American Express Q&A (Ikke SAS Amex)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJViking, 15. april 2024.

1. Nuvolari

Nuvolari EBD | Gold Star | Scandic L6 | GHA Titanium

Likes mottatt:
    3,476
    Bonuspoeng:
    113
    Fant ikke i farten en One World tråd annet en sporadiske enkeltspørsmål. Kunne kanskje opprettet noe slikt dersom det ikke finnes. Har noen spørsmål men blir litt feil å bruke denne tråden til det.

2. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg prøver også å fylle på litt i BA forumet nå og da, siden jeg flyr mye med dem.

Det meste som gjelder OW på IF er nok nettopp der.

Men det beste i litt større bilde er flyertalk, som både har stort BA forum (britisk fokusert men globalt basert) og grupper for hvert OW medlems-flyselskap.

Omtaler og go-to tips er bra i headforpoints, igjen britisk basert og med masse BA/OW fokus, tilbud, 101-kurs og bra ukentlige nyhetsbrev.

Earl and Nuvolari like this.
  3. Nuvolari

Likes mottatt:
    3,476
    Bonuspoeng:
    113
    Du nevner BA. Det eneste jeg egentlig har tenkt å bruke BA til er som mottager konto for Avios fra Amex Platinum. Reisene i seg selv hadde jeg tenkt å booke direkte hos Qatar, Finnair og Iberia. Ser at jeg kan booke det via BA men så langt er inntrykket at både tilgjengelighet og priser i poeng og avgifter er bedre dersom jeg booker direkte hos flyselskapet jeg planlegger å fly med. Men nå er midt inne i diskusjonen og spørsmålene jeg hadde :)

4. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, BA er et fint sted å parkere Avios.

Ingen utløpsdato, så lenge du har aktivitet på kontoen.

Derfra flytter du Avios til Qatar, Finnair osv når du trenger det.

Avgifter på fly som starter i UK er crazy, så man må booke med transfer i UK for å få fornuftige priser på avgifter.

OSL-LHR-MIA koster fort halv pris i avgifter sammenlignet med LHR-MIA. Belastningen i Avios ved siden av avgiftene er stort sett den samme.

Men masse tilgjengelighet, det vil jeg si at BA generelt har. De lover å legge ut bonus seter på hver eneste flight i både biz og turist på alle flights. Mye mer detaljer på feks HfP som jeg nevnte over, så dette er bare sammendraget.

Earl, phileas, Kjetil L and 3 others like this.
  5. Nuvolari

Likes mottatt:
    3,476
    Bonuspoeng:
    113
    Er det en nedtellings-bar til man har nådd spendkravet for velkomstbonusen på amex platinum slik det er på amex elite? Hvis ikke antar jeg det ikke er noen som helst måte å se om man er påmeldt vervekampanjen på annet enn å kontakte amex?

6. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,030
    Bonuspoeng:
    93
    Er det mulighet for feedere/mixed carrier? Feks om man finner LHR-HND i F, men på samme tidspunkt ingenting OSL-LHR, er det da mulig å få det lagt til i ettertid?

7. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Godt spørsmål, men jeg vet ikke svaret ang feeders.

Det finnes masse tilgjengelighet ut fra LHR, og når jeg har trengt det har det aldri vært problem å booke de samme turene med OSL-LHR som feeder direkte før "god-billetten" fra LHR.

Mulig systemene til BA bare er smartere enn SAS sine, slik at dette spørsmålet egentlig ikke kommer opp :)

Kjetil L liker dette
  8. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    356
    Bonuspoeng:
    63
    Når det gjelder Finnair så bruker jeg forumet "Øvrige flyselskap", men hvis det gjelder BA så bruker jeg "British Airways Executive Club".

9. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    356
    Bonuspoeng:
    63
    Samme hos Finnair - Så lenge man har aktivitet på kontoen innen 18 måneder.

10. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    20,488
    Bonuspoeng:
    293
    BA har 3 år (36 mnd), Finnair 18 mnd

Som Finnair Platinum så er det ingen utløp på poengene.

11. Nuvolari

Likes mottatt:
    3,476
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet?

12. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, det var det i alle fall ikke da jeg startet kortet mitt.

Siden Amex langt fra er best i klassen på teknologi, er det fort grunn til å tro at det ikke er noen slik progress bar nå heller.

Nuvolari liker dette
  13. Nuvolari

Likes mottatt:
    3,476
    Bonuspoeng:
    113
    Ekstrapoengene du fikk utbetalt 3 aug, var de for spend i perioden 1 jan - 30 juni? Eller for spend frem til 3 aug?

Dersom man sier opp kortet f.eks 1 april. Vil man da får utbetalt de opptjente ekstrapoengene ved neste halvårlige utbetaling f.eks 3 august, eller kan man risikere og miste de ettersom man ikke har et aktivt kort lenger?

14. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    2,038
    Bonuspoeng:
    113
    Du mister tilgang til å gjøre noe som helst med kortet ditt, inkludert overføre poeng, i det du sier det opp. Så du må nesten ha kortet til du har fått poengene du venter på og fått overført de til en annen poengvaluta.

tobeornot999 and Nuvolari like this.
  15. Nuvolari

Likes mottatt:
    3,476
    Bonuspoeng:
    113
    Takker!

Ekstrapoengene du fikk utbetalt 3 aug, var de for spend i perioden 1 jan - 30 juni? Eller for spend frem til 3 aug?

16. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, på første spørsmål :)

De avregner pr kalender-halvår, og poengene kommer 1-2 mnd etter utløpet av denne perioden.

Nuvolari liker dette
  17. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Ja.

Viktig å vite.

SEB var ryddige på denne fronten - og opplyste veldig tydelig at de stenger tilgangen etter 3 mnd. I mail som kom etter at jeg hadde sagt opp.

Amex er mer dodgy. De blokkerer helt. Kun fordi jeg også hadde et annet kort hos dem var det mulig å bruke appen videre etter jeg sa opp forrige kort. Det gamle kortet ligger der i oversikten fortsatt 2 år senere, men er inaktivt og umulig å gjøre noe med eller se historikk feks.

Del denne siden