Leiebil: Mercedes C220 CDI AMG fra Sixt i Malaga

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Det heter seg at alle gode ting er tre, og da det ble Malaga-tur for tredje året på rad, så ble det nesten en tradisjon å velge Sixt. Nok en gang leverer Sixt en en bil av skikkelig klasse på denne stasjonen, men har blitt kjipere på oppgraderingene.

Turen denne gangen var på en uke, og med dertil redusert bagasjemengde, så ble den først påtenkte «Opel Insignia stv. eller tilsvarende» til en «BMW 3-serie sedan eller tilsvarende». Man skal jo trives bak rattet også, og erfaringsmessig blir det endel kjøring på disse turene.

Stasjonen i Malaga har vært nevnt flere ganger her på Insideflyer, men i år var det faktisk ingen kø foran skranken. Utlevering tar fremdeles noe mer tid enn det gjør hos Sixt i Norge, men effektiviteten var noe høyere i år enn den har vært tidligere år. Vennligheten var det ingenting å si på, og iveren etter å selge en betalt oppgradering var heller ikke like stor som før. Jeg hadde ved en feiltakelse booket bil med manuelt gir, og damen i skranken var villig til å strekke seg helt til at jeg kunne få en lik bil med automat…

Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø
Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø

Ute i parkeringshuset ble jeg gitt nøkkelen til en Mercedes C220 CDI, og nok en gang hadde Sixt spandert AMG-pakke på den. Her var det både styling-detaljer, sportsratt og -seter, og bakhjul i dimensjon 245/40-18 (225/45-18 foran). Bilen hadde fått seg noen skraper på de 10.000 kilometrene den hadde på telleren, men alt var som vanlig sirlig utfylt i den medfølgende skaderapporten.

Det første man merker med en sedan av denne størrelsen er at kofferter i flertall, spesielt når en av dem er stor og man i tillegg har en paraplytrille med på lasset, at baksetet også blir en del av bagasjerommet. Utover dette er plassen innvendig helt grei, og undertegnede kan sitte bak meg selv uten større vanskeligheter.

Førermiljøet er også ganske trivelig i C-klasse, men det er endel brister i kvalitetsfølelsen. Mercedes har kastet seg på trenden med sorte blankpolerte (pianolakk-look) paneler, men for det første er disse veldig mottakelige for riper og i Mercedes tilfelle lager de mye knirkelyder og føles heller billig. Skjermen ser i likhet med flere andre nyere Mercedes noe ettermontert ut, men den ser bedre ut her enn i A/CLA/GLA. Men ærlig talt Mercedes, ingen trykkfølsom skjerm – i 2016, i en såpass dyr bil? Knappene i midtkonsollen og på dashbordet vinner heller ingen premier for kvalitetsfølelse, og personlig er jeg veldig overrasket over at Mercedes glipper på en tidligere paradegren som dette. Seter og ratt retter imidlertid sitt til å heve trivselsnivået mange hakk, og her gjør AMG-pakka sitt. Rattet er veldig godt å holde i, et av de aller beste jeg har vært borti i en bil med bakdører, og setene imponerer med god støtte til alle aktuelle kroppsdeler. Bilen var også utstyrt med panoramasoltak som gir fint lys inn i kupéen.

Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø
Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø

Ute på veien gjør Mercedes ingen feil. Bilen balanserer veldig fint på sportsunderstellet sitt, og selv om det er strammere enn man er vant til på C-klasse, så blir det aldri for stivt eller stump selv på skarpe smådumper. Støynivået holdes på et fullt ut akseptabelt nivå, på tross av brede hjul som i likhet med GLA var av typen Continental SportContact. Motoren hører man heller ikke særlig mye til før man kommer et stykke opp i turtallskalaen, og C220 CDI innfrir på komfortnivået også i denne utgaven.

Bilen var ustyrt med dynamic control, som påvirket styring, girkasse og motor, og denne hadde innstillingene Eco, Comfort, Sport, Sport+ og Induvidual. Jeg fant fort ut at Comfort egnet seg best for vanlig kjøring, mens Sport var veldig nyttig på de særdeles svingete veiene fra Torrox til Competa. Mercedes har gjort en skikkelig jobb med understellet, og uansett om bilen befinner seg på trange småveier eller på motorvei med litt ujevne kurver, så er bilen absolutt med på notene. Den klorer seg fast nesten uansett hva man finner på, og understyring er i praksis fraværende før man er godt oppe i hastigheter som stort sett medfører pallespikring om man kjører på norske veier. Motoren oppleves også som sterk og villig, og i bakkene opp fra Motril til Granada i 38 grader briljerer den. Og i motsetning til både nevnte GLA og til E-klasse så er nå også girkassa med på notene, og girskiftene er også i seg selv harmoniske og behagelige.

Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø
Foto: Rolf A. H. Gjerdsjø

Sixt i Malaga leverer nok en gang en bil med et rimelig høyt utstyrsnivå og lav kilomterstand. Prisen for 8 dager var ca. 6000 kroner, inkl. fri km og forsikring med €950 i egenandel ved skade, og gir 500 Eurobonus-poeng. C-klasse innfrir på de fleste områder, selv om dashbord og midtkonsoll svikter i kvalitetsfølelsen, og frister absolutt til gjentakelse. Selv om jeg angret meg litt at jeg booket hos Sixt da jeg kjørte forbi Europcar sine plasser, og jeg så en Alfa Romeo Giulia der…

Oversikt

Fordeler

(Marginal) oppgradering
Kjøreegenskaper
Seter og ratt

Ulemper

Omstendelig utlevering
Sviktende interiørkvalitet (dashbord)

Komfort

Kjøreegenskaper

Service

Valuta for pengene

Overall Rating

Konklusjon

Bilen imponerer på veien, og Mercedes viser at de kan bygge biler. Sixt leverer greit, uten å imponere på noen måte.

4.1

Kommentar

  1. Sturle sier

    Jeg hadde en helt annen erfaring med Sixt i USA SF enn den gld historien ble ble fortalt an den «reise glade drammensmannen» som var alt annet en lystig. Jeg hadde bestilt en Volvo XC 90, 4 måneder før avvreise . Det skal nevnes at jeg har Platunum status hos Sixt, men når vi ankom var det ingen bil, og ingen biler i den klassen som jeg hadde bestillt. Jeg tror aldri de hadde hatt noen biler som annonsert. Jeg hadde tatt kontakt med Norges kontoret før avreise for å gjøre dem oppmerksom på at jeg hadde mye bagasje og at bilen måtte leveres som avtalt, da fikk jeg beskjed at de vil gjøre sitt beste. Det beste var ikke godt nok, etter 1 1/2 time venting og frem ig tilbake ble det en helt annen bil uten innebygget navigering (betalt 3 gangen av det du kunne kjøpe samme modell i butikk), bilen var ikke fylt opp med bvensin og npr jeg levert inn bilen ønsket/forsøkte de å ta betalt for oppfylling. Vel det blir forståelig nok aldre mer Sixt, de har ikke behandlet min klage men antar at den blir like nedslående,. Forøvirg opplever jeg noen av de histoirien som blir gjengitt som rene bestillingsverk fra leverandør….

    • Erling sier

      Takk for at du deler din opplevelse med oss. Nå har du jo også tidligere anklaget oss for å være i lomma på enkelte leverandører, men som redaktør kan jeg garantere deg at vi er helt frittstående, og mottar ingen kompensasjon for noen av artiklene vi skriver. Verken SAS eller Sixt har noen gang heller annonsert på sidene våre, så den påstanden din faller på sin egen urimelighet.

      Når det gjelder opplevelser fra reiser, det være seg fra hoteller, fly eller leiebiler, så er opplevelsene forskjellige. Av og til går det «åt skogen» mens andre dager kan den samme leverandøren stråle. Sånn er det bare. Jeg har for eksempel selv fått glimrende service av Hertz i Tyskland, mens i Spania så stinket de. Så at vår skribent har hatt en god opplevelse i Spania med Sixt er jo ikke ensbetydende med at siden du har hatt en dårlig opplevelse i USA med samme firma, så er det like ille alle ganger på alle lokasjoner.

      Hvis du leser igjennom en del av våre tester vil du se at vi har flere tester hvor vi er kritiske til både det ene og det andre. Heldigvis er det mest positivt. Og det skal vi som reisende bare være glad for. For hadde det gått oftere galt enn godt, ville det jo ikke være noe morsomt å reise heller.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *