.

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av SASlovah4evah, 16. nov 2014.

  1. .
     
    Last edited by a moderator: 16. juli 2018
    Cecilie liker dette
  2. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Hva skal man/kan man bruke et nasjonalt id-kort til?
     
  4. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Identifisere deg kanskje? :p

    Ikke alle som har førerkort og teknisk sett er det kun pass som er gyldig legitimasjon i utlandet, selv om flere har klart deg uten. De nye ID-kortene vil nok være gyldige i EØS.

    Flere banker kutter ut bildet på kort, men noen har holdt igjen grunnet forsinkelser av ID-kort. Sikkerhetsmessig er det helt på trynet at en bank kan utstede gyldig legitimasjon, så godt at vi blir kvitt det. Bankene er også elendige på oppdatering av bildet, noe som ytterligere øker risikoen for misbruk.

    Men de nye passene var fine. :)
     
    Cecilie liker dette
  5. Finn Erik Edvardsen

    Finn Erik Edvardsen Medlem

    Innlegg:
    237
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg hoerer nok hjemme i gruppen som nettopp Nasjonale ID kort skal "begrense" ? Holde i sjakk ? Vi som er Nordmennene Norge ikke vil ha som Aftenposten beskrev oss. Forstaar ikke helt hvor vi er saa farlige, selv betalte jeg over en halv million i skatt i 2012, men maattte fremdeles betale 100% av min kones Atsma Allergi paa Aleris, saa det er nepe oekonomiske aarsaker til at vi er saa farlig og maa holdes unna. Er ikke veldig sikker paa at Nasjonale ID kort vil ha noen som helst innvirkning paa oss "skadedyr" slik en rekke av mine gode venner og tidligere partikollegaer i Hoeyre tror, mest av allt er jeg utrolig sjokkert over hvor lite nettopp de samme forstaar av "innvandringspolitikk" eller er villig til aa sette seg inn i realitetene. Aftenposten er det eneste unntaket - de har vikrelig syneliggjort hva vi sliter med (og vi har gitt opp - det er trist at jeg ikke lenger er velkommen i mitt eget hjemland).
     
  6. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Altså.... Jeg tror det er helst for å kunne lette identifiseringen av nordmenn i EU/EØS at ID-kort kommer, ikke for å holde "skadedyrene" i sjakk.
     
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er vel litt over toppen vel? :)

    Sånn teknisk er vel Aleris privat og om din kone er Norsk, eller har EØS kort, så slipper hun nok unna med egenandel på offentlig legevakt.

    Se på den lyse siden Finn Erik. Dette er nok bare for å gi folk et vettug id kort, slik dere har i USA. Tror ikke regjeringa er ute etter å holde gode øldrikkende, gudfryktige og skattebetalende Hawaiianere "i sjakk" ;)

    Ta deg en Longboard
     
  8. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg foretrekker å være uidentifisert ;)
    Går utifra at dette bare vil fungere som erstatning for pass innenfor schengen? Tror ikke passleserne her i UK har støtte for noe annet enn pass (enda?).

    Er det ikke i Nigeria hvor Mastercard utsteder det nasjonale identitetskortet? Legg til 20EB poeng pr. 100,- og en brukbar reiseforsikring så blir dette toppen ;)
     
  9. Finn Erik Edvardsen

    Finn Erik Edvardsen Medlem

    Innlegg:
    237
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Problemet er at min kone ikke er Norsk - derav situasjonen som Aftenposten beskrev som Nordmennene Norge ikke vil ha og hun hadde 0 dekning i Norge, eneste mulighet for oss var faktisk Aleris. Men dette er en lang og komplisert historie med svaert faa lyse sider. Aftenposten har faktisk beskrevet det hele svaert godt...
     
  10. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Ligger artikkelen på nett? Sliter litt med å forstå dette...
     
  11. Finn Erik Edvardsen

    Finn Erik Edvardsen Medlem

    Innlegg:
    237
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Det skal ligge paa nett, det var en omfattenede artikkel serie som Aftenposten startet senhoestes 2011 og kjoerte vaaren 2012. 50.000ft view - selvom jeg er Norsk Nordmann foedt i Norge med utdannelse og 15 aars arbeidserfaring i fra Norge, mistet jeg (slik mange andre (kan nevne LN-MOW og Tommy777) endel av vaare "rettigheter" i Oktober 2010 - da lov verket om "innvandring" ble ganske dramatisk endret. Saa ekteskapet jeg inngikk i 1998 fikk en stor innvirkning paa hvor vi som ektepar kan bosette oss, Siden vi ikke har barn naar vi ikke paa kvotene som er satt og vi forsoekte fra August 2011 til vi gav opp Januar 2013 aa faa Alexandra "godkjent" (Digresjon vaar Beagle ble godkjennt i den 23 Juli 2011) Det er ikke oekonomisk begrunnet, Alexandra jobbet for Statoil - men ble betalt av et Amerikansk Selskap (kostet bare Statoil 3x saa mye). Saa det er den svaert korte versjonen av Nordmennene Norge ikke vil ha, fra en av dem. Det tyngste er at selv gode venner og bekjennt ikke forstaar.....
     
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Er ganske så sikker på at det har vært nordlys opptil flere ganger i Geiranger, også i høst. Vi har i alle fall fått oppleve det en del ganger på kysten av Sunnmøre i år og mange ganger i fjor vinter. :)
     
  13. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Har da sett nordlys på Øvre Romerike (OSL) før.
     
  14. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Til og med så langt sør som London har det vært nordlys så dette er ikke ekslusivt for Nord Norge selv om det er betydelig vanligere det
     
  15. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Når gjelder det nye designet fra? Finner det verken i artikkelen eller på politi.no.
     
  16. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Syns både passene og sedlene ser helt awsome ut. Gleder meg :)
     
    Jørgen liker dette
  17. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Som norsk statsborger i utlandet utan bankort eller norskt körtkort ser jag fram emot idkortet. Då slipper jag dra med mig passet varje gång jag skall ut på tur inom Schengen.
     
  18. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Korrekt - Schengen er passfritt når du er inne, men man må kunne identifisere seg med statsborgerskap, derav pt. krav om norsk pass inntil man har på plass et nasjonalit ID-kort. Førerkort, bankkort m.v. sier ikke noe om statsborgerskap. UK er på utsiden og vil vel forbli det i overskuelig fremtid tipper jeg...
     
  19. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
  20. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113

Del denne siden