119 000 USD for en 24 dagers tur. Jodda! Jeg spurte på jobben om jeg kunne ta den som studietur, men det ville visst være i overkant av hva studieturbudsjettet kunne tåle fikk jeg beskjed om... Makan altså!
Egentlig tok jeg en fot i bakken etter 1 ukes Charter-IT tour til Jordan i 2010, da var det 14 år siden min siste tur til "Syden", hvor jeg ikke mistet dyden. Men her kan jeg faktisk vurdere å gå på kompromiss med meg selv. I og med at @Fnate støvsuger øvre-romeriket for ca. 1 million tom-flasker, må jeg satse på en telefon fra Hamar eller Uncle John from Jamaica ! Ha en flott lørdag
Er du glad i god mat? Culinary Discoveries A Global Journey Curated with Noma, May 27 – June 14, 2017. Seoul, Tokyo, Hong Kong, Chang Mai, Bombay, Firenze, Lisboa, København, Paris. 147 000 USD. Mer moro finner du her: http://privatejet.fourseasons.com/fs
Jeg jobbet med disse på Svalbard et år, rimelig døv(bokstavelig talt) gjeng med eldgamle amerikanere som gikk av det flyet der, men for en rute og opplegg de hadde! Kult fly da:
He he he... ok. Tror kanskje ikke at jeg og pellefanten hadde passet så INNMARI godt inn her. Og jeg håper vi aldri får så mye penger at vi tenker at dette var en lur ide.
Det hadde vært veldig gøy å troppe opp der og se hva de andre gjestene hadde tenkt. For så å bevise at tatoverte "unge" mennesker også kan opprøre seg som folk.
Meanwhile in 0.01% lobby: Problemet med privatfly à la Gulfstream etc. er at jeg tenker; det der er ganske stusselig/kitch og foruten Privacy/fly-når-du-vil, så føles design/komfort på vanlig Business/First mye bedre (basert på bilder, jeg flyr lite Private/First). Helt til det dukker det opp slike interiørforslag… wow. Plutselig blir A350-900ULR rute-distansene både produktive og behagelige.
Ta en flytur på høsten over Nordpolen og Sydpolen? New York – Río Gallegos, Argentina – Sydpolen – Australia – Beijing – Nordpolen – NYC. https://www.overthepoles2018.com/ Til minne om Pan Am Flight 70 i 1977. https://edition.cnn.com/travel/article/pole-to-pole-pan-am-flight-50
Brussels Airlines (SN) fortsetter tradisjonen med flyvninger til Tomorrowland. https://press.brusselsairlines.com/brussels-airlines-and-tomorrowland-in-belgium Husk at Brussels flyr til noen spenstige destinasjoner i sør: https://www.flightsfrom.com/SN
De kjørte show på BRU også på avslutningsdagen. Live DJ og folk danset med #SomethingYouDontSeeAtAnAirportEveryday
Flytur over begge polene, i markering av Apollo 11 jubileet. Om bord er to astronauter, inkludert Mr. Padalka med 879 dager i verdensrommet. Takeoff var fra NASA Kennedy Space Center, Florida. De er i lufta nord for Sibir nå og sender live (ved dekning). Flightradar24 link Refueling i Nur-Sultan (TSE), Kazakhstan, Mauritius (MRU) og Punta Arenas (PUQ), Chile. "Terry Virts will attempt to break the Round-the-World record for any aircraft flying over the North and South poles in a Qatar Executive Gulfstream G650ER ultra long-range business jet". https://www.onemoreorbit.com https://twitter.com/hashtag/OneMoreOrbit Om lange flyturer, se også: https://insideflyer.no/forums/deres-lengste-non-stop-flights
Hvordan fungerer luftsirkulasjon på mindre jets? Ganske likt som på de store. Det var Bombardier og jeg lurte på om Gulfstream hadde tilsvarende opplegg. Sendte en mail og fikk svar fra teknisk avdeling: “Gulfstream Aircraft do not recycle air so there is no provision for installing HEPA filters. The cabin is constantly refreshed with outside air.” 100% frisk luft er fint, med mindre du står på bakken i New Delhi. Om du vil fly 'privatfly', men bare en liten tur: https://www.wingly.io/en
Om det blir for smalt i Bombardier og Gulfstream, så er Airbus A220 et alternativ. https://www.acj.airbus.com/news-and-events/2020/airbus-corporate-jet
Hva er mer eksklusivt enn privatfly? Muligens helikopter transfer til Yacht (stor jolle). Et ganske interessant seminar som gir innblikk i en mytisk verden, 1:30 time varighet. Bilde av norskeide forsknings- og ekspedisjonsskipet «REV» revocean.org