Covid-test i forbindelse med reiser

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av furlong, 04. aug 2020.

Tags:
  1. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,193
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo flott, men ikke det som står på linken.

2. MrBister

MrBister Medlem

Likes mottatt:
    500
    Bonuspoeng:
    93
    Om man ønsker å reise til USA, (etter tidlig november) , og gjør dette for eksempel via CPH , så kan man vel benytte seg av Falck Corona Testcenter tilbudet, mens man uansett venter? Ta en antigen-test, som tar 15 min, som er ett av de godkjente test-mulighetene for å reise til USA, også bare å sette seg på flyet?

Det virker til å være en mulighet, for de av oss som ikke bor midt i Oslo, og har corona-drop-in muligheter overalt.

Last edited: 28. sept 2021
  3. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    På en gjennomgående billett vil ground staff ved utreise Norge trolig ikke sjekke deg inn hele veien, uten alle papirer i orden.

Så da får du legge inn ekstra tid for det og eventuell bagasje på CPH. Men antigentest holder for innreise USA. pdf

MrBister liker dette
  4. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Advarsel for Koronasertifikatets Testside

EUDCC viser ikke siste testresultat om du har flere. Dersom du har en aktiv test liggende inne, overskriver ikke resultatet fra en ny test denne. Test med siste prøvetidspunkt vises.

Jeg tok PCR på kvelden og neste dag en antigen-hurtigtest.

Resultatet fra antigen kom inn før PCR og da var jeg stuck med et EUDCC som kun viser antigentesten. Lastet ned PCR-testresultat fra Fürst, men hadde ingen QR-kode.

milehigh and Insomnia4u like this.
  5. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som har erfaring om man trenger PCR-test for mellomlanding i Lisboa 1 time?

6. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Greit at du stiller mange spørsmål Magnus77, men jeg prøvde pedagogisk å forklare hvordan du kunne finne svaret på slike ting. Noe evne til egen research må du klare å utvise.

Med EUDCC trenger du ingen test for innreise eller transit LIS.

https://www.regjeringen.no/utenrikssaker/reiseinfo_portugal

https://lufthansa.travel-regulations.com/origin=OSL&destination=LIS

https://www.flytap.com/en-us/alerts-and-informations

https://www.visitportugal.com/covid-19-measures-implemented-portugal

milehigh, Origo, obay and 7 others like this.
  7. JohanB2

JohanB2 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    3
    Nokon som veit om det går raskare ved ankomst/vidare med innland på OSL no etter at Norge opna opp på laurdag? Må reisande frå utlandet framleis rekne med minst ein time for å kome ut og inn att til nytt fly?

8. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen hjertelig takk, Edvard, du er en knupp! Hvis du er lei spørsålene mine trenger du ikke svare, vettu;)

9. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg liker å være til hjelp og svarer gjerne, bare forstår ikke hvordan du og noen andre tenker eller resonerer. På ett minutt søkte jeg opp de nevnte kildene.

Det må være virkelig dårlige Google skills der ute, enda et assortert utvalg av framgangsmåter har blitt delt og forklart på forumet.

En approach som er mer matnyttig for felleskapet er om man legger fram det resultatet man har funnet selv – og spør om detaljer, erfaringer og meninger.

milehigh, paron, Kristian and 2 others like this.
  10. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,052
    Bonuspoeng:
    113
    Syns du er til god hjelp og kommer med mye nyttig informasjon her inne.

Sannsynligvis leser folk flest om dette selv, men jeg tror mange er interessert i personlige erfaringer fra andre som eventuelt nylig har reist en lignende rute (Og ikke minst få en link og to fra folk som vet hvordan man finner den rette informasjonen ;)).

Vi lever i en forvirrende tid hvor det nesten høres ut som man er på tur inn i en krigssone når man leser innreisereglene, for så og høre om Ola og Kari Nordmann som brukte 10 minutt før de var ute av flyplassen…

Jeg har sjeldent problem med innreise til andre land, og om jeg faktisk sliter med å kommunisere på engelsk så er det som regel fordi jeg prater med noen som ikke er så veldig god i engelsk…må uansett innrømme at jeg har vert litt forvirret av å lese meg opp på innreisereglene til ulike land som har foregått over lengre tid nå.

paron, funkenstein and Edvard like this.
  11. magnusha

magnusha YouTuber @awardviking

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
  12. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    magnusha liker dette
  13. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan fly til Island med koronasertifikatet fra Helsenorge.no og det holder med antigen-hurtigtest. Du trenger ikke fit-to-fly certificate. Velg utskrift nederst på Kontrollside.

https://island.is/en/p/entry

https://www.icelandair.com/no-no/iceland-is-open-faq

Last edited: 07. okt 2021
    Skarven liker dette
  14. flyhigh

flyhigh Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
  15. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Dersom flyselskapet eller landet krever Fit-to-Fly certificate, må du ha det.

Så er det noen steder med krav om detaljer som ikke vises på EUDCC testsertifikat, Fürst utskrift eller Helsenorge prøvesvar; som underskrift, stempel, passnummer og bilde.

‘Medical certificate’ brukes også om PCR-test for covid-19. Om ikke annet er nevnt er det vanlig EUDCC eller utskrift av lokalt prøvesvar.

16. Leknes

Leknes Medlem

Likes mottatt:
    215
    Bonuspoeng:
    43
    Reiser til USA onsdag. De krever fit to fly. Vet du (eller noen andre) om utskrift fra helsenorge godtas som fit to fly? (Seff med ny test siste tre dager før avreise)

17. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg reiste fra BRU i september og fra ARN idag. Domestic transfer er fremdeles stengt så med innsjekket bagasje må man nok minst ha en time. Vi hadde 1t og 15 min i dag, men flyet var 25 min forsinket inn til OSL og det ble et stress uten like. Det som var raskere enn sist var covid-sertifikat kontroll. Disse ble ikke sjekket, man gikk bare raskt gjennom en grønn port som sa "har koronasertifikat". Sist måtte barn gå gjennom den gule porten uansett om de skulle testes eller ikke, men i dag fikk barn gå gjennom den grønne porten, når de kom fra et oransje eller grønt land. Sykt lang kø i sikkerhetskontroll en mandag kveld. 15 min. Takk og lov for fast track. Null kø der :) Håper de åpner domestic transfer snart, nå er det hovedsaklig det som skaper problemer, så lenge man er vaksinert da :)

Insomnia4u liker dette
  18. Leknes

Leknes Medlem

Likes mottatt:
    215
    Bonuspoeng:
    43
    Får svare på mitt eget spørsmål, i tilfelle andre skulle lure på det samme.. så lenge en har en maks tre dager gammel negativ test registrert i koronapasset var det helt unødvendig å bruke penger på "fit-for-flight" (jeg gjorde til slutt det for å være på den sikre siden, men den ble ikke vist frem).

awt, RoadKing, Insomnia4u and 3 others like this.
  19. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    911
    Bonuspoeng:
    93
    En liten advarsel med tanke på teststasjonen på OSL.
    Jeg kom i går hjem fra reise, og er fullvaksinert. Ett familiemedlem er uvaksinert, og jeg tenkte derfor at jeg ville stikke innom og ta en Covid-test. Det viser seg at hvis man velger å ta en test på OSL, og prøven skulle vise seg å være positiv, så betyr dette at man må på Isolasjonshotell. Jeg argumenterte med at ved en positiv prøve så vil jeg kjøre hjem, og sette meg selv i isolasjon hjemme, noe som hadde vært tilfelle om jeg velger å ta testen hos kommunen.

Dette fikk jeg altså ikke lov til, og jeg takket da nei takk til test og satte meg på Flytoget. Håpløst system:confused:

20. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,000
    Bonuspoeng:
    93
    Altså det holder med det som viser på helsenorge.no (for oss som må ha det inn med sleiv)?

Last edited: 20. okt 2021

Del denne siden