Spenn, Norwegian og Strawberry sitt nye bonusprogram

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av Nuvolari, 14. aug 2024.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,318
    Likes mottatt:
    5,882
    Bonuspoeng:
    183
    Det som er greia er at spenn kan ha en uspesifisert verdi på lik linje som EuroBonus. Dermed kan det bli ett eget lojalitetsprogram, hvor en kan nå status igjennom det å tjene inn ett vist antall spenn igjennom flyvninger og eller segmenter, med sølv og gull som nivåer.

    Da kan Nordic Choice di at 10 spenn = ei krone, Æ kan gi 12 spenn for ei krone, også kan andre partnere si sin redemption verdi på Spenn, også kan Norwegian ha sin egen tabell i forhold til hva du kan booke på *A eller Oneworld. Da kan de i praksis eie spenn i samarbeid med partnere, og ved det være en allianse kandidat på sin egen måte. Kanskje de kan holde Norse i live og med det kan Norse fungere som deres langdistanse partner også, så det er muligheter for dem ja.
     
  2. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,485
    Likes mottatt:
    8,935
    Bonuspoeng:
    183
    Norse og Spenn? Det er en spennende idè!
     
  3. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,237
    Likes mottatt:
    7,601
    Bonuspoeng:
    293
    Spenn kommer ikke til å ha statusnivåer. Man er fortsatt gull eller Platinum i Strawberry og/eller har fordeler gjennom Norwegian Rewards, men opptjening av "poeng" blir isteden Spenn. Det er ingen indikasjoner på at det at man er feks Platinum i Strawberry vil gi fordeler i Norwegian, men det kan jo endre seg etterhvert såklart.
     
    Last edited: 19. aug 2024
    kiev and freddyen like this.
  4. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,361
    Likes mottatt:
    8,755
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det kan absolutt være sannsynlig, HVIS det er riktig at Spenn skal samarbeide med Rema.

    Så nå er det bare å kaste seg rundt, kjøpe Stordalen-poeng for Trumf-penger - og så blir poengene etterhvert til flybilletter hos Norwegian via Spenn :)
     
    freddyen liker dette
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,361
    Likes mottatt:
    8,755
    Bonuspoeng:
    183
    Sjansen for at dette er etter min mening veldig nære 0.

    Og det er uansett ikke lett å se hva som skulle bringe dem nærmere enn av alliansene ved å bytte ut cashpoints med spenn.

    Det koster mye penger og logistikk å være medlemmer av alliansene, og dette er grunnen til at verken star eller oneworld har trukket inn mange av LCCene allerede.

    Når sjansen ikke er helt 0, fortsatt etter min egen mening, så er det fordi at Norwegian definitivt kan være kandidat til å bli kjøpt opp av et selskap som er i en av stor-alliansene - og dermed bli med på den måten.
     
  6. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,485
    Likes mottatt:
    8,935
    Bonuspoeng:
    183
    En annen ting som jeg har tenkt på er at Spenn er jo et relativt «norskt» navn. Dvs de har ikke noen ambisjoner om at programmet skal gå veldig langt utover landegrensene da…
     
    freddyen, kiev and Sonictravel like this.
  7. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,934
    Likes mottatt:
    29,299
    Bonuspoeng:
    183
    Tenkte det samme, kanskje de har lisensiert låten til Jokke? :D

    «Gi meg spenn
    Gi meg spenn
    Gi meg spenn så jeg alltid kan stikke et sted
    Spenn så jeg slepper å komme ned
    Spenn sånn at jeg kan stryke med i fred»
     
    Cumulus, kiev, holmen and 1 other person like this.
  8. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    772
    Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    93
    Spurte vår gode venn ChatGPT om hvordan Spenn ville tolkes i Norden og fikk følgende svar;
    1. Danmark: Ordet "spænd" finnes også i dansk slang, og det betyr omtrent det samme som i Norge, nemlig penger. Dansker vil sannsynligvis forstå hva du mener, selv om uttrykket kanskje ikke er like utbredt i alle miljøer. Det kan også bli sett på som et mer ungdommelig eller uformelt uttrykk.

    2. Sverige: I Sverige brukes ikke "spenn" som slang for penger. Her er det andre ord som gjelder, som for eksempel "kosing", "pengar" eller "stålar". For en svensk målgruppe vil "Spenn" kanskje ikke umiddelbart gi mening som penger, men de kan assosiere det med "spänning" (spenning) eller noe som har med teknologi eller energi å gjøre, på grunn av likheten med ord som "spänning" i elektrisk eller fysisk forstand.

    3. Finland: I Finland er svensk et offisielt språk, men finske uttrykk for penger er mer som "rahat". "Spenn" ville derfor sannsynligvis ikke gi mye mening for den finske befolkningen. Svensktalende finner kunne muligens assosiere det med det svenske "spänning", slik som i Sverige, men ikke nødvendigvis med penger.

    4. Island: På Island er språket svært forskjellig fra norsk, og "spenn" vil ikke naturlig assosieres med penger. Islendinger vil sannsynligvis heller ikke forstå ordet umiddelbart, men igjen, likheten med "spänning" (spenning) kan føre til at de ser det i lys av noe teknisk eller energisk.
     
  9. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,167
    Likes mottatt:
    7,845
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant observasjon. Det betyr at Strawberrys poengsystem må fortsette på normal måte i Danmark, Sverige og Finland? Som tilsier at det må fortsette på siden av Spenn i Norge også?
     
  10. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,334
    Likes mottatt:
    6,512
    Bonuspoeng:
    183
    Her tror jeg ChatGPT har diktet opp et svar. Svenske spänn og norske spenn betyr omtrent det samme ifølge ordboken: https://www.dinordbok.no/svensk-norsk/?q=spänn
     
    holmen liker dette
  11. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    772
    Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    93
    Sant, trodde også at det fantes, men aldri hørt det brukt, så trodde kanskje det ikke var spesielt vanlig.
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,596
    Likes mottatt:
    63,585
    Bonuspoeng:
    293
  13. appelsin

    appelsin Haudemann

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    E24 har en podcast med spenn CEO som ble lagt ut igår
     
  14. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    476
    Likes mottatt:
    632
    Bonuspoeng:
    93
  15. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,485
    Likes mottatt:
    8,935
    Bonuspoeng:
    183
  16. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    476
    Likes mottatt:
    632
    Bonuspoeng:
    93
    Skal høre den på vei hjem fra jobb eller på trening i kveld, kan oppsummere etterpå
     
    Flyingdutchman liker dette
  17. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    476
    Likes mottatt:
    632
    Bonuspoeng:
    93
    Det var egentlig veldig lite informativ podcast episode. Programmene forblir separate, det er bare Spenn som blir den nye valutaen for både Norwegian og Strawberry (og flere på sikt). Han som er leder virket veldig på at det skal skje i november at man da begynner å tjene "Spenn" istedenfor f.eks Cashpoints og Strawberry poeng. Ellers blir status og nivåer antagelig uendret i Strawberry, og sikkert det samme med fordelene man får for antall flyvninger hos Norwegian.

    Så da spørs det jo bare hvordan opptjeningen, konverteringen og prisingen blir for Spenn, men det var det ingen info om. Fant forøvrig spenn.no , kommer sikkert noe info her når det nærmer seg november.

    Lov å håpe at det enten blir uendrett verdi, eller bedre? :p
     
    eventyrer liker dette
  18. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,485
    Likes mottatt:
    8,935
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har nok liten tro på at det blir «bedre» i kundens øyne. Kanskje for PR-avdelingen, men.
    Hvis noe skal bli bedre for kunden, så må man få en merverdi tilbake som er høyere enn i dag. Det KAN oppnås med bedre utvalg å bruke poengene på, men jeg tror ikke vi kan regne med at vi får billigere flybilletter, billigere hotellrom, eller øket poengopptjening fra Norwegian eller Strawberry. Da må de i så tilfelle øke sine utgifter til kundeprogrammene, og det har jeg ikke noe tro på
    Men hvis de feks får opp en shoppingportal a la Viatrumf der man kan tjene poeng, samt en del flere partnere å bruke poengene på, så vil jo det være en forbedring.
     
    eventyrer liker dette
  19. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,237
    Likes mottatt:
    7,601
    Bonuspoeng:
    293
    Det ble snakket om at det skulle bli enklere for kundene å bruke Spenn enn henholdsvis Strawberrypoeng og cashpoints i podcasten. Både med tanke på at man har fler alternativer å bruke de på og at ett spenn tilsvarer en krone. Dette stemmer nok for mange, men for oss som vet hvordan man kan optimalisere bruk av poeng blir nok merverdien lavere.
     
    freddyen liker dette

Del denne siden