SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

  1. dkvt

    dkvt EBD

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    63
    [moderator]
    Edit: link til FAQ for SAS Eurobonus Mastercard Premium (Google Docs).
    [/moderator]

    Logget inn på SAS Mastercard appen og ser nå at man kan oppgradere kortet til Premium for kr 1495 i året. Får da:

    - 10000 ekstrapoeng i velkomstpremie
    - 1000 grunnpoeng pr mnd du bruker kortet
    - Fly Premium (Premium gir deg tilgang til Fly Premium hvor du kan bestille bonusreiser i SAS Plus eller SAS Business men bare betale for SAS Go)
    - Opptil 25 ekstrapoeng pr 100kr (15 poeng for kjøp, 20 poeng på kjøp i utenlandsk valuta og 25 poeng på sas.no)

    Er vel bare å kjøre på?

    [moderator]
    Edit: link til FAQ for SAS Eurobonus Mastercard Premium (Google Docs).
    [/moderator]
     

    Attached Files:

    Last edited by a moderator: 15. okt 2017
    jonss, afirm, Anton80 and 5 others like this.
  2. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Virker litt dpennende. Takk for tipset.
     
  3. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    @dkvt
    Her er det bare å kjøre på spør du meg! Har du noen link etc til dette?
     
  4. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    - F Business for prisen av Go??? :eek:
    - 33.000 EBB for Gullkort :eek:

    Siden jeg ikke får Amex Platinium på grunn av litt for lav inntekt, så er dette det beste kortet jeg kan få, søknad innlevert, og godkjent :cool::D
     
    Last edited: 14. mai 2017
  5. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    @Snabelfaen
    Hvis det faktisk stemmer så må jeg nok bestille et MasterCard ja ;)
     
  6. dkvt

    dkvt EBD

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    63
    Har ikke noe link, men får muligheten til å oppgradere når jeg logger på nettbank/appen. Kanskje det kommer mer info over helgen hvis det er ifm oppgradering av Eurobonus-systemet..

    Blir i så fall ganske greit å skaffe/opprettholde Gull. De 1000p du får hver måned telles kun mot opptjening av EB status og kan ikke brukes mot bonusreise. Kortet blir også bedre enn Shell MC på 15p vs 13.89p. Og bedre enn SAS Amex på sas.no 25p vs 20p. Men må forsatt ha Amex for CT :)

    Fly Premium tar jeg med en klype salt inntil videre. Er nok ikke så fantastisk som å bare bestille en Go, så får du Plus/Biz..
     
    Baldrick liker dette
  7. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er veldig spennende! :)
    Når de nå har åpnet muligheten for å opptjene grunnpoeng via kredittkortselskap, så baner jo det vei for at vi endelig kan få et Amex Elite-kort her i Norge også, slik vi ble lovet på MegaDo6 i Frösundavik.. I Sverige gir jo det 20000 grunnpoeng hvert år.. Spørs vel om man da eventuelt får kombinere disse to... :cool:

    Og jammen er nettbanken til Amex nede nå. Jeg vil gjerne tro at det ikke er tilfeldig, og at det kommer noen nyheter der snart også..
     
    Misterix and Stuttfeiten like this.
  8. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Du logger deg på SAS Mastercard Appen, og logger deg på nettbanken. Når du kommer inn på nettbanksiden, så ser du på menyen, der ligger tilbudet. Der kan du søke :-D

    Hvis du ikke har SAS Mastercard, så bør du søke på det, også kan du oppgradere det til preminum når du har fått kortet :)
     
    Misterix liker dette
  9. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Får feilmelding :(
     
  10. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ut som at EBD får 50% rabbatt på årsprisen også... Appen tilsier 750kr i året for meg.
     
    dkvt liker dette
  11. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Hmmm dette lukter det devaluering av når alle får tilgang til 25 poeng per 100lapp når 20 per 100lapp tidligere kun har vært tilgjengelig for "rikinger".

    Ber til høyere makter for at SAS ikke begynner som amerikanerne med noe á la "eqm" og "eqd" for å gjøre det vanskeligere å dra på mileage runs for eksempel. men om basispoeng skal skilles fra ekstrapoeng i større grad enn før så kan det jo være fare for det.

    Men men nå er jeg en pessimist av natur også da...
     
    Mbj and Stuttfeiten like this.
  12. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Opptjening etter billettpris synes jeg er en fornuftig retning å gå og vil også motvirke devaluering noe.
     
  13. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Har knust litt tall i forhold til dette kortet:

    Med dette kortet så får du 15 poeng pr 100 lapp, 20 poeng i utenlandsk valuta, også 25 poeng på billetter booket på SAS sine hjemmesider. Det at årsgebyret er på 1495 Kroner nøytraliserer den fordelen med de 5 ekstra poengene pr transaksjon med dette kortet.

    Jeg bruker taksten en får for å konvertere Trumfkroner som Gullstandard, som jeg beregner fordelene av dette kortet i forhold til andre kort.

    Ut i fra dette så koster en C til Kina, Japan og USA 7200 trumfkroner i Business Class, mens en billett med dette kortet vil koste 4320 trumfkroner, noe som er 2880 kroner billigere enn før. Beregningen er gjort ut i fra laveste statusnivå. Dette vil gjøre det mer realistisk for en normal person å bruke Trumfkronene sine på en C tur i SAS Business til USA :)

    En selvlaget tabell ut i fra prisen på en C Business class til Hong Kong, Los Angeles, med flere destinasjoner vil koste om du skulle konvertert Trumfkroner til poeng og booket med dem.

    EBB = 4320 Tr\kr <ws> 7200 Tr\kr = 2880 Kr fortjeneste
    EBS = 4104 Tr\kr <ws> 6849 Tr\kr = 2745 Kr fortjeneste
    EBG = 3888 Tr\kr <ws> 6480 Tr\kr = 2592 Kr fortjeneste
    EBD = 3024 Tr\kr <ws> 5040 Tr\kr = 2016 Kr fortjeneste

    Fortjeneste regnet ut i fra om du kun booker en t/r Norsk By - Hong Kong. Reiser du flere i C, så vil det lønne seg kraftig :)

    EBB er 2880 kroner - 1490 kroner = 1380 kroner Billigere :)
    EBS er 2745 Kroner - 1490 kroner = 1255 kroner Billigere
    EBG er 2592 kroner - 1490 kroner = 1092 Kroner Billigere* :(
    EBD er 2016 kroner - 745 Kroner = 1271 kroner Billigere


    * EBG hadde gebyrfritt EBB mastercard, så her mister de 345 kroner i året i rabatt, som de ellers ville fått, så Gullmedlemer mister gratisfordelen på 345 kroner på det oppgraderte masterkortet, mens EBD får halvert utgiften, noe som gjør at de tjener 400 kroner på denne avtalen. EBG blir sittende med svarteper i denne "oppgraderingen" på mastercard :(

    Tilslutt så går jeg igjennom de 1000 poengene i måneden som du kan tjene opp i forhold til Gullkortet, noe som er 12.000 poeng i året. Det som er haken med disse poengene, er dette er poeng som ikke kan brukes, de går bare i forhold til opptjening av nivåer. Så når SAS sier at det blir lettere å tjene til sølv, så mener de at det kun trengs 8000 poeng i året å tjene seg opp til sølv om en har dette kortet, så en tur til Kina eller USA holder for å oppnå sølv, det gjorde det ikke før.

    Videre så vil det kun kreve 33.000 poeng for å oppnå Gull, så dette blir mye enklere for noen, for meg som EBG så blir det mye lettere å vedlikeholde Gull på normal plan, med at 3 langturer holde til Gull, eller to turer i SAS+ vil også gjøre susen.

    Vil det lønne seg å søke på dette kortet?

    Kommer an på.... Dette kortet er i mine øyne ei felle om du ikke skal bruke poengene på å fly SAS Business til USA, Kina eller Japan. Hvis du skal gjøre det med bonuspoengene dine, så er dette kortet for deg, det er på linje med ett Amex Preminum kort etter min mening :)
     
    Last edited: 14. mai 2017
    Ursa liker dette
  14. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant!
    Eg skulle akkurat til å kansellere kortet mitt men no må det vel bli oppgradering i staden.

    Er det nokon som veit kvar eg søkjer om ny pin-kode? Kortet har ikkje blitt nytta i særleg grad, og denne har gått i gløymeboka.

    EDIT: Eg fekk også feilmelding då eg prøvde å søke, "Teknisk feil".
     
    Last edited: 14. mai 2017
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,588
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg får også teknisk feil når jeg søker gjennom appen. Kanskje dette ikke fungerer før på mandag, etter at Eurobonus er migrert?
     
  16. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det ser ut som det blir nytt kort her også, og blir nok til at shellkortet går i skoffen og at det nye blir brukt på kjøp av alle flybillettene hos SAS fremover.
    Det med premium fly reiser er vel kun med SAS, så det begrenser tilgangen til C som allerede er dårlig. Blir uansett spennende å se hva man kan få ut av dette.

    PS vil også legge til at de 12 000poeng kun mot status gjør sjangsen for at jeg tar EBD i neste periode betydelig høyere.
     
    Last edited: 14. mai 2017
    dkvt liker dette
  17. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er en F tur. De fleste bruker F som en betegnelse for firstclass?
    Forstod heller ikke helt dette med at EBG/EGD betaler mindre "trumf" for å fly C med SAS? Det er vel kun ved best tilgjengelig, hvor prisen er nesten det dobble hvor man får en rabatt.
    Skal du reise C med SAS så koster dette 100 000poeng uavhengig av status! Eller 60 000 i go.
    Det er heller ikke kommet så mye info rundt "fly premium" så tror man er litt optimistisk om man tror at tilgjengeligheten i C blir noe særlig mye bedre, men artig med noen lodd her også.
     
    Last edited: 14. mai 2017
    Snabelfaen liker dette
  18. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Høres sendende ut. venter på mer info ang "fly premium" og om eventuelt amex kommer med lignende. Virker jo som om dette kan ha sammenheng med oppgradering av EB? :rolleyes:
     
    Stuttfeiten liker dette
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,909
    Likes mottatt:
    57,588
    Bonuspoeng:
    293
    Linkene som skal vise prisinformasjon osv fungerer ikke, så det er nok ikke klart ennå. Mulig i morgen?
     
    Xflipper liker dette
  20. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Venter hvert fall med å skaffe MasterCard før all info er ute. Og hvis det ikke blir flere tilgjengelige bonusbilletter (da spesielt med SAS i Biz) så hjelper den delen lite. Men det blir vel forøvrig den enkleste og billigste måten å oppnå 12 000 basis poeng på + en gratis tur innenriks f. eks.
     

Del denne siden