SAS sin flåte gjennom 70 år

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I år har SAS 70 års jubileum og det skandinaviske flyselskapet er så smått ved å gjøre seg klar til å feire seg selv i løpet av høsten. Akkurat hva vi kan forvente i den forbindelse er enda usikkert, men inntil vi får vite det, så la oss ta deg med på en historisk reise og se på SAS flåten gjennom de siste 70 år.

Siden oppstarten har SAS hatt mange forskjellige flytyper i flåten. For eksempel var SAS’ første fly et Junkers JU-52 fly, som de overtok fra tyskerne etter 2. verdenskrig.

Senere kom også store fly, som Jumbojet’en Boeing 747 inn i SAS flåten. Men mest kjent gjennom årene har nok vært DC9 og MD80, som har vært den store arbeidshesten hos SAS. Førstnevnte fikk SAS produsert sin egen variant av, DC9-21, som var en veldig kort utgave med stor motorkraft, hvilket betød at den kunne brukes på kortere rullebaner enn normalt. Denne lille DC9 ble også gitt kjælenavnet DC9-sport.

I denne videoen kan du se de flytyper som gjennom årene har flydd for SAS – og vi snakker om ganske mange.

SAS fortsetter med å fornye deres flåte. I september forventes det at de får levert første eksemplaret av den nye Airbus 320neo og i 2018 kommer det første eksemplaret av det toppmoderne Airbus A350-900 langrutefly.

 

Opprinnelig skrevet for InsideFlyer.dk av Flemming Poulsen

Kommentar

  1. Leif J Johansen sier

    Jeg har lagt merke til at SAS i det siste flyr Bombardier CRJ900. Den er til forveksling lik MD 80 som ble faset ut for noen år siden. Hvor kommer denne inn i «historien» og er det en modell som SAS vil satse på?

    • Henrik Olsen sier

      SAS har købt en del CRJ900 til de korte ruter. De er nu outsourcet til de regionale selskaber som flyver ruterne for SAS. Det er en god model til kortere ruter på 1-2 timer, hvor der ikke er så mange kunder per afgang.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *