Reisebrev: Design din egen jorden rundt billett med Star Alliance Del 2

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I det siste innlegget gikk jeg nærmere inn på hva en jorden rundt billett kan inneholde. Vi gikk også inn på at det kan være vanskelig å få lengst mulige distanser og antall flyvninger til å gå opp i en fornuftig pris. I denne delen vil jeg legge det siste hånd på værket og vise at det lønner seg å være tålmodig. 
Hvis du fulgte guiden fra del 1. kan du med fordel trykke her og taste inn reservasjonsnummer å gjøre ferdig din egen fiktive jorden rundt billett.
Velg dine flyplasser med omhu.
Hvis vi skulle ha benyttet oss av fly mellom hvert land vi skal besøke ville det ikke vært nok flygninger inkludert i billetten. Vi tenkte lenge over hvordan vi skulle klare å skjære ned på antall flygninger uten å fjerne destinasjoner. Første stopp på vår tur var Tanzania, vi valgte derfor å fly til Dar es Salaam, fordi dette ligger nært Zanzibar. Denne plasseringen gir oss også gode muligheter for enkel transport rundt til resten av landet. Plasseringen av Tanzania gjør at vi også har fler miles til rådighet enn om skulle ha reist til Sør Afrika.
Turen skulle så gå videre mot Asia. Her skal vi besøke Myanmar, Vietnam, Kambodsja og Thailand. Det gikk raskt opp for oss at vi kunne spare masse miles ved bare å fly til Bangkok. Hvis vi hadde reist til Yangon i Myanmar ville vi uansett måtte ha mellomlandet i Bangkok. Den thailandske hovedstaden ble dermed vårt knutepunkt for rundtturen i Asia.
Fransk Polynesia ligger langt ute i midten av ingenting. Det var ikke noen smarte knutepunkter i nærheten å fly til siden det neste målet var Hawaii. Vi tilføyde derfor Papeete på Tahiti som mellomlanding mot Honolulu som ligger på øya Oahu.
Alle byene koblet sammen.
Antallet miles vi hadde til rådighet begynte å slippe opp, og da vi ville legge til La Paz i Bolivia fikk vi en feilmelding. Denne feilmeldingen gikk ut på at vi ikke hadde nok miles igjen til å komme oss til København. Ville dette føre til at vi måtte endre hele reisen? Vi begynte å prøve oss frem og fant ut at hvis vi valgte Ecuadors hovedstaf Quito var det miles nok igjen til turen til København. Til slutt valgte vi (det var egentlig London) København som endestasjon for turen vår.
Etter at ruten er klar blir man bedt om å fylle ut nasjonalitet og velge serviceklasser (economy, premium eco eller business class), antall voksne og barn. Book and fly-verktøyet vil så beregne et prisavslag, her kan variere fra den endelige prisen. Dette fordi prisen avhenger av de spesifikke selskaper, antal flyvninger og flyplasskatter mm.
Velg flygninger. 
Neste steg i prosessen er å velge sine flygninger. Det er opp til en selv å velge tidspunkter og selskaper. Det skal dog bemerkes at noen forbindelser gjør at man ender med for mange miles eller flygninger, dette kan gjøre at billetten ikke lar seg bestille innenfor de rammene og reglene som er satt. Man kan derfor bli tvunget til å velge andre datoer.
I kalenderen kan man se hvilke dager det er direktefly, flygninger med mellomlanding eller ingen avganger.  
Til Dar es Salaam hadde vi valget mellom Turkish Airlines med en mellomlanding eller Ethiopian Airlines med to mellomlandinger. Vi valgte Ethiopian pga. ankomsttidspunktet rundt frokostider og ikke på natten. Dette ga oss også muligheten til å fly A350 fra London.
Etter du har valgt dato får man frem alle mulige flygninger og stopover-tid, dette er sortert etter samlet reisetid.  
Mellom Tanzania og Thailand var den eneste mulighetene vi hadde Ethiopian, så her var det
ikke mange problemene med å velge rute.
Den største utfordringen var turen fra Thailand til Fransk Polynesia. Når vi valgte dato, kom det frem kun muligheter med 4-5 flygninger.  Dvs. at vi ville overstige det maksimale antall flygninger vi har til rådighet. Vi så rundt på rutetabellene til Air New Zealand, for å finne ut når de hadde flygninger fra Auckland til Papeete. Vi valgte så en dato for avreise fra Bangkok, denne flygningen gikk med Thai Airways. Det var viktig at denne klaffet med forbindelsen videre i Auckland. Ved å velge denne løsningen unngikk vi å bruke for mangen flygninger til Papeete. Systemet viser altså ikke alle muligheter, noen ganger må det litt ekstra arbeid til for å få ruten til å passe sammen.
Det virket også umulig å komme seg fra Papeete til Honolulu. Systemet fant kun ruter med 4-5 flygninger via Japan og USA. Air New Zealand hadde direkteflygning til Honolulu med mellomlanding i Auckland? Systemet har en feil, hvis det er for lang til mellom flygningene vil det ikke bli vist som en mulig rute. Vi tok noen dype åndedrag og la til Auckland som mellomlanding Papeete og Honolulu. Suksess! Vi kunne så velge et fly Auckland og fly til Honolulu 14 timer senere. Dette ble litt av en omvei med hele to turer over datolinjen.
Turen til Quito kan gjøres på flere måter. Via Los Angeles, Houston, Panama City m.fl. Distansene og antall flygninger var det samme via alle destinasjonene. Fra Quito til København var korteste og raskeste mulighet å fly til Bogota med mellomlanding i London. Til slutt et kort hopp fra London til København. Her ble Avianca og SAS valg.
Prisjusteringer
Vi landet til slutt på en pris på ca. 36000 dkk pr. billett. Dette var langt over reisebyråenes tilbud. I prisoversikten kunne vi se at flyplasskatter og avgifter utgjorde 1/6 av prisen. Vi testet derfor om prisen ville bli lavere om vi valgte en annen startby.
Alle større europeiske byer ble sjekket ut, valget falt på London siden denne var billigst. Deretter så vi på om resten av flyplassene kunne utgjøre en forskjell på prisen. F.eks. om det var billigere å fly til Fransk Polynesia via Brisbane og Auckland enn Sydney og Auckland. Dette utgjorde ingen forskjell. Et annen forsøk var å skjære ned på antall destinasjoner og booke disse på siden. Eksempelvis kunne vi fly til Auckland på Star Alliance-billetten og kjøpe billett TrT Papeete på siden for å spare flygninger og miles. Dette gjorde ikke noen forskjell på prisen. Dette ville også fjerne fleksibiliteten. Det som virket for oss var å fly til en annen by i Ecuador. Vi valgte å fly til Guayachil i stede for Quito. Det var ikke antall flygninger og miles som gjorde en forskjell på prisen, det var lavere skatter på flyplassen i Guayachil.
Endelig billett
Billetten endte med at koste kr. 31.500,- for 12 flyvninger. På sas.dk fant vi enkelbilletter til kr. 400,- for at fly til London/Heathrow. Alle ønsker om seter, matvalg skjer gjennom de forskjellige selskapene. Hvis man ønsker å endre sine flygninger skjer dette gjennom Star Alliance pr. email eller Telefon, de svarer raskt.
Til de nysgjerrige Eurobonus-medlemmer, opptjener vi ca 32.500 bonuspoeng hver og vi kommer til å fly med 9 forskjellige flytyper og tilbakelegger ca. 62000 km. Billetten gjelder et år frem i tid, hvis reiselysten får enn til å være lengre og pengene ikke brukes opp.

Kommentar

  1. Hallvard Wie sier

    31500 DKK er ganske mye penger.
    Jeg gjorde et raskt sök på nettet og man kan sette sammen en egen jorden rundt reise av separate enkeltbilletter for cirka en fjerdedel av dette. Da har man ikke fleksibilitet, men mye lavere kostnad. Rute ARN-DXB-DEL-SIN-MEL-HNL-SFO-ARN

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *