20 måneders abstinens nærmer seg slutten - med TK til Maldivene

Tråd i 'Reisebrev' startet av Lars J, 08. okt 2021.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Beklager lite oppdateringer her, vært for opptatt med sol, bading og avslapppning.:cool:
    Usikker hvor mye oppdateringer det blir herfra under oppholdet, går stort sett i det samme. Sol, bading, mat og drikke. Blir vanskelig å skille dagene. Noe som er helt greit kjenner jeg.
    Rundt 30 grader i lufta, og minst like varmt i vannet.

    Før reisen må jeg innrømme jeg var litt skeptisk til om diverse restriksjoner skulle legge en demper på turen, men:
    Alt har så langt gått på skinner helt siden vi forlot Gardermoen, foruten fremvisnig av div ekstra dokumenter, munnbind på flyet nedover samt litt redusert service var det meste som før.

    Her nede bruker ansatte munnbind, litt større avstand mellom bord, antibac dispensere på offentlige steder, ellers er det lite som minner om at COVID-19 eksisterer.

    Snakket med de ansatte og de melder om fullt belegg og at folk kommer fra alle verdenshjørner nå, "this is the new normal" som de sier.


    Resortene på Maldivene er i min mening en destinasjon som er ganske naturlig lagt opp på en slik måte at det ikke er veldig vanskelig og praktisere social distancing. Alle restauranter osv er uten vegger slik at dårlig ventilasjon ikke er noe problem.. Kan iallefall trygt anbefales utifra våres erfaringer så langt.


    Vi har en ovewater villa med utsikt mot solnedgangen.


    Legger ved ett par stemningsbilder

    1633852100323-01.jpeg
    IMG_20211010_175113-01.jpeg
    20211009_180150-EFFECTS.jpg

    IMG_20211010_103321-03.jpeg

    IMG_20211010_130013-01.jpeg
     
    Last edited: 12. okt 2021
    Baldrick, CKe, Origo and 45 others like this.
  2. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,005
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastiske bilder. Kos dere videre :)
     
    Lars J liker dette
  3. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Så ble det plutselig litt action i dette reisebrevet, skulle egentlig hjem med TK i dag.
    Siste døgn har det blåst veldig her og det har ført forsinkelse i sjøflyene som flyr til og fra øya.

    Ettersom TK flyr rundt midnatt hadde vi fått siste sjøfly som skulle gå 1430. Dette ble forsinket til 1700, og pga mye vind måtte det lande på en naboøy.
    Etter å ha fått beskjed om at alle utflukter med båt var avlyst i dag grunnet for mye bølger, var det med skrekkblandet fryd vi ble tredd på flytevester og beordret opp i en speedbåt for å kunne bli med dette flyet.

    Etter en 20 minutters båttur som får de fleste karuseller på tusenfryd til å blekne, ble vi møtt av en pilot som nektet å fly oss til MLE på grunn av at sjøflyene ikke kan operere etter det er blitt mørkt, ble fortalt at vi var 10 minutter for sent ute.

    Bye Bye TK Mle-ist-osl

    Da var det bare å snu med halen mellom beina og ta samme båttur tilbake til øya vi kom fra...

    Ble godt fulgt opp fra resortet og fikk gratis rom til i morgen, for å forhåpentligvis kunne reise da


    Ringte først SAS for å høre om de kunne flytte på bookingen, hadde lite tro på det selv, og det ble bekreftet av en ganske gretten engelsktalende kundeservicemedarbeider.

    Som nevnt kjøpte jeg Gouda reiseforsikring og ringte de for å forsøke få nye billetter, da de hadde bedre dekning på det meste ifht til min helårsforsikring, forklarte situasjonen til en hyggelig danske og etter ett par timer venting sitter vi nå med nye Business klasse billetter med TK i morgen kveld. Disse er booket i Klasse D, full flex billetter slik at de kan endres om vi ikke får reist i morgen heller. Var redd jeg skulle møte motstand siden det var award billetter, men ingen spørsmål rundt det. Sjekket pris selv før jeg ringte og TK skulle ha 30k pr stk..
    Veldig fornøyd med Gouda, 1600 vel anvendte spenn.



    IMG_20211016_170801.jpg
    IMG_20211016_165909.jpg
     
  4. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,403
    Likes mottatt:
    21,167
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig med trip report!
    Godt å se at forsikringen ordnet opp. Ble inspirert til å legge til et bilde av dokumentbunken som vi måtte ha for turen til Canada.
    Virker som interkontinental reising er litt preget av hickups for oss IF'ere, men at "systemene" (om det er flyselskap eller forsikringen) ordner opp veldig fint :)
     
    Eddie47 and Lars J like this.
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Håper det ordner seg i morgen …
    God tur hjem
     
    Lars J liker dette
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Har da fått planlagt avgang 0645 fra resorten.. hva gjør man i Male i 14 timer?
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk. Her blir det gulost for Sør Afrika.
     
    Lars J liker dette
  8. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Så var vi da på norsk jord igjen.
    Ankom Mandag morgen, ett døgn forsinket

    Ble lite live oppdateringer, da jeg stort sett sov hele veien så får prøve oppsumere i ett par poster her..

    Som nevt ett par innlegg over røk opprinnelig hjemreise og vi fikk dekket nye billetter via Gouda.

    Fikk en Garden Villa for natten på resortens regning, også maten ble vi spandert, selv om det i utgangspunktet ikke var noe resorten kunne lastes for.
    De skulle forsøke sette oss på første sjøfly ut av øya, men at dee ikke kunne garantere noe, fikk beskjed om at de skulle sende oss en melding rundt kl 0400 om de fikk det til.. så endte med å sette på alarm litt over 4.

    Etter en natt med lite søvn tikket det inn en melding litt over 4 at vi hadde fått plass på ett fly med avreise 0645.
    Med godt mot møtte vi i resepsjonen kl 06, som vi fikk beskjed om - fikk da litt frokost før vi satt å ventet på flyet. Været var fortsatt dårlig, minst like dårlig som dagen før, så jeg hadde ikke store fohåpninger.

    Etter å ha ventet til rundt kl 07 fikk vi beskjed om å komme oss opp i en speedbåt fordi flyet måtte lande på en naboøy. I hui og hast ble bagasje og persjoner kastet opp i båten og vi satte av gårde.. Vi hadde ikke før kommet ut fra havna før vi fikk beskjed om at flyet ikke kunne lande allikevel - da var det bare kjøre tilbake og lesse av alt igjen, for å så vente i resepsjonen.
    IMG_20211017_093352.jpg

    Rundt 0845 hadde været klarnet og vi fikk igjen beskjed om at flyet var rett rundt hjørnet, og denne gangen kom til å lande på vår øy.
    Men når vi gikk på brygga på vei ut skjedde det en plutselig værforandring
    Regnet pøste ned og det blåste som aldri før, sikten var også helt elendig, selv om vi stod under lite tak så ble vi gjennomvåte fra topp til tå..
    IMG_20211017_074318-01.jpeg
    Naturlig nok kunne ikke piloten lande denne gangen heller, så det ble å gå slukøret opp til resepsjonen igjen..

    På dette tidspunktet begynte jeg bli litt skeptisk om vi skulle komme oss fra øya i dag også, men ble beroliget av resepsjonen at dette nok gikk fort over
    IMG_20211017_072030.jpg



    Så sant som det er sagt, ved 10 tiden begynte været og klarne og vi ble nok en gang kastet i speedbåt, for nå hadde visstnok flyet allerede landet på naboøya.
    Rett etter vi hadde kastet anker oppdaget en russisk jente at hun hadde glemt ipaden i resepsjonen. Etter litt heftig kverrulering med kapteinen ble det til at vi måtte snu igjen, for å hente denne.

    Når vi endelig kom frem til naboøya sto flyet der, men selv om dette var reservert til oss fra vår øy, var det tydligvis mange som hadde vært på denne øya som også ville hjem, for etter at vi hadde boardet fant kapteienen ut at vi var 2 stk for mange, og visstnok hadde overlast.
    Etter å ha lest opp passasjerlista,hvor vi heldigvis stod, så var det 2stk forbannede tyske turister som måtte gå av flyet
    Snapchat-1900231436 (1).jpg

    Trakk ett lettelsen sukk når flyet endelig var kommet i lufta.. neste gang tror jeg det blir en resort med båtavstand til Male o_O

    Lite service og komfort på disse flyene, men utsikten oppveier for det meste. Fikk ett bilde av hva jeg tror må være Soneva Jani, villaer med vannsklie ut i havet..

    IMG_20211017_103136 (1).jpg

    Landet på sjøflyplassen på Male rundt kl 11, og hadde da ca. 11 timer før flyet til IST skulle gå..


    Fortsettelse følger..
     
    Last edited: 19. okt 2021
  9. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ikke akkurat redd for å fly, men lurer litt på hvordan det var oppi sjøflyet i det været? :eek:
     
    Lars J liker dette
  10. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Godt å lese at det gikk bra til slutt!

    Herregud som ungene (og jeg) hadde elsket å bo i en sånn villa! :D
     
    Reisegal, Jeanette and Lars J like this.
  11. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Hatt sjøfly på Maldivene 2 ganger og begge gangene har vi hatt siste flyet bort fra de øyene vi har bodd på. Er litt venting når man flyr TK hjem, men helt innafor å sove mesteparten av den flyturen. Sist var vi så fornøyde med oppholdet at vi ble en natt ekstra, var sjeldent det skjedde så resepsjonen trengte litt tid på å undersøke om det var ledig plass på sjøflyet til Male dagen etter. Det var ledig plass, men noen (nevner ikke verdendel) hadde med mye mer enn de tillate kiloene sånn at det ble en del styr ved avgang. Sliter jo noen ganger med vekta på WF sine småfly, så skjønner problemstillingen på Twin Otter sjøfly. Så bare flytta jeg billettene hjem til Trondheim og fikk en bedre reiserute uten de altfor lange layover rundt omkring. En av fordelene med å jobbe i flybransjen er at man kan gjøre nettopp det, men veldig avhengig at det er ledig plass da.
     
  12. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Litt mer turbulent enn utreisen var det, men overraskende lite.

    Tror det var høyde på bølger og sikt i forhold til landing på vann som var problemet, ikke vinden i seg selv.
     
    Last edited: 19. okt 2021
    Xflipper, Eddie47 and Jeanette like this.
  13. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Fy flate! Men rundt 4000USD i døgnet (+ skatter og avgifter) er dessverre "litt" mer enn vårt feriebudsjett rekker til...

    Capture.JPG

    Jaja, drømme kan man jo alltids :)
     
    Earl, Kristian, Reisegal and 4 others like this.
  14. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha sjekket Google Maps har jeg kommet fram til at det er Soneva Fushi som jeg har flydd over, uten at jeg tror tror dette nødvendigvis er noe særlig billigere :p
     
    Last edited: 19. okt 2021
    Travellingalf and Reisegal like this.
  15. Reisegal

    Reisegal Medlem

    Innlegg:
    115
    Likes mottatt:
    140
    Bonuspoeng:
    43
    Hei! Dette er Soneva Fushi ja,
    Har vært der ca 10 ganger siden de åpnet på slutten av 90 tallet. Fantastisk sted og kan virkelig anbefales. Har også vært på Soneva Jani som er litt dyrere. Dessverre blir stedet dyrere og dyrere for hvert år:( men de kommer av og til med noen gode tilbud.
    For de av dere som er på IG og lurer litt på hvordan villaene ser ut så har jeg mange bilder og noen videoer fra Maldivene liggende på min feed:
    @ronerling
    https://www.instagram.com/s/aGlnaGx...a_id=1832837092565335850&utm_medium=copy_link

    https://www.instagram.com/s/aGlnaGx...a_id=1830340979695504914&utm_medium=copy_link


    https://www.instagram.com/s/aGlnaGx...a_id=1833874923959809166&utm_medium=copy_link
     
    Last edited: 19. okt 2021
    Bolle, jgroneng, obay and 7 others like this.
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig effektivt ved ankomst på sjøflyplassen på MLE, ble møtt av representant fra resorten, vi og bagasjen ble geleidet til en ventende minibuss, vil tippe det tok 15 minutter fra vi forlot sjøflyet til vi var på MLE.

    Forsinkelsen på sjøflyet gjorde at endel ikke rakk sin connection denne morgenen også, blandt annet ett par fra Israel som reiste samme med oss måtte se Emirates flyet holde på med boarding fra bussen vi kjørte.. de hadde visst ikke forsikring heller så måtte kjøpe nye billetter selv.

    Hadde ca. 11 timer før flyet til IST skulle gå når vi ankom flyplassen.
    Med gjennomvåte sko og fortsatt ganske fuktige klær fristet det ikke å labbe rundt på MLE i så mange timer.

    Hadde gjort litt research på forhånd og funnet Hulhule Hotel som tilbydde dagrom til ca 200 USD rett ved flyplassen. Ettersom jeg ikke visste om/når vi ankom MLE hadde jeg ikke booket på forhånd, men gikk greit å bare møte opp i resepsjon, virket som de hadde mye ledig.
    Kjøpte også litt mat her til ca. 50 USD. Vet ikke om jeg får dagrom dekket på forsikringen, men håper på litt goodwill, da det er eneste utlegget jeg har ifbm med forsinkelsen, foruten flybilletter til 60k da.. :p

    Hotellet har både både eget basseng og egen "strand" som vi tenkte benytte,
    men ca. 5 minutter etter dette bilde ble tatt begynte det og hølje ned, så vi la de planene fra oss.
    Bildet er forøvrig tatt fra vårt rom som hadde egen terrasse mot stranden.
    IMG_20211017_121159.jpg

    Tiden på hotellet ble brukt til å spise, ta en dusj, og døse i senga, mens skoa ble hengt til tørk i AC. Fant etterhvert ut at dette ikke gikk fort nok, så måtte til slutt gå over til hårføner
    Snapchat-54484461.jpg
    Med tørre sko sjekket vi ut fra hotellet rundt kl 1930, og ble kjørt med hotellets transferbuss til flyplassen.

    Har man lang layover på MLE eller skal ha en natt mellom flyvninger kan jeg anbefale dette hotellet.
     
    Last edited: 19. okt 2021
    CKe, jgroneng, Upsaker and 18 others like this.
  17. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    På MLE måtte vi gjennom en sikkerhetskontroll før vi kom inn til innsjekkområdet, her ble også IMUGA/helsedeklarasjonskjema som må fylles ut ved avreise sjekket(ved utfylling får du en QR kode). Det var tydelig endel som hadde glemt dette for det var mange som ble sendt til ett eget området hvor det satt endel folk og trykket febrilsk på telefonen.

    Kom oss fort gjennom og fortsatte rett til TK innsjekk. Her viste vi frem pass og utskrift av EUDCC - agent gadd såvidt åpne vaksinepasset, tok ikke mange minutter før vi hadde boardingpass i hånda og kunne gå videre til passkontroll og sikkerhetskontroll før vi var i avgangshallen.
    Insjekk på MLE var forøvrig eneste gang vi måtte fremvise noe COVID dokumentasjon på reisen hjem

    Brukte siste rest av feriebudsjettet på litt suvenirer og gaver, før vi tilbrakte resten av tiden loungen.

    Som nevnt i andre tråder var det lite alkohol og spore i loungen, men glasscola trakk opp inntrykket, når jeg tenker etter var all drikke på glass, mulig det er noe plastforbud e.l ? Fant forøvrig mer som fristet og spise her enn i loungen på IST.
    Loungen var også overraskende stor, og imponerte i forhold til forventningene jeg hadde i forkant.

    Når boarding for TK731 IST-MLE ble annonsert var det på tide å tusle ned til gate.


    Alle gater på MLE er bussgater.
    Det var egen buss for C passasjerer, desverre trakk vi det korteste strået og kom sist ut av den ene døra de åpnet for avstigning.
    Siden vi var sist ut tok jeg meg tid til å ta ett par bilder av flyet, en B777.

    Det er utrolig hvor mye større disse flyene virker når du står på bakken ifht til når du boarder fra flybro..

    IMG_20211017_220221.jpg

    Denne B777 var konfigurert med gammel 2-3-2 konfig, forøvrig samme seter som var i A330, men med 2-2-2 config.

    Mulig B777 er bredere en A330 for det virket ikke smalere.

    C kabin var helt full, tror også Eco var full(var iallefall ikke mulighet å bestille billetter dagen før)

    Vi hadde vindusseter på rad 5, når vi gjorde setevalg første gang var det bare ledig seter på midten, så det så lenge ut som jeg måtte sitte mellom reisefølge og en tredje person, men når online check in åpnet 24 timer før, ble bassinet setene frigjort for booking, slik at vi fikk booket vindussetene.
    IMG_20211017_220504.jpg

    Har egentlig skuffende lite å rapportere om denne flyvningen, var så stuptrøtt at jeg fikk redd opp sengen og la meg til å sove rett etter vi hadde nådd marsjhøyde.
    Virket som nesten hele kabinen gjorde det samme.
    Våknet ikke før det var 1time og 30 minutter til landing og fikk frokost som smakte greit.

    Hadde også fått utdelt meny, mens jeg var i drømmeland så jeg kunne få en titt på hva jeg hadde gått glipp av
    IMG_20211018_050807.jpg

    Landet på IST litt før rutetid, ca 0430.
     
    CKe, jgroneng, Upsaker and 23 others like this.
  18. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    På IST var det gjennom sikkerhetskontroll.
    Selv 0500 om morran var det yrende liv på IST, jeg har aldri sett maken, har vanskelig for å se for meg at det var mere folk før COVID-19...

    Vi gikk rett mot loungen for å slappe av der, men som ved avreise var det vanskelig å finne sitteplass, endte opp på ett par kafèstoler.
    Som sagt på høy tid og åpne Business Class loungen som fortsatt er stengt...

    Tuslet til gate når vårt fly fikk status som "Boarding", etter vi kom frem tok det fortsatt 10-15 minutter før boarding faktisk begynte.

    A320Neo, samme som på utreisen. Fullt fly, vi ble ca. 20 minutter forsinket ut fra IST grunnet treg boarding, kabinpersonalet måtte spille tetris for å få plass til all håndbagasjen i hyllene.
    Normalen er på vei tilbake altså.

    Har ikke noen bilder fra IST og hjem, var mest interessert i å sove fortsatt.
    Landet på OSL litt etter rutetid, gjennom automatisk passkontroll, og gikk i tax freen for å handle tobakk til svigers... her var nesten hele avdelingen ribbet for tobakksvarer, tydelig at folk har fyllt opp lagrene de siste ukene det har vært mulig å reise..


    Når vi kom ut fra tax free lå allerdee bagajen vår og godgjorde seg på båndet.

    Gikk gjennom toll, og deretter på "grønt" i koronakontrollen, uten og måtte fremvise koronapass.


    Og med det var turen over.. neste planlagte IC tur nå er SAS C til LAX i April.. det gledes..
     
    CKe, jgroneng, Upsaker and 17 others like this.
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for en flott tur ..!
     
    Lars J liker dette
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig å følge. Lovnader om nye tider :)
     
    Lars J liker dette

Del denne siden