SAS ypper med Abraham Maslow

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Mye kan sikkert sies om vår harsellering med servicekonseptet til SAS og særlig i PLUS-klassen. På en side, så er det absolutt på sin plass å påpeke åpenbare svakheter og ulogiske elementer ved serveringskonseptet. På en annen side, så kan man vel stille seg spørsmålet om vi overdriver?

Ja, så klart overdriver vi, men det gjør vi for å få frem det åpenbare problemet, som er at SAS kompliserer serveringen sin unødvendig mye.

Serveringskonseptet i SAS PLUS er kanskje bransjens mest kompliserte å forholde seg til, særlig for passasjerene.

Har du noen gang lest SAS sin meny om bord, nøye? Unntakslisten er nesten lengre enn selve menyen.

Skjermbilde 2015-04-18 kl. 21.10.12

Som du ser, så er det ingen servering ut over en kopp kaffe eller te i PLUS, og kun en sjokoladebit til passasjerene i GO på de aller korteste SAS-rutene. Som vi tidligere har skrevet, så får EuroBonus Diamond gratis drikke når de flyr i GO.

Men intet servicekonsept hos SAS, uten unntak.

Hvis du befinner deg på en av disse miniflightene med begrenset service, får du som EuroBonus Diamond ikke gratis drikke om bord. Dette skyldes kort flytid.

Så, om du pendler en gang i uken Kristiansand-Oslo i Go og er Diamond, så er fordelene du har om bord:
– gratis wifi i tre og et halv minutt når man er på cruiselevel over Telemark
– kaaaanskje blokkert midtsete, om du er heldig

Vi skal ikke lenger tilbake i tid enn et drøyt år, da hele flyet ble servert frokost, kaffe eller te, fra Kristiansand til Oslo.

Sukk.

SAS PLUS

En av de største svakhetene til SAS sin servering om bord, kommer til syne når man flyr de virkelig lange innenriksrutene, særlig her i Norge. Er man heldig på en «god» dag med mye motvind, har man flytid opp mot 2 timer fra Oslo til Tromsø, Alta og Kirkenes. Hva slags matservering er det SAS tilbyr sine best betalende passasjerer i PLUS på slike lange strekk? Joda, det er et Wasa-knekkebrød, det.

wasa

I fjor fløy jeg American Airlines fra New York til Chicago. Flytiden var på cirka 2 timer. Da ble jeg servert denne lunsjen underveis:

AA_lunch

I tillegg var det varme håndkluter og servering av valgfri drink før avgang.

American Airlines fløy denne ruten med en Boeing 737. SAS flyr Boeing 737.

New York-Chicago er innenriks. Oslo-Tromsø er innenriks.

Du skjønner tegninga….

American Airlines First Class. SAS Plus. Eh. Ja.

SAS og vannflaskene

På diverse nettforum, kan man støtt og stadig lese om folk som blir nektet servering av et glass vann hos SAS. Rapportene om vannskandalen strømmer inn, både fra passasjerer foran og bak skiltet som skiller Go og Plus. Egentlig er dette bare storm i et vannglass, men nå er det en gang slik at SAS velger den vanskelige måten å servere vann på. Cateringen laster små halvlitersflasker som selges i Go for 25 kr. Hvis du spør om et glass vann, blir du først tilbudt å kjøpe halvlitersflasken med vann. Hvis kabinbesetningen ser at du holder på å dø av tørste, så gir de deg selvfølgelig vannet gratis.

Hvorfor kan ikke SAS, som «alle» andre siviliserte flyselskap, omgjøre cateringen slik at man får lastet 1,5-litersflasker i stedet for disse små flaskene, og heller dele ut vann gratis i glass? Da slipper man den småkjipe samtalen om at man må kjøpe en halvliter flaskevann, hvis man egentlig bare var litt tørr i kjeften og ønsket noe å drikke på?

Slik som serveringskonseptet er nå, så skaper man mer frustrasjon enn strengt tatt nødvendig.

Men er’e så farlig a? Det er jo bare mat og vann…?

Ja, det er nettopp det som er så farlig. SAS legger seg ut med det mest grunnleggende menneskelige behovet, i følge Abraham Maslows behovspyramide – fysiologiske behov, slik som mat og drikke. Det er ikke rart vi som passasjerer blir provosert!

I psykologien er Maslows behovspyramide en velkjent teori som inngår i teorien om menneskelig motivasjon. Når SAS tuller det til med serveringen om bord, så ypper de både med Maslow-himself, men også hele det menneskelige fundamentet for behovstilfredsstillelse.

Uten mat og drikke, duger SAS-passasjeren ikke.

Få ting er verre enn gretne passasjerer. Det eneste må kanskje være gretne OG sultne passasjerer. Jeg tror det er mange av dem om bord hos SAS på de lange innenriksflyvningene nå om dagen.

Jeg ser han for meg.

Dresskledd, to Blackberry-telefoner, en murstein fra Lenovo (har han ikke hørt om MacBook Air?) og en brun stresskoffert.

I et midtsete.

I SAS Plus.

Fra Oslo til Tromsø, en torsdags ettermiddag.

Der sitter han og knasker på Wasa-knekkebrødet sitt og tenker at «Det hadde gjort seg om de matboksene man får på flighter som er kortere enn den jeg er på nå, ut til Europa, hadde blitt servert innenriks også…»

Faktisk, så burde SAS heller dele opp serveringskonseptet sitt etter flytid, uavhengig av om det er innenriks eller intra-Europa. Det hadde vært mye mer logisk å forholde seg til.

Til slutt

SAS PLUS er jo egentlig et greit produkt, men med et par justeringer, så tror jeg passasjerene vil oppleve en mye bedre opplevelse om bord.

SAS, vær så snill og innfør:

  • Matboks (á la den som serveres på lengre Europa-ruter på dagtid) på lange innenriksruter (fra 1 time 30 minutter og lengre?)
  • Store vannflasker på tralla og servér i glass til alle passasjerer om bord som ønsker dette, gratis

…så blir alt så meget bedre!

 

Hva mener du? Delta i diskusjonen på Bonusfeber-forumet!

Kommentar

  1. TheTravellingHeadhunter sier

    Enig så enig, hvorfor gjøre det vanskelig når det egentlig er veldig enkelt! Du glemte forresten WIFI som det mest grunnleggende behovet i Maslows pyramide 🙂

  2. henrikvd sier

    Jeg vet godt at det ikke er din arbeidsoppgave eller ditt ansvar, men jeg vil likevel utfordre deg til å lage et forslag til en ny oversikt over hva slags mat/drikke som serveres/selges når/hvor og til hvem(status og klasse). Kanskje en slags matrise eller et venn-diagram.

    Tar du utfordringen?

    • Cecilie Larsen sier

      Utfordringen tar jeg, får se hvor lang tid jeg bruker på det. Det kan jo hende det er kommet noen endringer innen den tid 😉

      – Cecilie

  3. Tia sier

    Spørsmålet er vel om passasjerene er villige til å betale den ekstra kostnaden en sånn oppgradering av maten vil medføre?!

    • Cecilie Larsen sier

      Passasjerer i Plus på Europa-rutene får i dag denne matboksen, blant annet. På et veldig generelt grunnlag, er ofte Plus-prisene til Nord-Norge vesentlig høyere enn de er til Europa. Dette har jo selvfølgelig med konkurransesituasjonen å gjøre.

      Store flasker med vann koster mindre i innkjøp enn mindre flasker, i literpris. Men ja, det er klart, man må jo gjøre avveininger om servicenivå og kostnader.

      – Cecilie

  4. Andreas sier

    Jeg fløy Tromsø-Oslo sist torsdag. (Hadde riktignok bare en jakke, kun én telefon, og Thinkpadden stod igjen på kontoret!) Jeg hadde bestilt en Plus-billett, mest fordi jeg ønsket meg fleksibiliteten, men også fordi flyvningen var 17:10, og jeg tenkte, i min enfoldighet, at jeg kanskje kunne få litt middag etter en full dag i møter.

    16:10-maskinen til SAS var full, så fleksibiliteten jeg betalte for, var ikke mye verdt. Hele 11 rader var PLUS, og samtlige seter var fulle (hele maskinen, faktisk) Jeg fikk jo en flaske vann, og en pose nøtter, og jeg hadde en flott flyvning, i vakkert vær, men det er som du skriver, Cecilie; Det er jo overhodet ingen value for PLUS.

    Jeg skjønner at man ikke kan få fly med en tidligere maskin, når flyet er fullt. Jeg skjønner at det er kronglete med forskjellig servering innenlands. Men slik det er nå, så kan man kaste hele PLUS-konseptet innenlands på dynga. Så skal jeg heller betale en hundrelapp for en pølse og en brus på flyplassen; jeg må jo uansett vente på neste fly 🙂

    • Cecilie Larsen sier

      Se der ja, jeg visste min beskrivelse av en reise mellom Oslo og Tromsø ikke var så langt ut på viddene 😉

      Jeg er veldig enig med deg, Andreas!

      – Cecilie

  5. Petter B-C sier

    I februar, da jeg hadde en kort KRS-OSL-CPH-OSL-KRS tur i SAS go for å rekke sølvmedlemskap i min kvalifiseringsperiode ble jeg ganske overraska over å få en lindor-sjokolade og ikke kaffe/vann på veien opp til Oslo. Men det var ikke verre enn at jeg gikk og spurte i byssa, så ordna det seg. Til og med hos Ryanair har jeg fått vann og kaffe, dog etter å ha venta til ting roer seg og gått og slått av en oppriktig og hyggelig prat med vertene. 🙂 De liker veldig godt å høre om Norge samt å fortelle om sine egne liv. Ingen bitre ansatte som jeg har møtt ennå, til tross for hva media skriver. I påska ble det KRS-CPH-LHR-OSL-KRS i go, og på siste leg fra Oslo til Kristiansand ble det også kaffe. Kan hende at det var fordi jeg satt på klapp men… 😛 Om noen uker er det KRS-OSL-CPH-DUB-OSL-KRS i go (hehe, for en liten langhelg samt å fylle litt på med enkeltreiser samt skaffe de 2 første t/r-reisene av 5 som bonus challenge-kontoen trenger for å gi meg 30.000 ekstrapoeng), men da går både flyet fra KRS og OSL så tidlig at det hvis jeg husker riktig, er frokost til alle før kl 9 (?). hjem til Kristiansand vil jeg helst ikke ha kaffe fordi vi kommer hjem på kvelden, men vann håper jeg de gir. Litt merkelig at en selger i en arabisk souk har vett til å gi «gratis» te, mens SAS-ledelsen ikke har samme teft for noe så billig som te/kaffe/vann.

  6. LN-MOW sier

    Det er da fullt mulig med et skikkelig måltid selv på en CRJ … 😉

    [img]http://enfb.net/Flybilder/130603_MJF/trip_03.jpg[/img]

  7. Travellingalf sier

    Veldig godt skrevet Cecilie – dette kan du! Så får vi bare håpe at de «riktige» personene i SAS leser og tar dette til seg også!

  8. Hpkris sier

    Har flydd Thai smile endel ganger, både foran og bak gardina. I løpet av 20 min har samtlige pax fått mat. Foran gardina for man hvit duk og et greit måltid, med nok drikke. Bak så får alle utlevert en bag , som inneholder en mini pizza eller lignende og vann. I tillegg går de rundt og gir alle juice, vann eller kaffe. Selv på ruter under en time. Skjønner ikke problemet til Kjipe SAS

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *