Test: Emirates Economy Class, Oslo-Dubai

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I forbindelse med åpningen av den nye ruten til Emirates mellom Oslo og Dubai i september 2014, deltok omlag 60 personer fra Bonusfeber-forumet på første turen fra Oslo. Dette ble feiret med brask og bram ved gate 50 på Gardermoen, med marsipankake og champagne(brus)

Les også: Test av Emirates business class fra Oslo til Dubai

Denne turen ble organisert av Bonusfeber i samarbeid med Emirates, og billetten jeg reiste på var en såkalt “PEP-fare” som gir noe avslag kontra en ordinær economybillett. Billetten gav ikke rett til bonusopptjening, og ble betalt ut av egen lomme.

Før avgang
Jeg ankom Oslo lufthavn to timer forsinket, etter som det var et trafikkuhell på E18 i Telemark. Jeg rakk uansett innsjekkingen med god margin. Emirates har innsjekkingsområde B, som er helt til venstre i avgangshallen når du kommer inn en av hovedinngangene. Det var ganske mange folk der, både passasjerer og ansatte. I tillegg til handlingsselskapet Aviator, var det også representanter fra Emirates tilstede. Det er klart det er moro med første flyvning til en ny by, men det kan jo også by på noen utfordringer for innsjekkingspersonalet. Det var mest merkbart med at det tok noe tid å få sjekket inn passasjerene.

Bagasjekvoten til Emirates i økonomiklasse, er på den generøse siden. De praktiserer det såkalte vektkonseptet, som betyr at du kan sjekke inn flere kolli, så lenge det ikke overstiger 30 kg i økonomiklasse.

Jeg kom meg greit gjennom sikkerhetskontrollen, og satte kursen mot utland og non-Schengen hvor pre-flight festen allerede var godt i gang. Marsipankake og champagnebrus gikk ned på høykant, og stemningen var veldig god. Det er jo også verdt å nevne at når Bonusfeber arrangerer turer, så er det alltid god stemning. Det er noe spesielt å reise sammen med så mange andre man kjenner! Og så blir man jo alltid kjent med mange andre underveis.

Etter litt kluss så begynte boarding. Emirates praktiserer soneboarding, og alle boardingpass har en sone printet på seg. Jeg hadde sone F (nei, i motsetning til det jeg trodde med en gang, så betød det dessverre ikke first class) og fikk lov å boarde sammen med “We are now boarding zone F and all remaining passengers” – altså helt til slutt. Det er egentlig veldig logisk, for Emirates boarder slik at de som sitter bakerst i økonomi går ombord først, og så fylles flyet bakfra og fremover.

Ombord

Ombord i det så å si fabrikknye Boeing-flyet, levert til Emirates kun to uker før denne flighten, fant jeg setet mitt 21K. Det er et vindussete på bakerste rekke i minikabinen bak business. Setekartet finner du på SeatGuru.
I setet lå det et pledd, en pute og hodetelefoner. Førsteinntryket mitt av kabinen var veldig bra, og selvfølgelig, siden dette var et helt nytt fly, så luktet det nytt og fresht.

Før avgang kom flyvertinnene rundt med varme kluter og en liten flaske med Voss-vann med Emirates-klistremerke på. Det ble også utdelt en meny for dagens flytur.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Avgang ble nærmere en time forsinket, grunnet at en passasjer som hadde sjekket inn bagasje, ikke boardet. Det var forøvrig norsk kaptein på denne første flyvningen fra Oslo til Dubai, og han var på en side tydelig stolt over å kunne fly denne første flyturen, men på en annen side så kunne man ane en liten forargelse over forsinkelsen, som tross alt Emirates ikke kan lastes for.

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Benplassen var det ikke noe å si på, og den berømte knyttnevetesten ble bestått med glans. Det er ti seter i bredden i økonomiklasse, i en 3-4-3 konfigurasjon. Jeg har lest at flere klager på at setene føles trange eller smale, men jeg kan ikke si jeg merket noe nevneverdig til det. Det kan jo også nevnes at vi kun var to personer som delte denne treseteren ved vinduet.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Vi kom oss til slutt avgårde, etter en kraftfull takeoff fra rullebane 19L.

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Etter en nydelig utflyvning i flott høstvær, begynte dagens servering. Vi ble først servert drikke og snacks.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Heineken og litt snacks. Ikke en dårlig kombinasjon. Ombord hos Emirates, selv i økonomiklassen, kan du få så mye du vil å drikke (med og uten alkohol) fra vogna, uten å måtte frem med kredittkortet eller arabiske dirham.

Deretter var det middagsservering. Jeg valgte lammerulladen til hovedrett og det smakte veldig godt.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Desserten besto av en pudding med karamellsaus, og var veldig, veldig god.

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Det ser kanskje ikke super-delikat ut, men..

Etter måltidet, så begynte Bonusfeber-festen. Hvis du ikke har vært med Bonusfeber på tur før, så har du virkelig noe å glede deg til. Det var god stemning hele veien fra Oslo til Dubai, og flere av Bonusfeber-passasjerene i businessklasse kom til oss i de bakre gemakker, da de hardnakket påstod at vi hadde det triveligere i økonomi enn business!

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Setekamerat og jeg bøtta nedpå det vi klarte, og den italienske flyvertinnen som arbeidet i vår midtgang, kom uoppfordret med påfyll da hun ryddet unna tomgodset. Molto bene, bella! Jeg kan virkelig ikke få skrytt nok av henne, hun gjorde turen ganske så uforglemmelig!

Da jeg spurte henne om hun hadde mer snacks, kom hun tilbake med ekstra desserter og snacks fra middagsserveringen.

SAMSUNG CAMERA PICTURES
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Det som skuffet meg litt, var at det kun var ett måltid på denne flighten, som har en planlagt flytid på over 6 timer. New York-Oslo, som er av sammenlignbar distanse/tid, serverer to måltider, også i økonomiklasse.

Jaggu fikk jeg ikke et bilde av Bella i serverings-action, også!

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Stemningen steg omvendt proporsjonalt med gjenværende distanse til Dubai. Det vil vel si at i det vi passerte over Iran så var stemningen på topp. Det var så hyggelig ombord, at jeg rakk kun å se 10 minutter med film på TV-skjermen foran meg. Ellers var jeg travelt opptatt med å snakke med resten av gjengen ombord.

Plutselig ble festen avbrutt av kapteinens annonsering om at vi måtte feste setebeltene, for snart skulle vi lande.

Som sagt, så gjort, og etter en kjapp innflyving, landet vi på Dubai-flyplassen like etter klokken 01.00 lokaltid.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Immigrasjonsprosessen gikk veldig greit, men det tok litt tid før bagasjen dukket opp på bagasjebåndet. Ute ventet bussen på oss og tok oss til Park Hyatt Dubai for natten.

Quickfacts
Rute: EK159 Oslo (OSL) – Dubai (DXB)
Flytype: Boeing 777-300ER
Kabinklasse: Economy class
Sete: 21K
Servering: Middag, gratis drikke, snacks
Internett ombord: Nei, dette var ikke installert enda siden flyet var helt nytt.
Hjemmeside: Emirates

Oversikt

Fordeler

God benplass, fresh og ny kabin, fantastisk god service, god mat og gratis drikke

Ulemper

Forsinket flyavgang/ankomst, ikke måltid nummer 2.

Sete

Mat/drikke

Service

Value4Money

Overall Rating

Konklusjon

Emirates økonomiklasse er absolutt ett av de bedre langdistanseproduktene på markedet. Komforten er god, med god benplass, bra underholdningsskjerm og luftig og fin kabin (selv med 10 seter i bredden)
Det burde vært et pre-arrival måltid før landing i Dubai.

4.5

Kommentar

  1. Traveller sier

    Flott skildring fra turen mellom Oslo og Dubai med Emirates, og ikke minst info om den første overnattingen 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *