København – Singapore med Singapore Airlines i økonomiklasse

Singapore Airlines Boeing 777-300ER

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Mange av våre anmeldelser av flyselskaper handler om business eller first class, men det er mange som reiser på økonomiklasse, også på lange strekninger. En anmeldelse av opplevelsen «bakerst i bussen» hos Singapore Airlines er derfor på sin plass.

La meg slå fast med det samme: Singapore Airlines tilbyr et riktig godt økonomiklasse-produkt. Første del av reisen i oktober fra København til Singapore, var med en Boeing 777-300ER. Siden da har selskapet tatt i bruk sin nye støysvake Airbus 350-900 på ruten, så det samlede produktet er ikke blitt dårligere. Jeg hadde fornøyelsen av å reise videre med denne flytypen fra Singapore til Perth.

Check-in

Jeg var på flyplassen i god tid og valgte å sjekke inn ved skranken, primært for å høre om mulighetene for å få ledig sete ved siden av meg. Det var dessverre ikke mulig siden flyet var nesten fullbooket. Derfra gikk innsjekking knirkefritt og kvinnen bak skranken var et stort smil og ønsket meg en god tur. Den samme kvinnen sjekket boardingkortet mitt før ombordstigning, stadig smilende og hun husket meg. Hun gjorde absolutt til at jeg fikk en behagelig start på reisen.

Boarding

Jeg blir aldri kjempe-fan av C-terminalen på København lufthavn. Overordnet synes jeg det er litt for lite plass til så mange mennesker. Det er riktignok verst når Emirates skal boarde sine Airbus 380-er, men en nesten fullbooket 777 fra Singapore Airlines skaper også et visst mylder av mennesker.

Singapore Airlines økonomiklasse-kabin

Singapore Airlines skal ha skryt for at de faktisk håndhever den sone-boardingen som de annonserer i god tid at de vil praktisere. Det vil si first og business-class først, deretter reisende med små barn, reisende bakerst i kabinen og så videre. Sone-boarding er praktisk fordi det reduserer tiden du potensielt må stå og vente på at medreisende som sitter lengre fremme enn deg skal plassere håndbagasje.

Boarding gikk utmerket, men vi var allikevel 30 minutter forsinket ut fra København. Om det skyldtes trafikk-restriksjoner underveis eller annet, tør jeg ikke si. Kapteinen gav ingen informasjon om grunnen til forsinkelsen.

Setet

Jeg satt behagelig i setet og syntes godt om nakkestøtten som kan justeres opp og ned og som er formet for å gi god komfort til hodet. Setet byr dessuten på blant annet koppholder, stikkontakt til hodetelefoner, USB-stikk, et lite speil og en krok til å henge jakke på. Som på den nye Airbus 350 som brukes på ruten nå, så er denne Boeing 777 konfigurert med economy-setene 3-3-3 på tvers av kabinen.

Servering

Flymat kan være en blandet fornøyelse, men jeg synes faktisk at maten på denne flygningen var overraskende god. Til lunsj kunne jeg velge mellom en asiatisk-inspirert rett med svinekjøtt eller en fiskerett. Jeg valgte fisk og ble ikke skuffet. Bildet yter på ingen måte retten rettferdighet. Fisken var saftig, mosen velsmakende og spinaten hadde tyggemotstand. For å toppe opplevelsen ble det servert en nydelig is av det danske merket, Skarø, til dessert. Det hele ble servert av den smilende Singapore Girl.

Etter lunsj gikk det omkring fire timer hvor jeg stort sett ikke så noe til personalet. Resten av natten kom de imidlertid jevnlig gjennom kabinen med vann og juice. Savner du noe å drikke er det bare å trykke på knappen ved setet ditt som tilkaller personalet eller gå i galleyen. Det samme gjelder hvis du får lyst på et lite mellommåltid, som f.eks. chips eller frukt.

Et par timer før landing ble lyset langsomt tent i kabinen og personalet gjorde seg klar til å servere frokost. Igjen må jeg si at maten smakte bedre enn den så ut. Valget stod mellom en pannekake og steke nudler. Jeg valgte førstnevnte rett og den var, som nevnt før, ganske velsmakende.

Frokost

Underholdning

I seteryggen foran meg var det plassert en høyoppløselig touch-betjent skjerm med mange timers underholdning i form av film, serier, spill og mye annet. Personlig savnet jeg litt flere store, nye filmer.

Underholdningssystem

Service om bord

Overordnet synes jeg servicen på denne turen var veldig god. Personalet hadde styr på tingene, de fleste leverte service med et smil og det var aldri et problem å be om mer drikke eller snacks underveis.

Av menykortet som ble utlevert kort tid etter take-off fremgikk det også at man var velkommen til å be om sokker, tannbørste og andre nødvendigheter hvis behovet oppstod.

Denne anmeldelsen ble først publisert av Carl Erik Larsen for InsideFlyer.dk.

Foto: Carl Erik Larsen

An unexpected error occurred. Please try again later.