Er EU 261-rettigheter dårligere når en har betalt med bonuspoeng?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Meg, 07. okt 2022.

  1. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk for alle svar! Iom. at noen har erfaring med at SAS fikser det, så er jo det en mulighet selv om det ikke er en rettighet.

    Så følger jeg at det blir TK som er 'operating carrier' per def. og derfor den som omfattes av EU 261. Det er ingen code share m SAS på denne flighten. Så tror jeg at jeg har funnet ut at Tyrkia har en lov likelydende med EU 261: Devlet Bakanlığı ve Ulaştırma Bakanlığından: (shgm.gov.tr) og derfor så gjelder det samme for TK ut av IST som i Europa.

    Så da blir det store spm. i hvor stor grad en tror at de vil prøve å følge dette eller om de vil sette seg på bakbeina hele veien... Jeg har levert klage til TK og skal prøve SAS et par ganger til.
     
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,854
    Likes mottatt:
    21,972
    Bonuspoeng:
    293
    Husker ikke hvilket nummer jeg ringte. Men er nok ett av de.
    Og ja, det er åpent for alle. Er jo egentlig for amerikanske kunder, men de har ikke reagert de ganger jeg har ringt dit =)
     
    Meg liker dette
  3. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,383
    Likes mottatt:
    7,782
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan kan de vite at du ikke er i USA på tidspunktet og dermed enklere kan treffe åpningstidene på det nummeret ;)
     
    Meg liker dette
  4. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Oppdatering:

    Forbrukerrådet mener at det er SAS sitt ansvar. De sier at "SAS solgte en gjennomgående flyreise til deg på strekningen A til B til C.
    Det har kommet en ny dom fra EU-domstolen om rettigheter ved flyreise med ulike flyselskap kjøpt som én reise gjennom reisebyrå. Dette kan overføres til din sak. Domstolen har i sin avgjørelse uttalt at det skal forstås som en "connecting flight" altså gjennomgående reise der den er sammensatt av et reisebyrå og passasjeren har betalt en sum og fått en billett for reisen. Det har du, slik jeg forstår det."

    SAS nekter via tlf og kundeservice å endre til annet enn andre bonusreiser og at jeg kan få tilbake poengene mine. Jeg fortsetter å ringe litt til, ev. så bestiller jeg andre billetter og krever refusjon av disse hos SAS.

    RETTSPRAKSIS I FØLGE CASE 436/21

    “Article 2(h) of Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004 establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights,
    and repealing Regulation (EEC) No 295/91 must be interpreted as meaning that the concept of a 'connecting flight' covers a transport operation made up of a number of flights operated by separate operating air carriers which do not have a specific legal relationship, where those flights have been combined by a travel agency which has charged an overall price and issued a single ticket for that operation, with the result that a passenger departing from an airport located in the territory of a Member State who suffers a long delay to the arrival at the destination of the last flight may rely on the right to compensation pursuant to Article 7 of that regulation.”

    VIDERE REFERANSER: EU 261

    3. This Regulation shall not apply to passengers travelling free of charge or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public. However, it shall apply to passengers having tickets issued under a frequent flyer programme or other commercial programme by an air carrier or tour operator.

    Art. 5.1a) sier at jeg har rett til å velge re-routing:

    1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:

    (a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8;

    Art. 8,1 b) and c) sier at det skal skje så likt som opprinnelige reiserute som mulig, på samme reiseklasse.

    1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between:

    (a) — reimbursement (…)

    (b) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity; or

    (c) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats.

    YTTERLIGERE PRESISERING I INTERPRETATIVE GUIDELINES TO EU 261

    Kap 4.2:

    'The air carrier should simultaneously offer the choice between reimbursement and re-routing. In the case of connecting flights, the air carrier should simultaneously offer the choice between reimbursement and a return flight to the airport of departure and re-routing. The air carrier has to bear the costs for re-routing or a return flight, and must reimburse the costs for the flight borne by the passenger where the air carrier does not comply with its obligation to offer rerouting or return under comparable transport conditions at the earliest opportunity.'

     
    furlong, Eddie47, paron and 4 others like this.
  5. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    837
    Likes mottatt:
    2,616
    Bonuspoeng:
    93
    Har du link til denne dommen?
     
  6. Meg

    Meg Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Kjetil L liker dette
  7. pma

    pma Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    33
    Her er en interessant avgjørelse fra Flyklagenemda:

    "Klager hadde en gjennomgående billett på SAS-dokument, og hans rettigheter etter EU-forordningen er da ikke påvirket av at hendelsen har skjedd utenfor EU med et etiopisk selskap. SAS er som følge av dette ansvarlig overfor klager. Klager har rett på standarderstatning for strekningen Addis Abeba - Seychellene med 400 Euro pr passasjer."

    https://reiselivsforum.no/digiforms...5151D5ABEF9ECBBC414092&xsessiontag=1243458872
     
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,092
    Likes mottatt:
    875,967
    Bonuspoeng:
    293
    Her er jeg spent på fortsettelsen ...
     
    furlong liker dette
  9. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    484
    Bonuspoeng:
    63
    Vil det si at man ikke f.eks kan kjøpe businessbilletter på egen regning og kreve refusjon, fordi det kun vil være standardkompensasjonen som er gjeldende eller er dette i tillegg?
     

Del denne siden