem selv. I hvertfall når forbindelsen mot EB blir svakere og svakere. Dette går nok mot kutt, ja.
Så kom også bekreftelsen på e-post. Med 20+ reiser OSL-HOV ila året synes jeg dette er utrolig synd, og har sagt fra til WF at det nå blir mer SAS fremover.
Håper de får til en avtale med OSL lounge eller noe. Stusselig at en så stor flyplass til OSL ikke skal ha et tilbud om Lounge. Dette må jo være SAS som vill redusere antall besøkende?
Enig i det. Tilbakemeldingen fra Widerøe (kundeservice er de i alle fall gode på), var som følger. Jeg svarte at SAS ikke hadde hatt lounge på BGO siden pre covid, og meg bekjent ingen planer om å starte opp igjen, hvor tilbakemeldingen raskt etterpå var:
Men SAS har jo ingen lounge som Widerøe kunne si opp tilgangen til på BGO? Innholdet her var i alle fall for meg er helt uforståelig...
Forstår jeg altså riktig at Widerøe bygger sin egen lounge i Bergen? I såfall er jo dette flotte nyheter! Endelig litt konkurranse i norsk luftfart som ikke bare går ut på at alt må være billigst. Mulig dem etterhvert får etablert et eget tilbud på andre flyplasser også? Jeg hadde likt det svært god om vi fikk to full service flyselskaper i Norge.
BGO er Widerøes hub, for det lille de har av utenlandstrafikk. Utenom så lite trafikk fra TRF og OSL ut av landet at det ikke teller i min bok: 1 avgang fra hver flyplass, om enn litt mer i sommersesongen. Med mye trafikk i tillegg innenlands på BGO, så gir det god mening at det nettopp er der WF lager sin egen lounge. At det betyr at de bygger lounges andre steder også tror jeg definitivt ikke. Jeg ville nok ikke brukt uttrykket "fullservice flyselskap" heller
Enig i at det makes sense for WF å ha sin «hjemmebane» på BGO, men det er jaggu en del avganger fra OSL også. Jeg kan se for meg det blir en del misnøye blant statusmedlemmer som skal til litt mer grisgrendte strøk etter et møte i hovedstaden.
Joda, absolutt enig i det. Og de kan sikkert kjøpe seg plasser i OSLounge. Men det hjelper jo dessverre lite når den loungen ligger på utland, og det ikke er andre enn SAS som opererer lounge på innlands-delen av OSL. Hvor WF har nær sagt alle flights fra.