Qatar Airways – Business Class (Boeing 787)

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Spenning og reiselyst.. Det er det som best beskriver hva jeg følte allerede flere dager før jeg skulle ut å fly Business Class med Qatar Airways fra Doha til Oslo en lørdag i mars. Jeg hadde allerede fløyet samme fly (Dreamliner, Boeing 787) på økonomiklasse noen ganger og sett med mine egne øyne at det Qatar Airways tilbyr sine reisende foran gardinen så ut til å være av ypperste klasse. Også reisebrev og tester på internett virket å være fulle av lovord om produktet, så jeg gledet meg til å forsøke dette selv. Jeg hadde tidligere også forsøkt Qatar Business Class ombord i en A330 (som Henning har skrevet om) og hadde da vært meget fornøyd med både service og mat, så forventningene var høye.

Etter en liten arbeidsuke i Doha var det på tide å sjekke ut av hotellet tidlig på morgenen. Jeg hadde bodd på InterContinental Doha og bestilt transport til flyplassen 05:30 ettersom flyet gikk rett over klokken åtte. Kjøretiden til flyplassen var på ca. en halvtime, så jeg hadde to timer til avgang da sjåføren svingte inn foran «Premium Terminal».

Doha Airport & Premium Terminal
Enn så lenge er ikke den nyeste terminalen på Doha Int. Airport åpnet, så det er fortsatt den «gamle» terminalen som benyttes. Terminalen er absolutt ikke gammel, men med et sterkt voksende Qatar Airways har plassen begynt å bli liten for å håndtere alle reisende som benytter flyplassen, både som ende- eller startdestinasjon og ifbm. transit. Det kan nevnes at samtlige gater er «bussgater», så man må beregne litt god tids oppmøte før avgang ettersom boarding starter relativt tidlig (ofte ca. 1 time før avgang).

IMG_1895

Terminalbygningen med utganger.
Terminalbygningen med utganger.

IMG_1897

Inne i terminalbygningen er det flere lounger som man har tilgang til med medlemskap i Qatar Airways eget bonusprogram, Privilege Club, eller med elitestatus i oneworld som Qatar Airways ble medlem for noen måneder siden. Det som er litt uvanlig på Doha Int. Airport er at reisende i Qatar Airways Business eller First Class har en egen terminalbygning som ligger litt på siden av den vanlige terminalen. Terminalen kalles Premium Terminal og når du svinger inn foran bygningen får du med en gang følelsen av at turen kanskje blir «hakket vassere» enn tidligere turer i økonomiklasse. Personer fra Qatar Airways er raskt borte ved bilen for å åpne dører og hjelpe med bagasjen og det hele minner egentlig mer om ankomst på et bedre hotell enn en flyplassterminal.

Inne i terminalbygningen møter du en elegant lobby med innsjekkingsskranker. Området er ganske lite og intimt, men lyst og fint og vi sto ikke i kø mer enn 1 minutt før det var vår tur å sjekke inn. Det er egne skranker for de som reiser i First Class, samt skranker for de som ikke har med seg bagasje som skal sendes. Alt i alt en meget innbydende start på reisen allerede ved ankomst.

Etter innsjekk er det en raskt pass- og sikkerhetskontroll før man kommer inn i den relativt lille avgangshallen som har 8-10 gater (alle bussgater). Her finner man også taxfreebutikk med et relativt bra utvalg av både tradisjonelle taxfree-varer (alkohol, tobakk etc), samt luksusartikler som klær, vesker, klokker osv. Selv endte jeg opp med en modell av Qatar Airways Dreamliner i 1:200 som et «minne» fra turen.

Lounge
I andre etasje finner du to lounger, hhv. for Business Class og for First Class som ligger side om side. Det er i tillegg til loungene også et lite lekerom, garderobe og informasjonsskranke/billettskranke tilgjengelig i fellesområdet.

IMG_1892 IMG_1893 IMG_1894

Selve loungen var stor og elegant innredet, men svært svært full da vi skulle reise. Etter litt leting fant vi dog fine sitteplasser, men det er tydelig at også Premium Terminalen har blitt for liten til den stadig økende andelen reisende. Dette i en såpass stor grad at man faktisk måtte stå noen minutter i kø for å gå på do.

IMG_1884 IMG_1887 IMG_1888

Serveringen i loungen bestod av flere typer mat, herunder pannekaker, egg, salat, supper, brødmat m.m. Det var egne matstasjoner hvor man både kunne forsyne seg selv med mat eller få enkle matretter laget av kokker. Drikkevarer ble servert på forskjellige stasjoner/barløsninger som stod flere steder. Her fikk man alt fra kaffedrikker til champagne og kvaliteten var generelt meget bra på både service og det som ble servert. Loungen hadde selvsagt gratis internett som fungerte godt, til tross for at mange nok benyttet seg av det samtidig.

IMG_1889 IMG_1890 IMG_1891

Boarding
Ca. 45 minutter før avgang var det tid for boarding iflg. informasjonsskjermen i loungen. Ettersom terminalbygningen er liten er det svært greit å komme seg fra lounge til gate, så man slipper å forlate loungen før boarding begynner. Boarding gikk raskt og greit og vi ble geleidet inn på en buss som skulle ta oss til flyet sammen med de andre som reise Business Class denne dagen. En slik busstur tar fort 15 minutter pga de ganske store avstandene inne på flyplassområdet, men vi hadde alle sitteplass og kom vel frem til A7-BCD som skulle fly oss til Oslo denne morgenen.

Qatar praktiserer boarding for økonomiklasse via bakre inngangsdør mens business class boardet via fremre dør. Dette gjorde at det var lite kø for å komme seg inn i flyet, selv om business class var helt fullbooket denne dagen og vi alle ankom flyet samtidig med bussen.

Ombord
Så fort jeg kom inn i flyet ble man tatt i mot og vist til setet som skulle være mitt hjem for de neste 6-7 timene, 4F. Flyvertinnen tok med seg jakken min og jeg kunne sette meg godt til rette i stolen som av mange regnes som noe av det beste som tilbys på Business Class. Amenity Kit fra Salvatore Ferragamo lå allerede på plassen og inneholdt «lip balm», «eau de toilette» og «hand cream». Det var i tillegg et amenitykit fra Qatar Airways hvor man fant de vanlige nattingene som tannbørste, sokker, ansiktsmaske etc. Pledd, pute og menykart var også på plass, det samme var støydempende hodetelefoner og en flaske vann i armlenet.

IMG_1913
IMG_1900

Setet ombord på disse helt nye flyene er moderne og flotte. Jeg brukte nok de første 5 minuttene til å finne ut av funksjoner og «gjøre meg kjent». Qatar har designet kabinen slik at setekonfigurasjonen er 1-2-1, noe som gir deg rikelig med plass, samtidig som alle har direkte adgang til midtgangen. Setene ved vindusradene er vendt skrått innover mot veggen, mens setene i midten er vendt skrått inn mot hverandre. Det er likevel såpass god plass mellom setene at man føler at setet er privat og uten for mye innsyn. Det er i tillegg en liten «privacy screen» som man kan ta opp om man ønsker ytterligere privatliv fra nabosetet.

Alle setets funksjoner styres fra et kontrollpanel og her har man mulighet for å både benytte seg av forhåndsinnstilte setestillinger eller justere selv. Også armlenene kan tas opp og ned, noe som er veldig praktisk om du f.eks ønsker å reise deg samtidig som bordet er fullt av mat. Da kan du ta armlenet ned og rett og slett skyve deg ut mot midtgangen. Praktisk om du f.eks må på toalettet midt under måltidet. Toalettene var forøvrig ganske pent innredet med eget vindu og god plass. Her lå det også tannbørster og barbersaker for de som trengte en liten oppfriskning.

Setejustering og sjokolade fra Godiva
Setejustering og sjokolade fra Godiva

IMG_1920

Setet er bygd opp på en måte som gir deg gode lagringsmuligheter og i tillegg et skikkelig bord som kan justeres på en veldig god måte. Alt i alt meget god plass, noe jeg personlig setter stor pris på. Underholdningsskjermen var også overraskende stor og nok av den høyeste kvaliteten jeg har sett på Business Class noen gang. Skjermens funksjoner kunne styres delvis via touch direkte på skjermen og delvis via fjernkontrollen i setet. Også denne hadde touchskjerm og her kunne man i tillegg tilkalle besetningen, skru på leselys etc.

IMG_1903 IMG_1904 IMG_1906

Velkomstdrink ble raskt servert i form av champagne og jeg satte meg ned for å nyte en film mens jeg ventet på take-off mot Oslo. Innholdet på underholdningssystemet er likt for begge klasser, men skjermen er en del større på Business Class. Utvalget må sies og være meget godt og jeg var overrasket over at de hadde en hel del svært nye filmer å tilby. Eksempler er «Captain Phillips», «The Hobbit (begge de første filmene)», «Frozen», «12 years a slave» og en rekke andre titler. Også musikk og spill var tilgjengelig.

Alt i alt fungerte underholdningssystemet meget bra, men det var av og til litt heng og det er generelt vanskelig å spole i filmene da man fort opplever hopping/hakking. Dette bedret seg noe etterhvert på flyturen, så det kan tenkes at systemet var rimelig belastet akkurat i starten da samtlige pasassjerer skal trykke og navigere rundt (flyet var helt fullt denne dagen). Likevel overrasker det meg litt at systemet til tider er såpass tregt når man skal benytte funksjoner under en filmavspilling.

IMG_1914

Mat, drikke og service
Ettersom dette var en morgenflight var det frokostmenyen som ble presentert til oss. Jeg valgte omelett som ble servert en liten stund etter take-off. Bordet ble først klargjort med hvit duk og skikkelig bestikk og det ble servert varme rundstykker sammen med maten. Smør og syltetøy var herlig til rundstykkene. Jeg tok litt mer champagne (som forøvrig ble rikelig fylt opp gjennom hele turen), samt kaffe, vann og juice til maten. Maten smakte alt i alt meget godt.

IMG_1911 IMG_1912

Betjeningen var hele turen oppmerksomme og kom jevnlig rundt for å se at alt var som det skulle. Etter måltidet ble duk og bestikk ryddet bort, mens man da kunne nyte kaffe, cognac eller hva annet man ønsket fra menyen. Bak i kabinen var det i tillegg sjokoladekonfekt i små esker, samt frukt som man kunne forsyne seg med om man ville ha en liten dessert. Med andre ord var det svært lite å utsette på både service og serveringstilbudet ombord.

Etter frokost var det på tide å se en film før jeg valgte å legge meg nedpå for å få en liten blund på øyet. Setet kan legges helt flatt og man har en ganske god pute og et skikkelig pledd man kan ha over seg. Jeg syns det var litt lite plass til beina, men sov likevel godt et par timer før jeg ble vekket til dagens andre matservering hvor jeg kun valgte litt frisk frukt og en ny kopp kaffe.

IMG_1915 IMG_1916 IMG_1917

Tiden flyr som kjent når man har det gøy, så plutselig nærmet vi oss de norske skogene og turen seg slutten. Ved landing på Oslo Lufthavn, rett etter rutetid, parkerte vi ved non-Schengen gatene og det er som kjent kun gangbro på fremre inngang, så alle passasjerer går av flyet via samme dør. Qatar praktiserer at gardinene trekkes for og de som reiser på Business Class går av flyet mens økonomipassasjerene må vente til fremre kabin er tømt.

Konklusjon
Hva skal man si.. Qatar leverer og de leverer svært svært godt. Deres Business Class produkt er helt i toppen og trolig på pallplass i internasjonal sammenheng. Trolig ville de også utkonkurrert en del førsteklassekabiner hos en del av konkurrentene i flybransjen. Bortsett fra en litt overfylt lounge i Doha og et til tider småtregt underholdningssystem er det virkelig ikke veldig mye jeg har å sette fingeren på. Når ny terminal står ferdig vil nok også plassproblemene løses? Faktum er at jeg sitter igjen og gleder meg til neste gang jeg får flydd Qatars 787 i fremre kabin. Det er nesten en «førsteklasses» opplevelse!

Oversikt

Fordeler

Topp sete
Topp service
Topp mat

Ulemper

Litt plassproblemer i Doha-loungen

SETE

MAT/DRIKKE

SERVICE

VALUTA FOR PENGENE

Overall Rating

Konklusjon

Hva skal man si.. Qatar leverer og de leverer svært svært godt. Deres Business Class produkt er helt i toppen og trolig på pallplass i internasjonal sammenheng. Trolig ville de også utkonkurrert en del førsteklassekabiner hos en del av konkurrentene i flybransjen. Bortsett fra en litt overfylt lounge i Doha og et til tider småtregt underholdningssystem er det virkelig ikke veldig mye jeg har å sette fingeren på. Når ny terminal står ferdig vil nok også plassproblemene løses? Faktum er at jeg sitter igjen og gleder meg til neste gang jeg får flydd Qatars 787 i fremre kabin. Det er nesten en «førsteklasses» opplevelse!

4.6

Kommentar

  1. andyp sier

    Herlig report! Akkurat samme følelse jeg og kona fikk tidligere i vinter. Vi reiste dog begge veier med Dreamliner’n.
    Vil si at servicen fra OSL til DOH er hakket vassere en turen tilbake, men ingen tvil om at Qatar har noe av det beste man kan oppleve i luften.
    Skal selv få sydd sammen en rapport som blir postet på forumet senere….

    • Jørgen sier

      Takker for tilbakemelding! Gleder meg til å prøve denne ruta fra OSL-DOH og se service/mat på den strekningen! Ser frem til din tripreport på forumet!!

  2. Eigil sier

    Har flyskrekk, men våget å benytte meg av nyttårstilbudet i forrige uke og bestilte business t/r til Singapore. Blir… Eh…. Interessant… 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *