Jeg var nok ikke helt på bærtur da jeg trodde vi så Torghatten i det fjerne, så det måtte jo være Helgelandskysten. Nå mener jeg vi befinner oss ved Myklebostadvika på Mindlandet. Hamnøya sperrer for utsikten i retning Torghatten, i tilfelle man skulle klare å se Torghatten på 4-5 mils avstand...
Helt rett vi står på gårdsplassen til kunstneren Svein Erik Larsen og det er Ylvingen rett frem og Hamnøya til venstre ... https://www.fineart.no/kunstner/svein-erik-larsen Min svigermor ble født på Mindlandet i 1923 og vi hadde som formål å søke/se etter området hun ble født og døpt. Døpt i Tjøtta Kirke 07.10.1923. På rundturen dukket skiltet Galleri opp "Der må vi kjøre og se!!!" endte opp på tunet til Svein Erik Larsen og kone hvor vi hadde en fin prat og ble kvitt 5000 kr.
Her skal vi nok til fyret på Kibergneset med utsikt mot ytre del av Varangerfjorden, Østhavet/Barentshavet og Fiskerhalvøya i Russland. Bak og delvis under fotografen befinner det seg et konglomerat av tyske krigsetterlatenskaper (tunneler, kanonstillinger osv.). Det første bildet i denne posten er vel tatt med fyret på Kibergneset i ryggen.
Helt riktig, jeg kjørte helt ut dit. Var merket tursti, men ingen skilting om at det var forbudt å kjøre. Litt dårlig veg og grove skarpe steiner, så fordel med SUV Norges østligste fastlandspunkt, men ikke spesielt kjent blant "folk flest".
I henhold til lokale tradisjoner er det normalt å bruke motoriserte kjøretøy på veger som av 'sarte søringer' ikke en gang hadde blitt vurdert som verdige for en simpel krøtterbøling, så du gjorde det eneste riktige Her er fyret sett fra en litt annen vinkel: Nytt konkurransebilde kommer plutselig!
Lurer på om vi skal til hjembyen til Leo Ajkic? Og at det egentlig er en bro litt utenfor bildekanten?
Ikkje umogleg. For dei som ikkje veit kva du hintar til (eller er for late til å finne ut kvar herr Ajkic er frå), kan du kanskje oppgi namnet på byen?
Anekdote: Mostar; en nydelig plass. Vi tok en dagstur fra Split, og i passkontrollen ut av Bosnia på kvelden, fikk vi en tilsynelatende sur steinansiktjævel på rundt 30 år som lurte på hva vi hadde gjort på så relativt få timer i Bosnia. Jeg lukta balkanhumor-lunta hvis det er lov å si, så jeg skjønte at han kødda, og sa at han hadde rett; han burde arrestere folk som bruker bare noen timer i en så flott by som Mostar. Da løsna han opp i et stort smil, og latteren satt løst hos begge. Kul fyr. Har bare gode minner fra Medugorje og Mostar, og Trebinje noen dager seinere. Skal 100% tilbake og utforske mer av Bosnia!