Covid-test i forbindelse med reiser

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av furlong, 04. aug 2020.

Tags:
  1. hav

    hav Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3

    Takk Edvard. Det er nøyaktig den anbefaling at jeg påpekt på telefonrunden. Men fikk tilbakemelding at det var kun 'anbefaling' fra FHI, at staten had ikke stadfestet dette....
     
    Edvard liker dette
  2. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    @Edvard @snus_mumrikken Vet dere hvor en kan hente ut gyldig info til land utenfor EU at en er fullvaksinert? Blir det å ringe FHI og be om at de printer ut (signert?) og sender i posten? Står jo på de digitale sidene at det ikke er et reisedokument..
     
  3. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    I USA viste eg utskrift av sertifikatet på min første dose, det blei godkjent. Fekk da dette kortet frå CDC samt så blei alt registrert på Covid Secure App som blir brukt i USA. Så nå har eg vaksinersertifikat både i EU og USA som fullvaksinert.
     
    Insomnia4u liker dette
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Koronasertifikatet på Helsenorge.no er det du skal bruke.

    “This certificate is not a travel document.” er bare en presisering på at det ikke er et reisepass som garanterer innreise og at du må gjennom vanlig grensekontroll. Setningen står på alle lands EU DCC.

    Dette var også for å bekrefte at det er rett til fri bevegelse mellom EU/EØS land, selv uten EU DCC (med pass og annen tilfredsstillende helsedokumentasjon).

    QR-koden inneholder den informasjonen som vises i tekst.
     
  5. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Noen med nylig praktisk erfaring fra Danmark? Lurer på hvordan det gjøres i virkeligheten: kan jeg vise frem EU-siden på restauranter etc, eller må jeg ta en test som kan vises frem på restauranter etc selv om jeg er fullvaksinert?

    Er en del motstridende informasjon og erfaringer, én ting er jo innreisereglene, men hvis man ikke kommer inn på restauranter etc. med EU-passet så er man jo like langt.
     
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Sertifikatet blir godkjent som dokumentasjon av de fleste land i Asia?
     
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Antar det. Det er Norges offisielle koronasertifikat. Hva er alternativet?
     
  8. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Vel, slik jeg kjenner flere av de asiatiske landene, holder ikke en utskrift fra nettet. Generelt er det offisielt stempel og underskrift fra en etat som gjelder.

    Det er mulig at det kan løses ved å få fastlegen til å utstede et tilleggsdokument som er stemplet og underskrevet, som så fremvises som dokumentasjon på grensemottak.

    Jeg ville i alle fall aldri tatt sjansen på å møte opp i Thailand, Kambodsja, Indonesia el. andre land med et print fra nettet. Husk at de ikke har mulighet til å verifisere QR-koden.

    På sikt kan en kanskje få aksept for EU-verifiseringen. Men nå er det ikke slik.
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om de aksepterer en papirlapp med kulepennskrift fra CDC, så tror jeg de fint godkjenner et felles format som brukes av 30 EEA land.
     
    milehigh and kaiarne like this.
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Poenget mitt er bare at det å være prisgitt en imigrasjonsoffiser kan gå begge veier. Ser frem til en internasjonal standard her altså.
     
    milehigh and Edvard like this.
  11. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    521
    Likes mottatt:
    2,693
    Bonuspoeng:
    93
    Var i København forrige uke, gikk helt greit å vise koronapass på mobil.
    Ble spurt om det overalt, men de fleste gidda knapt å se ordentlig på det.
    Det gikk for det samme om du viste det grønne eller det blå:)
     
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,767
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan se for seg at land kan ha formkrav til vaksinedokumentasjon som EU-sertifikatet ikke tilfredstiller. For en fullvaksinert vil EU-sertifikatet bl.a. mangle detaljer om førstedose som gjør at f.eks. regler om blanding av produsenter ikke kan kontrolleres.

    https://globalnews.ca/news/8086370/mixed-vaccines-travel-policy/
     
    Eddie47 and Edvard like this.
  13. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har fått første Covid dose notert inn i "gulboka" med stempel/signatur. Skal også få skrivd inn dose 2 i boka. Tenker å had denne som backup til papira frå Helsenorge/EU Sertifikatet.
     
    Edvard, Insomnia4u, kaiarne and 2 others like this.
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    God ide… er det fastlegen som skriver det inn?
     
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
     
    Insomnia4u liker dette
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Amadeus kommenterer at EU DCC formatet er integrert i deres løsning til flyselskapene. Det er opp til land utenfor Europa å godkjenne for bruk – YouTube video ved 3:16.

    Det jobbes også med felles standard og format for QR-kode/dokumentasjon.
    WHO har gitt opp 'Smart Vaccination Certificate' prosjektet sitt. Det ble for teknisk krevende.

    Husk at vi fortsatt har Vaksinasjonskort fra FHI som kan skrives ut på engelsk. Om nødvendig ordne stempel og underskrift, tenker da mest på Gulfeber.

    https://tjenester.helsenorge.no/vaksiner/utskriftsvennlig
     
    Last edited: 12. aug 2021
  17. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    459
    Likes mottatt:
    839
    Bonuspoeng:
    93
    Sliter litt med å holde meg oppdatert på alle reglene ifht. testing ved reiser. Men jeg lurer på et par ting. Når det gjelder Norges krav om test innen 24 timer før reise inn i landet, er dette noe som sjekkes av flyselskapet? På samme måte som den ordningen Danmark tidligere hadde, og USA fremdeles har, krav om test før ombordstigning? Eller er Norges test noe som kreves ved ankomst til landet, men som ikke sjekkes av flyselskapet ved ombordstigning? Noen som har erfart dette? Gjelder Norges testkrav før innreise også for fullvaksinerte?
     
  18. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    *Edit
    Flyselskap er ansvarleg for å sjekke dette, informasjonen får dei frå Timatic.
    Er du fullvaksinert ingen testing, uansett kor i verden du kjem i frå.
    Er du halvaksinert eller *edit ikkje vaksinert så blir det straks meir komplisert.
    Denne gir ein pekepinn:
    https://www.helsedirektoratet.no/ve...iviser-hvilke-karanteneregler-gjelder-for-deg

    Dette er kva flyselskapa normalt ser å sjekkar:
    https://www.iata.org/en/publications/timatic/
     
    Last edited: 15. aug 2021
    Edvard and Maggie like this.
  19. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Nokon som har flydd BGO/OSL-CPH i det siste å veit om ein får sjans til covid test eller om ein må ut av terminalen?
    https://www.cph.dk/praktisk/falck-corona-testcenter
    Slik eg les det så går ein ikkje innom område, sidan Noreg vel ikkje er orange land?

    Treng PCR test for å reise på jobb….
     
  20. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    459
    Likes mottatt:
    839
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg reiste OSL-CPH i juni og da var det, hvis jeg forstod det rett, kun hurtigtester som ble tilbudt mens man var i transit (innenfor sikkerhetskontroll). Men jeg så at de tilbød PCR tester utenfor sikkerhetskontroll. Når vi ankom CPH hadde vi bare to alternativ i forhold til hvor vi kunne gå, enten videre til transit (da gikk man forbi testområdet) eller videre til passkontroll og da måtte man innom testområdet, der ble vi spurt hvor vi kom fra og avgjort om vi skulle testes eller ikke. Så jeg tror alle som skal inn i landet går forbi dette testområdet uavhengig av hvilken farge avreiselandet har. Vi ble testet mens vi var i transit fordi vi skulle overnatte på flyplasshotell. Hele opplegget var imponerende effektivt og godt arrangert.
     
    Last edited: 21. aug 2021
    snus_mumrikken liker dette

Del denne siden