Yngre herre returnerer til San Francisco for sin første MR

Tråd i 'Reisebrev' startet av Neonex, 10. des 2018.

  1. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,282
    Likes mottatt:
    1,346
    Bonuspoeng:
    113
    Mens jeg nå sitter her i United Club loungen og skal til å erindre de siste dagenes opplevelser, flyger tankene til reisebrevet jeg har hatt i tankene hele veien. Her blir både spenstige bilder, artige (random) opplevelser - som alltid i San Francisco - og litt matreportasjer.

    Dag 1: Torsdag

    Turen gikk fra BGO torsdag morgen før fuglene feis. Upgrade BGO-CPH på 505EBP ble denied. Gode 5 timer i Køben. Først da jeg gikk til gate kom jeg på eventyrloungen (som lyste med store bokstaver mot meg rett ved gate). Facepalm, som ungdommen sier.

    Jeg prøvde for første gang 30A. Må si jeg ikke likte setet (liker faktisk å ha noe foran å sette beina på, gir bedre sittestilling for min del). Så 30B som jeg hadde på returen ble byttet til 34B. Softblock på turen failet, så det ble en nabo. Det var dog egentlig et meget hyggelig sammentreff. Som den vanligvis lite-pratsomme fyren jeg er, tok jeg opp hansken og iverksatte konversering. Endte opp med en meget hyggelig flytur med masse tips og hyggelig prat. Han var ingeniør og hadde nettopp vært på oppdrag for firmaet i 2 mnd i Kina og Munchen.

    Lite bilder da jeg alltid flyr GO. Jeg syntes hodeputen på sete klødde litt og at plus var litt liten (mente distinkt at det var større da jeg var på vei til LA). Sjekket i dag flight historikk på flightradar og joda - det var LN-RKP vi fløy. Glad det flyet flyr i Washington i dag, så slipper det nå.

    Immigration gikk overraskende fint, og var vel gjennom ila 30 min. Ny rekord. Litt heldig med dragen i dag - ble cut-off til den lange køen rett bak meg. Straka vegen med BARTen til Powell for litt mat med knallutsikt over Union Sq. God size på juletreet. Liten burger (til 30$!) og fries mix (3 typer fries for 12$). IKKE verdt pengene. Friesene veldig value for money, burgeren på grensen til svindel (spesielt mtp at du får same-size burger med vanlig ost og bacon til 14$). Eneste forskjellen var at min hadde ciabatta-brød og en annen saus. Menmen. Betaler nå litt for utsikten og..

    DSC_0056.JPG

    DSC_0058.JPG


    DSC_0057.JPG

    Hadde trodd jeg skulle få masse ut av første dagen, men var greit sliten, og hadde feilregnet litt på tiden, så endte opp i airbnb-leiligheten i 18-tiden. Møtte på en gammal kjenning (tredje gang jeg bor samme sted) og vi sa takk for sist. Endte opp med enerom denne gangen (er et firemannsrom) hele turen! Meget fornøyd med det. Stedet har gratis parkering, ligger i Sunset og kostet den nette sum av 400 kr natten. Meget god verdi for pengene i San Fran, synes jeg. Sluknet tidlig. Våknet om natten i 3-4 tiden og stod da opp (klok av erfaring). Så ble det litt VPN og viaplay med håndball-EM-kamper.

    Dag 2: Fredag:

    Fant ut jeg skulle live-følge dagens håndballkamper. Gikk ikke så veldig ut over tidsskjemaet. Var ute av huset i 12-tiden og turen gikk strake vegen til The Tipsy Pig for frokost/brunsj, etter tips fra @Henrik. Ble huevos rancheros.

    DSC_0070.JPG

    DSC_0071.JPG

    Ganske gode, selv om noe jeg så dukket opp på nabobordet så mye mer fristende ut. Takket dessverre nei til å sitte på uteserveringen da det blåste en del den dagen. Så først senere at det var snakk om en veldig koselig backyard med "partyteltplast" i taket, så det blåser ikke der. Veldig koselig stemning der, så der bør man sitte hvis det er ledig.

    Videre bar det til Fisherman's Wharf for litt obligatorisk people-watching og et kort gjensyn med sjøløvene. Hit bør man helst dra på fredager eller i helger. Da jeg var her sist (på en tirs) var det vesentlig mindre spennende på gang. Gikk bla forbi 2 karer som hadde voksmasker og gjort en kanonjobb. Det var selveste Kim Jong-Un og the Donald. Gikk en veldig pågående dame rundt og så ut som hun skulle sette i gang noe, så lot være å ta bilde i tilfelle hun skulle begynne å mase om donasjoner for slikt.

    DSC_0078.JPG

    Fint juletre ved inngangen til Pieren og en kar som stod og spilte julesanger på klarinett skapte grei stemning.

    Fant også en kar som tydeligvis ikke liker Tesla..

    DSC_0075.JPG

    Videre ble det en kort buss- og gåtur til Coit Tower, som jeg ikke hadde rukket på mine to forrige besøk. Ganske fin utsikt. Droppet toppen av tårnet, men veldig kule veggmalerier på innsiden som er gratis og anbefales å se.



    Relativt sliten fra dagens strabasiøse gange og litt manko på søvn de siste to nettene, ble det med en footlong fra Subway før jeg tok turen hjemover og gikk tidlig i seng, nok en gang i 18-19 tiden.
     
    Last edited: 10. des 2018
    drsyk, Are, jgroneng and 16 others like this.
  2. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,282
    Likes mottatt:
    1,346
    Bonuspoeng:
    113
    Dag 3: Lørdag:

    Dagen startet godt. Fikk sove helt til 9 og var fornøyd med det. Etter tips fra google og naboen på flyet, var det dags for SantaCon. En tradisjon som jeg synes hadde enkelte smålikheter til vår egen russefeiring, bare for litt flere. Det hele går ut på at folk stiller opp i ulike typer nissedrakter på Union Square og går på en eneste lang, gigantisk pub-crawl. Naboen mente det var store sjanser for å finne folk som lå og sov på gaten midt på lyse dagen. Da jeg tok metroen mot byen var det en haug med folk på som allerede var i full gang med vorset kl 12.00. Ved ankomst Union Square ble jeg møtt av alt fra fantastiske kostymer, mindre fantastiske kostymer til ingen kostymer. Merk dere f eks disse karene her.

    DSCPDC_0000_BURST20181208130337574.JPG
    DSCPDC_0003_BURST20181208130334499_COVER.JPG



    Var også et veldig fint pop-up-event rett ved Union Sq, hvor bla. Lufthansa var på plass og markedsførte litt. Pluss for stilig "stand".

    DSC_0067.JPG

    Her kom hvertfall jeg i julestemning.

    Etter en kort tur for å se på nissene, var det duket for Mexican tasting tour i Mission District. Tok BARTen til 16th and Mission og gikk straka vegen til 24th St og samplet en del latinamerikanske retter på en del plasser som både ifølge google og naboen på flyet skulle være meget bra, bla La Taqueria (som hadde en mektig lang kø da jeg først var der). Alt i alt så skuffer latinomaten meg her.

    Spiste på La Taqeria San Jose. Bestilte en quesadilla med carne asada (etter tips fra kassadamen) og den falt ikke i smak. Kjøpe en slik minitaco med kylling (hvor de hadde en spesiell krydderblanding) og denne var meget god - og den anbefaler jeg om noen skulle være i strøket.

    DSC_0103.JPG

    Var også en tur innom Venga Empanadas som google også anbefalte, som serverte argentinske empanadas. Dette var meget skuffende, og det hadde et deli-de-luca preg over seg og tror det ble microwavet. Klarte ikke engang å spise opp empanadaen.

    Turen gikk tilbake til La Taqueria (som er cash only) etter jeg hadde brukt gratis wifi (brukt opp all dagens dato og måtte derfor vente 30 minutter før norsk tid gikk inn i nytt døgn) til å finne ut om jeg kunne ta ut penger med Curve uten gebyr. Jeg hadde nemlig lagt igjen Norwegian-kortet i skuffen hjemme. Satte derfor Curve til Norwegian kort og endret valuta til USD just in case. Utifra hva jeg kan se er den dobbelkonverteringen 30 kr i tap! Synes det var litt mye. Tok ut 100 $ (+3.50$) i gebyr, og i nettbanken er det registrert 906,76 kr! 30+ kroner over xe-kursen ved uttakstidspunkt.

    Fikk meg da endelig en burrito som jeg hørte flere i køen snakket om. For ikke å gå på en ny carne asada-blemme ble det kylling denne gangen. Må si dette var trauste greier og hele latino-matsmakingen var en eneste stor skuffelse (med unntak av den bitte lille tacoen).

    Det ble en kort tur tilbake til Powell, da klokken var blitt 16, med håp om å få se noen artige sprell og sovende toskhovver. Var dessverre dårlig med det.

    Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle utforske Japantown, og det var en hyggelig liten plass, selv om det sånn sett var fort unnagjort. Fikk meg dog en utrolig artig opplevelse (se video som kommer senere).

    DSC_0118.JPG

    DSC_0112.JPG

    Fant også ut at jeg skulle prøve litt Ramen. Fant en restaurant som var veldig full av folk og regnet med at det var et tegn på kvalitet. Bestilte husets spesialramen. Var meget trauste greier. Rett og slett en dårlig foodie-tur dette her. Nudlene smakte rart.Det positive er at jeg for en gangs skyld faktisk fikk til å spise med pinner, uten å se ut som en idiot.

    DSC_0114.JPG

    En kort tur innom Westfield-kjøpesenteret for å kjøpe en artig kuriositet til en kompis.

    received_1131298060377535.jpeg
    (han har slike pølsehunder)

    DSC_0120.JPG


    DSC_0059.JPG

    DSC_0063.JPG


    Turen gikk så til et annet kjøpesenter på jakt etter sko for min søster. De var tomme i alle butikkene i hele byen, så det ble ingen spend på kortet i det ærendet denne gangen. Jeg nådde heldigvis CT-målet forrige måned da jeg kjøpte Sony XM3-headset for 30k :D Var da sliten og var ikke hjemme før 21. Satt meg ned i sofaen og surfet litt og preiket med han som jeg leiet hos.
     
    Last edited: 10. des 2018
    drsyk, Are, jgroneng and 17 others like this.
  3. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,282
    Likes mottatt:
    1,346
    Bonuspoeng:
    113
    Dag 4: Søndag

    Jeg våkner kl 5 til noe helvetes dunking. Viser seg at det er nach på gang i overetasjen :p Var egentlig like greit og fint å ha vekkerklokke - var nemlig perfekt timing til starten på håndball-EM. Selv om jeg hadde en cider med meg fra taxfreen og sterkt vurderte å gå opp og join the party., så ble det med tanken.

    Etter å ha lest om ulike erfaringer med United Club-loungen, bestemte jeg meg for at jeg ikke gadd å sitte på flyplassen i mange timer. Når jeg nå er her, så synes jeg loungen har god karakter og sjarm. Den holder seg tro til byens spesielle arkitektur og det er god plass. Maten er dog begredelig, så jeg er meget glad jeg spiste godt på veien hit,

    Jeg tok nemlig turen til Super Duper Burger som jeg gikk forbi da jeg skulle til The Tipsy Pig. Tok meg en Super Burger og en Chicken Sandwich - begge med ost og bacon. Kjøttet var utrolig fint stekt. Burgeren var grei, veldig sausete. Litt lite smak i kjøttet. Minnet om en in-n-out burger med litt mindre smak, men bedre kjøttkvalitet. Kyllingsandwichen var MEGET god, og anbefales. Var ganske spicy så var noe krydret saus på gang. Den satt godt og kanskje et av de bedre måltidene mine her. Egentlig det beste, når jeg tenker meg om.

    DSC_0121.JPG

    Deretter var det BART til flyplassen. Måtte sjekke inn i skranke og håpte det ikke ville by på problemer at jeg av en eller annen merkelig grunn fikk opp MS Neonex på innsjekkingen...

    Sitter nå i loungen og funderer på neste MR og hva jeg gjør neste år. Det gikk med mer tid til bilderedigering enn jeg trodde, så klagemailen får forfattes på flyet. LN-RKP viste seg nemlig fra sin (vanlige?) side uten wifi, uten strøm i setene. I tillegg har SAS prøvd seg, og jeg har fått heftige 100 EBP for BGO-CPH og 2-300 for CPH-SFO. Sumo har i tillegg ikke klart å ikke registrere 500 EBP per 100 som de skulle (besøket er registrert, og 250 er gitt). Så det blir en del klaging på det flyet, for å si det slik.

    HKG er booket for vinterferien neste år på F&F med gammel opptjening, og jeg prøver å få til en FP tur for meg og en kompis for høstferien 2019. Dere hører muligens fra meg igjen innen da!
     
    Last edited: 10. des 2018
    drsyk, Are, OttoL and 19 others like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,762
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen .... SFO er aldri feil!
     
    Sunnfjordingen and Kristian like this.
  5. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for turen.
     
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for flotte bilder :)
     
  7. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for titten - flott reiserapport :):)
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
  9. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,270
    Bonuspoeng:
    183
  10. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,204
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for rapport frå SFO! Eg kom den dagen du reiste og reiser gjerne tilbake til byen. Mykje fint å sjå og generelt trivelege folk :)
     
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Fin rapport, mange tips å ta med seg :)
     
  12. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for reisen! Håper klagene dine fører frem:)
     

Del denne siden