American Express Q&A (Ikke SAS Amex)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJViking, 15. april 2024.

1. Bushyflyer

Bushyflyer Medlem

Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    33
    Noen som har erfaring med trøblete link til BA for poeng overføring? Får bare feilmelding om at de ikke kan bekrefte medlemskapet mitt. Feilmelding kommer ganske umiddelbart. Nå skal BA ha fikset det. Og Amex ha fikset det... Men fortsatt ikke noe som fungerer. Litt irriterende at jeg ikke har fått gjort dette før. Er igjen akkurat en billett som jeg gjerne skulle hatt... Ser BA medlemsnummer starter på 06. Men kanskje ikke noe problem med 0 først heller

2. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    768
    Bonuspoeng:
    113
    Har alltid vært i tvil om The hotel Collection, og poengopptjening. Kom over en amerikansk amex side med hoteller der det står spesifikt at en tjener Bonvoy poeng. Fikk også tilbud fra Amex for et par dager siden der det under "additional benfits" stod at frokost var inkludert. (Gjalt Westin Parnas og JW Marriott Seoul (Gangnam). Så det kan absolutt være verdt å sjekke ut THC-hoteller også, ikke bare FHR.

3. Bolle

Bolle Senior Advisor

Likes mottatt:
    196
    Bonuspoeng:
    43
    På OSL idag ble jeg nektet Amex lounge on the go ved ankomst. Er det andre som har opplevd det? På nettsiden står det same day boarding pass, og det sto også på infoskiltet i kassa. Likevel ville de ikke servere. Hvis dette gjelder så går verdien av kortet ned mye for min del. Hvis det er feil - hvordan overbevise kassa om det?

4. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    En vesentlig bit av informasjon mangler.

Hadde du BP som gikk ut av OSL, eller et BP inn til OSL?

5. Bolle

Bolle Senior Advisor

Likes mottatt:
    196
    Bonuspoeng:
    43
    BP inn til Oslo, dvs på ankomst
    BP inn til Oslo, dvs på ankomst

6. interface87

interface87 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,207
    Bonuspoeng:
    93
    Gjelder ikke ved ankomst, men ved AVGANG. Står klart og tydelig på hjemmesiden og appen. upload_2026-6-10_20-0-23.png

Bolle liker dette
  7. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke sant? Da er det ikke så rart. Som @interface87 også sier.

8. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,030
    Bonuspoeng:
    93
    Har brukt lounge on the go on arrival i lang tid med full viten om at det egentlig bare er tilgjengelig ved avgang. Tipper en løk har ringt amex og spurt..

9. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg blir litt satt ut. Hva tror dere egentlig?

At dette er en slags middag dere skal ta med hjem på vei hjem ut av flyplassen?

Alle verdens lounges som ikke har andre tydelige regler, er kun for utgående passasjerer. Noen veldig få prosent, i globalt perspektiv, gir fordeler på ankomst.

På OSL er eller andre steder i Norden er det ganske utrolig å tro at man får med seg mat på flytoget fordi man har Amex plat, når man ikke skal ombord i et fly.

Å si at "en løk" har gjort noe galt, er langt utenfor min fatteevne. Jeg kunne fått mat 50 ganger bare det siste halvåret om jeg skulle brukt Amex plat kortet mitt ved ankomst. Men jeg flyr nok til å vite at det aldri har vært meningen at Amex on-the-go skulle være for folk som ikke er på avgang. Bra de er obs på at noen prøver seg.

Reglene er jo også tydelige. I tillegg til hele verdens reise-kutyme.

Last edited: 10. juni 2026
    eventyrer liker dette
  10. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,030
    Bonuspoeng:
    93
    Så.. det var deg? :p

Nei, du må skjønne at du er på et forum fullt av min-maxere. Når kortet gir deg en gratis lunsj etter en flytur fra en flyplass uten lounge, så takker man gjerne ja til den muligheten. Forventet? Nei..

Preference, paramberg and Rapolo like this.
  11. elvallie

elvallie Nytt Medlem

Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    13
    Hei,

Jeg sitter med nøyaktig samme problem og kan dessverre bekrefte at det ikke er løst. Får samme feilmelding: "Vi var ikke i stand til å bekrefte medlemsnummeret ditt [...]. Vennligst ta kontakt med British Airways for mer informasjon."

Kort oppsummering av min erfaring så langt:
    - Første forsøk 20. april – problemet er nå inne i sin andre måned
    - Har hatt 5-6 chat-runder med Amex. Hver gang får jeg beskjed om at det er "fikset" og at jeg må vente 24-48 timer eller 3-5 virkedager. Ingenting har fungert.
    - En supervisor opprettet sak (CL-...) som nå er lukket og rutet videre til teknisk team med eget ticket-nummer
    - I siste chat innrømmet Amex endelig at det er en server-/integrasjonsfeil mellom BA og Amex som også rammer andre kortholdere, og at de ikke har noen tidsplan for når det vil være fikset

Så både BA og Amex har sagt at det er fikset – men begge tar feil. Det er fortsatt et pågående teknisk problem.

Apropos ledende null i BA-nummeret: mitt nummer starter ikke med 0, så jeg tror neppe det er der feilen ligger. Det virker å være et generelt integrasjonsproblem som rammer flere uavhengig av nummerformat.

Hvis noen har funnet en løsning som faktisk fungerer, hadde det vært veldig nyttig å høre. Selv vurderer jeg nå om kortet er verdt årsavgiften når en kjernefunksjonalitet har vært utilgjengelig i to måneder.

12. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Amex er generelt veldig dårlige på IT.

Jeg liker Amex plat, men de ligger langt bak andre kort i kvalitet på app, varsel ved bruk, sykt sen overføring av ekstrapoeng fra betalt awards plus osv.

Akkurat overføring til BA er en av de store fordelene for min bruk, og det funker fint også helt nylig. Men jeg koblet kontoene for minst 1 år siden, så da er vel alt "klart til overføring" i bakgrunnen uten at jeg møter samme problem som deg.

elvallie liker dette
  13. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    768
    Bonuspoeng:
    113
    Har de begynt å spørre etter boardingpass, eller viste du det uoppfordret? Aldri blitt spurt om det på OSL, ikke blitt spurt i det siste på CPH, men i Sverige har de ofte spurt.

14. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    356
    Bonuspoeng:
    63
    Hva tror dere om dette regnestykket

American Express Platinum (Plus Points): 750kr måneden = 9000kr året

British Airways Executive Club – 21 Avios per 100 kr, som jeg kan overføre til Finnair.

Med et forbruk på 300000kr året - Gir det meg 63000 Avios

En reise til Asia med Finnair (Award flights = Bonusreise) koster 62500 Avios for Business (en vei antar jeg).
    Det blir da 125000 Avios Business Tur/Retur.

Det tar da 2 år for meg å opparbeide nok Avios til en Tur/Retur Asia med Finnair.
    Dette blir en kostnad på 18000kr for kortet.

En Business med Finnair til Asia koster i kroner (en vei):
    1. Uten Flex: 19000kr
    2. Med Flex: 24000kr

Jeg har vanligvis valgt Flex på Premium pga. setereservasjon (første rad med mer benplass) som koster mye med Finnair.
    Men med Busines er setene like gode uansett hvor man sitter, at kanskje jeg dropper setereservasjon, med mindre jeg vil ha vindusplass.

Likevel Flex er kjekt hvis man senere trenger å kansellere.

Tur/Retur Business:
    Totalt uten Flex: 38000kr
    Totalt med Flex: 48000kr

Det betyr at etter 2 år og en kostnad på 18000kr så kan jeg få en tur/retur som ville kostet meg minst 38000kr.

Men, og her kommer baksiden - Hvis jeg finner en Award Flight.
    Jeg kan bruke Avios også på en vanlig flygning, men tror det koster mer Avios da. Dessverre har de ingen pristabell for dette.

Kanskje hvis jeg også bruker noe av de andre fordelene ville det lønnet seg bedre, men Dining with Amex er bortkastet for meg som bor i Tromsø.

Jeg begynte å tenke litt mer på dette regnestykket etter at SAS økte årsgebyret for sitt MC Premium.

15. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,361
    Bonuspoeng:
    293
    Selvfølgelig avhengig av hva som fungerer for deg rute-messig. Men BA part-payment med Avios er heller ikke en helt dårlig ide selv om man må sjekke grundig at det virkelig gir god uttelling på den flighten man ønsker.

Fin måte å bruke Avios som ikke helt holder til en billett outright betalt med Avios, og bredt utvalg i flights.

Husk at flight må (eller i alle fall bør) starte utenfor LHR, feks med en connecting flight gjennom LHR fra OSL. Da styrer man unna sinnsyke avgifter i UK ;)

16. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    356
    Bonuspoeng:
    63
    Flyr som regel med Finnair - Overfører poeng til BA - Deretter flytter jeg Avios fra BA til Finnair.

tobeornot999 liker dette
  17. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har sett biz-billetter med AY til Asia godt ned på 20-tallet. Tar du årsavgift, bookingavgift og skatter/avgifter er du fort på prisen av kjøpte billetter. Det finnes sikkert gratis kredittkort som også gir deg 3,000 i cashback på 300,000 i forbruk per år. Da har du 6,000 i cashback og plutselig sitter du med en biz-billett til godt under 20,000 som alternativkost.
    I mine øyne er du bedre tjent med å legge Avios-bonusjaget på is.

18. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    356
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har et Amex Green.
    Er ikke mye poeng jeg får der, men det er litt.
    300000kr = 300000 poeng = 15700 Avios
    Har 400000 poeng så langt der.
    Hjelper litt da man kan kjøpe med Avios+Kontanter.

19. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    2,038
    Bonuspoeng:
    113
    Du bør for Amex Platinum regne med at du kan signe opp på en kampanje som gir deg 1.5M-2M MR-poeng om du klarer spendkravet. Da har kortet betalt seg selv om du benytter de poengene på en Biz-reise til Asia, og sier det opp så fort du har nådd kravet, fått poengene og overført MR til Avios. Tilgjengeligheten med Finnair til Asia virket ganske bra da jeg sjekket sist. 125.000 T/R er riktig pris

20. michaelsh1

michaelsh1 EBG

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    43
    Irriterende at jeg signet opp på den offentlige kampanjen som var 500k MR, tror jeg, så får jeg opp i Amex Experiences-appen en invitasjonslenke med "inviter en venn" med 2M MR.

Del denne siden