20 måneders abstinens nærmer seg slutten - med TK til Maldivene

Tråd i 'Reisebrev' startet av Lars J, 08. okt 2021.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183
    Endelig skjer det!

    Mistet oversikt over hvor mange CT bestillinger som har blitt kansellert av flyselskap eller grunnet reiseråd. Denne Maldivene turen ble opprinnelig bestilt for sommer 2020, flyttet til sommer 2021, og nå sist til Oktober 2021.

    Med snart 4 ubrukte CT begynner det spøke med å få brukt alle om man ikke hadde fått reist snart.

    Maldivene har vært åpent for turister siden sommeren 2020 med skiftende krav til innreise.



    For tiden er krav for nordmenn negativ PCR test 96 timer før avreise, i tillegg må man fylle ut en egenærklæring om egen helse(IMUGA) tidligst 24 timer før avreise. Gulfeber vaksine er påkrevd om du kommer fra/mellomlander I ett land hvor dette anses som endemisk, noe Tyrkia ikke er.

    Siden å reise i 2021 er en del annerledes enn i 2019 tenkte jeg oppsumere kjapt ang forberedelsene


    Testing

    Selv om mange rapporter at det fungerer greit og doukmentere negativ test med EUDCC sitt koronapass(gratis kommunal test) også utenfor EU, valgte vi å bruke OsloHelse sin PCR Fast Track test(med SAS rabatt)


    2 grunner til vi valgte dette.

    1: Føler dokumentet fra OsloHelse pr nå er en sikrere dokumentasjon i land som ikke er med i EU sitt koronapass system(får håpe dette blir standardisert globalt etterhvert)


    2: På Maldivene har vi en villa som måtte avbestilles senest 72 timer før ankomst for å få refusjon - med kommunal test hadde vi da snakket om ett tidsvindu på ca. 1 døgn fra vi tok test til vi måtte fått svar - dette var vi ikke villig til å sjangse på.

    Det var ingen kø når vi møtte opp en halvtime før tiden, vi kom rett inn og tok test, kjapt og effektivt.
    Svaret kom i løpet av ca 1 1/2 time.

    Kost for test 1500,-x2


    Forsikring

    Da reiserådet ble opphevet 1. Oktober var jeg ganske sikker på at jeg skulle slippe unne å kjøpe noen ekstra forsikringer, men ble gjort oppmerksom på at ingen(?) reiseforsikringer utenom Gouda sin enkeltreise forsikring dekker utgifter for pålagt karantene karantene, om du ikke selv er smittet.



    Vet ikke hvor ofte dette forekommer på Maldivene men fant noen artikler om turister som har blitt definert som nærkontakt og satt i karantene i 14 dager for egen regning.

    For 1600,- hos Gouda får vi dekket opptill 2000kr pr døgn pr person for karanteneopphold i tillegg til nye flybilletter hjem. Selv om dette er en ekstrakostnad som jeg i utgangspunktet hadde håpet og slippe føler jeg at det er vel anvendte penger. Bidrar til å kunne nyte dagene med noe mer senkede skuldre.


    Så da er vi oppe i en kost på 4600,- før reisen i det hele tatt er begynt, i tillegg var vi nødt til å ta ut en fridag for å få reist inn til Oslo og utført testen - får håpe verden snart går tilbake til litt mer normale tilstander.

    Reiser forøvrig med alle dokumenter skrevet ut i tillegg til digitalt – så det blir en solid bunke papirer

    IMG_20211008_090817 (1).jpg

    Reisen ble bestillt med CT via den danske gullmailen(R.I.P) og kostet 140 000 poeng for 2stk

    Reiseruten er
    OSL-IST TK C A321
    IST-MLE TK C A330
    Sjøfly ut

    Sjøfly tilbake
    MLE-IST TK C A330
    IST-OSL TK C A321


    Før pandemien hadde bruk av CT på en slik reise vært ganske skuffende, mantraet har vært å fly mest mulig, og minst 2 leg i F!

    Men samtidig som COVID helvete har dratt ut, har forventningene sunket tilsvarende, så selv med en "kjedelig" rute, og @haifinn sin varierende opplevelse for kort tid siden, kan jeg ikke si annet en at jeg gleder meg (nesten) like mye til å endelig kunne reise nå som om det hadde vært LH F, SQ F eller NH F.

    Bare veldig takknemlig for at det nå begynner bli mulig gjennoppta hobbyen som har preget mye av livet siden jeg ble hektet på dette rundt 2015.

    Fortsettelse følger!
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk nesten sjokk når jeg parkerte på P2(hvor jeg pleier stå) tror jeg aldri har sett det så fullt før, hadde regnet med å få plass nærmest terminalen, men måtte nesten kjøre så langt vekk det var mulig for å oppdrive plass.
    Virker som reiseaktiviteten har tatt seg veldig opp nå.

    Insjekk hos TK på OSL gikk uten problemer, fikk boarding pass helt frem til Male, måtte fremvise negativ PCR test, bekreftelse for reservasjon på Maldivene og COVID-19 sertifikatet, ingen spørsmål om helseregistreringen for Maldivene, mulig det blir gjort i Istanbul..
    Hadde på forhånd tenkt til å prøve vise frem EUDCC bekreftelsen på negativ test, for å se hvordan det ble mottat ifht OsloHelse sitt dokument, men glemte det i eurforien av og være på OSL igjen

    Ankommet Gullstua med utsikt til COVID-19 testfasilitene, stort sett barn som testes nå virker det som.

    IMG_20211008_154102 (1).jpg IMG_20211008_154053.jpg
     
    CKe, sunshine, afirm and 27 others like this.
  3. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,384
    Likes mottatt:
    12,110
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig @Lars J . Ønsker dere riktig god tur. TK ble kanskje nedsnakket i reisebrevet mitt, men til og fra osl Ist m nye A320Neo var det utmerkede seter og ife. Ist-mle flygning var kl 02.10, etter 7 t kjedelig lounge. Opplevelse bar nok preg av det.
    Nyt de fine fargene og herlige klimaet på Maldivene. Ønsker dere en herlig ferie, slik vi hadde det
     
    Last edited: 10. okt 2021
    drsyk and Lars J like this.
  4. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Lenge siden sist jeg kan huske at det ble startet 2 reisebrev om interkontinentale reiser på en og samme dag. Det er godt å se folk er på farten igjen. Håper det blir en bra tur med TK! Gleder meg til å lese mer, god tur :)
     
    drsyk, Kristian, Lars J and 6 others like this.
  5. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,268
    Bonuspoeng:
    183
    God tur!
     
    Lars J liker dette
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Bare "litt" misunnelig her jeg sitter på lugaren i Nordsjøen... God tur!
     
    drsyk, Sunnfjordingen and Lars J like this.
  7. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183
    OSL-IST ble flydd av A321Neo. Veldig fresht fly med "ordentlige" C seter. Dette er en helt annen liga en hva andre *A selskaper tilbyr intra Europa.

    Bortsett fra velkomstdrinken som Turkish er kjent for manglet, var servicen slik jeg hadde forventet den pre covid.

    Et evig gnål om at alle måtte bruke masker på PA anlegg gjennom hele turen, vet ikke om det er rutine eller det var noen som var sløve med maskebruk og trengte en påminnelse..

    Så og si fullt fly, men ett par seter ledig i C.


    C passasjerer fikk boarde først, men ble allikevel en mølje så fikk ikke tatt ordentlig bilde av setene, låner derfor ett fra nett.

    images.jpeg.jpg IMG_20211008_174227.jpg IMG_20211008_174236.jpg
    IMG_20211008_183520.jpg
     
    CKe, Kalsnes, sunshine and 29 others like this.
  8. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183
    Kun sikkerhetskontroll ved transit på IST.

    Fant frem til loungen, den var veldig full som flere har rapportert, vanskelig å finne sitteplass.
    At de ikke har åpnet den andre loungen kan ikke være noe annet en kostnadsbesparende tiltak av TK

    Matutvalget er også så som så, ett par stasjoner som serverer toast og suppe, ellers litt frukt, grønt og desserter pakket inn i plast.

    Kan ikke si jeg har sett noe bobler heller, selv om jeg ikke har lett aktivt enda.

    Prøve å få litt å spise og drikke før avgang til MLE, flyet går rett før 0300 så usikker på hva slags service som kan forventes der. Tror uansett søvn skal prioriteres så man ikke er helt ødelagt ved ankomst.

    IMG_20211008_233456.jpg IMG_20211008_233415.jpg
     
    Last edited: 09. okt 2021
    CKe, Kalsnes, Pyro and 23 others like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig med reisebrev. Keep it coming!
     
    Lars J, Xflipper and obay like this.
  10. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183
    Før flyet til MLE ble PCR test dokumentasjonen sjekket igjen. Tok 5 sekunder, så det var ikke rare sjekken,virket som det eneste de verifiserte var at navnet på arket stemte med det i passet. Fikk meg til å tenke på at disse dokumentene er utrolig enkle og forfalske, skjønner godt at Norge krever en verifiserbar løsning.

    boarding skjedde samtidig for business og økonomi gjennom 2 separate sluser, egen bru for C passasjerer.

    flyet var av typen A330, var veldig skeptisk til denne kabinen ut ifra bilder, den ser utdatert ut, gammel IFE, setene er veldig lite private. 2-2-2 oppsett.
    Mine antagelser stemte nokså godt, på en dagflight så ville jeg nok prøvd, om mulig å få en annen kabin, men for en nattflight hvor stort sett senga er viktig så fant jeg ut at punktene over hadde lite å si.
    Setene er brede og benplassen må være noe av det største jeg har opplevd i C, kan ikke være så langt unna hva du får i F med f.eks TG eller LH.

    Som til IST, var også dette flyet fullt, også C kabin.
    velkomstdrinken og varme kluter glimret med sitt fravær også her, ble ikke tilbudt noe å drikke før de begynte middagsbestilling, kan egentlig ikke skjønne hvorfor da all annen service virker være normal.
    Etter å lest reiebrevet til haifinn, hadde vi anelser om at det kunne ta tid for å få drikke så vi hadde tatt med litt fra loungen, ett lite protip der altså.

    Undertegnede er over gjennomsnittet glad i amenity kit, og veldig fornøyd med at dette ble utdelt på denne turen, ny type i samlingen:)

    Middagservering som vanlig, men dette fristet ikke 03:30 på natta, så vi hoppet over denne og bestillte kun 2 flasker vann og la oss for å sove, virket som 90% gjorde det samme.

    Bestillte vekking til frokost

    Tok sjangsen på og sove/ligge uten maske da jeg så de fleste andre også gjorde det, dette virket det ikke som crew reagerte på.
    Slet litt med innsovning så surfet litt på nett før Jon Blund kom :)
    TK tilbyr 1GB internett gratis i C, nettet virker være en god del vassere enn SK sitt på longhaul.
    .
    Pluss i margen for at crew tok seg av oppredning/klargjøring av seng.

    våknet av oss selv ca 30 minutt før frokost, gikk for omelett noe som viste seg å være ett bra valg, etter frokosten var fortært, sitter vi akkurat nå og ser ut på utsikten under innflyning til MLE.


    alt i alt fornøyd med TK flightene ut til MLE, ja service kunne vært bedre med bl.a pre departure drink, eller i det minste tilbud om en flaske vann i setet.
    Men det man har fått tilbudt av mat og drikke har vært av god kvalitet, greie seter og crew har vært hyggelige og imøtekommende hele veien.

    skal jeg til MLE igjen noengang, så tar jeg gjerne samme ruta igjen( om det ikke er noen andre spennede routinger tilgjengelig), nå om dagen må man nesten ta til takke med det lille som er mulig å booke..

    IMG_20211009_022832.jpg
    IMG_20211009_023534.jpg
    IMG_20211009_025142.jpg
    IMG_20211009_025135.jpg
    IMG_20211009_030749_931.jpg
     
    CKe, NorFlight, Kalsnes and 31 others like this.
  11. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,595
    Bonuspoeng:
    183
    God tur og veldig interessant å få detaljer om reise/dokumentasjon og annet i disse merkelige tider! :)
     
    Lars J liker dette
  12. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    2,887
    Bonuspoeng:
    93
    Nydelig.
    Enig med @Sonictravel her, beskrivelse av forberedelser ifbm reise i covid er vell så interessant som selve reisen.
    God tur:)
     
    Lars J liker dette
  13. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183
    Ankomst MLE gikk fint, alle som ankommer blir screenet for temperatur, passkontroll med sjekk av pcr test igjen.

    Deretter en "sikkerhetskontroll" hvor man måtte kjøre bagasjen gjennom en røngtenmaskin, men ingen sjekk av hva du har i lommer/på kroppen. :confused:

    Prio bagasjen kom raskt på båndet, fant fyren som holdt skiltet med vårt resort og ble geleidet til innsjekk for trans maldivian. I løpet av 5 minutter så var vi på bussen mot deres terminal.

    Lite *A fordeler å spore her:p endte med å kjøpe to bokscola til 10USD.

    En times venting på andre passasjerer før vi kunne ta av med sjøfly.
    Fikk sete rett bak pilotene og kunne følge med på alt som skjedde i cockpit.

    IMG_20211009_130050.jpg

    IMG_20211009_115515.jpg
    IMG_20211009_133602.jpg
     
    CKe, NorFlight, Kalsnes and 31 others like this.
  14. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    5,055
    Bonuspoeng:
    183
    En vet en er på sydligere strøk når pilotene flyr barbeint :D:p
     
    Storbaba, Kalsnes, Rscott and 18 others like this.
  15. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,268
    Bonuspoeng:
    183
    Vakkert
     
    Lars J liker dette
  16. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig reise og ditto brev. Flott med så mange detaljer!

    Det ble mye flashback fra vår tur med TK til BKK for noen år siden, unntatt alt som har med korona å gjøre selvfølgelig. Fullt i loungen, samme seter på langstrekket, og muligens også samme menyen! I hvertfall fikk vi lammekoteletter, meget gode sådanne.
     
    Lars J liker dette
  17. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    En vet en er opptatt av detaljer når en spotter dette ;)
     
    EgilSk, Lars J, obay and 1 other person like this.
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig saker! Fantastisk! Enda mer Maldivene og mer fristelser, tror står over å kommenter TK da @Edvard er tydelig opptatt å bevare æren og verdigheten til TK :rolleyes:

    Riktig god tur på etterskudd og god tur videre :)
     
    Last edited: 10. okt 2021
    Lars J, jgroneng and haifinn like this.
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du er en voksen mann drsyk og har min tillatelse til å tale fritt. Go for it!

    Jeg er ingen stor fanboy av Turkish Airlines, men flyr dem ofte grunnet (det helt rå) rutenettverket og deres flygetider. Derfor poster jeg oppdateringer om TK, på samme måte som de andre jeg flyr mye med; SQ/LH/LX.
     
    ordnetseg, Lars J, milehigh and 2 others like this.
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for tillatelsen, men unnlater så skrive skjevfordelt subjektiv formening fremover baserte på eksemplarisk skildring av TK både av @haifinn og @Lars J . Begge har påpekte etterdønninger av Covid’n. Jeg har selv vært på IST med et mat bonanza av den bedre sort, sett reisebrev av medforumister som setter TK C long haul som en anstendig aktør i C, men det en fryktet er om de noensinne vil returner igjen til pre-covid nivå før egen avgang. Krysser fingrene for at onboard chef har fått ansettelse forholdet tilrettelagt ombord long haul og det opprinnelig meny utvalget, samt
    Bobler snart blir prioritert for oss reisende i C (avreise hjem SIN 26.12.21, hvis mulig) Dessverre er det utenfor våre hender, så vi får bare være tålmodige og håpe på det beste, ønsker deg fortsatt en god søndag kveld videre. :)
     
    Lars J, haifinn, Points4Fun and 4 others like this.

Del denne siden