Tier points run til USA, del 1: Derfor er det verdt å sikre gull!

Veien til OneWorld Emerald

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Det er ingen tvil om at Star Alliance står sterk blant våre lesere. Mye på grunn av SAS sine posisjon i det norske markedet. Hva skal man strekke seg etter når EuroBonus Diamond nærmest kommer av seg selv?

Bakgrunn

Da det etter hvert visste seg at SAS likevel ikke ville tilby «rollover»-poeng slik de nærmest lovte for snart to år siden, var det mange EB Diamant-medlemmer på forumet vårt som begynte å revurdere reisestrategien sin.

Et åpenbart alternativ var å utvide horisonten og spre reisebudsjettet for å oppnå status også hos andre flyselskaper og allianser, som er akkurat det denne artikkelserien handler om. Foruten å utvide horisonten og øke valgmulighetene mine hadde jeg et ønske om å bli kjent med nye flyselskaper,  premiumkabiner, lounger og andre fordeler, og dele mine erfaringer og opplevelser med nettsamfunnet vårt.

British Airways og OneWorld

OneWorld og British Airways Executive Club var et veldig enkelt valg av flere årsaker:

  • OneWorld har noen av de absolutt beste loungene som finnes. Cathay Pacifics Business og First Class lounger i Hongkong, flere av Quantas-loungene, Finnair Executive lounge, British Airways Galleries og American Airlines Flagship Lounge for å nevne noen.
  • Når det ikke finnes gode alternativer med Star Alliance booker jeg som regel i OneWorld. Ofte går turen da med Finnair, British Airways, American Airlines eller Qatar.
  • God tilgjengelighet på rimelige premiumbilletter fra Oslo i OneWorld, for eksempel med BA First eller Qatar Business. Dette gjør det enklere å opprettholde toppstatus sammenlignet med SkyTeam.
  • Med mitt nåværende reisemønster er British Airways Executive Club det lojalitetsprogrammet hvor jeg lettest kan nå Emerald-nivå i OneWorld.

Veien til OneWorld Emerald

OneWorld Emerald

Kravet for å nå OneWorld Emerald i British Airways Executive Club er 1500 tier points. Det kan godt tenkes at det finnes bedre eller enklere måter å nå dette nivået på, men av ren nostalgi (reise tilbake til San Diego på de samme rutene jeg fløy i 1992) og tilgjengelig tilbud fikk meg til å gå for denne todelte strategien:

  • Januar 2018: British Airways og American Airlines First Class til Orlando og videre til San Diego. Denne turen vil gi meg 940 Tier Points og BA Silver (OneWorld Sapphire) status.
  • Mai 2018: Qatar Airways business class til Aukland. Denne turen vil gi meg ytterligere 600 Tier points og BA Gold (OneWorld Emerald).

Reiserute

Fra Til Avgang Ankomst Flyselskap Klasse Flytype Tier points
20.01 kl. 07:30 20.01 kl. 09:05 OSL LHR BA Business A320 40
20.01 kl. 12:45 20.01 kl. 15:55 LHR PHL BA First B747-400 210
20.01 kl. 18:15 20.01 kl. 21:01 PHL MCO AA First A321 40
21.01 kl. 10:20 21.01 kl. 13:09 MCO LAX AA First B737-800 140
21.01 kl. 13:50 21.01 kl. 14:42 LAX SAN AA First E175 40
21.01 kl. 19:51 21.01 kl. 20:54 SAN LAX AA First CRJ-700 40
21.01 kl. 21:30 22.01 kl. 05:20 LAX MCO AA First A321 140
22.01 kl. 16:40 22.01 kl. 19:20 MCO JFK AA First B737-800 40
22.01 kl. 21:45 23.01 kl. 09:35 JFK LHR BA First B777 210
23.01 kl. 12:35 23.01 kl. 15:50 LHR OSL BA Business A321 40

Foruten selve flyturene er planen å teste og dokumentere lounger og andre goder flyselskapene tilbyr på bakken.

Artikkelen er skrevet i samarbeid med Bernd fra forumet vårt som har gjennomført selve turen.

Naviger i artikkelserien «Tier points run til USA»
Del 2: Frokost i OSL Lounge >

Foto: British Airways

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *