Helt enig, og synes problemet er størst hos Scandic. Det er fordi de ikke har oppgradering av rom (eller sen utsjekk for den saks skyld) som OPPGITT fordel.
Da jeg primært brukte Nordic Choice var jeg så frekk å spørre hver gang jeg sjekket inn (dersom jeg ikke fikk oppgradering med en gang), og fikk ofte en eller annen form for oppgradering. Jeg synes det er helt håpløst at man skal måtte spørre.
Nå bor jeg på grunn av endret reisemønster mest hos Scandic (Finnes for eksempel ikke Choice-hoteller nord for Tromsø, og heller ingen i Lofoten), og de har et bonusprogram som på mange måter fungerer bedre. 150kr i restaurantvoucher og ingen avgift for å ha med dyr er eksempel på ting de har gjort rett. Men oppgradering av rom eller sen utsjekk har de "glemt" å legge inn i programmet sitt.
Jeg skrev en forholdsvis lang klagemail til Scandic, her er et utdrag:
"Deres bonusprogram har imidlertid etter min mening et par svært uheldige og unødvendige mangler sammenlignet med deres konkurrenter på det norske markedet. Helt spesifikt tenker jeg på sen utsjekk (viktigst) og oppgradering av romkategori ved tilgjengelighet.
Jeg kan ikke forstå hvorfor dere som nordens største hotellkjede ikke har råd til disse relativt lite kostbare, men veldig betydningsfulle, fordelene for de kundene som faktisk bor nesten like mye på deres hoteller som de bor hjemme. Det kan godt hende at resepsjonen ved hotellene er veldig imøtekommende og hjelpsomme på akkurat disse to punktene, og for alt jeg vet kan det hende dere har en intern policy på at denne fleksibiliteten skal vises overfor deres beste kunder. Det hjelper imidlertid lite dersom dette skal være opp til resepsjonspersonell å avgjøre ved hver enkelt anledning. Det fører til et veldig varierende opplevd servicenivå, som dere som kjede ikke burde kunne være bekjent av. Dette står i skarp kontrast til den forutsigbarheten jeg ellers opplever ved deres hoteller."
Og fikk deretter dette svaret:
"Takk for din henvendelse!
Takk for at du tok det tid til å sende oss denne tilbakemeldingen.
Jeg ser at du i dag er 3rd Floor hos oss og da skal tidlig innsjekk og sen utsjekk være gratis for deg. Tidlig innsjekk og sen utsjekk er noe som bør bestilles på forhånd da dette er avhengig av tilgjengelighet på den aktuelle datoen, så vi kan ikke garantere at det alltid vil være mulig, men er det mulig skal du selvfølgelig ikke betale noe for dette.
Oppgradering av rom er noe vi forsøker å gjøre så langt det er mulig for våre gjester som bor mye hos oss. Dette er ikke noe vi kan garantere deg da det også er avhengig av tilgjengelighet.
Jeg skal sende din tilbakemelding videre til de som jobber med vårt fordelsprogram slik at de kan ta del av din tilbakemelding. "