.

Tråd i 'Reisemål' startet av SASlovah4evah, 08. febr 2014.

1. ,

Last edited by a moderator: 16. juli 2018
  2. Hickok

Hickok Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Ikke gap over for mye. Du kommer til å ville bruke mer enn en time på hver plass, og du har her plottet lange kjørestrekk nesten hver dag. Jeg hadde spart F turen til en annen gang. (God unnskyldning for ny tur).

Jeg har vært på både sør og vestsiden av GC og ville ikke valgt bort noen.

3. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med Hickok. Det er store avstander her. Jeg hadde ikke giddet å kjøre Las Vegas til San Fran den veien du planlegger. Det er en motorvei igjennom ørkenen til Bakersfield og ikke mer spennende etter. Å fly mellom de to stedene er grisebillig

Mellom Palm Springs og Phoenix er det også lite/ingenting å se.

CA 1, kystruta, er jo i høyeste grad severdig, men det blir alvorlig heavy å ta alt på en gang med mindre du har god tid

Sedona er forøverig kult

4. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    SASlovah4evah liker dette
  5. Henning

Henning co-founder

Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
  6. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Det der er helt på toppen av min bucket list. Det ligger blant annet et hotell inni der, som heter Amangiri. Men ikke si det til noen. Sssshhhhhh....

7. HEO

HEO Medlem

Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    28
    know that one - ssssshhhhhhh ;-)

Har taget HWY 1 fra SFO til LAX og det er en flot tur som jeg gerne tager igen - og gerne med lidt mere tid end den ene overnatning jeg havde i Monterey.... Der er meget at se.

8. Finn Erik Edvardsen

Finn Erik Edvardsen Medlem

Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Det absolutt beste stedet å se Grand Canyon fra er Phantom Ranch og Bright Angel Campsite - det er ikke bare "Breathtaking" (Phun Intended) men en opplevelse som blir med deg for alltid. Breathtaking fordi dette er nede i bunnen av Grand Canyon - en solid tur - og du er bare halvveis når du når frem til Bright Angel Campsite ved Colorado River. Har selv vært nede i GC 3 ganger siste gang endel lengre vest - alle 3 turene var svært forskjellige og utrolig spennende. Men det er endel begrensninger, pga temperaturer bør man ikke gå ned om sommeren - det er betydelig varmere nede enn oppe - det er en solid tur med stor høydeforskjell og det er motsatt av en fjelltur hvor man starter oppover og har ndturen til slutt, selv synes jeg det greit å "klatre" på veien hjem.

Har også knatrert rundt med en Twin Otter i sin tid, utrolig morro - men etter Bright Angel Trail - var det litt den følelsen av OSL-SVG med en sliten DY 737-300! Personlig ville jeg ha satt av noe mere tid i GC, om dere får rom på El Tovar er det en opplevelse for resten av livet, ville uansett spise lunch der, hvis dere ikke får rom (det er svært vanskelig med laaaaange ventelister) ville jeg ha bodd ved flyplassen - Grand Canyon Village, det er riktignok 15 minutter unna men utenom El Tovar er de andre overnattings stedene inne i selv parken nokså kjedelige og ikke verdt pengene. Jeg vill også sørge for en solnedgang og soloppgang over Grand Canyon.

tommy777 liker dette
  9. Anton

Anton Medlem

Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Vi er også tre stk som skal rundt det samme området i april/mai. Når det gjelder Grand Canyon og helikopterturer så er jo det grisedyrt. 300 USD for 25 min er uaktuelt for min del. Men har sett litt på mulighetene å reise ned i Grand Canyon fra Huvasupai hilltop. Etter det jeg har forstått så er det helicopter shuttle derfra og ned til Supai Village som koster 85 USD pr pers, pr vei, noe de visst nok holder på med hele dagen og ingen reservasjon trengs. Havasu falls ligger 2 miles å gå fra Supai Village. Noe som er mye mer interessant for vår del iallefall. Da kan man jo bruke dagen på å traske rundt der nede og fly opp igjen på ettermiddagen.

map havasupai.png

Huvasupai hilltop ligger ca 2,5 times kjøring fra Kingman som visst nok er det nærmeste stedet med overnattingsmuligheter.

havasu falls.jpg
    havasu_falls_arizona1_us.jpg

Vi tenkte iallefall å overnatte i Kingman, stå opp grytidlig og kjøre opp til Havasupai hilltop, fly ned, traske rundt og se på Havasu falls og fly opp igjen på èn dag. Kanskje det blir litt travelt, men virker uansett mye hyggeligere enn å betale i bøtter og lass med dollar for en halvtimes helikopter tur.

Men har som sagt ikke gjort det før og aner ikke hva vi går til.

10. Finn Erik Edvardsen

Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Har selv tatt turen ned i fra Havasu Hilltopp til Havasu Falls, anbefales på det sterkeste. Det en mindre anstrengende tur enn ned andre deler av Grand Canyon, men flott opplevelse å svømme nede ved Havasu falls. Bodde også i Kingman, og det var kortene enn 2,5 timer til utgangspunktet.

Anton liker dette
  11. Anton

Anton Medlem

Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Vet du om det lar seg gjøre å ta det som en dagstur altså fra et hotell i Kingman til et annet hotell i f.eks. Flagstaff?

12. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ca. 2 timer mellom Kingman og Flagstaff på super highway. No sweat

13. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Sist jeg booka en slik bil fikk jeg en Volvo. Håper du har bedre hell enn meg :p

Forøvrig kan det nevnes at 7 pers i en Suburban med full oppakning er i minste laget for en 2 ukers tur. Vi burde strengt tatt hatt følgebil evnt henger.

14. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    De har bøttevis av dem der. Hadde booket det samme som dere, når jeg var der for et par uker siden. Av en eller annen grunn klarte de imidlertid ikke finne dem igjen, men jeg fikk en med tak. Alternativet - VW Beetle - var ikke et alternativ.

Jørgen and SASlovah4evah like this.
  15. Finn Erik Edvardsen

Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Ikke noe problem - vi kjørte ned til Prescott etter turen ned til Havasu Falls. Det er omtrent samme avstand som Flagstaff men noe dårligere veistandard.

16. PCR

PCR Senior Medlem

Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Hertz har väl Prius också? Med den blir du wild and crazy i USA ;)

SASlovah4evah and Fnate like this.
  17. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke regn med en GT dersom du ikke har bestilt Adrenaline Collection hos Hertz. Den 6ern som er i standardutgaven er rimelig daff og langt fra imponerende.

Har heller ikke sett GT Cab dersom det er cab du har ønsket. Men LAX har bra utvalg for tiden. Sist gang så jeg ett par 911, en av dem en GTS, flere Panamera, ett par Boxter, ett par SLS, en Cayman, ett par C63 AMG osv osv osv. Problemet med disse spesialbilene er at det er veldig begrenset antall miles inkludert og at de selvsagt koster FRA 249USD per dag.

18. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Det er greit å ikke gape over for mye på en gang. Jeg ville anbefalt 2-3 uker på turen. Selv så planlegger jeg å fly til Phoenix, og så fly hjem fra Denver. Da er tanken å få med meg deler av Arizona, Utah, Wyoming, Idaho, Montana, South Dakota og Colorado.

Vestkysten tenker jeg passer bedre som egen rute (fra nord til sør).

Cecilie liker dette
  19. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Rett i min gamle bakhage jo!

Sør Dakota; Kjør gjennom Custer State Park. En av turene jeg var på gjennom der var i julimåned og bisonene stod midt i veien eller litt på siden av veien. Leiebiltips; høy SUV med takluke. Vinduene bør være oppe når du passerer dem :p
    Det er også noen nærgående esel-lignende dyr der men de er bare hyggelig å få inn gjennom vinduet. Om så noe klissete ;)

Colorado; Et par dager i Denver er et must. En av mine favorittbyer i USA helt klart. Du sier ikke noe om årstid du planlegger turen men om sommeren er det mye å gjøre og flere ting å se pga åpne veier. Skitur i Colorado får man ta en egen tur for :)
    Kjør opp, i god amerikansk stil, til Mount Evans. Høyeste asfalterte vei i Nord Amerika. 14-tusen-og-noe fot høyt på toppen. Fantastisk utsikt.
    En kjøre tur via Estes Park gjennom Rocky Mountains National Park er jo heller ikke dumt.

I Wyoming har jeg kun vært i den "kjedelige" flate delen som grenser mot Nebraska. Fint på sin måte (lol) men jeg regner med det er Vest-Wyoming og fjellene du vil til. Der har bl.a @Fnate mer ekspertise tror jeg :)

Fnate liker dette
  20. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Mange gode tips, Cecilie. Jeg vil ha en del dager i Denver, da det virker til å være mye spennende i området. Jeg planlegger å reise 22. august og hjem 8. september. Ser mye stenger i midten av september, så greit å få det unnagjort innen det.

Jeg legger inn Custer State Park på listen min. Den ligger jo området jeg skal være i (tanken er på vei mot Denver og svippe innom Mount Rushmore-området).

Jeg passerer jo Øst-Wyoming på vei ned i Colorado, men på første halvdel av turen, så er jo vest i staten. Jeg har virkelig fått smak på ulike road trips i ulike deler av USA. Mye flotte opplevelser og ikke minst en herlig måte å feriere på. 1 uke på stranden i Tenerife er ikke noe for meg.

Del denne siden