Ligger et par av de i garasjen. Siden vi giftet oss i 2006 er det vel grei sjampis til sølvbryllupet. K
Angående transportdiskusjonen: har mange års erfaring med å sjekke inn drikkevarer (oftest øl, typisk store flasker med Champagnekork). Fant ut at 3 lag med bobleplast er fall-, stuert- og transportbåndsikker. Med kun 2 lag ble noen ganger 1 flaske knust. Fôret en vanlig (og "sliten") kabinkoffert med papp og tørkerull (for å suge opp evt væske) og det er viktig å sørge for at flaskene ligger i ro, for eksempel pakke de tett sammen i en helt vanlig handlepose evt liten vineske. Bevegelse=skade. -- Tenker jeg tar en polferd snart og kjøper inn noen flere av anbefalingene her. Har hittil truffet bra, gleder meg til fortsettelsen
Helgens leskende, henholdsvis fredag og lørdag: Sandhi Blanc de Blanc Chardonnay 2014 Ulysse Collin Les Pierrières Blanc de Blancs Extra Brut Georges Laval Cumières Premier Cru Brut Nature Henriot Brut Millésimé 2008 Bollinger La Grande Annèe 2007 Pol Roger Cuvee Sir Winston Churchill 2002 Høydepunktet for meg uten tvil Winston Churchill 2002. Utrolige mye og god smak. God munnfølelse og nydelige bobler. Sandhien skilte seg ut som den mest spennende. Mye svovel i lukten, mer balansert i smaken. Noen få flasker igjen på Frogner og Skøyen.
Noen som har prøvd denne? https://www.vinmonopolet.no/Land/Frankrike/Wongraven-Champagne-Brut/p/9749101
Ja, det er en god, stødig champagne. Bra syre, litt sødme, mye eple - også over mot røde epler - på smak. Litt lagringspreg, men ikke mye. Ikke spesielt særpreget på noen måte, men en veldig godt laget, robust standardchampagne. Vil si den er en frisk aperitif, eller gjerne server den til hvit fugl. Kan også takle tapas. Du finner mange champagner i den prisklassen, også flere cremanter som er godt innenfor.