Thai Airways Royal First Class (Boeing 747-400)

Photo: PROMPONG J. / Source: PlanePictures.Net

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Thai Airways er etter hvert blitt godt kjent i Norge og etter at de for drøyt fire år siden startet med direkteflygninger mellom Oslo og Bangkok er nok selskapet blitt enda mer kjent. Selskapet har naturligvis mange destinasjoner i Asia og jeg har flydd den gamle Royal First Class om bord på en av de eldre Boeing 747-400 mellom Hong Kong og Bangkok.

Foto over: PROMPONG J./Source: PlanePictures.Net

Les flere artikler fra Thai Airways Royal first Class.

Flygningen jeg hadde billett med var TG 601 som var satt opp med avgangstid klokken 13:25, noe som var helt perfekt for en som liker dagflygninger. Jeg var som alltid, møtt opp tidlig ved gate 42 og ble stående å vente noen minutter før ombordstigningen kom i gang. Her var, som det oftest er i Asia, rikelig med personale tilstede ved gate. Tilsynelatende var alt klart, men ombordstigning startet ikke før det som på forhånd var annonsert.

Tid for ombordstigning
Tid for ombordstigning

 

Mine erfaringer tilsier at i Asia praktiseres alltid prioritert ombordstigning og siden jeg reise på Royal First Class gikk det lett og bli første passasjer om bord. Da jeg kom om bord ble jeg høflig hilst velkommen og fulgt til mitt sete og jeg ble med det samme spurt om jeg ville ha noe å drikke. På denne flymaskinen var det som nevnt innledningsvis, gammel type First Class som består av store stress-less lignende stoler. Disse har naturligvis elektrisk styring av alle funksjoner, dette gjelder også en fotskammel foran stolen. Stolen er god å sitte i men du opplever ingen privat atmosfære, her sitter du praktisk talt på utstilling.

Sete 3A
Sete 3A

 

Betjeningspanel og kontrollenhet for IFE
Betjeningspanel og kontrollenhet for IFE

 

Vell installert i stolen kom først en varm klut som jeg tørket meg litt med før pre-departure drinken som jeg hadde bestilt ble servert. For de som liker Champagne så kan det opplyses at det for tiden er Dom Pérignon som serveres om bord til førsteklassereisende hos Thai.

Pre-departure drink
Pre-departure drink

 

Mens jeg nippet til de edle drikkevarene utforsket jeg naturligvis underholdningssystemet om bord. En skjerm av gammel og med dertil dårlig oppløsning var nedfelt i seksjonen mot vinduet. Utvalget på underholdningssystemet er bra. Du får også utdelt et sett med høretelefoner, da jeg har mine egne ble disse ikke benyttet.

Monitor
Skjerm

 

Menyer for drikke og mat ble delt ut, disse er innbundne i et flott omslag og det føles som du er kommet til en restaurant av det bedre slaget. Utvalget av både mat- og drikke må sies og være veldig bra, tatt i betraktning av at dette er en flytur som bare tar i underkant av tre timer. Bestilling av både after-departure drink og hovedrett ble tatt før vi forlot gaten.

Flotte menyer
Flotte menyer
Vin meny
Vin meny
Meny
Meny

 

Jeg rakk to runder med Dom Pérignon før avgang, tomme glass ble samlet inn mens vi rullet ut mot rullebanen. Vi tok av i retning mot nord-øst og tok en venstresving og satte kursen mot Bangkok.

Deler av terminalbygget til flyplassen i Hong Kong.
Deler av terminalbygget til flyplassen i Hong Kong.

 

Vell i luften fortsatte den gode servicen som vi hadde opplevd på bakken. Et nytt glass med Dom Pérignon ble servert etterfulgt av kanapéer, jeg tok meg god tid og koste meg med disse. Glasset med Champagne ble etterfylt flere ganger og flasken ble tilslutt stående på bordet mitt.

Kanapé
Kanapéer
Dom Pérignon
Dom Pérignon

 

Etter hvert ble jeg spurt om jeg ønsket å starte på måltidet, noe jeg bekreftet. Bordet ble ryddet, foldet helt ut og hvit duk ble lagt på. Så ble bordet dekket opp med vaskeklut, salt og pepper kar, smør og bestikk, alt med moderne servise. Champagnen ble byttet ut med hvit vin av typen Domaine Louis Moreau Chablis 1er Cru Vaillons 2010 som smakte bra. Forretten var  kamskjell og marinerte reker med salat, en rett som var flott presentert og smakte aldeles nydelig. Det moderne serviset setter også et ekstra preg på matopplevelsen. Hvitløksbrød og rundstykker ble servert som tilbehør.

Forrett
Forrett

 

Jeg ga meg god tid og koste meg med den gode maten og drikken mens jeg skuet utover cabinen hvor crew på en bemerkelsesverdig rolig men effektivt måte serverte den nesten fullsatte førsteklassekabinen.

Servering
Servering

 

Etter forretten tok jeg en liten pause i bespisningen før jeg tok fatt på hovedretten. Til hovedretten kunne vi velge mellom tre retter hvorav den ene var norsk laks. Jeg hadde før avgang valgt Thai Stir-fried Minced Chicken With Hot Basil and Chilli Steamed Rice, Baked Egg. Dette var et relativt lett måltid som passet meg utmerket siden jeg ikke var så sulten. Som drikke til hovedretten valgte jeg et glass rødvin av typen Château Larmande St. Emilion 2009.

Hovedrett
Hovedrett

 

Under hele måltidet ble drikkevarene oppbevart på et bord midt i cabinen og crew var flittige med å etterfylle drikke for de som ønsket det.

Drikkevarer
Drikkevarer

 

Etter hovedretten var jeg egentlig mett men jeg måtte smake litt kjeks, ost, frukt og grønsaker som var nydelig presentert.

Dessert
Dessert

 

Etter en stund kom cabinsjefen bort til meg og vi slo av en liten prat sammen, han var en eldre hyggelig og meget humoristisk kar med glimt i øyet. Han mente jeg burde forsøke den desserten som besto av bringebær is med deilig frukt. Jeg klarte ikke motstå fristelsen så det ble en liten tallerken med mer dessert. Isen var fantastisk fruktig og god.

Dessert
Dessert

 

Toalettene på denne gamle maskinen er av den trange sorten, men Thai har gjort det de kan for at du skal føle deg verdsatt. Her er flott pyntet med Orkidéer og toalettartikler fra Bvlgari  er tilgjengelig.

Toalett
Toalett

Slik ser Royal First cabinen ut, sett bakfra.

Cabin
Cabin

 

Da vi nærmet oss Bangkok ble arrivals card  delt ut til de som hadde Bangkok som endelig destinasjon, videre fikk alle en orkide, noe som er vanlig for Thai å gi til passasjerer i Royal First Class. Da vi ankom Bangkok og kom ut av flyet sto det to elektrisk drevne kjøretøy å ventet på oss førsteklassereisende.

Transport
Transport

 

 

Oversikt

Fordeler

Fantastisk god service fra et eldre men meget hyggelig crew. God mat som var flott presentert.

Ulemper

Gamle seter som ikke gir privat atmosfære.

SETE

MAT/DRIKKE

SERVICE

VALUTA FOR PENGENE

Overall Rating

Konklusjon

En meget hyggelig tur med et strålende flott crew som helt tydelig likte jobben sin. Service og mat var i toppsjiktet, det eneste som trekker merkbart ned er de gamle setene, de er god å sitte i men gir lite privat atmosfære.

4.3

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *