Test: Singapore Airlines business class fra København til Singapore

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I forbindelse med en studietur i regi av PATA (Pacific Asia Travel Association) i begynnelsen av mai, gikk turen fra København til Singapore med Singapore Airlines. Jeg ble invitert med på turen av Singapore Airlines for å teste både business class og økonomiklasse. Her kommer først en reisebeskrivelse av utreisen i business class.

Turen startet behagelig med en overnatting på Hilton CPH som ligger 3 minutters lett gange fra Terminal 3 på Kastrup. På T3 har Singapore sitt innsjekkingsområde, sammen med blant annet SAS og Thai. Avgangstiden fra Kastrup er klokken 12.30, så i 10-tiden fikk jeg sjekket inn i business class-skranken hvor det ikke var kø. Jeg sjekket inn kofferten min og den ble tagget helt frem til mitt endelig bestemmelsessted. Med boardingkort i hånden så gikk turen via SAS Fast Track (jeg kom gjennom grunnet mitt Eurobonus gullkort) og inn i SAS loungen rett ved siden av sikkerhetskontrollen. Der fikk jeg meg litt mer frokost før det var tid for å bevege seg gjennom passkontrollen og ut til gate C29 hvor SQ351 skulle gå fra denne fredagen.

SQ351 CPH-SIN har avgangstid 12.30 og ankomsttid 06.25 (+1) Ruten flys tirsdag, torsdag, fredag, lørdag og søndag hele året. Flytypen på denne ruten er Boeing 777-200ER.

Boeing 777-200 klar for avgang til Singapore
Boeing 777-200ER klar for avgang til Singapore

Før avgang

Etter å ha scannet boardingkortet i gaten, slapp vi inn i departure loungen hvor vi ventet frem til ombordstigning startet. Det var reserverte sitteplasser for reisende i business class samt Star Alliance gullkortholdere. Først fikk de med assistansebehov, samt UM (Unaccompanied Minors – barn som reiser alene) komme ombord først. Deretter fulgte business class og gullkortpassasjerer.
Boarding foregikk gjennom dør 2L og der ble vi ønsket velkommen av «Chief Stewardess» i rød Kebaya (Singapore Airlines-uniformen til kvinnene) og jeg ble vist til setet mitt, 17K. Kabinkonfigurasjonen er 1-2-1 og setekartet finner du på Seatguru.com

Oversiktsbilde av businesskabinen. Bildet er tatt etter avgang.
Oversiktsbilde av businesskabinen. Bildet er tatt etter avgang.

Da jeg kom til setet mitt, som er det bakerste i business class, lå det to puter og et pledd i stolen, samt menyen for dagens flytur og hodetelefoner i et lite rom ved siden av setet. Jeg fant meg raskt godt til rette, etter å ha lagt håndbagasjen i hattehyllen over setet mitt og vesken min under setet foran. Deretter ble jeg ønsket velkommen av en annen flyvertinne som tilbød meg en varm håndklut og pre-departure drikke. Valget stod mellom appelsinjuice og champagne. Jeg var ikke vond å be, så jeg gikk for champagnen. Det ble også tatt drinkbestilling for drikkeserveringen etter avgang, og jeg bestilte en Silver Kris Sling, Singapore Airlines egen variant av Singapore Sling, og sparkling water.

Førsteinntrykket av kabinen var at den fremstod som rimelig fresh og lys. Setet var ikke så veldig privat, men det var til gjengjeld veldig komfortabelt. Bredden på setet imponerte meg også, og det hadde vært fint plass til en til ved siden av meg.

To store puter lå i setet før avgang
To store puter lå i setet før avgang
Lagringsrom ved siden av stolen, hvor menyen og hodetelefonene var plassert
Lagringsrom ved siden av stolen, hvor menyen og hodetelefonene var plassert
Mot veggen, ved siden av tv-skjermen var det en liten oppbevaringsboks som rommet det meste jeg hadde bruk for i løpet av turen.
Mot veggen, ved siden av tv-skjermen var det en liten oppbevaringsboks som rommet det meste jeg hadde bruk for i løpet av turen.
Pre-departure bobler
Pre-departure bobler

Før pushback kom Captain Speaking på høytaleranlegget og fortalte litt om dagens flight, og om den forventede flytiden på 11 timer og 45 minutter.

Pushback fra gate C29
Pushback fra gate C29

Vi pushet fra gate på rutetid, og etter en rask taxi ut til rullebanen, dundret vi nedover 04R klokken 12.45.

Singapore Airlines
Klar for avgang

Video fra takeoff i København. Bør helst nytes i HD.

Utflyvning fra København-Kastrup i nydelig vårvær.
Utflyvning fra København-Kastrup i nydelig vårvær.

Etter en rolig utflyving, ble setebelteskiltet slukket etter cirka et kvarter etter avgang, og dagens service kunne begynne.

Det startet med utdeling av amenitykit. Vel, det å kalle det vi mottok et amenity kit er jo å ta litt hardt i. Vi fikk utdelt sovemasker og tøfler. Resten av amenitiene var tilgjengelig i en skuff på badene. Det ble også utdelt varme kluter før resten av serveringen tok til.

Tøfler og sovemaske
Tøfler og sovemaske

Materveringen startet med at man, per brett, serverte kylling satay. Det er jo en litt morsom gimmick, i og med at satay er gatemat. Her blir man altså servert gatemat i businessklasse! Selvfølgelig var presentasjonen bedre oppe i luften enn rett fra et gatekjøkken.

Kylling satay
Kylling satay

Satayen smakte veldig godt, og Singapore Airlines får pluss i boken for å servere den med chunky peanøttsaus. Det er slettes ingen selvfølge at peanøttsausen er chunky, har jeg fått erfare på ulike hotell i Indonesia. Men det er en annen historie.

Like etter kom flyvertinnen med min Silver Kris Sling på et brett. Namnam!

Silver Kris Sling  "One of Singapore Airlines’ special touches, this cocktail is a delicious mix of gin, Cointreau, orange juice and pineapple juice, topped with champagne."
Silver Kris Sling
«One of Singapore Airlines’ special touches, this cocktail is a delicious mix of gin, Cointreau, orange juice and pineapple juice, topped with champagne.»

Silver Kris Slingen traff midt i blinken hos meg. Den var frisk, ikke for søt og veldig, veldig god!

Jeg ble forøvrig konsekvent tiltalt som «Miss Larsen» gjennom hele serveringen – og dette på en flytur med fullt belegg i businessklasse. Det er klart, i begynnelsen var det litt smugtitting på arket, men etter hvert fløt det mer naturlig.

Før jeg går over til bildene av de ulike matrettene som ble servert til lunsj, så tenkte jeg å vise lunsjmenyen, inkludert vin- og drinkmenyen for denne turen.

Singapore Airlines

Singapore Airlines

Singapore Airlines

Singapore Airlines

I tillegg var det en mengde forskjellige kaffe- og tesorter tilgjengelig.

Det tok litt tid fra satayen ble ryddet av til forreten kom på bordet, nærmere bestemt 20-25 minutter.

Forrett; lakseruller med kremost
Forrett; lakseruller med kremost

Forretten smakte veldig godt, men den forutsetter jo såklart at du liker laks.

Hovedrett: Kylling med poteter og grønnsaker
Hovedrett: Kylling med poteter og grønnsaker

Kyllingen var saftig og god, men det var ikke veldig krydret, så jeg måtte frem med salt- og pepperbøssen. Men det bunner ut i personlige preferanser, og at man tar høyde for at smaksløkene fungerer annerledes på 35 000 fots høyde.
Grønnsakene og potetene var også veldig gode.

Til slutt, for å runde av måltidet, valgte jeg pasjonsfrukt mousse.

Dessert: Pasjonsfrukt mousse
Dessert: Pasjonsfrukt mousse

Den moussen var ren perfeksjon, og jeg var såååå nære å spørre etter en til. Fantastisk god, var den.

Etter desserten var ryddet av, kom de rundt med ost og kjeks, samt frukt. Jeg var så mett at jeg valgte noe så eksklusivt som en banan. Så der satt jeg da, i det beste businessklassesete jeg har prøvd, og spiste banan.

Avslutningsvis ble det servert kaffe eller te, samt sjokolade/pralinere. Helt til slutt kom de igjen rundt med varme håndkluter.

Serveringen var ferdig cirka ni timer før ankomst, altså 2 timer og 45 minutter etter avgang. Dette synes jeg var helt passe til en slik flyvning. Det sikret omlag syv timer mellom lunsj og frokost. Den tiden må man minst ha for å fordøye en fire retters lunsj.

Jeg prøvde å drøye soveprosjektet så lenge som mulig. Singapore ligger seks timer foran Norge og ved avgang fra København var lokaltiden i Singapore 18.30. Dermed var planen min å være våken de første fem-seks timene av turen, for så å sove litt på slutten. Det funket sånn delvis, og jeg klarte å være våken de første åtte timene, for så å sove 2 timer før frokostserveringen begynte.

Vel, planen funket vel sånn helveis ikke.

Jeg holdt meg som sagt våken de første åtte timene ved å lese i en bok og kikke ut av vinduet.

Cecilie gjør det hun alltid gjør ombord på fly: kikker ut av vinduet
Cecilie gjør det hun alltid gjør ombord på fly: kikker ut av vinduet

Etter en fin solnedgang en plass over Russland, bestemte jeg meg for å prøve å få litt søvn, så jeg plinget på flyvertinnen som kom til setet mitt og lurte på hva hun kunne hjelpe meg med.

«What can I do for you Miss Larsen?»

– I was wondering if you could make my bed?

«Certainly, Miss Larsen!»

Så da gikk jeg på toalettet for å skifte og pusse tennene.

Businessklasse lavatory
Businessklasse lavatory

Badet var rent og pent, og med litt akrobatikk fikk jeg også til å skifte fra vanlige klær til joggebukse og hettegenser.
I løpet av turen så laget flyvertinnene brett på toalettpapiret. «Attention to details» er noe som skiller Singapore Airlines fra mange andre selskaper.

Rent og pent
Rent og pent

Som du ser på klistremerke under til venstre for søppeldunken, så var det en liten pedal man kunne trykke på og så åpnet lokket til søpla seg. Helt fantastisk genialt!

Søppelkassepedal. Genialt!
Søppelkassepedal. Genialt!
Papir- og tøyhåndklær, samt håndlotion, en parfyme til kvinner og en parfyme til menn
Papir- og tøyhåndklær, samt håndlotion, en parfyme til kvinner og en parfyme til menn

I skuffen under håndlotion og parfymene, var det en rekke amenities, som tannbørste og tannkrem (i forsegla innpakninger) engangshøvel og hårbørste/kam.

Friske blomster
Friske blomster

Så tilbake til min flate seng…

Tilbake ved setet mitt, som nå var omgjort til en helt flat seng, var det bare å krype under pleddet og slenge hodet på puta. Sengen hadde blitt til ved at stolryggen hadde blitt slått ned fremover, og en tynn overmadrass var nå kommet til syne. Søvnen tok meg ikke med det første, så det ble litt mer lesing i boken før jeg slokna og fikk et par timers søvn.

Soveposisjonen i setet var på skrått mot høyre, som vist på bildene nedenfor

Singapore Airlines

God natt!
God natt!

Jeg benyttet meg ikke av IFE på denne turen, men airshow surret og gikk i bakgrunnen mens jeg spiste og leste i boken min. Og mens jeg prøvde å sove. Skjermen var ikke HD for å si det sånn, men utvalget av film og musikk som var tilgjengelig virket å være svært variert. Noe for en hver smak, med andre ord.

Jeg sov noe urolig den natten og våknet støtt og stadig. Noe mer enn 2 timers sammenhengende søvn kan det umulig ha blitt, og et sted midt over det indiske hav begynte frokostserveringen.

God morgen

Jeg våknet etter hvert og frokostservicen begynte to timer før forventet landingstidspunkt med utdeling av varme kluter. En liten kattevask av ansiktet og jeg var klar for å ta fatt på en ny dag, om enn noe trøtt.

Frokostmenyen
Frokostmenyen

Først ble det servert juice, vann og te. Jeg valgte english breakfast tea og ananasjuice. Like etter ble frukttallerkenen servert.

Frukt til forrett
Frukt til forrett
Et utvalg bakevarer ble også tilbudt. Jeg valgte et wienerbrød.
Et utvalg bakevarer ble også tilbudt. Jeg valgte et wienerbrød.

Frukten virket fersk og smakte veldig godt. Wienerbrødet var også veldig godt.

Etter forretten fulgte valg av cereal eller müsli. Jeg valgte bricher müslien og den var god!
Etter forretten fulgte valg av cereal eller müsli. Jeg valgte bricher müslien og den var god!

Til hovedrett valgte jeg eggerøre med kyllingpølse.

Eggerøre og kyllingpølse med stekt tomat og sopp
Eggerøre og kyllingpølse med stekt tomat og sopp

Eggerøren… Vel, smaken var ikke så ille, det var vel heller konsistensen jeg hadde litt problemer med. Kyllingpølsen tok jeg en liten bit av, men jeg er generelt sett ingen stor kyllingpølsespiser, så den fikk ligge i fred på tallerkenen resten av måltidet. Tomaten og soppen smakte dog ypperlig.

Flyvertinnene var også rundt i kabinen flere ganger med brødkurven og det var flere sorter å velge mellom. Sammen med litt smør og syltetøy, rundet det fint av måltidet.

Ankomst

Kabinen ble deretter ryddet og klargjort for landing. Dette var ferdig omkring en time før forventet landingstid. Dette synes jeg var litt merkelig bruk av tid, da de godt kunne ha latt oss sove 30-45 minutter ekstra. I stedet ble jeg nå sittende i en time og prøve å holde meg våken, klokken 23.00 norsk tid. Vi landet i Singapore rett før klokken 06.30, 5 minutter etter rutetid.

Etter en rask taxi til terminalen kom jeg meg av flyet og ut i transitområdet på Singapore Changi-flyplassen, hvor flyet videre til Indonesia skulle gå senere på dagen.

Konklusjon

Positivt

+ Singapore Girls
+ Setekomfort

Det som er med på å dra Singapore Airlines høyt opp på resultatlisten, er deres vennlige og serviceinnstilte cabin crew. Helt fra jeg kom ombord i København til jeg gikk av i Singapore, så følte jeg meg ekstremt godt ivaretatt. Servicen de tilbød var akkurat passe personlig, og vi hadde en god tone oss imellom. Det å bli tiltalt med etternavn kan selvfølgelig bli skikkelig «kleint» men hos Singapore Airlines så falt det seg egentlig ganske naturlig. Det var kanskje litt merkelig i begynnelsen, når man tydelig kunne se at de leste opp fra passasjermanifestet, men utover i flighten så gikk det automatisk, uten jukselapp.
En annen ting jeg la merke til var at hver gang flyvertinnene (ja, det var en flyvert som også jobbet i businessklasse men han var stort sett i den andre midtgangen) var synlige i kabinen, så smilte de. Sånt blir man jo bare på godt humør av!

Nå er jeg langt fra noen ekspert, og min businessklasseportofølje er ganske begrenset foreløpig. Men av de produktene jeg har prøvd, så er jeg ikke i tvil. Singapore Airlines har det beste businessklassesetet. Det kan legges helt flatt, og er ekstremt bredt. Så bredt at man kan plass til to mennesker ved siden av hverandre. Setet var veldig komfortabelt å sitte i, og kunne legges litt bakover i «lounge» posisjon. Sovekomforten var god, det eneste problemet som gjorde at jeg ikke fikk sovet mer var at jeg ikke var trøtt nok.

Negativt

– Rutetiden

Det som trekker mest ned for Singapore Airlines på denne ruten, er rutetiden. Etter min mening er avgangstiden fra København minst 4-5 timer for tidlig. Følgelig er ankomsttiden i Singapore også veldig tidlig, rundt klokken 06 neste morgen.
Det hadde hjulpet å flyttet avgangen til litt senere på ettermiddagen europeisk tid. Dette har en ganske stor innvirkning på hvordan jeg som passasjer opplever denne ruten, selv om det ikke direkte har noe med service og komfort ombord. Eller jo, kanskje litt relatert til komfort. Det er fryktelig vanskelig å prøve å fortelle kroppen at den skal sove klokken 18 norsk tid.

Quickfacts
Rute: SQ 351 København-Kastrup (CPH) – Singapore-Changi (SIN)
Flytype: Boeing 777-200
Kabinklasse: Business class
Sete: 17K
Servering: Lunsj, frokost, gratis drikke, snacks
Internett ombord: Nei
Hjemmeside: Singapore Airlines

Oversikt

Fordeler

Vennlig og serviceinnstilt kabinbesetning, uten at det ble "too much"
Utrolig bra setekomfort

Ulemper

Rutetiden

Sete

Mat/drikke

Service

value4money

Overall Rating

Konklusjon

En meget behagelig reise, med god mat, god service og gode seter. Tidlig avgang fra København med påfølgende tidlig ankomst i Singapore trekker ned.

4.8

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *