Betale med AmEx på IKEA?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Henning, 14. jan 2015.

  1. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Gavekort kjøpt med Amex på Ikea i Sverige kan vel brukes i Norge?
    Men hvis du først er der kan du jo like godt handle der :)
     
  2. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Handler man (for nok penger) må man betale moms ved ankomst Norge.

    Gavekort er muligens i en gråsone her, men da det i praksis er en form for penger, bør vel dette være det samme som å ta ut penger i en minibank(?)

    Uansett tar det ihvertfall mindre plass enn et kjøkken. :)

    Hvordan vil vekslingskursen bli med et svensk gavekort i Norge?
     
  3. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Elkjøp (i hvert fall i Arendal) tar AmEx. Slo til på 3 av EB-tilbudene i mars, og kjøpte en Tiny 5 DAB+ - adapter i dag. Ikkeno stress med AmEx der. Dessverre tar ikke merkevareverkstedet (Skoda) mitt AmEx. Skal sjekke noen av kjedene neste gang det er noe som ryker.
     
  4. thestig84

    thestig84 Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    Hehe.. (litt OT) Jeg kjøpte fire slike officepakker på EB-kampanjen til Elkjøp tidligere i år. Problemet ble deriomt at jeg var på reise når de kom på posten, så jeg glemte av hele greia. Endte opp med 20.000 poeng for 0,- Selv om jeg forsøkte å få elkjøp til å sende de på nytt, så sa de at jeg måtte legge inn en ny bestilling, siden de hadde gått i retur.
     
  5. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,418
    Likes mottatt:
    29,304
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har oppdatert status her?
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen amex på IKEA ennå tror jeg..
     
  7. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Provade med nya Amex i romjula på Ikea furuset, ingen lycka än tyvärr...
     
  8. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,072
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    er det noen måtte å få til en annen vei til å betale med Amex kortet hos IKEA utenom å betale i terminalen, tenker på faktura eller noe, eller kanskje via en app eller noe?
     
  9. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Nettbutikken tar Paypal, men usikker på om man kan hente selv i butikken eller om man må få det fraktet et eller annet sted.
     
  10. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis IKEA på nett tar Paypal kan man vel kjøpe gavekort på nettet som kan brukes i fysisk butikk??
     
    Insomnia4u and coconuts like this.
  11. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,299
    Likes mottatt:
    1,469
    Bonuspoeng:
    113
    Nop. Way ahead of all of you. Fordi av en dustete grunn, så bruker ikea en ekstern leverandør av gavekort (lurer på om det het gogift elns) som - du gjettet riktig - bare tar visa/mc.

    Du har følgende alternativer:

    1) Reise til Sverige, kjøpe ikea gavekort en masse i butikken der. Betale i kassen med Amex. Koster litt i valutagebyr med selve Amex, + ikea tar 3% i konverteringsgebyr når du bruker kortet.

    2) Finne det du skal ha på nett, betale evt frakt. Bruk av click and collect innebærer (slik jeg forstår det) et fast plukkgebyr på 300.

    3) Om du skal planlegge kjøkken/kontor eller lignende og skal lage deg en liste, så kan du betale for denne med paypal på nett (du kan også legge til gavekort på denne listen - tenk på det som ledd for å kunne unngå 1 og 2 i fremtiden). Så betaler du den på ikea.no med paypal. At du kan legge til gavekort på denne listen har jeg fått bekreftet av ikea support.
     
    NoLimit and ChrisTW like this.
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    det er en facebookpost på siden til ikea som spør om amex, og det har vært jevnlige spørsmål der i flere år :-D

    hvis vi bare maser lenge nok så..
     
  13. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,072
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Tenkte å kjøpe nytt kjøkken til 170 000 kr og lurte på hvordan jeg kan eventuelt dele det opp før jeg betaler.
     
  14. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,894
    Bonuspoeng:
    93
    Tipper du er langt på vei om du deler bestillingen opp i 3 deler
    1. Hvitevarer
    2. Benkeplate
    3. Resten av kjøkken

    Hvitevarene trekker du ifra distribusjonslisten og bestiller utenom. Benkeplaten blir uansett en egen bestilling om du bestiller på mål.
     
  15. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,299
    Likes mottatt:
    1,469
    Bonuspoeng:
    113
    Magnus sin fremgangsmåte ser fornuftig ut. Vi fikk planlagt oss et flott kjøkken på ikea til 42k - kan ikke tenke deg hvor fint (og voldsomt :p) du kan få det til 170...Hvilken by holder du til i?

    Om det er likviditetsårsaker som er grunnen, så er det jo opp til deg selv, hvor mye du vil betale. Sikkert lurt å planlegge i etapper. Jeg ville kanskje begynt med skap, innredning ol. Tatt hvitevarer til slutt - evt kjøpt dem på elkjøp direkte med amex hvis ikke "integreringsbølgen" (integrerte hvitevarer-trenden) har truffet deg enda..
     
    Last edited: 28. april 2019
  16. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,072
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    .

    Olje hovedstaden i Norge :). Når jeg tenkte å dele det opp så mente jeg hvordan jeg kan få til betalingen på 170 000kr med Amex`en, om det er en omvei siden IKEA ikke tar kortet direkte. Ikke slik du tenker om å dele skap først så andre ting.
     
  17. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,299
    Likes mottatt:
    1,469
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det omveien som jeg nevnte i #3. Du drar til ditt lokale varehus, gjerne med en booket time hos kjøkkenplanlegger/tegner (evt andre planleggere du måtte ha behov for) på forhånd. Dere bestiller alle delene. Dette legges inn i en liste (en ordre). Du går så hit

    https://ww8.ikea.com/payorder/nor/retail

    og betaler den der ved å taste inn ordrenummeret du får av konsulenten på varehuset. Den må betales ila 24 timer. På denne ordren kan du også legge til gavekort (slik at du får "brukt" amex neste gang du bare skal innom og ha en ny stekespade eller gryteklut). Slik jeg har forstått det kan denne nettordren betales med paypal på ikea.com.
     
    Pepeu, ChrisTW and NoLimit like this.
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Xflipper liker dette
  19. Travelbear

    Travelbear Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    På IKEA.no kan man betale med paypal ser det ut til, og så få varene tilsendt eller hente selv.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  20. geirek

    geirek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    kommer man ikke unna dette plukkgebyret på 300kr? 10% påslag for det jeg skal handle føler jeg ikke er verdt det,kommer til å nå ct på amex uansett..
     

Del denne siden