Gamle KLM World Business Class – snart historie

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

En gledelig nyhet
KLM er ofte ute i hardt vær på grunn av sin utdaterte business class. Seter med kun 170 graders recline, få finesser og en kabin som bærer preg av elde er bare noe av kritikken som går igjen. Det var derfor til stor glede for mange at KLM lanserte et splitter nytt konsept i World Business Class tidligere i år, en meget etterlengtet nyhet. Setet som KLM har valgt er av typen B/E Aerospace Diamond, et sete som vi tidligere har sett hos blant andre Lufthansa. I følge KLM selv er dette en oppgradert versjon med en lengde på hele 2.07 meter og en skjerm på 17″ fremfor 15″ som tidligere. En glad nyhet er at setene vil bli plassert parallelt etter hverandre og ikke i en V-konfigurasjon, antall seter på en 747 vil bli redusert fra 42 til 35 fordelt på to kabiner og er dermed en av de mer romslige business kabinene vi har sett. Ut i fra bildet under å dømme legges det opp til hard kamp om sete 1A, 4A og 4E.

Nye seter av typen B/E Aerospace Diamond
Ingen tvil om hvem som er høvding i sete 1A

Etter planen skal først 22 stykk Boeing 747-400 rekonfigureres, etterfulgt av 15 Boeing 777-200 og innen sommeren 2014 skal hele flåten ha fått nye seter, noe ambisiøst, men ikke umulig. Nok om det nye, denne artikkelen er et siste blikk på den utdaterte og snart historiske versjonen av World Business Class.

Avreise
Schipol er helt klart en av mine favoritt flyplasser når det gjelder transfer. Kun én terminal og overkommelige gåavstander gjør flybytte enkelt og greit, særlig ved kort transfertid. I tillegg er det et greit utvalg av butikker, spisesteder og mye annet gøy du kan slå i hjel noen timer med. En annen ting som gjør flybytte på Schipol til en lek er SkyPriority, et service konsept som gir prioritet ved innsjekk, bag-drop, sikkerhetskontroll, passkontroll og boarding. Dette er et konsept som faktisk fungerer og er lagt opp slik at det eneste du trenger å tenke på er å følge de røde skiltene merket med SkyPriority. Dette er tilgjengelig for alle som reiser i KLM Business Class eller som har Flying Blue Elite Plus status.

Ombord
KLM inviterer til en helekte hollandsk opplevelse og fremstår som en ambassadør for hva Nederland har å by på. Flere elementer ombord er utformet av lokale helter og bak maten står selveste kokken selv, Richard Ekkebus som og er kjent fra sin prestisjetunge restaurant på The Landmark Mandarin Oriental i Hong Kong. Ev av ulempene med de gamle setene er selve skallet rundt som ikke er fixed shell, men av den typen hvor du recliner ned hos naboen bak. I tillegg ligger skjermen i armlenet, noe som spiser litt plass i bredden. Setene har god pitch på 60¨, bredde på 20.25¨og 170 graders recline. Alle setene har uttak for strøm og full AVOD med en 10.4¨ skjerm. Denne turen ble flydd av en Airbus 330-200 hvor business class kabinen er delt i to med en minikabin på to rader bak galley.

IMG_3014

Dette bildet er fra en annen tur og viser sete 3A dagen derpå. Her vises det hvordan setet foran spiser plass når det legges ned, en klar ulempe. Her er det faktisk et poeng å velge seter som er bulkhead, altså nærmest veggen foran da man unngår at naboen stjeler plass. På denne turen valgte jeg sete 6J som er bulkhead i minikabinen.

IMG_2792

Ved 6J venter teppe, pute og headset. Så snart jeg har installert meg selv deler en flyvertinne ut velkomstdrikke fra brett samt amenity kits og lesestoff. I glasset er det Billecart-Salmon Champagne Brut og allerede her deles første plusspoeng ut for å servere hederlige varer. Amenity kitet er branded av Viktor & Rolf (to karer som antakeligvis er mer kjent på hjemmebane) og inneholder de vanlige tingene som sokker, sovemaske, tannbørste m/tannkrem, lipsyl, penn og ørepropper. Alt er i samme brunfarge og merket med V&R.

IMG_2794

Straks vi er i luften serveres det en aperitiff, nøtter og varme kluter. Her deles ut turens andre plusspoeng for å servere gin tonic i skikkelige longdrinkglass, en sjelden glede ombord i fly.

Servicekonseptet ombord
Servicekonseptet ombord (klikk på bildet)

En ganske så kul detalj er en oversikt over servicekonseptet som du finner i menyen, om du skulle være engstelig for å gå glipp av noe er det altså bare å rådføre seg her. Første servering er en større lunsj hvor man har følgende godsaker å velge mellom:

Appetiser
Smoked salmon with Hollandaise mousse, capers and shallots, served with cucumber soup and sour dough bread

Main Courses
Fillet of Volwaard chicken served on lemon jus with country-style potatoes, Parisienne carrots and artichole

or

Curried cod in coconut lime sauce, accompanied by jasmine rice and Asian-style vegetables

or

Braised lamb accompanied by pearl pasta, vegetable medley and apricots

Dessert
We invite you to select your choice of jasmine rice with mango, dark chocolate and praline dessert, a cheese plate with spicy Beemster Lite and St. Aubin cheese and seasonal fruit.

Smoked salmon with Hollandaise mousse, capers and shallots, served with cucumber soup and sour dough bread
Røykelaks til forrett
Fillet of Volwaard chicken served on lemon jus with country-style potatoes, Parisienne carrots and artichole
Kylling til hovedrett

Legg merke til serviset som er designet av en lokal kar med navn Marcel Wanders. Dette er et samarbeid som dukket opp i 2011 hvor Wanders designet samtlige elementer som blir brukt til servering ombord i både Europe- og World Business Class. En liten favoritt er timeglasset med salt og pepper som så vidt kan sees til venstre på bildet over.

Detaljer
Detaljer
Ja takk til alle sammen, dessert som beskrevet over.
Litt av hvert til dessert
Kaffetår og Amarula
Kaffetår og Amarula
Stolen i "lounge position"
Stolen i lounge posisjon

Etter måltidet var det på tide å flate ut godstolen, få seg en drink og sjekke ut hva KLM har å tilby av underholdning. Underholdningssystemet er helt klart av den eldre sorten, men på tross av de begrensningene det innebærer er det et nyere utvalg av filmer og serier. Blått teppe sørger for at man går i et med interiøret.

Cockpiten i sete 6J
Cockpiten i sete 6J

Mellom slagene er flyvertinnene stadig på pletten og fyller opp glasset. Som film snacks blir det servert noen småretter hvor man kan velge mellom croquetter, sushi, crudités med hummus og iskrem. Selv er jeg ikke så begeistret over at det lages natt i kabinen på dagflighter, beste trikset mot jetlag er vel å være våken om dagen og sove om natten? Anyways, et par timer før ankomst serveres det et lettere måltid:

Appetiser
Vitello tonnato
Veal with tuna sauce, asparagus, pine nuts and roasted bell peppers

Hot dishes
Vegetable lasagne with cabbage, aubergine, courgette and tomato basil sauce, topped with spinach and cheese

or

Volwaard chicken thigh in herb jus, served with mashed potatoes and mixed Dutch vegetables

Dessert
Dutch waffle mousse with caramel sauce

Lett måltid før ankomst
Et lett måltid lettere ut av fokus før ankomst

Siden jeg hadde kylling til hovedrett under den første serveringen prøvde jeg vegetar lasagnen, noe som definitivt ikke var en høydare. Derimot skulle det vise seg at den hollandske vaffelmoussen leverte varene.

En veldig kul greie hos KLM er utdelingen av Delft Blue Houses som er små miniatyrhus fylt med bols (lokal sprit). Det er totalt 93 ulike hus som har blitt veldig populære å samle på blant de reisende. Og slik ender den helekte hollandske opplevelsen med et nytt hus til odel og eie.

Delft Blue House
Delft Blue House 37 og en landingspinne

Konklusjon
Tiden er absolutt i ferd med å løpe fra KLM og World Business Class, både kabin og seter bærer preg av elde. Dette har helt klart bidratt til å gjøre valget enkelt for flere som reiser fullpris da det er nok av bedre alternativer å velge mellom fra Europa og ut i verden. Det er i grevens tid at KLM lanserer en flunkende ny business class og det med en rekordrask implementering.

Hardt produkt trekker opplevelsen av World Business Class ned, det som derimot hever inntrykket betraktelig er en fantastisk hyggelig og uhøytidelig service levert ombord. Når det gjelder maten er jeg sikker på at Richard Ekkebus leverer bedre på sin egen restaurant enn i luften, men serveringene var for all del både spiselige og smakfulle. Interiør drar altså ned, service drar opp.

Quickfacts
Rute: KL561 Amsterdam-Lusaka
Fly: Airbus A330-200
Sete: 6J
Internet ombord: Nei
Servering: To fulle måltider. Gratis drikke, snacks og småretter mellom slagene.
Pris: World Business Class er ikke kjent for å være særlig billig, men i skrivende stund er det salg med opptil 40% rabatt hvor du kan booke for eksempel tur/retur Oslo-Bangkok til 12 070,- (siste dag i dag 13.11.13).

Spørsmål eller kommentarer? Post gjerne i forumet.

Hvordan du kommer deg til og fra Amsterdam i Europe Business Class kan du lese om her.

Oversikt

Fordeler

God tilgjengelighet fra flere steder i Norge til Amsterdam. Flybytte er lett som en lek med SkyPriority. Hyggelig og personlig service. Nye seter under utrulling, mer informasjon her.

Ulemper

Gamle og utdaterte seter. Da implementeringen enda ikke er fullført betyr det setelotteri frem til sommeren 2014.

SETE

MAT/DRIKKE

SERVICE

VALUTA FOR PENGENE

Overall Rating

Konklusjon

Tiden er i ferd med å løpe fra KLM og det er i grevens tid det lanseres en ny World Business Class. Hardt produkt trekker opplevelsen ned, men det som derimot gjør turen minneverdig er en hyggelig og uhøytidelig service.

3

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *