Covid-test i forbindelse med reiser

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av furlong, 04. aug 2020.

Tags:
  1. Fleksnes

Fleksnes Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    93
    Er de hjemmetestene gode nok eller bør man ta hurtigtest for å være sikker før avreise? Skal kun til Sverige så intet krav, mest for egen og arbeidsgivers del.

Siden SAS har tilbud hos Oslo helse tenkte jeg ta hurtigtest der, men hvis jeg reiser dit å tar test kvelden før må jeg da dit for å hente ut resultater eller kommer det digitalt i helsenorgeappen?

2. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,098
    Bonuspoeng:
    183
    Resultatet fra antigentest hos Oslo Helse kommer også digitalt på HelseNorge. Det står beskrivelsen på landing page for SAS, interessant nok kun på antigen-testen, og ingenting på PCR.

upload_2021-12-15_9-59-39.png

Men Oslo Helse svarer på minuttet på chat :)

upload_2021-12-15_10-2-44.png

Baldrick, paron and Fleksnes like this.
  3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,190
    Bonuspoeng:
    293
    Til info for de som skal avbestille time hos Oslo Helse:
    Du får ikke refundert pengene for timen, med mindre du sender en epost eller tar det på chat. Det står når man bestiller, men er ikke så lett å finne når man avbestiller.

paron and Insomnia4u like this.
  4. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    paron, Insomnia4u and snus_mumrikken like this.
  5. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Ang. reiser til Thailand og Sherpa sitt kart med info.
    Hvilken kilde tenker du på?

6. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Har bare tlf tilgjengelig og har ikke sett hvilke oppdaterte krav Timatic ikke har fått med seg, men når man fyller inn info om reisemål og vaksinestatus på Sherpa får man opp hvilke restriksjoner de mener gjelder og det er så vidt jeg kan se alltid en link til en kilde. For USA vil det f.eks typisk være til CDC.

7. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    For det meste prøver de å oppdatere regelmessig. It is not an exact science.

Du må sjekke flere steder, inkl. hos myndighetene i landet du skal til og flyselskapet.

8. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Endringer er forslag inntil godkjent og publisert offentlig av Thailandske myndigheter.
    Alle flyselskap som jeg har fløyet de siste 20 månedene har gitt veldig tydelig informasjon om reiserestriksjoner, delt de gjeldene reglene i tekst på epost og informert at den reisende er ansvarlig for å følge med på oppdateringer og endringer.

Alle har også linket til IATA Timatic eller egen oversikt. Dette er ingen ukjent database på noen måte for de som kjøper interkontinentale flybilletter i 2021.

Om flyselskapet er strenge har du bare Fare Rules å falle tilbake på. Teknisk sett ble spacecosmos med familie denied boarding grunnet manglende dokumenter.

Det ansvaret er helt deres.

Last edited: 18. des 2021
    NoLimit liker dette
  9. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,590
    Bonuspoeng:
    183
    Det gjør det jo nesten umulig for reisende å vite om de kommer til å få fly eller bli denied boarding

landsider.no for Thailand står det blandt annet:
    Innreisebestemmelser kan endres på kort varsel. Det er ditt eget ansvar å ha gyldige reisedokumenter og være kjent med gjeldende innreisebestemmelser. Informasjon om de aktuelle innreisebestemmelsene finner du hos Royal Thai Embassy, Oslo eller immigrasjonsmyndighetene i Thailand: สำนักงานตรวจคนเข้าเมือง – Immigration Bureau
    ...
    Det er helt nødvendig å sjekke de gjeldende innreisereglene hos den thailandske ambassaden i Oslo før planlagt reise: Updated measures on traveling to Thailand from 1 November 2021 - สถานเอกอัครราชทูต ณ กรุงออสโล (thaiembassy.org).

Klikker du på denne linken kommer du til de oppdaterte reisereglene 16. Desember, dette er jo regler som er godkjent og publisert av Thailandske myndigheter?

Her står følgende:
    Screenshot from 2021-12-18 14-34-16.png

Jeg tror de fleste hadde tatt dette for god fisk uten å sjekke videre med flyselskapet direkte

Hadde de flydd med Thai fra Frankfurt, ser det ut som de hadde fått reist.
    Screenshot from 2021-12-18 14-35-51.png

Tviler ikke på at flyselskapet rett til å nekte boarding

Last edited: 18. des 2021
    Schlandy liker dette
  10. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Du må tilfredsstille Timatic reglene på reisedagen og landets regler ved ankomst.

Jeg ser ikke problemet her. Lufthansa har for flighten FRA-BKK oppgitt klare regler og delt disse med den reisende. Dette må passasjerer følge hos LH.
    • Negative RT-PCR Covid-19 test result, issued within 72 hours before departure. This affects both Thai nationals and non-Thai nationals including children and infants.
    "Klikker du på denne linken kommer du til de oppdaterte reisereglene 16. Desember, dette er jo regler som er godkjent og publisert av Thailandske myndigheter?"

Ja, men de ble ikke sluppet i pressemelding før den 16. desember. Det betyr at spacecosmos må følge de reglene den 17DEC, men skulle når han tok PCR-tester for familien den 15. desember ordnet test for barnet.

Flyr du med Thai Airways følger du reglene TG viser til.

Litt Sherlock Holmes må du være på flyreiser i disse dager.

NoLimit and kaiarne like this.
  11. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Dette!!! Utrolig at man må være Sherlock Holmes ved siden av, som @Edvard nevner.

Personlig har jeg aldri (!!) forholdt meg til IATA sine sider, har liksom ikke hatt noen grunn for det. I alle fall ikke tidligere.

I vårt tilfelle leste jeg bare på sidene til den (Norske) Thailandske hjemmesiden og forholdt meg blindt til dette. Tenkte i verste fall at jeg kunne nevne de "nye reglene", og allikevel slippe gjennom i tilfelle det skulle bli spørsmål.

Jeg sa jo også at jeg aldri ville skippet test av frøkna på 5 mnd hvis jeg tenkte at dette skulle by på problemer. Selvsagt ville jeg testet henne, men så liksom ikke helt problemet "at the time". (Det var kanskje nettopp det som var problemet også. En god blanding av uvitenhet og tidligere reiseerfaringer.)

Men jeg har virkelig lært noe nå. Sjekk alltid IATA. Uansett!

coconuts, NoLimit and jgroneng like this.
  12. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,704
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har et spørsmål som jeg ikke har funnet svar på!
    Min kone kan ikke/får ikke lov av ØNH-spesialisten å ta coronatest i nesen og har fått attest på det (på engelsk).

Er det noen som vet hvordan slikt håndteres?

13. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,581
    Bonuspoeng:
    113
    Pratet med et dansk reisefølge som ankom Oslo med København båten i dag, skal feire jul på hytte i Trysil. Det var ingen testing ved ankomst og ingen info om noe som helst. Virker noe tilfeldig dette test opplegg man har gang i……??

Last edited: 19. des 2021
  14. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det er testplikt for alle, men det betyr ikke at det er teststasjon på grenseovergangen.

https://www.colorline.no/danmark/ofte-stilte-sporsmal

https://www.fjordline.com/nb/p/viktig-reiseinformasjon

https://www.dfds.com/nb-no/ferge/corona-virus/updates/oslo-frederikshavn-kobenhavn

15. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,581
    Bonuspoeng:
    113
  16. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Det er loven Schlandy. Fornuftige og ansvarlige reisende følger lokale myndigheters regelverk når de er gjester i et land. Om du gir less of a fuck, er det ditt valg og Karma.

haakonks liker dette
  17. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,087
    Bonuspoeng:
    93
    PCR-test kan tas bak i halsen også. Eller man kan reise til trønderhovedstaden og ta spyttest.

18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,733
    Bonuspoeng:
    293
    Er det bare i stiftsstaden man gjør slikt?

19. tkrunning

tkrunning Infrequent frequent flier

Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    33
    Hvordan fungerer covid-test om man går gjennom Domestic Transfer på OSL om dagen (er visst fremdeles åpent i følge Avinor)?

20. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,812
    Bonuspoeng:
    183
    Det er (var i alle fall for to veker sia) satt opp ein liten teststasjon rett før portane til domestic transfer, so du skal få teke test der.

Del denne siden