Test: KLM Economy Class i Europa

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I forbindelse med en annen reise kom jeg til å måtte kjøpe en billett fra Frankfurt via Amsterdam til Kristiansand med KLM. Da KLM er dobbel så dyre på en veis som tur/retur, ble også returflyvning bestilt til en helt i februar man allikevel skulle på tur. Greit å utnytte hele billetten når man først betaler kr 3 300,- for FRA-AMS-KRS-AMS-FRA.

Denne beskrivelsen vil dreie seg om returen, selv om opplevelsene var relativt lik på alle flightene.

Turen startet en torsdag morgen i februar hvor KLM sin fakirflight har avgang kl 0620. Det betyr grytidlig revelje, noe som for mitt vedkommende betød 2-3 timer søvn natten før. Ikke helt optimalt, men noenlunde våken var man da der man ankom Kristiansand Lufthavn Kjevik kl 0505. Ifølge KLM sin hjemmeside, måtte man sjekke inn minimum en time før avgang.

Jeg hadde sjekket inn på forhånd på nett, så boardingpass var utskrevet, og jeg hadde sågar betalt for et stykk koffert til kr 64 kr og nødutgangssete til 178 kr. Men tag til kofferten trengte jeg jo. Det var kun en innsjekkingsluke åpen for KLM, og køen var laaaaaang. Tenkte jeg skulle være lur og gå på en av deres innsjekkingsautomater for å få ut en sånn derre tag til kofferten. Men den gang ei. Etter å ha ventet litt fant jeg ut at disse automatene ikke skriver ut tag, sånn som SAS sine gjør. Så da var det bare å stille seg laaaaangt bak i køen for manuell innsjekk. Etter en stund ble begge innsjekkingsskrankene bemannet, og det gikk litt fortere.

På spørsmål om det virkelig var en hel time som var minimum innsjekkstid, var svaret at det egentlig var 2 timer. Dette trodde vi ikke noe på og viste til at SAS kun har en halvtime. Da kom det frem at det nok var en halvtime der også, men hvis de ikke sa minst en time, helst 2, ville flyet aldri gå på tiden. Grunnen til at det hadde gått sent i dag var at en ansatt hadde forsovet seg og derfor var bare en skranke åpen da jeg kom. Nuvel. Man fikk da sendt kofferten av sted på båndet, og jeg ga meg i vei til sikkerhetskontrollen og via taxfree til gaten. Ettersom innsjekken tok så lang tid, var det bare 35 minutter igjen til avgang da jeg kom til gaten, og halvtimen før startet de ombordstigning. De prioriterte først. Virket som det var mange av dem. Eller at noen følte seg prioriterte kanskje. Ikke så farlig egentlig. Man har jo fått tildelt sete.

Det var en Embraer 190 med 100 seter som var satt opp på denne ruten. Og smekk full var den også. KLM opererer med 3 klasser på disse avgangene. Det er Business class, Economy Comfort og Economy class.

"Nede på stasjonen, tidlig en morgen......"
«Nede på stasjonen, tidlig en morgen……»

Fakta:
KL1206
Kristiansand – Amsterdam
Avgang kl 0620
Ankomst kl 0755
Economy class, nødutgangssete

Boarding gikk greit og vi pushet 5 minutter før rutetid. Siden det var plussgrader slapp vi deicing og da Kjevik ikke har så mange flyavganger, var vi raskt i luften.

Ettersom jeg hadde sett på forhånd at flyet var smekk fullt og eneste ledige seter var nødutgangssetene, booket jeg dette i håp om at jeg fikk ledig sete ved min side. Men da tok jeg altså feil. Sidemannen min var meget fornøyd med å få tildelt nødutgangssete uten å betale for det. Han kunne fortelle at de ikke hadde valgt sete på forhånd, selv om man kan gjøre dette ved booking hos KLM og det gratis. Noe lignende skjedde faktisk meg i november, da jeg heller ikke hadde fått booket sete, og med fullt fly ble det sete i Economy Comfort. Så vil man ha best mulighet for å få et bedre sete hos KLM, bør man la være med å booke sete på forhånd. Det får være dagens beste KLM tips.

Full kabin og setene var overraskende bra.
Full kabin og setene var overraskende bra.

Vel oppe på cruisehøyde startet serveringen. KLM tilbyr gratis mat og drikke også i Economy class. Til frokost ble det bydd på 2 doble grove brødskiver med drikke til. Jeg valgte appelsinjuice. Men KLM byr også på brus, øl og vin til dem som måtte ønske det.

KLM byr på gratis frokost. Litt mørkt til å få et godt bilde desverre.
KLM byr på gratis frokost. Litt mørkt til å få et godt bilde desverre.

Turen gikk radig unna og vi landet hele 20 minutter før oppsatt tid. Parkering remote, og bussing inn til terminal.

Siden man ikke har noen form for status hos KLM hadde jeg ikke tilgang til noen lounge. Kunne nok betalt meg inn i en, men unødvendig for en drøy times tid. Fant meg derfor en liten kafe med sitteplasser som både hadde strøm til lading av diverse dippedutter samt en smal utsikt utover mot rullebanene.

Utsikten fra min kafeplass. Været ikke det beste.
Utsikten fra min kafeplass. Været ikke det beste.
Kafeen lå i overetasjen, så jeg kunne se litt ned på folk.
Kafeen lå i overetasjen, så jeg kunne se litt ned på folk.

Hadde planer om en liten tur ut på takterassen, men den åpnet ikke før kl 0900.

Åpningstider takterasse
Åpningstider takterasse

Litt overraskende også at det ikke er lov å røyke utendørs. Eller mener de at det er sånn nederlandsk tøysegress det ikke er lov å røyke der ute. Ja, det fant jeg aldri ut av.

Mener de hollandsk tøysegress da eller?
Mener de hollandsk tøysegress da eller?

Neste avgang skulle gå fra B28. Det er et godt stykke å gå, heldigvis med rullebånd. Og B28 er selvfølgelig så å si lengst ute på B piren. Etter litt venting der ble det annonsert gate change til B5. Så var det tilbake til starten av B piren, ned en trapp og halvveis nedover B piren i underetasjen. Ikke mer enn var jeg kommet frem, lyste det på nytt en gate change. Denne gangen til B30. Det er i slike situasjoner man føler man er med i smil til det skjulte kamera eller noe. Eller var det bare noen i KLM som synes jeg og de medreisende trengte litt ekstra trim så vi kunne sette oss ned ekstra svette på flyet? Ja ikke vet jeg.

Boarding startet umiddelbart etter jeg kom meg til B30. Og det var buss transport ut til flyet. Nok en gang en Embraer 190.

Fakta:
KL1765
Amsterdam – Frankfurt
Avgang kl 0950
Ankomst kl 1105
Economy class

Ombordstigning i Amsterdam
Ombordstigning i Amsterdam

Det skulle vise seg at crewet på denne flighten var de samme som på den første, så det ble et hjertelig gjensyn. Igjen smekkfullt fly, og med et vanlig sete denne gangen, var seteavstanden knapp. Men jeg synes sittekomfort og bredde på setene er godt over hva SAS tilbyr.

Vi kom oss av gårde 10 minutter forsinket, og vel oppe i luften startet serveringen på denne korte turen til Frankfurt. Flytiden var bare 40 minutter, så det måtte gå raskt, og det gjorde det også. Denne gangen var det en flat, firkantet muffin som var på menyen. Pluss det man måtte ønske av drikke.

Etter en kort tur ble det landing på den nyeste rullebanen i Frankfurt, og sågar «feil vei» så det ble en laaaang taxi tur fra den ene enden av flyplassen til den andre. Parkering remote her også, og så buss inn til terminalen.

Deboarding i Frankfurt
Deboarding i Frankfurt

Det tok dog litt tid før bagasjen kom, men når den først kom, var min koffert den første etter alle de prioriterte, så kan ikke klage der.

Når det kommer til bonuspoeng, er det heller labert. Billetten kostet som tidligere nevnt, kr 3 300,-. Den ene veien var billetten booket i Q og den andre veien i E. Q ga 375 per flight, og Q ga kun 188 poeng per flight. Totalt 1126 poeng for en tur med 4 flighter til over 3 300 kr. Det er stryk i min bok. Man skal fly temmelig mye for å oppnå 25 000 poeng til sølv. Da er det vel lettere å oppnå sølv med 15 flighter. Så man bør ikke fly KLM som fritidsreisende for å opptjene mye poeng i alle fall.

 

 

 

Oversikt

Fordeler

- Behagelige seter
- Gratis servering
- Hyggelige og smilende cabincrew
- Punktlige avganger og ankomster

Ulemper

- Ekstra betalt for all bagasje
- Tungvinte innsjekkingsprosedyrer
- Idiotisk gate change 2 ganger på AMS

SETE

MAT/DRIKKE

SERVICE

VALUTA FOR PENGENE

Overall Rating

Konklusjon

KLM leverer et overraskende godt produkt med deres Embraer 190. Sammenlignet med SAS og sett bort fra bonuspoeng, ville jeg med glede valgt KLM over SAS pga sittekomfort og servering. KLM leverer dog dårligere enn SAS på bookingprosess, gratis bagasje og enklere innsjekk.

3

Kommentar

  1. Peltz sier

    Kristiansand – Amsterdam – Seoul t/r gir ca 21000 bonuspoeng, og bør vell sånn sett være på høyden av hva SAS tilbyr på sine langruter – såklart da i business. Her hadde man jo og fornøyelsen av å sitte i topp etagen i KLM´s 747-400, noe som var noe ganske annet enn SAS sine seter.

    KLM kjører samme prinsippet som SAS, lite bonuspoeng å hente i de bakre gemakker – men med to reiser på Business er man gull, 3 1/2 er man Diamant. 10 år som Diamant = Diamant for life.

    • Erling sier

      Nå er vel det ikke fullt så bastant. Opptjening med KLM er basert på hvor mye man betaler for billetten, og i forhold til flydde miles Man får da alt fra 125% og helt opp til 250% av flydde miles. Hele 5 forskjellige nivåer. For den ruten du beskriver vil man for billigste business class billett få 14 666 poeng (125%) så fortsetter det videre oppover med 17 600 poeng (150%), 20 534 poeng (175%), 23 468 poeng (200%) og 29 334 poeng (250%)
      Ved å sjekke KLM sin booking motor, viser en tur/retur i mai at billigste billett (biz) koster 27 817 kroner, og vil da gi 150% opptjening/ 17600 poeng, og hvis du vil legge til drøye 7 000 kr, dvs betale 35 257 kr, får du 20 534 poeng/ 175%.
      Så direkte billige poeng er det jo ikke. Og når det gjelder seter tror jeg ikke de nye SAS setene vil stå noe tilbake for KLM sine. Serveringen tror jeg SAS vinner. Men så flyr jo heller ikke SAS til Seoul. Lufthansa kan være et alternativ til Seoul. Prisene deres er så og si identiske med KLM sine.

  2. LN-FHU sier

    Synd bare at bookingsidene og generelt hele nettsiden til KLM er usannsynlig tung å navigere på. E190 er et praktfullt fly å fly med.

    • Erling sier

      Jeg er enig med deg. KLM sin bookingmotor er knotete og vanskelig å navigere. Ikke minst når man skal endre på en dato.

  3. Judaz sier

    Knotete innsjekk er en av de største grunnene til at jeg ikke foretrekker KLM lenger, selv om E190 er herlig å fly med.

    • Erling sier

      Betraktelig? Nuvel! Røret til Embraeren er da mye videre enn CRJ900, og med 2-2 seating i begge sier det seg selv at plassen er bedre i Embraeren. Men bevares, det kan da oppleves forskjellig! 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *