Covid-test i forbindelse med reiser

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av furlong, 04. aug 2020.

Tags:
  1. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Tok 2 tester med 5 dagers mellomrom i midten av Juli hos Volvat på Borgen i Oslo - fikk svar innen 24-36t på hver. Inkludert obligatorisk konsultasjon ble det ca 1600kr x 2. OBS: Svarene kommer raskest på helsenorge.no (eget menyvalg) - Volvat sin lege sendte mail ca 24t etter dette igjen.
     
    Edvard and furlong like this.
  2. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Brukte Oslo Helse før turen til Budapest. Tok test lørdag og mandag, begge svarene kom på tirsdag. 2 x 1.250 kroner.

    Ikke spesielt behaglig med pinnen i nesa, men det måtte gjøres.

    Ny test samme sted forrige fredag etter hjemkomst, negativt svar kom på mandag.
     
  3. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    Volvat i Bergen, ca 2300,- for Covid test + antistoff test. Covid test svar etter ca 30timar. Ventar på svar på antistoff testen.
     
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Kan du bruke antistofftesten til noe, foruten personlig orientering?
     
    snus_mumrikken liker dette
  5. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Digg med denne tråden. Jeg må jobbe i Kjøpen 6 ganger i høst, så er bra å vite at det e.g. går an å teste seg på OSL, og så bare gå i privatkarantene og jobbe som vanlig.
     
  6. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    Edvard liker dette
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Vi får håpe at testene blir bedre og regelverket endres.

    • dersom du, ved godkjent laboratoriemetode, kan dokumentere at du i løpet av de siste seks månedene har gjennomgått covid-19, gjelder ikke reglene om innreisekarantene og smittekarantene for deg. Det kreves at du kan fremlegge en test for at du var syk, som ble tatt den gangen du var syk.

    Den positive testen må være minst 4 uker gammel. En test etter at du var syk som kan dokumentere at du har vært syk er ikke tilstrekkelig. For eksempel er såkalte antistofftester ikke tilstrekkelig. Det er ikke krav om at testen må være tatt i Norge.

    https://www.regjeringen.no/no/tema/...sporsmal-og-svar-om-reisekarantene/id2702867/
     
    snus_mumrikken liker dette
  8. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Var hjemkomst-testen bare noe du ville ha for din egen del/kunnskap - forstår det slik at du ikke ta test på veien hjem fra Budapest som ikke har karanteneplikt?
     
  9. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    No var for min del anti stoff testen også negativ, svar kom i dag så tok ca 48timar og få svar med den.
    Dei tok ikkje for t-celler kunn igg eller kva det no heiter.

    Men einig med deg, testar bør bli betre og regelverk endrast.
    Store utfordringar for næringslivet dette.
     
    Edvard liker dette
  10. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Kun for min egen del.
     
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Huskeliste for de som kommer heim fra rødt land:

    Hva gjør du hvis du ankommer Norge fra et rødt land?
    • Behold munnbind eller ansiktsmasken fra flyturen på, til du har kommet hjem
    • Du skal i karantene i 10 dager fra dagen du ankommer Norge
    • Du skal holde deg hjemme eller på annet egnet oppholdssted
    • Du skal ikke gå på jobb, skole eller barnehage mens du er i karantene, men du kan jobbe hjemmefra
    • Du skal ikke ta kollektivtransport
    • Du kan gå ut, men skal holde god avstand til andre du eventuelt møter
    • Du bør få hjelp til å handle og gjøre andre viktige gjøremål utenfor huset
    • Hvis du ikke kan få hjelp fra andre, bør du legge turer til butikken o.l. til tidspunkter det er få andre der
    • Vask hendene grundig og ofte
    • Følg nøye med på symptomer
    • Ta en koronatest hvis du utvikler symptomer, se koronasjekk
    Brudd på karanteneplikten er straffbart.

    Helsedirektoratet anbefaler alle å ta en test når de kommer hjem fra et rødt land.

    Les også https://www.regjeringen.no/sporsmal-og-svar-om-reisekarantene
     
    holmen, Eddie47 and Kristian like this.
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Har vore innom Aleris i Oslo for COVID-tester og opplevde dem som meget proffe. De bruker laboratoriet til Fürst.
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror passasjertrafikken i lufta kan ta seg opp interkontinentalt, selv om helsesituasjonen i vertslandet mtp. COVID-19 ikke er stabil. For noen regioner vil det bare bli verre utover 2021.

    Antistoff-tester er foreløpig ikke gode nok for å garantere at du har hatt COVID eller er immun for ny smitte. 14-dagers karantene ved ankomst vil ikke fungere for privatreisende eller korttids-forretningsreisende.

    Da drar ikke folk – og de drar heller ikke om det er fare for liv/helse eller retur ut.

    Det vi trenger er internasjonal enighet om standard dokumentasjon av PCR-testresultat før avreise (til flyselskapet) og til myndighetene ved ankomst destinasjon.

    Man går så i isolasjon til testresultat ankomst foreligger. Then life as normal locally.

    Men det ville være utrolig kjedelig å ankomme Kathmandu eller Gaborone og få et falskt positivt prøvesvar. Da har du lite fleksibilitet på frihet og personlige valg.
     
    tobeornot999 and Lars J like this.
  14. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183

    Tror dog at mange vegrer seg for å reise nettopp pga falsk prøvesvar, og de ulempene dette vil innebære, såvidt jeg har forstått er disse PCR testene noe upålitlige.

    Jeg har mer troen på EU sin modell hvor man kan reise testfritt mellom land med ett akseptabelt smittetrykk, om det bare kunne utvides til hele verden. EU anbefaler f.eks åpne for reise til/fra japan og thailand.

    PCR test regimet du nevner over burde være alternativet til/fra land med høy smittetrykk.

    Personlig ser jeg for meg kun å reise så lenge jeg ikke risikerer og bli strandet pga nettopp ting som falske testsvar.
    Men det stiller seg jo annerledes om man ikke har familie eller andre forpliktelser og forholde seg til

    Jeg kan godt ta en test når jeg kommer hjem for å være på den sikre siden.


    I tillegg må nok grensen på 20 pr 100 000 som vi opererer med i dag økes noe for å få ting noe mer forutsigbart. FHI sier vi har lavt smittetrykk her på berget selv om vi er godt over denne grensen selv
    EU har vel foreslått 50 av 100 000.. men akkurat det er vel en annen diskusjon..
     
    Last edited: 23. sept 2020
    tobeornot999, EndreD and Edvard like this.
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om vi skal ha fri innreise uten individuell helsekontroll utenfor Europa, tror jeg det blir korridorer mellom et lite utvalg land som stoler på hverandre, kan utveksle tall og har non-stop flyvninger.

    Storbritannia har ganske liberale regler for ankomst uten karantene:

    https://www.gov.uk/guidance/coronavirus-covid-19-travel-corridors

    (og det har hjulpet meget dårlig på situasjonen lokalt: link)

    Men statistikk blir en stor fiskebolle. Tenk om et land totalt har 45 per 100 000, men storbyene og målgruppen på de som vil reise utenlands ligger nærmere 320 per 100 000.

    Oslo lå på 72.5 per 100 000 siste to uker. Bydel St. Hanshaugen hvor jeg bor, ligger på 141 per 100 000. Kilde: Oslo Kommune.

    Utveksling og nøyaktighet av tall kan bli en stor suppe å koordinere mellom nasjoner.

    Det er vel en gratis, kjapp no-brainer.

    [​IMG]
     
    Last edited: 23. sept 2020
    tobeornot999 and Lars J like this.
  16. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,697
    Likes mottatt:
    11,322
    Bonuspoeng:
    183
    Har nett hatt jobbreise der ein følger denne prosedyra, ikkje alle testa før avreise. Men alle testa ved ankomst og karantene før ein får jobbe. Dette har fungert fint, viss positiv test så karantene og ny test etter nokre dagar.
    Same for min del på heimreise, test på gardermoen. Så karantene og madammen flytta ikkje heim før test 2 var negativ. Då kan ein faktisk i følge FHI sine reglar ved godkjenning av arbeidsgjevar ut av karantene etter negativ test tatt etter dag 5/6.
    Slike system som dette må på plass trur eg...
     
    Edvard liker dette
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om flaskehalsene før var flyseter inn, visum, passkontroll og toll – hvordan skal helsekontroll kunne skaleres for volum av reisende? Det er ikke mulig med dagens teknologi og kunnskap.

    Flyplassene i Norge har i snitt 1.5 millioner passasjerer til/fra utlandet månedlig. Det er ingenting i forhold de store internasjonale byene.

    Vi går inn i en ny reiseverden og tid, selv med en ‘effektiv’ vaksine.
     
    Last edited: 23. sept 2020
    RoadKing liker dette
  18. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    Det eneste som vel er i nærheten av å kunne skaleres opp til «normalt» reisevolum, er en slags puste/blåsetest ved innsjekk/security/boarding. Avhengig av hvor lang tid analysen tar, vil man da ha prøvesvar enten før boarding eller før ankomst. Og så får man lage prosedyrer for positive svar på grunnlag av det. Ideelt bør svaret være klar før boarding slik at passasjerer kan avvises, men det kan muligens funke med prøvesvar innen ankomst, så får vedkommende sitte igjen eller noe.
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Resultat av test må være klart før boarding.

    Myndighetene ved destinasjon/transit vil kreve dette av flyselskapet. Hong Kong og Saudi Arabia utestengte par exemple to Indiske carriers for å ta med corona-positive passasjerer.

    Kjappe (og muligens presise) antigen-tester er under utvikling. De er swab og gir svar på 15 minutter. Forklaring på forskjellen til PCR-test: link

    Lufthansa skal teste disse og IATA har noen forslag ute for standardisering:

    https://www.reuters.com/coronavirus-airlines-testing

    IATA calls for systematic COVID-19 testing before departure. link
     
  20. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som tror at massemarkedet (dvs. de som ikke må reise eller er helt hekta på reising) vil orke å reise samme hvor flotte og fancy rutiner og tester det legges opp til?

    Frykten for å bli offer for tester som er unøyaktige eller plukker opp andre influensatyper (har vel vært meldt noen bekymringsmeldinger rundt det) gjør det plutselig lite forutsigbart.

    Det som kanskje irriterer meg mest nå er at mange ser ut til å tro at en vaksine vil fjerne korona helt og/eller at massiv testing vil bringe oss tilbake til normalen. Om korona på magisk vis forsvant over natten så ville feilraten i testene alene føre til at vi hadde en jevn mengde med "smittede" (ikke syke, viktig viktig) så lenge vi testet mange nok. Bare på OSL ville man med en god test med en promille falsk positive svar sende noen dusin friske reisende i karantene hver dag med normal trafikk. Nå er ikke det realistisk akkurat, men fortsatt....
     
    Lars J liker dette

Del denne siden