Presisering: Jeg mente nå - når SAS går over til nytt system (og ikke benytter OT lenger). Leste et sted at pengene skulle tilbakeføres, men ingenting om når...?
Signalene tyder på at OT sitter på gryna til opprinnelig avtale uavhengig av at de ikke kan oppgradere deg. Se bakover i tråden.
jeg spurte OT om refund for en reise i juni og fikk som vanlig en kryptisk epost med et uforståelig svar i retur. Gidder ikke kjøre chargeback sak for 30 euro.. det får vente til opprinnelig avreisedato
BREAKING NEWS: "SAS upgrade" er lansert http://www.sas.no/alt-om-reisen/for-reisen/oppgradering/ Skal prøve den nå, sender informasjon om kort tid Litt bakgrunnsinfo fra Diamond mail: " Enligt den information vi har så kommer uppgraderingar man sökt via Optiontown som inte blivit godkända innan vi bytte system att nekas per automatik. De vanliga reglerna för uppgradering via Optiontown säger att man får pengarna åter upp till 5 dagar efter den resa man önskade uppgradera om den blir nekad. Den senaste prognosen vi har haft är från igår och det var att tjänsten för uppgraderingar skulle vara uppe igår, alternativt idag under dagen."
Erfaringer fra oppgraderingsprosessen: Man taster inn PNR og etternavn, og kommer inn på upgrade.plusgrade.com der man får tilbud om å legge inn bud. I mitt tilfelle startet beløpet for upgrade Plus -> Biz med 220 Euro per interkont strekning, nesten nøyaktig samme beløp jeg betalte til Optiontown (215 Euro). Strekninger man ikke kan oppgradere er grået ut (hadde plus på OSL - CPH fra før) Neste skjermbilde taster man inn, fornavn, etternavn, email og kredittkortinformasjon. AmEx er tillatt, brukte SAS branded kort slik at det blir noen ekstra-poeng . Deretter ser man en sammenfatning, man huker av for "jeg bekrefter at..." Neste skjermbilde viser et sammendrag Noen sekunder etter får man en email som bekrefter at man deltar i lotteriet, og gir litt tilleggsinfo WHAT HAPPENS IF I'M UPGRADED? We'll email you between 48 and 36 hours before departure to let you know and charge your credit card / deduct EuroBonus points from your account based on the amount you offered below When you check in, you'll get a new upgraded boarding pass If you are not upgraded, you will keep your original ticket, and you won't be charged anything. Alt i ett, meget brukervennlig løsning, men det tyder på at Optiontown priser var (mye) lavere enn det man må ut med her. Jeg antar jeg konkurransen er ikke så stort enda (drar fredag - søndag) slik at jeg har gode sjanser for Biz til NRT
OPPGRADERINGSKATEGORIER Poor Fair Good Strong Excellent Min strekning: EWR-CPH - SAS Go Poor: Go --> Plus: 110 EUR Go --> Business: 385 EUR Fair: Go --> Plus: 185 EUR Go --> Business: 530 EUR Good: Go --> Plus: 265 EUR Go --> Business: 700 EUR Strong: Go --> Plus: 350 EUR Go --> Business: 870 EUR Excellent: Go --> Plus: 400 EUR Go --> Business: 995 EUR Min konklusjon: Jeg kommer sjelden til å by noe annet enn ´Poor´ med disse prisene. Kanskje en gang i blant klinker jeg til med ´Fair´, men alt over det er dårlig verdi etter mitt syn.
Mine strekninger: CPH-EWR og EWR-OSL - SAS Plus Poor: Plus --> Business: 220 EUR Fair: Plus --> Business: 315 EUR Good: Plus --> Business: 415 EUR Strong: Plus --> Business: 525 EUR Excellent: Plus --> Business: 600 EUR Min konklusjon: Lik pris begge veier. Poor eller nothing for mitt vedkommende. Setter min lit til Courtesy Upgrade i stedet.
Denne forsto jeg ikke helt: // As a EuroBonus member, will I earn upgraded points? If you are upgraded, you’ll earn EuroBonus points according to the new service class. Please note that when you are upgraded, you cannot earn points from any other frequent flyer programs even if another loyalty program membership number is assigned to your original reservation. Link Poeng som opptjenes på en oppgradering er EuroBonus-poeng. Når du oppgraderes kan du ikke opptjene poeng fra noe annet bonusprogram, selv om medlemsnummeret fra et annet bonusprogram er oppført på din opprinnelige bestilling. Link // Mener SAS at de ekstra oppgraderings-poengene ikke kan settes på et annet FFP, eller at hele flighten som blir oppgradert kun kan gi EB poeng?
En fordel vs Optiontown er jo at man ikke betaler noe før man evt blir oppgradert, og trenger dermed ikke vente på å få pengene tilbake.. Men enig i at prisene ikke virker særlig attraktive. La inn noen forespørsler nå på turer litt frem i tid, med laveste bud, så får vi se!
Dette var litt kjipt for de av oss som sympatiserer med Hellas, hvis det er sånn at alle poengene her må krediteres Eurobonus etter oppgradering. Jeg kom meg opp på gull hos Aegean etter en Optiontown-oppgradering med SAS på CPH-SFO, og hamstret bonuspoeng. Har også kost meg med 1200 poeng på innenriks per flight i Plus, med flybilletter betalt av andre og OT fra egen lomme. Jajajaja...
Selve løsningen ser jo veldig elegant ut da, blir spennende å se hvordan den vil fungere i praksis. Lurer på om prisnivået på kategoriene (poor, fair osv.) er fast eller om de vil variere etter belegg? Edit: Kan vel se ut som prisene er faste...
Hvilke billettklasser blir man oppgradert til? Kan ikke se å ha lest dette noe sted. I FAQ: "Den nye billettklassen i oppgraderingen gjelder som grunnlag for opptjening av poeng. " Vil de bli Biz Saver som før?
Jeg har fått full opptjening også. I artikkelen her på Inside Flyer stod det imidlertid at det "selvfølgelig" vil bli laveste opptjening i klassen man blir oppgradert til.
Da har jeg lagt inn Upgrade request på 2 turer jeg har i umiddelbar fremtid. Det er hhv DUB - OSL og OSL - MUC - OSL. La meg på laveste bud på alle tre legs. Så får man se om det slår inn. Har en magefølelse på at man kanskje kan slippe inn billig nå i oppstarten og at det kan strammes til ettersom tilbudet blir kjent og etterspurt. For min del kommer jeg til å vurdere veldig nøye hvor mye poeng jeg får på nordiske og korte europeiske flighter, for med EBG greier jeg meg godt med service tilbudet som er (kantine og fasttrack) dersom dette blir dyrt. Da tar jeg heller en langweekend med SQ til Auckland og tilbake for 26 laken og får gullkort på den måten .
Sjekket nå vedrørende upgrade på min oppkommende London-tur og minstepris fra Go til Plus er 70 Euro hver vei (140 tur/retur) og da er det "poor" eller dårlig sjanse for upgrade. Kan også velge å betale med eksisterende EB-poeng og da starter det på 5000 poeng hver vei (10000 totalt) Noen som vet om prisen er den samme for Diamond, Gold og Silver? Eller har ikke status noe å si?
Blir nok poor for meg også eventuelt fair om jeg flesker til engang i blant. Go til pluss er latterlig her ligger jo fair på omtrent det samme som man bestiller pluss direkte. Det er vel enkelig at status er innen for klassene. Det vil si noen med ingen status på fair går forran diamant i poor.
Sjekket til Hong Kong fra ARN i oktober, skulle ha minst 220 euro fra Plus til Business per person for poor. Synes dette var veldig dyrt, men vi får se om jeg kjøper noen lodd. Fikk forresten ingen problemer med å oppgradere barn, vi er 2 barn og 2 voksne på bookingen og ingen varsel om dette ikke gikk, ref det som var beskrevet i artikkelen her på insideflyer om at barn ikke kan oppgraderes. Regner med at dette da gjelder de under 2 år