For å si det sånn.... Jeg er 100% enig i det @Ida skriver her ang. SeaWorld etc., og har selv opplevd dette i Kaldfjorden under mine 11 år bosatt i Tromsø. Det er soleklart verdt turen for å oppleve naturens fantastiske skue under disse forholdene. Kan jo tillegge at er du glad i å fiske, er det også verdt å reise oppover på sommeren og dra ut på Hella å fiske etter sei.... til tider kan du bare feste tau i ei bøtte og kaste uti Rystraumen, og håve inn. Kok den direkte i sjøvann,ha på godt smør,persille,salt & pepper og du får en herlig kulinarisk opplevelse i sjøkanten
Kråkeklubben har også vært en tur i Kaldfjord: http://www.nrk.no/nordnytt/naermote-med-hvalene-pa-kvaloya-1.12042102
Hvis noen synes spekkhoggere og hval blir litt heftig, så holder vi i Bodø på med maneter. http://www.dn.no/d2/2014/10/30/2103/Forskning/manetenes-inntogsmarsj
Vi er ogsaa 100% paa linje med Ida naar det gjelder Seaworld og mange her i USA - spesiellt her oppe i Pacific Northwest er svaert engasjert !. Vi har jo en liten ikke helt ukjent Lokal Organisasjon i Friday Harbor San Juan oeyene som noen muligens har hoert om - Sea Shepard. I sesongen ser vi ofte "Pods of Orcas" fra fergen mellom vaar lille oey Bainbridge og Seattle - og lokal regler betyr at fergen maa sette motorene i noeytral mens vaare nydelige venner glir majestetisk forbi. Alexandra og jeg hadde en helt utrolig opplevelse naar vi bodde paa stranden oppe ved den kanadiske grensen - vi gikk tur langs stranden med vaar lille Beagle og en ung Orca hval svoemmte rundt 100 meter fra stranden og fulgte oss med dialog i en nesten en time - snakk om aa gaa tur med hvalen !! Molle the Beagle stoppet mang engang opp og lyttet til hvalen.
Så lenge hvalkjøtt ikke har blitt frosset, er det faktisk ganske så ok. Det kommer selvsagt an på tilberedningen. 4 Roser i Harstad er helt konge på hval.
Aldri smakt sebra, men mye av det man ser på safari er utmerket på tallerkenen også... Sånn tilbake på riktig spor så ser det ut som om jeg burde ta en tur nordå for å se hval da det der ser ut til å slå det meste av det jeg har sett på div safari opp gjennom årene.
Er det sånn at om man lager en tråd om maten ombord på Qatar eller om hotellet i Phuket at ALLE tråder på forumet skal ende med at Ida lovpriser SAS (i det høyeste)?!